معرفی کمک هزینه‌های تحصیلی یا بورسیه‌ها

انواع کمک هزینه‌های تحصیلی کدام هستند؟

اگر علاقه‌مند به فرآِیند اپلای باشید، آشنایی با انواع کمک هزینه‌های تحصیلی برای شما ضروری است. به عنوان دانشجویی فعال در رشته تحصیلی خودتان، اسم فاند یا بورسیه به گوشتان خورده است. دانشجویان ایرانی با داشتن مقاله ISI، معدل خوب، مدرک زبان و موارد دیگر امکان گرفتن بورسیه از دانشگاه‌های خارجی را دارند.

کمک هزینه‌های بین‌المللی زیادی وجود دارد که امکان تحصیل به شما در هرجای دنیا می‌دهد. همچنین سازمان‌ها این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند تا به راحتی در کشور مورد نظرتان با هزینه‌ای بسیار کم تحصیل کنید.

بورسیه تحصیلی چیست؟ انواع کمک هزینه‌های تحصیلی کدامند؟ بورسیه‌های مختلف به شیوه‌های گوناگون در کشور‌های خارجی ارائه می‌شوند. این موضوع ممکن است که شما را گیج کند. در این مطلب شما را با انواع بورسیه‌های تحصیلی آشنا می‌کنیم. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

برای مطالعه مطالب بیشتر، به وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

بورسیه تحصیلی (Bursary) چیست؟

بورسیه مقدار کمک هزینه‌ای است که به دانشجویان برای حمایت مالی در حین تحصیل داده می‌شود.

اگر به شما در حین تحصیل در دانشگاه، کمک هزینه تحصیلی داده شود تا شرایط تحصیل و زندگی برای شما آسان‌تر شود، به اصطلاح به شما بورس تحصیلی داده شده است. به طور کلی واژه بورسیه دربرگیرنده تمامی انواع کمک هزینه‌های تحصیلی است.

به چه کسانی بورسیه تحصیلی داده می‌شود؟

بورسیه به افرادی تعلق می‌گیرد که در درجه اول، نظر مدیران دانشگاه‌های خارجی را به خود جلب کنند. بهتر است که قبل از هر چیز با انواع بورسیه تحصیلی، شرایط بورسیه تحصیلی و … آشنا شوید تا پاسخ سوالات خود را به آسانی پیدا کنید.

تعریف بورسیه
بورسیه نوعی کمک هزینه مالی به دانشجو است

کمک هزینه‌ تحصیلی یا Scholarship

این نوع کمک هزینه از شناخته‌شده‌ترین کمک هزینه‌ها میان دانشجویان است. Scholarship بیشتر بر پایه شایستگی تحصیلی است. این نوع بورس‌ها معمولا برای دوره تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) در نظر گرفته می‌شوند.

در این نوع کمک‌ هزینه‌های تحصیلی نیازی نیست که دانشجو بازپرداختی بابت بورسیه انجام دهد. افرادی که قصد گرفتن این نوع بورسیه را دارند، باید از سوابق تحصیلی خوبی برخوردار باشند. برای تمدید این بورسیه در حین تحصیل باید عملکرد تحصیلی فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

مطالب مرتبط:

بررسی تفاوت‌های ویزا و پاسپورت

انواع کمک هزینه‌های تحصیلی (Scholarship)

بورسیه تحصیلی بر پایه شایستگی (Merit-based)

این نوع بورسیه متعلق به دانشجویانی است که شایستگی‌های ویژه‌ای دارند.

بورسیه شایستگی بر اساس برتری دانشجویان در زمینه‌های مختلف مانند دانشگاهی، ورزشی، هنری و… اعطا می‌شود. دانشجو یا دانش آموز باید برای دریافت این بورسیه باید عملکردی مثال‌زدنی در زمینه‌ای خاص از خود نشان دهد.

بورسیه تحصیلی بر پایه نیاز (Need-based)

بورسیه مبتنی بر نیاز، کمک مالی برای دانشجویانی است که درآمد کمی دارند. بر اساس درآمد دانشجو و خانواده‌اش این بورسیه به فرد تعلق می‌گیرد. معمولا صلاحیت گرفتن این بورسیه براساس درآمد خانواده دانشجو یا دانش آموز است.

از معروف‌ترین بورسیه‌های تحصیلی بر اساس نیاز، بورسیه جهان سوم ایتالیا است. برای اعطای بورسیه جهان سوم مواردی مانند سن، میزان درآمد سالانه خانواده و … مورد بررسی قرار می‌گیرد و سوابق تحصیلی در این بورسیه کارایی زیادی ندارد.

بورسیه ورزشی (Athletic)

بورسیه ورزشی نوعی بورسیه تحصیلی برای حضور در کالج یا دبیرستان‌های خصوصی است. بورسیه‌های ورزشی، به صورت انفرادی اعطا می‌شوند. این نوع بورسیه براساس توانایی‌های فرد در یک رشته ورزشی اهدا می‌شود. این بورسیه بیشتر در ایالت متحده آمریکا رایج است.

بورسیه‌های ورزشی توسط انجمن ملی ورزشکاران کالج (NCAA) تنظیم می‌شود.

مطالب مرتبط:

شرایط ورود به دانشگاه‌های ترکیه چگونه است؟

تفاوت بین Scholarship و Bursary در چیست؟

هر دوی آن‌ها هزینه های آموزشی دانشجویان را بر اساس عملکرد تحصیلی و نیازهای مالی پوشش می دهند اما تفاوتی کوچک هم با هم دارند. Scholarshipsها بیشتر برای دانشجویانی که شایستگی بالایی دارند اما Bursary به دانشجویانی اهدا می‌شود که نیاز به حمایت مالی دارند.

کمک هزینه تحصیلی یا Award

این نوع از کمک هزینه تحصیلی به صورت پاداش به دانشجو تعلق می‌گیرد. با کسب رتبه برتر در ترمی خاص یا با استفاده از تاییدیه هیات علمی در مورد صلاحیت علمی برتر دانشجو، پاداش به دانشجویان اعطا می‌شود.

این کمک هزینه به شکل‌های متفاوتی مانند بن کتاب، هزینه سفر برای ارائه مقاله در کنفرانس‌ها و… به دانشجو داده شود.

Coca-Cola Scholars Foundation و Dell Scholars Program جز بزرگترین پاداش‌های دانشگاهی در امریکا هستند.

Scholarships  به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟
Scholarships بیشتر به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که شایستگی بالایی دارند

وام تحصیلی یا Loan

وام دانشجویی (Student loan) نوعی وام است که به دانشجویان برای پرداخت شهریه و کمک هزینه خرج و مخارج زندگی داده می‌شود. این وام به دانشجویان بین‌المللی تعلق نمی‌گیرد و فقط مخصوص دانشجویان کشور ارائه‌دهنده وام است.

برای گرفتن این نوع وام وجود ضامن ضروری است. خوش‌بختانه سودی که در ازای وام گرفته می‌شود، ناچیز است. باز پرداخت وام‌های تحصیلی بعد از اتمام دوره دانشگاه شروع می‌شود.

کمک هزینه تحصیلی یا Grant

در بیشتر مواقع اصطلاحات Scholarship و grant به صورت جایگزین هم استفاده می‌شود اما اختلافات جزئی نیز با هم دارند.

Scholarshipها بر پایه شایستگی به افراد داده می‌شود. برای مثال داشتن معدل بالا و مقاله‌های معتبر کمک خوبی برای گرفتن این نوع کمک هزینه تحصیلی است.

کمک هزینه Grant بر اساس نیاز است. Grantها کمک هزینه مالی هستندکه بر اساس وضعیت خانواده آن دانشجو داده می‌شود.

این کمک هزینه‌ها از سوی نهادهای خصوصی و دولتی یا سازمان‌های خیریه برای هر سال تحصیلی جدید ارائه می‌شود. میزان کمک هزینه متغیر است و بستگی به سازمان ارائه‌دهنده دارد.

مطالب مرتبط:

بررسی تفاوت‌های ویزا و پاسپورت

کمک هزینه تحصیلی (Fellowship)

کمک هزینه تحصیلیِ Fellowship مانند Scholarship بر اساس شایستگی به دانشجو اعطا می‌شود. این کمک هزینه برای دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد است. همچنین به گروه‌های پژوهشی تعلق می‌گیرد که روی موضوع خاصی تمرکز دارند.

معروف‌ترین فلوشیپ، فلوشیپ فوق دکترا بنتینگ کانادا است که مبلغ این بورسیه ۷۰۰۰۰ هزار دلار به مدت دو سال است.

لازم نبودن بازپرداخت در بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی
در بسیاری از کمک هزینه‌های تحصیلی نیازی به برگشت پول نیست.

دستیار تحقیق یا Research Assistantship

دستیار تحقیق نوعی کمک هزینه تحصیلی است که در آن دانشجو به جایِ دادن شهریه به عنوان دستیار پژوهشی فعالیت می‌کنند.

دانشجویانی که عنوان دستیار تحقیق به آن‌ها اعطا می‌شود، به عنوان دستیار آزمایشگاه در کنار اساتید حضور دارند. این افراد در آزمایشگاه مشغول به کار نمی‌شوند بلکه در نوشتن مقاله به استاد کمک می‌کنند.

دانشجویانی که موفق به کسب عنوان دستیار تحقیق از طرف دانشگاهی شده‌اند، باید بر روی موارد زیر کار کنند:

  • جمع‌آوری داده‌ها، ورود و تجزیه و تحلیل آن‌ها
  • مرور ادبیات تحقیق و دیگر کارهای کتابخانه‌ای
  • نوشتن گزارشات
  • سازماندهی و تمیز کردن آزمایشگاه یا مطب

نکته آخر

گرفتن کمک هزینه تحصیلی کاری دشوار است و افرادی با شرایط خاص، شانس بالاتری برای گرفتن آن را دارند. کمک هزینه‌ها و فاندهای بسیاری وجود دارد که با آن‌ها مهاجرت تحصیلی آسان‌تر می‌شود. آشنایی با این کمک هزینه‌ها برای دانشجویان و دانش‌آموزان ضرورت دارد.

در این مقاله تلاش کردیم شما را با چندین نوع از کمک هزینه‌های تحصیلی آشنا کنیم و پاسخ سوالات شما را در ارتباط با بورسیه بدهیم.

اگر برای نوشتن مقاله نیاز به خدمات ترجمه مقاله، پارافریز تخصصی و … دارید، ترجمیک آماده کمک به شماست. تنها با چند کلیک سفارش شما انجام خواهد شد.

2 دیدگاه در «انواع کمک هزینه‌های تحصیلی کدام هستند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.