با گپ تحصیلی و راه‌های توجیه آن آشنا شوید

مهاجرت تحصیلی، یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌های مهاجرت به کشورهای پیشرفته جهان است. همه ساله افراد زیادی از طریق گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های معتبر، شانس زندگی در کشور موردعلاقه خود را پیدا می‌کنند.

با این‌حال، گپ تحصیلی یکی از رایج‌ترین مسائلی است که می‌تواند مسیر ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را سد کند. خوشبختانه گپ تحصیلی در برخی موارد توجیه‌پذیر است و مشکلی در مراحل اپلای به وجود نمی‌آورد.

در این مطلب، با گپ تحصیلی و راه‌های توجیه آن آشنا خواهیم شد. اگر شما هم به دنبال راهی برای کاهش تاثیر منفی گپ تحصیلی خود هستید، این مطلب را از دست ندهید.

مطالب مرتبط:

آزمون YOS راهی برای ادامه تحصیل در ترکیه

گپ تحصیلی چیست؟

در زبان انگلیسی گپ (Gap) به معنای فاصله است. به وقفه‌ای که ممکن است بین مقاطع تحصیلی مختلف ایجاد شود، گپ تحصیلی گفته می‌شود.

اگر قصد ادامه تحصیل در ایران را دارید، گپ تحصیلی هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند. در غیر این صورت وقفه تحصیلی شما و علت آن، توسط دانشگاه مقصد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به وقفه‌ای که ممکن است بین مقاطع تحصیلی مختلف ایجاد شود، گپ تحصیلی می‌گویند.
با وجود گپ تحصیلی، اخذ پذیرش تحصیلی کمی سخت‌تر می‌شود.

نکته: برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های تربیت معلم ایران نیز مسئله گپ تحصیلی مطرح است.

گپ تحصیلی مجاز یا نرمال چیست؟

اگر وقفه تحصیلی شما از حد مجازی فراتر نرود، هیچ مشکلی در فرایند اپلای به وجود نمی‌آید. به عبارت بهتر، پس از هر مقطع تحصیلی یک گپ تحصیلی مجاز تعریف شده است.

گپ تحصیلی مجاز پیش از دوره کارشناسی

پس از اتمام دوره دبیرستان، بین ۲ الی ۳ سال زمان دارید تا برای اپلای در دوره کارشناسی اقدام کنید. این گپ تحصیلی برای اکثر دانشگاه‌های دنیا قابل قبول است. با این حال، برای اطلاع دقیق‌تر از گپ تحصیلی مجاز دانشگاه موردنظرتان، به وب‌سایت این دانشگاه مراجعه کنید.

گپ تحصیلی مجاز پیش از دوره کارشناسی ارشد

برای شروع دوره کارشناسی ارشد، گپ تحصیلی تا ۵ سال مجاز است.

گپ تحصیلی مجاز پیش از دوره دکتری

برای ادامه تحصیل در دوره دکتری، گپ تحصیلی مسئله حائز اهمیتی نیست. افراد در هر سنی با ارائه سوابق تحصیلی و کارنامه پژوهشی خود، مجاز به ثبت نام در دوره دکتری هستند.

مطالب مرتبط:

پیش از فارغ‌التحصیلی این مهارت‌ها را کسب کنید.

گپ تحصیلی غیرمجاز چیست؟

طولانی‌تر شدن گپ تحصیلی از حدی مشخص و تعریف‌شده، به این معناست که:

  • شما احتمالا درس‌ها را فراموش کرده‌اید.
  • دانش شما به‌روز نیست.
  • آمادگی کافی برای شروع دوره جدید را ندارید.

بنابراین اگر با مشکل گپ تحصیلی غیرمجاز مواجه هستید، حتما موارد زیر را در نظر بگیرید.

کمیسر سفارت گپ تحصیلی را معادل افت سطح تحصیلی افراد می‌داند.
لزوم در نظرگیری مقصد تحصیلی با وجود داشتن گپ تحصیلی
  • مقصد تحصیلی

برخی از کشورها سطح رفاهی بالایی دارند و تحصیل در آن‌ها رایگان است. از این رو، دانشجویان زیادی از سراسر جهان قصد ادامه تحصیل در این کشورها را دارند. آلمان، یکی از این کشورهاست.

این کشور، جزء کشورهای حوزه شینگن است و از استانداردهای آموزشی بالایی برخوردار است. به همین دلیل، حساسیت زیادی روی گپ تحصیلی دانشجویان بین‌المللی دارد.

بنابراین، باید به کشورهایی که حساسیت خاصی روی این قضیه ندارند فکر کنید. به عنوان مثال می‌توانید درباره تحصیل در کشورهایی مثل پرتغال، انگلیس و کانادا تحقیق کنید.

  • نوع دانشگاه مقصد

عموما گپ تحصیلی دانشجویان بین‌المللی برای دانشگاه‌های خصوصی، موضوع چندان حادی نیست. بنابراین اگر مشکلی از بابت پرداخت هزینه‌ها ندارید، سراغ دانشگاه‌های دولتی نروید.

  • جلب رضایت آفیسر پرونده ویزای تحصیلی سفارت

پذیرش تحصیلی، به‌تنهایی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور کفایت نمی‌کند. در واقع، علاوه بر پذیرش تحصیلی باید ویزای تحصیلی نیز داشته باشید. تایید این ویزا، توسط سفارت کشور موردنظر شما انجام می‌شود.

گپ تحصیلی، یکی از مسائل حائز اهمیت برای آفیسر پرونده شما در سفارت است. ممکن است سفارت حتی با وجود داشتن پذیرش تحصیلی، با ویزای تحصیلی شما موافقت نکند. بنابراین باید با ارائه دلایلی موجه، گپ تحصیلی خود را توجیه کنید.

توجیه گپ تحصیلی غیرمجاز

گپ تحصیلی غیرمجاز با ارائه مدارک قانونی، معتبر و قابل قبول توجیه‌پذیر است. برای توجیه گپ تحصیلی می‌توانید به موارد زیر استناد کنید.

توجیه گپ تحصیلی به دلیل خدمت سربازی

در کشور ما آقایان به مدت دو سال، ملزم به رفتن به دوره سربازی هستند. این دو سال، قطعا در تحصیلات آکادمیک آن‌ها وقفه ایجاد می‌کند. خوشبختانه ارائه کارت پایان خدمت، این وقفه را توجیه می‌کند. بنابراین خدمت سربازی مشکلی در مراحل اپلای آقایان به وجود نمی‌آورد.

توجیه گپ تحصیلی به دلیل بیماری

ممکن است در دوره‌ای از زندگی بیمار شوید و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید. قطعا در این دوره از ادامه تحصیل باز می‌مانید. ارائه مدارک پزشکی معتبر، گپ تحصیلی این دوره را توجیه می‌کند.

توجیه گپ تحصیلی به دلایل خانوادگی

در برخی موارد، مشکلات خانوادگی مانعی بر سر راه ادامه تحصیل افراد هستند. در صورتی که مدارک معتبری برای اثبات این دلایل داشته باشید، وقفه تحصیلی شما توجیه می‌شود. به عنوان مثال، افراد متاهل می‌توانند مشکلات زندگی مشترک و بچه‌داری را برای توجیه گپ تحصیلی مطرح کنند.

توجیه گپ تحصیلی به دلیل اشتغال در شغلی مرتبط به رشته تحصیلی

بسیاری از افراد پس از پیدا کردن شغل مرتبط با رشته دانشگاهی‌شان، از تحصیل دست می‌کشند. حال ممکن است پس از مدتی از این تصمیم پشیمان شوند و تصمیم به ادامه تحصیل بگیرند.

جالب است بدانید که این نوع گپ تحصیلی، امتیازی بزرگ برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های خارجی محسوب می‌شود. چراکه اشتغال در مشاغل مرتبط به رشته دانشگاهی، با کسب تجربیات ارزشمندی همراه است.

البته حتما باید مدارک معتبری برای اثبات اشتغال خود ارائه کنید.

رزومه علمی قوی، توجیه خوبی برای گپ تحصیلی است.
توجیه گپ تحصیلی با رزومه علمی قوی

توجیه گپ تحصیلی با ارائه رزومه علمی

موارد زیر در قوی شدن رزومه شما تاثیرگذار هستند:

  • تحقیقات پژوهشی
  • چاپ مقاله در ژورنال‌های معتبر
  • تحصیل در دانشگاه‌های معتبر
  • نمره آیلتس یا تافل بالا
  • توصیه‌نامه از اساتید
  • نمرات بالا
  • ثبت اختراع
  • افتخارات تحصیلی

مطالب مرتبط:

فوت و فن نوشتن انگیزه‌نامه باکیفیت

دانشگاه مقصد با در نظر گرفتن این موارد، احتمالا از گپ تحصیلی شما چشم‌پوشی می‌کند. با این حال، باز هم احتمال رد درخواست ویزای تحصیلی توسط سفارت وجود دارد.

کلام آخر

اپلای کردن نیز مانند هر اقدام دیگری ممکن است با موانعی روبه‌رو شود. گپ تحصیلی یکی از این موارد است. با این حال، آشنایی با گپ تحصیلی و راه‌های توجیه آن، تاثیر قابل توجهی در مقابله با این مانع دارد.

امیدواریم مطالعه این مقاله، برای شما مفید واقع شده باشد.

ترجمه رسمی مدارک، یکی دیگر از مراحل اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های خارجی است. این مرحله باید توسط مترجمان رسمی قوه قضاییه و زیر نظر این قوه انجام شود. ترجمیک با همکاری مترجمان قوه قضاییه، ترجمه رسمی مدارک شما را به انجام می‌رساند. برای ثبت سفارش روی عبارت ترجمه رسمی کلیک کنید.

اگر برای توسعه کسب‌وکارتان به تولید محتوای سئوشده و باکیفیت نیاز دارید، خدمات تولید محتوای ترجمیک را از دست ندهید. برای ارسال سفارش تولید محتوا کلیک کنید.

3 دیدگاه در «با گپ تحصیلی و راه‌های توجیه آن آشنا شوید»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.