راه‌کارهای مقابله با کلیشه‌ها در تولید محتوا

چگونه کلیشه‌‌ها را از نوشته‌های خود حذف کنیم؟

اگر بخواهید به صورت حرفه‌ای بنویسید، باید کمتر از عبارت‌های کلیشه‌ای استفاده کنید. نویسنده‌‌های حرفه‌ای در متن‌های خود از عبارات کلیشه‌ای کمی استفاده می‌کنند.

کلیشه‌ها، عبارت‌های بی معنایی هستند که در جمله نوشته می‌شود. کلیشه‌ها باعث می‌شود که خواننده از خواندن متن پشیمان شود. بنابراین عاقلانه است که از نوشتن کلیشه در متن‌های خود دوری کنید.

شما به دیدن کلیشه‌ها در جمله‌ها عادت کرده‌اید و برای اصلاح آن‌ها نیاز به تمرین و دقت دارید. ما در این مقاله به بررسی عبارت‌های کلیشه‌ای و راه‌کارهای مقابله با آن پرداخته‌ایم. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

کدام تیترها مخاطب بیشتری را جذب می‌کنند؟

کلیشه به چه معناست؟

کلیشه کلمه‌ای فرانسوی است که در گذشته جمله‌ای تأثیرگذار بوده ‌است. زمانی چیزی کلیشه می‌شود که از آن بیش از حد استفاده شود، به طوری که معنای خود را از دست بدهد. کلیشه‌ها انواع مختلفی دارند که استفاده از هر نوع کلیشه‌ای در نوشته‌ها کاری بیهوده است.

کلیشه‌ها زمانی نوآورانه بوده‌اند اما به دلیل استفاده زیاد، تاز‌گی خود را از دست داده‌اند.

کلیشه‌ها معمولا تشبیه‌های بی‌معنی‌ای مانند «مثل روز روشنه» هستند. این عبارت در گفت‌و‌گو‌های روزانه بسیار استفاده می‌شود. استفاده زیاد از آن باعث شده است که به کلیشه تبدیل شود.

واقعیت این است که استفاده از این عبارات بسیار بیهوده است. حذف این عبارات، نوشته‌های شما را بهتر می‌کند.

برای مثال در هنگام شروع جمله از عبارت‌هایی مانند واقعیت این است، همه ما میدونیم که و … استفاده نکنید. این عبارات نوشته شما را کلیشه‌ای می‌کند.

چند نمونه کلیشه‌هایی که ممکن از آن استفاده کنید:‌

  • می‌بری یا می‌بازی!
  • رهاکن بره یا قبولش کن!
  • هر کس بنا به شخصیت و علاقه خودش نظر میده!

چه زمانی استفاده از کلیشه مجاز است؟

در بعضی موارد استفاده از کلیشه مشکلی ندارد اما باید عاقلانه انتخاب شوند. در اینجا چند نمونه برای استفاده مجاز از کلیشه‌ها در جملات آمده است:

  • برای برقراری با مخاطبی خاص، استفاده از کلیشه مجاز است. برای مثال وقتی برای نسلی می‌نویسید که از گذشته خاطره‌ای دارند یا به یاد آوردن گذشته را دوست دارند.

شما مجاز هستید برای این نوع مخاطب‌ از عبارت‌های قبلنا، یادتونه که، یادت هست و هر عبارت دیگری با این مفهوم استفاده کنید.

  • برای ساده کردن، اجازه دارید از عبارت‌های کلیشه‌ای استفاده کنید. برای توضیح مفاهیم اولیه در موضوعی به‌خصوص، استفاده از کلیشه توضیح آن مطلب را برای شما آسان تر می‌کند.

به عنوان مثال: برای مادران باردار نوشتن متنی با عبارت «به یاد داشته باشید که شما به جای دو نفر غذا می‌خورید» مجاز است.

  • نویسنده مجاز است که برای شخصیت‌پردازی یک کاراکتر در داستان خود از کلیشه‌ها استفاده کند. کلیشه‌ای حرف زدن کاراکتر نشان می‌دهد که او شخصیت اصلی داستان نیست.

مطالب مرتبط:

انواع کمک هزینه‌های تحصیلی کدام هستند؟

عبارات کلیشه‌ای را ساختار نوشتاری خود حذف کنید

نباید اجازه دهید که بیزاری استفاده از کلیشه، مانع از دست دادن ایده‌های خوب شما برای نوشتن باشد. ایرادی ندارد که اگر هنگام شروع نوشته‌های خود از کلیشه‌ها استفاده کنید، اما آن‌ها را یادداشت کنید و در آخر کار با جمله‌های دیگر جایگزین کنید.

نویسنده معروف آمریکایی، آن لاموت می‌گوید:

« تلاش برای نوشتن در مرحله اول، همیشه وحشتناک بوده است اما نوشته‌های خوب از اولین تلاش‌ها برای نوشتن بدست می‌آیند. باید با آوردن هر چیزی روی کاغذ، نوشتن را شروع کنید.»

کلیشه‌ها را از نوشته‌هایتان کم کنید

بسیاری از کلیشه‌ها برای استفاده در جمله یا نوشته، بسیار قدیمی هستند. بهتر است به جای جایگزینی عبارت‌های جدید در کلیشه‌های قدیمی، آن‌ها را حذف کنید.

نوشته‌ای کوتاه ولی مفید و تاثیرگذار همیشه به نوشته‌ای بلند و بی‌معنی ترجیح داده می‌شود. در بعضی وارد کلیشه‌ها باعث می‌شوند که معنای جمله‌‌تان تغییر کند.

به یاد داشته باشید که هنگام جایگزین کردن کلیشه‌ها از فرهنگ لغت استفاده کنید. فرهنگ‌های لغت به شما کمک می‌کنند که دایره‌ واژگانتان را گسترش دهید.

اهمیت بامعنا نوشتن در هنگام نویسندگی
در نوشتن باید تلاش کنید که به صورت مستقیم و بامعنا بنویسید

سعی کنید که آن‌ها را با چیزی تازه جایگزین کنید

با استفاده از کلیشه‌ها، عبارات و چیز‌های منحصر به فرد بسازید! تلاش برای ساختن چیزهای منحصر به فرد همیشه سرگرم‌کننده و به یادماندنی بوده است.

هر کلیشه‌ای نباید از بین برود

کرت وانه‌گت نویسنده‌ای است که در کتاب تحسین شده‌اش یعنی « سلاخ‌خانه شماره پنج» از کلیشه‌ها برای تاثیرگذاری رو مخاطب استفاده کرده است. او عبارت « این نیز بگذرد» را راهی برای رویارویی با مرگ در کتابش، آورده است.

باید نویسنده‌ای حرفه‌ای باشید که در نوشته‌های خود از کلیشه به گونه‌ای مناسب استفاده کنید. باید با ظرافت و دقت زیاد به کلیشه‌ها بپردازید.

نکته پایانی

استفاده کردن یا نکردن از عبارات کلیشه‌ای در متن‌هایی که می‌نویسید بستگی به خودتان دارد. اکنون استفاده از کلیشه در نوشته‌ها و روزمرگی‌هایمان بسیار زیاد شده است و به عادت تبدیل شده است.

به عنوان نویسنده تلاش کنید کم تر از عبارت‌های کلیشه‌ای استفاده کنید.

در این مطلب سعی کرده‌ایم شما را با کلیشه آشنا کنیم راه‌حل‌هایی برای حذف آن در نوشته‌هایتان ارائه دهیم.

اگر مترجم، نویسنده یا ویراستار زبان انگلیسی هستید، در ترجمیک منتظر شما هستیم. با مراجعه به صفحه استخدام مترجم و ارسال رزومه خود، به جمع مترجمان ترجمیک بپیوندید.

ترجمیک با ارائه خدمات تولید محتوا شما را در ارائه محتوایی اصولی و حرفه‌ای همراهی می‌کند. کافی است به به صفحه سفارش تولید محتوا مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.