روش‌های نوشتن شعار تبلیغاتی

چگونه شعار تبلیغاتی تأثیرگذار بنویسیم؟

«بازاریابی محتوا به فرآیندی در کسب‌وکار گفته می‌شود که با تولید محتوای جذاب، مفید و مجاب‌کننده باعث جذب و درگیر شدن مخاطبان کسب‌وکار می‌شود.»

جمله‌ای که خواندید، از جو پولیتزی بود. جو پولیتزی مؤسسه بازاریابی محتوا (CMI) را تأسیس کرد.

در بازاریابی محتوا با روش‌های مختلف مخاطب را جذب برند خود می‌کنید. یکی از روش‌های بازاریابی محتوا، داشتن شعار تبلیغاتی است. شعار تبلیغاتی عبارتی کوتاه و چند کلمه‌ای است که هویت برند شما را توصیف می‌کند.

برای باقی ماندن برندتان در ذهن مخاطب، باید از شعار تبلیغاتی مناسب استفاده کنید. شاید برای شما هم سؤال باشد که چگونه شعار تبلیغاتی جذابی بنویسیم؟ برای یافتن پاسخ این سؤال در ادامه مطلب، همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

اهمیت تولید محتوای متنی در بازاریابی دیجیتال

شعار تبلیغاتی خوب، چه ویژگی‌هایی دارد؟

شعار تبلیغاتی، برند شما را به مخاطبان معرفی می‌کند. در بعضی موارد مخاطب نام برند شما را فراموش می‌کند ولی شعار شما در خاطرش می‌ماند! بنابراین با داشتن شعار تبلیغاتی جذاب و جالب، تأثیر زیادی بر ذهن مخاطبتان می‌گذارید.

یک شعار تبلیغاتی خوب دارای ویژگی‌های زیر است:

  • ساده و روان است.
  • عبارتی کوتاه است.
  • مفهوم را واضح انتقال می‌دهد.
  • هدف اصلی شعار، مخاطب است و ذهن مخاطب را درگیر می‌کند.
  • عبارتی آهنگین است.
  • تصویری را در ذهن مخاطب می‌سازد.
  • در شعار اغراق نشده است.
  • لحنی دوستانه دارد و با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.
  • حس اعتماد را به مخاطب القا می‌کند.
  • کپی شده نیست و ایده مخصوص برند را دارد.

مراحل نوشتن شعار تبلیغاتی جذاب چیست؟

شعار تبلیغاتی باید در عین سادگی، یک مفهوم پیچیده را بیان کند و هم‌زمان احساسات مخاطب را هم درگیر کند. متأسفانه نوشتن شعاری بی‌نقص و مناسب، کار ساده‌ای نیست اما ارزش تلاش بسیار را دارد.

پیش از نوشتن شعار باید به سه موضوع مهم و اساسی دقت کنید:

مأموریت شرکت خود را پیدا کنید

مأموریت شرکت شما چیست؟ به زبان ساده‌تر، علت این‌که مخاطب نیازمند خدمات شماست، چیست؟ در شعار خود، خدماتتان را بیان نکنید! بلکه درباره علت تشکیل برندتان بنویسید.

نشان دادن دلایل علاقه‌مندی مخاطب در شعار تبلیغاتی
به مخاطب نشان دهید که چرا باید به شما علاقه‌مند باشد.

یک شعار تبلیغاتی مناسب، مخاطب را مشتاق خدمات شما می‌کند. پس در انتخاب شعار تبلیغاتی کسب و کار خود، حساسیت به خرج دهید.

مزایای برندتان را مشخص کنید

علاوه بر دلیل ارائه خدمات، باید مزایای استفاده از آن را هم در نظر بگیرید. با ترکیب مزایا و مأموریت شرکت خود، ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار می‌کنید.

شرکت خود را از سایر سازمان‌ها متمایز کنید

تفاوت شرکت شرکت شما با دیگر سازمان‌ها چیست؟ چه عاملی باعث برتری شما می‌شود؟ برای نوشتن شعار، آن‌ها را در نظر بگیرید. به مخاطب خود نشان دهید که چرا باید از بین شرکت‌های موجود شما را انتخاب کند!

مطالب مرتبط:

۲۰ نکته جهت تولید محتوای با کیفیت برای افزایش بازدید سایت

اکنون با در نظر گرفتن ویژگی‌های مربوط به برندتان، باید شعار خود را بنویسید.

با رعایت چند نکته و تمرین زیاد شعار مناسبی را برای برند خود پیدا خواهید کرد. نکات زیر به شما کمک می‌کند تا شعاری معمولی را به شعاری تأثیرگذار تبدیل کنید.

شعار خود را کوتاه و ساده نگه دارید

شما تنها چند ثانیه برای تأثیرگذاری فرصت دارید! بنابراین در این زمان کوتاه، باید بیشترین اثر را روی مخاطب بگذارید.

یک شعار تبلیغاتی مناسب باید بین دو تا چهار کلمه باشد. سعی کنید بیشتر از هشت کلمه ننویسید. طولانی شدن شعار، تأثیرگذاری آن را کاهش می‌دهد.

برای مثال شعار نایک جمله «فقط انجامش بده» است. جمله‌ای کوتاه و تاثیرگذار که با مخاطب ارتباط برقرار کرده و روحیه رقابت‌جویانه او را به چالش می‌کشد.

بر روی آنچه شما را متمایز می‌کند، تمرکز کنید

برجسته کردن تفاوت برندتان با رقبا، شما را درخشان‌تر می‌کند.

چه نکته‌ای شما را از دیگر شرکت‌ها متمایز می‌کند؟ آن تفاوت را پیدا کنید. بر روی آن تأکید کنید و در ذهن مخاطب پررنگ کنید. تمام تلاش خود را برای یافتن این وجه تمایز بکنید و آن را در شعار خود بگنجانید.

شعار تبلیغاتی اپل، «متفاوت بیندیش» است. این شعار نشان‌دهنده یکی از ویژگی‌های اصلی اپل، یعنی متفاوت اندیشیدن و نوگرایی است.

واضح حرف بزنید

استفاده از اصلاحات تخصصی و کلمات پیچیده از اشتباهاتی است که تأثیرگذاری شعارتان را کم می‌کند. فراموش نکنید که باید برندتان را در ذهن عموم مردم حک کنید. شعار تبلیغاتی سخت و پیچیده، در ذهن باقی نمی‌ماند و به سادگی فراموش می‌شود.

در نتیجه شعار خود را باید به گونه‌ای طراحی کنید که گروه‌های مختلفی از مخاطبان شما متوجه هدفتان شوند.

شرکت کیت کت، شعار تبلیغاتی خود را جمله ذیل قرار داده است: «استراحت کن، کیت کت بخور.» این شعار ذهن مخاطب را درگیر خود می‌کند. در واقع ناخوداگاه با شنیدن کلمه استراحت، افراد یاد کیت‌ کت می‌افتند.

مخاطب خود را مشخص کنید

شاید مهم‌ترین بخش در ساختن شعار، یافتن مخاطب باشد. می‌خواهید برندتان را در جامعه خود معرفی کنید یا نیاز به دیده شدن در سطح بین‌الملل را دارید؟

اهمیت توجه به مخاطب در نوشتن شعار تبلیغاتی
شعار تبلیغاتی باید با توجه به مخاطبانتان نوشته شود

متناسب با مخاطبان شعارتان را بنویسید! اگر مخاطبان بین‌المللی هم دارید، باید به ترجمه انگلیسی شعار خود نیز توجه کنید تا مخاطب غیرفارسی‌زبان را نیز به خود جذب کنید.

صادق باشید

صداقت بسیار مهم است.هدف از شعارنویسی جذب بیشتر مخاطب است اما نباید اغراق کنید.

بعد از نوشتن شعار، به این سوال، پاسخ دهید: آیا می‌توانید به وعده‌داده‌ شده در شعار خود عمل کنید؟ اگر جواب شما منفی است، باید در شعار خود تجدید نظر کنید.

از کلماتی مانند «بهترین» یا «خاص‌ترین» استفاده نکنید. به دو دلیل این کلمات، شعار شما را با شکست روبه‌رو می‌کنند!

اولین دلیل این است که اثبات بهترین بودن شما به مخاطب سخت است. دلیل دوم این است که مخاطب عباراتی مانند این‌ دو را کلیشه‌ای و خسته‌کننده می‌داند.

سخن پایانی

با شعار تبلیغاتی برند خود را در ذهن مخاطب ثبت می‌کنید. نوشتن شعاری تبلیغاتی کار ساده‌ای نیست. قبل از هر چیزی باید کسب‌وکار و برند خود را به خوبی بشناسید. اما خوشبختانه نوشتن شعار تبلیغاتی، ارزش تلاش فراوان را دارد و پیشرفت برند شما را به دنبال دارد.

در این مقاله سعی کردیم شما را با مراحل نوشتن عبارتی تبلیغاتی برای برندتان آشنا کنیم. با تمرین و تلاش به شعار تبلیغاتی مناسب و جذابی دست پیدا می‌کنید. فراموش نکنید که برای دستیابی به شعار تأثیرگذار باید چندین بار تلاش کنید.

ترجمیک، یکی از معتبرترین برندهای ترجمه و تولید محتوا است. اگر نیاز به خدمات تولید محتوا دارید، تنها با چند کلیک، سفارش خود را ثبت کنید.

دبستان ترجمیک به برگزاری دوره‌‌های آنلاین در زمینه‌ نویسندگی، ترجمه و ویرایش و … می‌پردازد. اگر به دنبال کسب مهارت جدید هستید، به شما توصیه می‌کنیم که در این دوره‌ها شرکت کنید. نویسندگی خلاق، یکی از این دوره‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.