معرفی و بررسی برترین دانشگاه‌های سوئد

با دانشگاه‌های برتر سوئد آشنا شوید

سالانه دانشجویان زیادی برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های مختلف سوئد اقدام می‌کنند. بالا بودن سطح زندگی و استانداردهای نظام آموزشی، از دلایل اصلی ترغیب افراد به تحصیل و زندگی در این کشور است.

آشنایی با دانشگاه‌های مختلف سوئد و ویژگی‌های آن‌ها، تاثیر زیادی در تصمیم‌گیری‌ دانشجویان و روند اپلای کردن دارد.

از این رو در این مطلب به معرفی پنج مورد از بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های کشور سوئد می‌پردازیم. اگر شما هم قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارید، این مطلب را از دست ندهید.

مطالب مرتبط:

مزایا و معایب تحصیل در کشور سوئد

در این مطلب خواهید خواند:

دانشگاه کارولینسکای سوئد؛ برترین دانشگاه سوئد

دانشگاه کارولینسکا یکی از برترین دانشگاه‌های سوئد است. این دانشگاه امکانات آموزشی مناسبی را برای تحصیل دانشجویان فراهم آورده است.

دانشگاه کارولینسکای سوئد
دانشگاه کارولینسکای سوئد

موقعیت مکانی و پیشینه دانشگاه کارولینسکای سوئد

کارولیسنکا یکی از دانشگاه‌های دولتی سوئد است و در شهر استکهلم واقع شده است. بیمارستان این دانشگاه در مناطق سولنا و هادینگز قرار دارد.

این دانشگاه در سال ۱۸۱۰ میلادی به فرمان کارل سیزدهم افتتاح شد. در واقع کارولینسکا بعد از دانشگاه‌های اوپسالا و لوند، قدیمی‌ترین دانشکده پزشکی سوئد را دارد. تربیت جراحان زبده برای مشارکت در جنگ فنلاند و روسیه، هدف ابتدایی تاسیس این دانشگاه بود. بعدها حوزه فعالیت‌های کارولیسنکا گسترده‌تر شد و این دانشگاه به یکی از مهم‌ترین مراکز تولید و پژوهش علم پزشکی تبدیل شد.

افتخارات دانشگاه کارولیسنکای سوئد

کارولینسکا یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های علوم پزشکی اروپا است. امروز مقام نهم جهانی مطالعات پزشکی به این دانشگاه تعلق دارد. علاوه بر این، کارولیسنکای سوئد، مجری انتخاب برنده جایزه نوبل در رشته فیزیولوژی و پزشکی است.

در میان دانشگاه‌های سراسر جهان، این دانشگاه رتبه ۴۰ را به خود اختصاص داده است.

شعار دانشگاه کارولیسنکای سوئد

جمله To Improve Human Health به معنای بهبود سلامت بشریت، شعار این دانشگاه است.

رشته‌های دانشگاه کارولینسکای سوئد

دانشگاه کارولینسکا، تقریبا تمامی رشته‌های پزشکی را پوشش‌دهی می‌کند. البته این دانشگاه در مقطع فوق لیسانس در رشته‌های مرتبط به پزشکی مثل ژنتیک، زیست‌شناسی و شیمی نیز دانشجو می‌پذیرد.

پذیرش در رشته‌های پزشکی و علوم زیستی در دانشگاه کارولینسکا
دانشگاه کارولینسکا در رشته‌های پزشکی و علوم زیستی دانشجو می‌پذیرد

حوزه‌های تحقیقاتی دانشگاه کارولینسکا

  • سرطان و هماتولوژی
  • زیست‌شناسی سلولی مولکولی و ساختاری
  • گردش خون و تنفس
  • سلول های بنیادی و داروهای تولیدمثلی و ترمیمی
  • غدد درون ریز و متابولیسم
  • علم سلامت عمومی و اپیدمیولوژی
  • ایمونولوژی، بیماری‌های عفونی، التهاب و میکروبیولوژی
  • علوم اعصاب

برای تحصیل در کارولیسنکا باید به چه زبانی مسلط باشم؟

رشته‌های پزشکی دانشگاه کارولیسنکا اغلب به زبان سوئدی تدریس می‌شوند. با این حال تقریبا همه دروس مقاطع دکتری، به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

هر سال تحصیلی در دانشگاه کارولینسکا، دو ترم دارد. ترم پاییزی در اواخر ماه اگوست شروع و در اواسط ژانویه تمام می‌شود. ترم بهار نیز تقریبا بلافاصله شروع و در ماه ژوئن به پایان می‌رسد.

امکانات دانشگاه کارولینسکای سوئد

دانشگاه کارولینسکا دست دانشجویانش را برای کار کردن باز می‌گذارد. دانشجویان این دانشگاه، حتی می‌توانند در کافه‌ها و رستوران‌های دانشگاه مشغول به کار شوند.

امکانات مختلفی در این دانشگاه برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. از جمله این امکانات می‌توان به سرویس رفت‌وآمد اشاره کرد.

اقلیت‌های مذهبی، مشکلی از بابت تحصیل در این دانشگاه نخواهند داشت. چراکه محیط این دانشگاه برای این افراد کاملا مناسب‌سازی شده است.

دانشگاه اوپسالای سوئد

نمایی از منظره دانشگاه اوپسالای سوئد
نمایی از دانشگاه اوپسالای سوئد

این دانشگاه در سال ۱۴۷۷ در چهارمین شهر بزرگ سوئد یعنی اوپسالا تاسیس شد. بسیاری از ساکنان این شهر ، دانشجویان هستند. در واقع شهر اوپسالا، از اصلی‌ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان در اروپا است.

شعار دانشگاه اوپسالای سوئد

دانشگاه اوپسالا، کارش با تمرکز روی رشته الهیات و تنها با ۵۰ دانشجو شروع کرد. بنابراین می‌توان گفت این دانشگاه دارای پیشینه مذهبی است. هنوز هم در تمام مراسم‌های علمی، صدای زنگ کلیسا از این دانشگاه به گوش می‌رسد.

حتی شعار این دانشگاه نیز رنگ و بوی الهی دارد: Truth Through The Grace Of God And Through Nature.

این شعار به معنای «تحقق حقیقت از طریق فیض الهی و طبیعت» می‌باشد.

سطح علمی دانشگاه اوپسالای سوئد

این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های پژوهشی سوئد و قدیمی‌ترین دانشگاه منطقه اسکاندیناوی است. بزرگ‌ترین کتابخانه سوئد نیز به دانشگاه اوپسالای سوئد تعلق دارد.

در میان دانشگاه‌های سراسر جهان، دانشگاه اوپسالا رتبه ۲۰۴ را به خود اختصاص داده است.

مطالب مرتبط:

آشنایی با دوره آسبیلدونگ آلمان

دپارتمان زبان فارسی دانشگاه اوپسالا

داشتن دپارتمان زبان فارسی، یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این دانشگاه است. هر ساله دانشجویان ایرانی زیادی به این دپارتمان می‌پیوندند. این دانشجویان زیرنظر اساتید برتر ادب پارسی که بعضا غیر ایرانی‌ها هستند، مقطع دکتری را می‌گذرانند. البته برخی از اساتید این دپارتمان، ایرانی هستند.

داشتن دپارتمان زبان فارسی در دانشگاه اوپسالا
دانشگاه اوپسالا دپارتمان زبان فارسی دارد

علاوه بر این، مراکز علمی داخل کشور نیز با این دپارتمان همکاری دارند. همین امر فرصت‌های پژوهشی زیادی را در اختیار اساتید ادبیات فارسی قرار می‌دهد.

سالانه کنفرانس‌های زیادی در دانشگاه اوپسالا برگزار می‌شود. جالب است بدانید که ادب و فرهنگ پارسی، موضوع بسیاری از این کنفرانس‌ها است. چراکه دانشکده ایران‌شناسی، از دانشگاه‌های فعال این دانشگاه است.

افتخارات دانشگاه اوپسالای سوئد

برخی از اعضای خاندان سلطنتی سوئد و وزرای این کشور، از دانشگاه اوپسالا فارغ‌التحصیل شده‌اند. این موضوع، یکی از افتخارات این دانشگاه است.

هانس بلیکس، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین پادشاه کنونی سوئد و دخترش، از دانشجویان این دانشگاه بوده‌اند.

پذیرش دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه اوپسالای سوئد

طی سال‌های اخیر، شمار متقاضیان ورود به این دانشگاه افزایش قابل توجهی داشته است. از این رو اخذ پذیرش در این دانشگاه، برای دانشجویان بین‌المللی کمی دشوار شده است.

رشته‌های دانشگاه اوپسالا به چه زبانی تدریس می‌شود؟

اکثر رشته‌های مقطع کارشناسی دانشگاه اوپسالا، به زبان سوئدی تدریس می‌شوند. تنها برخی از رشته‌های دوره کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

مطالب مرتبط:

برترین دانشگاه‌های آمریکا کدام هستند؟

دانشکده‌های دانشگاه اوپسالای سوئد

  • دانشکده هنر اوپسالا
  • دانشکده هنر اوپسالا
  • دانشکده علوم اجتماعی اوپسالا
  • دانشکده زبان اوپسالا
  • دانشکده الهیات اوپسالا
  • دانشکده حقوق اوپسالا
  • دانشکده علوم تربیتی اوپسالا
  • دانشکده پزشکی اوپسالا
  • دانشکده داروسازی اوپسالا
  • دانشکده علوم و فناوری اوپسالا

دانشگاه لوند سوئد

دانشگاه لوند سوئد
دانشگاه لوند سوئد یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا محسوب می‌شود

این دانشگاه در سال ۱۶۶۶ میلادی در شهر لوند سوئد افتتاح شد. لوند یکی از شهرهای جنوبی سوئد است و در زندیکی دانمارک و آلمان قرار دارد.

دانشگاه لوند یکی از دانشگاه‌های دولتی سوئد است. این دانشگاه قدمتی ۳۵۰ ساله دارد و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا محسوب می‌شود.

دانشکده‌های دانشگاه لوند سوئد

تنوع رشته‌های دانشگاه لوند سوئد بسیار گسترده است. بیش از ۳۰۰ رشته در این دانشگاه تدریس می‌شود. این رشته‌ها را می‌توان در ۸ زیرمجموعه تقسیم‌بندی کرد:

  • علوم انسانی و الهیات
  • فنی و مهندسی
  • حقوق
  • پزشکی
  • علوم پایه
  • علوم اجتماعی
  • اقتصاد و مدیریت
  • هنرهای زیبا و هنرهای نمایشی

تجهیزات علمی دانشگاه لوند سوئد

دانشکده علوم پایه دانشگاه لوند سوئد، بسیار مجهز است. از جمله این تجهیزات، می‌توان به آزمایشگاه الکترونیک شتاب‌دهنده برای تحقیقات در زمینه تشعشعات، فیزیک هسته‌ای و فیزیک شتاب‌دهنده اشاره کرد.

افتخارات دانشگاه لوند سوئد

ثبت اختراغ در زمینه‌های مختلف، یکی از دلایل قرارگیری دانشگاه لوند سوئد در فهرست دانشگاه‌های برتر اروپا است. از جمله این اختراعات می‌توان به سیستم تشخیص چهره، بلوتوث، فرمول ریدربرگ و نیکوتین برای ترک سیگار اشاره کرد.

رتبه جهانی دانشگاه لوند سوئد

دانشگاه لوند سوئد در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان است و رتبه ۹۸ جهانی را دارد.

دانشگاه استکهلم سوئد

دانشگاه استکهلم سوئد
دانشگاه استکهلم سوئد دانشگاهی دولتی است.

این دانشگاه در پایتخت کشور سوئد، یعنی شهر استکهلم واقع شده است. دانشگاه استکهلم، نخستین بار در سال ۱۸۷۸ به شکل یک کالج کوچک تاسیس شد و شروع به کار کرد. با این حال از سال ۱۹۶۰ ادامه فعالیت‌هایش را در قالب دانشگاه ادامه داد.

امکانات دانشگاه استکهلم سوئد

دانشگاه استکهلم، یکی از دانشگاه‌های دولتی سوئد است. تجهیز سالن کنفرانس به سیستم ترجمه همزمان، یکی از اقدامات سازنده این دانشگاه است. همین امر، بسیاری از سخنرانی‌های مهم سازمان ملل در این سالن برگزار می‌شود.

ساختمان مدرن این دانشگاه در محل اولین پارک طبیعی و ملی دنیا ساخته شده است.

کتابخانه دانشگاه استکهلم، از اصلی‌ترین مراکز تحقیق و پژوهش سوئد است و امکان عضویت عمومی نیز دارد. ایجاد فضایی مناسب برای مطالعات گروهی، امکان دسترسی به رایانه، ایجاد فضایی مخصوص برای افرادی که آلرژی دارند و طراحی آرشیو الکترونیکی مقالات از دیگر امکانات کتابخانه این دانشگاه هستند.

دروس دانشگاه استکهلم به چه زبان‌هایی ارائه می‌شود؟

بسیاری از واحدهای درسی دانشگاه استکهلم، به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. از این رو، دانشجویان بین‌المللی زیادی این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. البته توجه داشته باشید که تدریس به زبان انگلیسی، بیشتر درباره دروس دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری صدق می‌کند. بنابراین برای تحصیل در دوره کارشناسی این دانشگاه، باید با زبان سوئدی آشنایی داشته باشید.

افتخارات دانشگاه استکهلم سوئد

۶ تن از اساتید دانشگاه استکهلم، موفق به دریافت جایزه نوبل شده‌اند. ۴ مورد از این جوایز به رشته شیمی و دوتای دیگر به ادبیات و علوم اقتصادی مربوط است.

دانشکده‌های دانشگاه استکهلم سوئد

  • دانشکده علوم انسانی
  • دانشکده علوم اجتماعی
  • دانشکده علوم پایه
  • دانشکده حقوق

موسسه سلطنتی فناوری

موقعیت مکانی و پیشینه موسسه سلطنتی فناوری سوئد

موسسه سلطنتی فناوری سوئد در سال ۱۸۷۲ در شهر استکهلم سوئد افتتاح شد. این دانشگاه، همان‌طورکه از نامش پیداست، با مشارکت خاندان سلطنتی سوئد بنا شده است.

موسسه سلطنتی فناوری سوئد، اولین دانشگاه فنی سوئد بوده و امروز هم در فهرست بزرگ‌ترین دانشگاه‌های فنی منطقه اسکاندیناوی قرار دارد.

هزینه‌ تحصیل در موسسه سلطنتی فناوری سوئد

دانشجویان دکتری این موسسه ملزم به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیستند. با این حال، دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه، باید شهریه پرداخت کنند.

افتخارات موسسه سلطنتی فناوری سوئد

یک‌سوم، تحقیقات فنی و مهندسی کشور سوئد در این دانشگاه متمرکز شده است. بنابراین موسسه سلطنتی فناوری سوئد، یکی از چرخ‌دنده‌های پیشرفت این کشور است.

دانشکده‌های موسسه سلطنتی فناوری سوئد

  • دانشکده معماری و محیط زیست
  • دانشکده علوم و مهندسی شیمی
  • دانشکده برق
  • دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت
  • دانشکده فنی و بهداشت
  • دانشکده بیوتکنولوژی
  • دانشکده علوم کامپیوتر و ارتباطات
  • دانشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • دانشکده علوم مهندسی
  • دانشکده آموزش و پرورش و ارتباطات در علوم مهندسی

کلام آخر

امید است تا با مطالعه نکاتی که در این مقاله ذکر شد، بهترین دانشگاه را برای ادامه تحصیل در کشور سوئد انتخاب کنید.

حتما می‌دانید که ترجمه مدارک، یکی از مراحل مهم مهاجرت تحصیلی است. برای انجام هرچه بهتر این مرحله، می‌توانید از خدمات ترجمه رسمی ترجمیک استفاده کنید.

تولید محتوا در تمامی زمینه‌های تخصصی و زبان‌ها، از خدمات دیگر ترجمیک است. برای استفاده از این خدمات، روی عبارت سفارش تولید محتوا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.