مدارک و شرایط لازم برای گرفتن ویزای سرمایه‌گذاری

شرایط لازم برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری

برای نخستین بار در سال ۱۹۸۴ کشور سنت کیتس و نویس، اقدام به اعطای ویزای سرمایه‌گذاری کرد. افراد با خرید ملک یا کارآفرینی در این کشور، مجاز به اقامت در این کشور بودند. ویزای سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۰۶ چندان رایج نبود، تا این که آمریکا به فکر گسترش سرمایه‌های ملی‌ از طریق جذب سرمایه‌گذاران افتاد.

از همان سال تا کنون، ویزای سرمایه‌گذاری محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. علاوه بر آمریکا، کشورهای بسیاری به سرمایه‌گذاران بین‌المللی اجازه فعالیت و سرمایه‌گذاری می‌دهند.

در این مقاله به بررسی کامل ویزای سرمایه‌گذاری و شرایط و مدارک لازم برای اخذ آن می‌پردازیم. اگر شما هم قصد سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی را دارید، با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

بهترین مسیر برای مهاجرت کاری کدام است؟

ویزای سرمایه‌گذاری چیست؟

ویزای سرمایه‌گذاری یا Golden Visa یکی از انواع ویزاهای مهاجرتی است. با اخذ این ویزا افراد اجازه سرمایه‌گذاری و دریافت حق شهروندی در کشور موردنظرشان را دارند. رشد و پیشرفت اقتصادی و جذب ایده‌های نو، هدف اصلی کشورها از اعطای ویزای سرمایه‌گذاری است.

اخذ ویزای سرمایه‌گذاری با کارافرینی
کارافرینی یکی از روش‌های اخذ ویزای سرمایه‌گذاری است

حال ممکن است واژه «سرمایه‌گذاری» کمی گمراه‌کننده باشد. شاید فکر کنید برای اخذ این ویزا حتما باید سرمایه کلانی داشته باشید. البته این، یکی از راه‌های دریافت ویزای سرمایه‌گذاری است ولی تنها راه نیست.

کارآفرینی و ایجاد استارت آپ، روش دیگری برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری است. این روش به سرمایه کمتری نیاز دارد ولی شخص، باید انتظارات دولت کشور مقصد را برآورده کند. مثلا دولت‌های خارجی از افرادی که به این روش اقدام به اخذ ویزای سرمایه‌گذاری می‌کنند، انتظار اشتغال‌زایی، استخدام شهروندان و سوددهی قابل قبولی را دارند.

ساده‌ترین راه برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری

از ساده‌ترین روش‌های دریافت ویزای سرمایه‌گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. البته برای اقدام از طریق این روش‌ها، باید سرمایه قابل توجهی داشته باشید.

  • خرید ملک
  • خرید سهام دولتی
  • خرید اوراق بهادار

دریافت حق شهروندی از طریق اخذ ویزای سرمایه‌گذاری

گفتیم که سرمایه‌گذاری، یکی از راه‌های اخذ اقامت در کشورهای خارجی است. با این حال، سرمایه‌گذاران بین‌المللی از همان روز اول اجازه اقامت دائم را ندارند. در واقع افراد پس از گذشت بازه زمانی معینی از شروع فرایند سرمایه‌گذاری، اقامت دائم را دریافت می‌کنند. این بازه زمانی در اکثر کشورها پنج سال است.

در این بازه پنج ساله، افراد مجاز به برداشت سود سرمایه‌گذاری نیستند ولی می‌توانند در کشور دیگری سکونت داشته باشند. البته شخص سرمایه‌گذار باید هر سال تعداد روزهای معینی را در کشور موردنظر حضور داشته باشد.

پس از اتمام این دوره پنج ساله، افراد می‌توانند برای تمدید ویزای سرمایه‌گذاری یا دریافت حق شهروندی اقدام کنند. نکته جالب توجه این است که اقامت افراد سرمایه‌گذار به شهر خاصی محدود نمی‌شود. در واقع فرد پس از اخذ اقامت دائم اجازه زندگی و کار در شهر دلخواهش را دارد.

عدم اخذ اقامت دائم تا ۵ سال
معمولا تا ۵ سال به افراد، ویزای دائم داده نمی‌شود

شرایط اخذ اقامت دائم از طریق ویزای سرمایه‌گذاری

دولت کشور موردنظرتان تنها زمانی با تمدید ویزای سرمایه‌گذاری یا اقامت دائم شما موافقت می‌کند که شرایط زیر را داشته باشید:

  • پرداخت به موقع مالیات
  • اثبات تمکن مالی برای برای پرداخت حق بیمه و حقوق کارکنان (در صورت راه‌اندازی کسب‌وکار در کشور مقصد)

مطالب مرتبط:

کدام کشورها برای مهاجرت کاری مناسب هستند؟

مهاجرت سرمایه‌گذاری به همراه خانواده

خانواده شخص سرمایه‌گذار نیز مشمول دریافت اقامت دائم می‌شوند. در بیشتر موارد به همسر و فرزندان فرد سرمایه‌گذار اجازه کار و تحصیل نیز داده می‌شود. البته توجه داشته باشید که فرزندان تنها تا ۱۸ سالگی می‌توانند از ویزای والدین استفاده کنند. پس از گذشت این سن باید به صورت جداگانه اقدام به اخذ ویزا کنند.

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری

موارد زیر، مهم‌ترین مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری هستند.

  • پاسپورت معتبر
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • ترجمه رسمی تمامی مدارک شخص و همسر و فرزندان

این مدارک شامل، شناسنامه، کارت ملی، عقدنامه و… می‌شود.

  • اسناد معتبر اموال

اموال شامل حساب بانکی و سند خانه، ماشین، مغازه و زمین می‌شود.

  • گردش حساب بانکی چهار ماهه اخیر
  • تایید گواهی پزشکی توسط پزشک معتمد سفارت
  • گواهی اشتغال و سوابق بیمه (برای کارمندان)
  • جواز کسب‌وکار یا سهام شرکت و سایر مدارک مثل سوابق بیمه رد شده، روزنامه رسمی و… (برای کارفرمایان)

در برخی کشورها هیچ محدودیت سنی برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری وجود ندارد. علاوه بر این برای سرمایه‌گذاری در برخی کشورها نیازی به ارائه مدرک زبان نیست. البته داشتن تحصیلات مرتبط و سابقه مدیریتی برای شروع یک کسب‌وکار در کشورهای خارجی حائز اهمیت است.

عدم وجود محدودیت برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری در برخی کشورها
در برخی کشورها، محدودیت سنی برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری وجود ندارد

بهترین کشورها برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری

به طور کلی هر فردی پیش از سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی باید موارد زیر را در نظر داشته باشد:

  • رونق اقتصادی کشور موردنظر
  • میزان بودجه موردنیاز برای سرمایه‌گذاری در کشور موردنظر
  • مزایای سرمایه‌گذاری در کشور موردنظر
  • پتانسیل رشد و پیشرفت کشور موردنظر

با این حال پرتغال، آمریکا، کانادا، آلمان و ترکیه از بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری هستند.

اخذ ویزای سرمایه‌گذاری کشور پرتغال

کشور پرتغال اقتصادی باثبات و رو به رشد دارد. همین امر باعث شده تا سالانه افراد زیادی اقدام به سرمایه‌گذاری در این کشور کنند. امکان استفاده از ویزای شینگن، یکی دیگر از دلایل علاقه افراد به مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری به این کشور است.

سرمایه‌گذاران خارجی برای اخذ اقامت دائم، باید ۵ سال در این کشور به فعالیت‌های تجاری بپردازند. اخذ ویزای سرمایه‌گذاری پرتغال از ۳ روش امکان‌پذیر است:

  • خرید ملک
  • سرمایه‌گذاری
  • ایجاد کسب‌وکار: در این روش افراد بایدحداقل ۱۰ شهروند پرتغالی را استخدام کنند.

اخذ ویزای سرمایه‌گذاری کشور آمریکا

رتبه اول اقتصاد جهانی، همچنان در دست آمریکاست. بنابراین تعجبی ندارد اگر این کشور یکی از مقاصد اصلی سرمایه‌گذاران بین‌المللی باشد. برای گرفتن ویزای سرمایه‌گذاری آمریکا یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید:

  • سرمایه‌گذاری برای مناطق محروم
  • کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای ۱۰ شهروند آمریکایی
  • سرمایه‌گذاری برای مناطق محروم که منجر به ایجاد کسب‌وکار شود.

افرادی که از این روش‌ها اقدام می‌کنند، مجوز اقامت ۲ ساله آمریکا را دریافت خواهند کرد. بعد از ۲ سال، اقامت ۲ ساله به اقامت دائم تبدیل می‌شود. البته در صورتی که فرد تخلف مالیاتی نداشته باشد و انتظارات دولت آمریکا را برآورده کرده باشد.

آمریکا یکی از مقاصد اصلی سرمایه‌گذاران بین‌المللی است
آمریکا یکی از مقاصد اصلی سرمایه‌گذاران است
  • خرید ملک: خرید ملک مسکونی، یکی دیگر از روش‌های مهاجرت سرمایه‌گذاری به آمریکا است. البته توجه داشته باشید که تنها داشن اقامت موقت آمریکا، یکی از پیش‌نیازهای خرید ملک در این کشور است.

ویزای توریستی نیز یکی از ویزاهای موقت آمریکا است. هرچند که امکان دریافت این ویزا فعلا برای ایرانیان وجود ندارد.

اخذ ویزای سرمایه‌گذاری کشور کانادا

کشور کانادا جو صنعتی پویایی دارد. نرخ تورم نیز در این کشور بسیار پایین است. همه این‌ها کشور کانادا را به یکی از بهترین مقاصد مهاجرت سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. کانادا روش‌های زیر را برای جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی در نظر گرفته است:

  • سرمایه‌گذاری در برنامه‌های اعلام شده استانی کانادا
  • خود اشتغالی (فرد حتما باید مالیات پرداخت کند)
  • کارآفرینی

قوانین اخذ ویزای سرمایه‌گذاری در کانادا از آمریکا ساده‌تر است. به عنوان مثال کارآفرینان باید حداقل ۱ نفر را استخدام کنند. همچنین برای سرمایه‌گذاری در کانادا نیازی به ارائه مدرک زبان نیست. علاوه بر این، با سرمایه‌های کوچک نیز امکان اشتغال‌زایی یا کارآفرینی در کانادا وجود دارد.

با این حال، کشور کانادا پیش از تایید ویزای سرمایه‌گذاری توجه زیادی به سابقه مدیریتی افراد دارد.

اخذ ویزای سرمایه‌گذاری کشور آلمان

کشور آلمان ویزای سرمایه‌گذاری ارائه نمی‌کند. برای سرمایه‌گذاری در این کشور باید ویزای کارآفرینی یا تجاری دریافت کنید. معمولا افراد برای سرمایه‌گذاری در آلمان یکی از راه‌های زیر را انتخاب می‌کنند:

  • سرمایه‌گذاری در یکی از شرکت‌های آلمانی
  • واریز مبلغی به صندوق توسعه منطقه‌ای
  • خرید ملک

سرمایه‌گذاران ابتدا از ویزای ۹۰ روزه آلمان استفاده می‌کنند و سپس درخواست اقامت موقت می‌دهند. این اقامت موقت ۱۸ ماه اعتبار دارد. پس از گذشت این مدت زمان باید برای کسب اقامت دائم اقدام کنید.

عدم وجود ویزای سرمایه‌گذاری در آلمان
در آلمان، ویزای سرمایه‌گذاری وجود ندارد

توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاران برای اقامت دائم در آلمان، باید نشان دهند که فعالیت‌های آن‌ها تاثیر مثبتی در رشد کشور دارد.

اخذ ویزای سرمایه‌گذاری کشور ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای در حال توسعه آسیا است و از سال ۲۰۱۷ به اعطای ویزای سرمایه‌گذاری می‌پردازد. اگر قصد سرمایه‌گذاری در ترکیه را دارید، از یکی از این روش‌ها اقدام کنید:

  • خرید یک یا چند ملک تجاری یا مسکونی
  • بلوکه کردن ۳ ساله مبلغی مشخص در یکی از بانک‌های ترکیه
  • سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تجاری این کشور
  • خرید مبلغ مشخصی اوراق قرضه دولتی به مدت ۳ سال
  • سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها یا تراست‌های معتبر ترکیه

معایب سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی

هزینه‌ بالا، یکی از بزرگ‌ترین معایب مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری است. افراد، علاوه بر هزینه‌های سرمایه‌گذاری باید به فکر پرداخت مالیات تعیین‌شده در کشور مقصد نیز باشند. همچنین تهیه سوابق شغلی و تحصیلی مرتبط برای شروع سرمایه‌گذاری نیز قدری مشکل است.

سخن نهایی

اگر به فکر رشد سرمایه‌ یا دریافت حق شهروندی کشور ایده‌آل‌تان هستید، سرمایه‌گذاری یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های پیش روی شماست. در این مقاله سعی کردیم تا تمامی نکات لازم در خصوص ویزای سرمایه‌گذاری و شرایط اخذ آن را بررسی کنیم.

اگر به فکر کسب درآمد در منزل هستید، به جمع نویسندگان، مترجمان و ویراستاران ترجمیک بپیوندید. تنها کافیست روی عبارت استخدام مترجم کلیک کنید.

ترجمه رسمی مدارک، یکی از اصلی‌ترین مراحل اخذ ویزای سرمایه‌گذاری است. ترجمیک، با ارائه خدمات ترجمه رسمی، شما را در این مرحله یاری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.