معرفی آزمون‌های زبان آلمانی

معرفی آزمون‌ها و مدارک معتبر زبان آلمانی

برای کسانی که تصمیم جدی برای تحصیل و یا کار در آلمان دارند، شاید اولین مواجهه با کشور آلمان، زبان و فرهنگ آلمانی، از راه فراگیری زبان آلمانی باشد.

مهم‌تر اینکه داشتن مدرک و سطح موردپذیرش زبان آلمانی برای تحصیل یا کار در آلمان الزامی است.

از همین رو کشور آلمان آزمون‌های استانداردی را طراحی و برگزار می‌کند که مدارک آن برای بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و نیز برای کار در آلمان، موردپذیرش است.

در این نوشتار به معرفی چهار مدرک معتبر زبان آلمانی می‌پردازیم.

لزوم داشتن مدرک معتبر زبان آلمانی برای تحصیل و کار در آلمان
داشتن مدرک معتبر زبان آلمانی برای تحصیل یا کار در آلمان ضروری است.

آزمون زبان آلمانی TestDaF و مدرک TestDaF

TestDaF، کوتاه‌شدۀ عبارت آلمانی «Test Deutsch als Fremdsprache» به‌معنای «آزمون زبان آلمانی به‌عنوان زبان خارجی» است.

این آزمون برای ورود به دانشگاه‌های آلمانی‌زبان است و در تمام دانشگاه‌های آلمان موردپذیرش است. این آزمون همچنین برای افرادی که برای اشتغال به کار به ارائه مدرک برای اثبات سطح زبان آلمانی خود نیازمندند، کاربرد دارد.

آزمون تِست‌داف به صورت متمرکز در مرکز انستیتو تست‌داف واقع در شهر هاگِن آلمان طراحی و ارزشیابی می‌شود.

تست‌داف در هشتاد کشور جهان به‌طور هم‌زمان در مراکز رسمی و مجاز برای این آزمون برگزار می‌شود. از این رو همه شرکت‌کنندگان در این آزمون به پرسش‌های یکسانی پاسخ می‌دهند.

این آزمون از چهار بخش مهارت خواندن، مهارت شنیدن، مهارت نوشتن و مهارت صحبت‌کردن تشکیل شده است.

آزمون TestDaF برای سنجش سطح زبان آلمانی متقاضیان، برای تمامی دانشگاه‌های آلمان موردتائید است.

اهمیت آزمون تست‌داف
آزمون تست‌داف برای ورود به دانشگاه‌های آلمانی‌زبان است.

TestDaF، آزمون زبان در سطح پیشرفته است و از سطح B2 تا C1 بر اساس چارچوب مشترک استاندارد اروپا را در بر می‌گیرد.

بر اساس چارچوب استاندارد اروپا، سطح زبان را می‌توان به سه گروه دسته‌بندی کرد: سطح A (مبتدی)، سطح B (مستقل)، سطح C (مسلط).

نتایج آزمون تست‌داف به سطح‌های زیر دسته‌بندی می‌شود: سطح تست‌داف ۳ (TDN 3)، سطح تست‌داف ۴ (TDN 4) و سطح تست‌داف ۵ (TDN 5).

این دسته‌بندی معادل سطح B2 تا C1 بر اساس چارچوب استاندارد اروپا است. نکته مهم این است که نتیجه آزمون تست‌داف انقضا و محدودیت زمانی ندارد.

این آزمون در ایران نیز برگزار می‌شود. افزون بر مؤسساتی که این آزمون را برگزار می‌کنند، آزمون تست‌داف در اتاق بازرگانی ایران و آلمان و سفارت آلمان نیز برگزار می‌شود.

آزمون زبان آلمانی DSH و مدرک DSH

مدرک زبان آلمانی DSH یکی دیگر از مدارک معتبر زبان آلمانی برای متقاضیان خارجی است. DSH کوتاه‌شدۀ عبارت آلمانی «Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang» به معنی «آزمون زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه» است.

آزمون DSH در دانشگاه‌های آلمان و تنها در کشور آلمان برگزار می‌شود.

این آزمون بررسی می‌کند که متقاضی توانایی تحصیل در دانشگاه آلمان به زبان آلمانی را دارد و یا خیر و پیش از شروع تحصیل در هر یک از دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

هزینه آزمون نیز دانشگاه برگزارکننده دریافت می‌کند، از این رو هزینه آزمون DSH از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. اطلاعات بیشتر را می‌توان از دانشگاه محل برگزاری دریافت کرد.

برگزاری آزمون DSH تنها در کشور آلمان
آزمون DSH تنها در کشور آلمان برگزار می‌شود.

آزمون دارای دو بخش کتبی و شفاهی است. نتایج آزمون DSH به سه سطح دسته‌بندی می‌شود: سطح DSH 1 (معادل B2)، سطح DSH 2 (معادل C1)، سطح DSH 3 (معادل C2). به جز نمره پایانی، هر بخش نیز نمره مجزا خواهد داشت. همچون آزمون تست‌داف، نتیجه آزمون DSH نیز انقضا و محدودیت زمانی ندارد.

مدرک زبان آلمانی Goethe

«مؤسسه آموزش زبان گوته» واقع در شهر مونیخ آلمان است که از اهداف آن گسترش زبان و فرهنگ آلمانی است. مدرک زبان آلمانی گوته نیز یکی از شناخته‌شده‌ترین مدارک زبان آلمانی است.

آزمون‌های زبان آلمانی مؤسسه گوته بر اساس چارچوب مشترک استاندارد اروپا در تمام شش سطح مبتدی یا A1 و A2، سطح مستقل یا B1 و B2 و سطح مسلط یا C1 و C2 برگزار می‌شود. این مدرک زبان آلمانی تاریخ انقضا نیز ندارد و همواره معتبر خواهد بود.

مؤسسه زبان آلمانی گوته در بیشتر کشورهای دنیا و نیز کشور ایران شعبه دارد. این آزمون از چهار بخش مهارت خواندن، مهارت شنیدن، مهارت نوشتن و مهارت صحبت‌کردن تشکیل شده است و حداقل نمره ۶۰ از ۱۰۰ برای قبولی در هر بخش لازم است.

این آزمون امکان پذیرش در دانشگاه‌های آلمانی‌زبان یا دیگر مؤسسات تحصیلات تکمیلی را به دانشجویان خارجی می‌دهد. آزمون Goethe به‌عنوان گواهینامه‌ای شناخته می‌شود که متقاضی، مهارت‌های لازم را برای تحصیل در آلمان دارد.

آزمون آلمانی زبان گوته
آزمون‌های زبان آلمانی مؤسسه گوته، در تمام شش سطح برگزار می‌شود.

آزمون Telc

Telc کوتاه‌شدۀ عبارت «The European Language Certificates» به‌معنای «گواهینامه برای زبان‌های اروپایی» است و برای سنجش ۱۰ زبان رایج در اروپا و نیز سنجش سطح مهارت زبان آلمانی، برگزار می‌شود.

در این آزمون نیز چهار مهارت خواندن، شنیدن، نوشتن و صحبت‌کردن سنجیده می‌شود و همچون آزمون‌های مؤسسه گوته در تمام شش سطح مبتدی یک و دو یا A1 و A2، سطح مستقل یک و دو یا B1 و B2 و سطح مسلط یک و دو یا C1 وC2 ، بر اساس چارچوب مشترک استاندارد اروپا برگزار می‌شود.

Telc برای سنجش ۱۰ زبان رایج در اروپا، برگزار می‌شود.

برای نمونه Telc Deutsch C1 Hochschule برای سنجش توانایی زبان آلمانی متقاضیان ورود به دانشگاه‌های کشور آلمان طراحی شده است.

افزون بر شش سطح شناخته‌شدۀ زبان‌های اروپایی، آزمون زبان آلمانی Telc، برای مقاصد خاص مانند زبان آلمانی مورد نیاز در محل کار یا تحصیل نیز مدارک خاصی صادر می‌کند.

با مراجعه به وب‌سایت آزمون Telc، می‌توان اطلاعات جامعی درباره آزمون‌ها و ساختار آ‌ن‌ها مطابق با اهداف موردنظر کسب کرد.

سخن پایانی

مسیرهای گوناگونی برای آمادگی شرکت در آزمون‌های زبان آلمانی وجود دارد. برای نمونه می‌توان برای سنجش آمادگی آزمون تست‌داف، از آزمون تعیین سطح و نمونه سؤال‌های موجود در پایگاه اینترنتیTestDaF ، استفاده کرد.

مدارک زبان آلمانی معرفی‌شده در این نوشتار، برای بسیاری از دانشگاه‌ها و نیز برای کار در آلمان، موردپذیرش است. نکته مهم این است که متناسب با موقعیت خود، برای یکی از این آزمون‌ها آمادگی لازم را کسب کنید.

ما در این نوشتار به معرفی آزمون‌های زبان آلمانی پرداختیم. امیدواریم این مطلب برای شما کاربردی باشد.

اگر به ترجمه‌ رسمی مدارک خود برای تحصیل یا زندگی در کشورهای مختلف نیاز دارید، سفارش خود را با خیالی آسوده به ترجمیک بسپارید.

2 دیدگاه در «معرفی آزمون‌ها و مدارک معتبر زبان آلمانی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.