تقویت مهارت لیسنینگ آزمون آیلتس با پادکست!

آخرین به روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۲/۰۹

زبان انگلیسی به عنوان زبانی بین‌المللی معرفی شده است. در عصر کنونی برای پیشرفت در زمینه‌های مختلف باید به این زبان مسلط باشید. کلاس‌ها و آزمون‌های مختلفی برای زبان انگلیسی وجود دارد که شرکت در آن‌ها سطح زبان شما را بهبود می‌بخشد.

امروزه کمتر کسی هست که اسم آزمون آیلتس را نشنیده باشد و با آن آشنایی نداشته باشد. آیلتس (IELTS) از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی شناخته می‌شود. شرط مهاجرت کاری و تحصیلی به بسیاری از کشورها داشتن نمره بالا در این آزمون است.

اهمیت بالای آزمون آیلتس، باعث شده تا مردم در سنین مختلف و با اهداف گوناگون، به دنبال گرفتن نمره‌ای قابل قبول در این آزمون باشند. برای دستیابی به نمره‌ای خوب، باید همزمان چهار بخش لیسینیگ، رایتینگ، اسپیکینگ و ریدینگ را به درجه خوبی برسانید.

بخش شنیداری (Listening) از پرچالش‌ترین بخش‌های آزمون آیلتس است. شاید در آزمون تعیین سطح آیلتس شرکت کرده‌اید ودر این بخش نمره‌ کمی به دست آورده‌اید. نگران نباشید، زبان‌آموزان بسیاری در مسیر آموزش آیلتس، نگران این بخش هستند و آن را عامل نرسیدن به نمره‌ای خوب می‌دانند. اگر شما هم جز این دسته هستید باید بگویم که نگران نباشید!

در این مطلب شما را با راهکاری آشنا می‌کنیم که سطح لیسنینگ شما را چندین درجه بالا می‌برد. پس با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

چگونه در اسپیکینگ آیلتس، نمره بالایی بگیریم؟

پادکست: راهکاری برای تقویت لیستنینگ

برای تقویت مهارت‌ لیسنینگ، راهکارهای زیادی وجود دارد. شنیدن پادکست از جمله راه‌هایی است که افراد زیادی از آن نتیجه گرفته‌اند.

پیش از هر چیز بگذارید شما را با فرآیند بخش لیسنینگ آزمون آیلتس آشنا کنیم.

فرآیند لیسنینگ آزمون آیلتس

لیسنینگ آزمون آیلتس در بازه زمانی ۴۰ دقیقه‌ای برگزار می‌شود. این بخش شامل ۴۰ سوال است که در ۴ قسمت تقسیم شده‌ است. قبل از پخش صدا، فرصت دارید تا سؤالات را مرور کنید. به این شکل با موضوع کلی لیسنینگ آشنا می‌شوید.

لیسنینگ آیلتس تنها یک بار پخش می‌شود! به همین دلیل شما باید تسلط کافی به کلمات و جمله‌های انگلیسی داشته باشید تا در این فرصت کوتاه جواب سؤالات را بدهید.

چهار بخش آزمون آیلتس شامل مکالمه روزمره دو نفره، صبحت یک فرد درباره موضوعی روزمره، مکالمه علمی و پژوهشی بین چند نفر و صحبت تک‌نفره درباره موضوعات تخصصی می‌باشد.

شنیدن پادکست در رابطه با موضوعات متفاوت به شما در آمادگی بیش از پیش در آیلتس کمک می‌کند. در این راستا افراد زیادی محتوا در قالب پادکست ارائه داده‌اند تا به شما در این مسیر کمک کنند.

چگونه پادکست باعث تقویت مهارت شنیداری می‌شود؟

گوش دادن به پادکست علاوه بر این که کاری سرگرم‌کننده است، مهارت‌های شنیداری را نیز تقویت می‌کند. همچنین شما با گوش دادن به پادکست‌ها با تلفظ دقیق کلمات آشنا می‌شوید. در نتیجه ناخودآگاه مهارت اسپیکینگ و مکالمه خود را قوی می‌کنید!

پادکست‌ها شامل موضوعات متنوعی هستند. بسته به علاقه خودتان، موضوعی را انتخاب کنید و درباره آن پادکست گوش دهید. در ابتدا ممکن است متوجه درصد بالایی از جملات پادکست‌ها نشوید. این کاملا طبیعی است! به مرور زمان و با تمرین بیشتر، پیشرفت قابل توجهی خواهید داشت.

برای تقویت لیسنینگ پادکست گوش کنید.
گوش دادن به پادکست، از راهکارهای مؤثر برای بهبود لیسنینگ است

در ابتدا پادکستی را که انتخاب کردید، چند بار گوش دهید تا به تسلط کافی نسبت به مفهوم جملات برسید. گوش دادن به پادکست را به چشم تفریح نگاه کنید. این کار باعث می‌شود مغز شما راحت‎تر با آن ارتباط برقرار کند و در نهایت تاثیر بیشتری از مطالب آن بگیرد.

چه پادکستی گوش دهیم؟

بسته به موضوعی که به آن علاقه‌مند هستید، پادکست خود را انتخاب کنید. شما با جست‌وجو در رابطه با عنوان مورد نظر خود، پادکست‌های بسیاری پیدا می‌کنید. با این حال پلفترم‌های مختلفی در این راستا به تولید پادکست پرداخته‌اند. آن‌ها برای زبان‌آموزان در سطح‌های مختلف، پادکست تولید کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

روش‌های مکالمه انگلیسی همانند زبان مادری

در ادامه شما را با چند پادکست که به تقویت مهارت لیسنینگ شما کمک می‌کنند، آشنا می‌کنیم.

VOA

پادکست‌های VOA مخصوص هر سه سطح مبتدی، متوسط و حرفه‌ای طراحی می‌شوند و تمام زبان‌آموزان توانایی استفاده از سری پادکست‌های آن را دارند. همچنین این پادکست‌ها به صحبت درباره موضوعات متنوعی می‌پردازند.

All Eras English

سری پادکست‌های All Ears English کمک فراوانی به تقویت زبان شما می‌کند. این پادکست‌ها توسط دو معلم آیلتس تولید می‌شوند و لهجه آن‌ها کاملا امریکن است. در پادکست‌های آن‌ها درباره فرهنگ آمریکا و مسائل روز می‌پردازند که تاثیر بسیاری در بهبود لیسنینگ –و البته اسپیکینگ- خواهد داشت.

ESPRESSO ENGLISH

اگر در سطح مبتدی هستید، این پادکست انتخاب مناسبی برای شماست! در این پادکست، گرامر و تلفظ کار می‌شود و شما را با اشتباهات رایج زبان انگلیسی آشنا می‌کند. همچنین با توجه به سطح مبتدی، پیش‌بینی می‌شود پادکست‌های کوتاه را راحت‌تر گوش دهید، در نتیجه مدت زمان آن‌ها بین ۵ تا ۱۰ دقیقه است.

پادکست Podcast

یکی از بهترین راه‌ها برای تسلط بر زبان، جست و جوی محتوایی است که برای جوانان بومی آن زبان طراحی شده است. پادکست Stories کاملاً با این مشخصات، مطابقت دارد. هر قسمت دارای داستانی آهسته، ساده و آسان برای دنبال کردن است، خواه این داستان درباره اسطوره‌ای واقعی باشد و خواه درباره افسانه‌ها.

هدف این پادکست به جای آموزش، تعامل است. به همین خاطر این پادکست برای زبان‌آموزانی که به دنبال یادگیری زبان نه تنها از روی آموزش، بلکه از تعاملات واقعی هستند، کاربردی است.

The English We Speak

این پادکست توسط بی‌بی‌سی تولید می‌شود. از این رو سطح آن کمی بالا است. پس اگر زبان‌آموزی در سطح متوسط به بالا هستید، سراغ این سری پادکست بروید!

در پادکست The English We Speak اصطلاحات زبان انگلیسی –به خصوص بریتانیا- آموزش داده می‌شود. لغات آن کمی سخت و تخصصی است و برای یادگیری بیشتر، پیشنهاد می‌شود چندبار آن‌ها را گوش دهید.

سخن پایانی

انگلیسی، به عنوان زبان اول جهان شناخته می‌شود. از این رو تسلط بر این زبان به عنوان مهارت اضافه شناخته نمی‌شود. بلکه برای پیشرفت در هر زمینه‌ای باید آن را بلد باشید!

آیلتس یکی از آزمون‌های جهانی زبان است. سالانه افراد زیادی در این آزمون جامع شرکت می‌کنند و با دستیابی به نمره‌ای خوب، رزومه خود را تقویت می‌کنند. در این مقاله شما را با یکی از راه‌کارهای تاثیرگذار برای بهبود و تقویت مهارت‌های شنیداری شما در زبان انگلیسی آشنا کردیم.

اگر دانشجو یا شاغل هستید و زمان کافی برای شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارید، کلاس آیلتس آنلاین دبستان ترجمیک گزینه‌ای مناسب برای شما است. فردا دیر است، همین الان برای آزمون آیلتس آماده شوید.

یک دیدگاه در «تقویت مهارت لیسنینگ آزمون آیلتس با پادکست!»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.