متن‌های کپی شده را قابل ویرایش کنید!

روزانه تعداد زیادی مقاله در رابطه با موضوعات مختلف نوشته می‌شود. نویسندگان مختلفی شروع به نوشتن درباره موضوعات گوناگون می‌کنند. در نهایت سالانه حجم زیادی از مطالب تولید می‌شوند.

هر چه تعداد مطالب نوشته شده بیشتر می‌شود، احتمال سرقت ادبی بالاتر می‌رود. سرقت ادبی (plagiarism) یعنی شما از محتوا و ایده فرد دیگری، بدون ذکر نام او استفاده کنید. با افزایش تعداد مقالات، سرقت ادبیِ ناآگاهانه بیشتر می‌شود.

با این وجود نگران نباشید! راهکاری وجود دارد که شما را از سرقت ادبی نجات دهد: بازنویسی یا پارافریز. احتمالا تا کنون اسم بازنویسی را شنیده‌اید. شما با بازنویسی متون، از مطالب دیگران استفاده می‌کنید و بدون تغییر مفهوم، محتوای جدیدی تولید می‌کنید.

سرقت ادبی یکی از دلایل رد مقالات علمی است.
در سال‌های اخیر درصد محتواهای کپی شده افزایش یافته است

در ادامه این مطلب، شما را با راهکارهایی برای ویرایش متن‌هایتان آشنا می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

تاثیر گرامرلی در پذیرش مقالات

با پارافریز از سرقت ادبی نجات پیدا کنید!

تا کنون به محتواهایی که دنبال می‌کنید، دقت کرده‌اید؟ پست‌هایی که می‎پسندید و برای دوستان خود می‌فرستید، چه ویژگی‌هایی دارند؟

نوشته‌ها و مطالب خلاقانه، توجه مخاطب را فورا به خود جلب می‌کنند و در ذهن او تاثیر می‌گذارند. بنابراین این را بدانید که رونویسی و نوشتن مطلبی بدون ویرایش، شما را به هدف خاصی نمی‌رساند. از این رو شما باید محتوایی انتشار دهید که مخاطب را جذب و بر ذهن او تاثیر بگذارد.

مطالب مرتبط:

بایدها و نبایدهای سرقت ادبی | اندازه گیری سرقت ادبی و انواع آن

پس از نوشتن متن خود، نکات زیر را رعایت کنید و محتوای متنی، ویدیو، پادکست و وبینار را قابل انتشار کنید.

از فضای محتوایتان، فاصله بگیرید

اگر عجله ندارید، چند روز از متن خود دور شوید!

بعد از نوشتن پیش‌نویس‌تان حداقل یک روز از نوشته خود فاصله بگیرید. وقتی مغزتان استراحت کند، با نگاهی جدید به متن نگاه می‌کنید. در نتیجه راه‌های جدیدی برای اصلاح متن‌هایتان پیدا می‌‎کنید.

ایده‌ها را دور نیندازید

هنگام ویرایش متن‌ها، قسمت‌هایی را حذف می‌کنید. ایده‌های پنهان شده در این قسمت‌ها را دور نیندازید! آن‌ها را جایی ذخیره کنید و در نوشته‌های بعدی خود استفاده کنید. در این صورت هنگامی که در حال نوشتن متن جدیدی هستید از ایده‌های متن‌های قبلی استفاده می‌کنید و مطالب خلاقانه‌تری را ارائه می‌دهید.

در نهایت مطالب شما با ترکیب چند ایده، بازنویسی می‌شوند و محتوای جدیدی را به وجود می‌آورند.

هدف خود را خلاصه کنید

عنوانی ساده و کوتاه در حدود ۲۵ کلمه بنویسید. خلاصه نوشتن به شما کمک می‌کند مخاطب خود را در کوتاه‌ترین زمان جذب کنید. اولین نگاه خواننده به تیتر شماست. تیتری با ویژگی‌های زیر بنویسید و مخاطب را مشتاق دنبال کردن کل متن کنید:

  • عنوان باید کوتاه و خلاصه باشد.
  • عنوان باید اهداف شما را بیان کند.
  • عنوان باید جذاب باشد و نیاز مخاطب را برآورده کند.

تصور غلطی بین برخی نویسندگان وجود دارد: خواننده به سرعت متوجه مقصود و هدفِ نوشته می‌شود حتی اگر به وضوح بیان نشده باشد!

هدف خود را واضح و شفاف بیان کنید و مطمئن شوید گروه‌های مختلفی از خوانندگانتان به راحتی متوجه آن می‌شوند.

به مخاطب خود توجه کنید

بعد از هر جمله یا پاراگراف از خود بپرسید: آیا نیازی از خواننده برطرف می‌شود؟ چگونه این اطلاعات به خواننده کمک می‌کند؟ هر پاراگراف شما باید حداقل یکی از چهار عنصر زیر را داشته باشد:

  • به راحتی درک شود.
  • به یادماندنی باشد.
  • دانشی را به اشتراک بگذارد.
  • فهرست مناسبی از منابع را ارائه دهد.

مطالب مرتبط:

معرفی ۹ نرم‌افزار و سایت بازنویسی متون تخصصی

گزینه‌های جایگزین داشته باشید

با استفاده از کلمات مترادف و ساختارهای متفاوتِ جملات -با مفهوم یکسان- متن را ویرایش کنید. ایده‌های قبلی خود را بین جملات بگنجانید و محتوا را جذاب‌تر کنید .

استفاده از کلمات و جملات جایگزین، احتمال سرقت ادبی را کم می‌کند و در مقابل اگر از کلمات منبع اصلی استفاده کنید، درصد رخ دادن سرقت ادبی بیشتر می‌شود.

پارافریز یا بازنویسی جملات از راه‌های جلوگیری از سرقت ادبی است.
با استفاده از کلمات مترداف، از سرقت ادبی فاصله بگیرید

سوالات را حذف کنید

درست است که پرسیدن سوال در متن، مخاطب را به چالش می‌کشد اما پرسش‌های زیاد مخاطب را خسته می‌کند. مخاطب با مطالعه مطلب شما به دنبال افزایش اطلاعات با روشی ساده است نه این که برای این افزایش اطلاعات، تلاش بسیاری کند.

فراموش نکنید که اگر خواننده برای فهم مطلب شما تلاش کند، انگیزه‌ای برای اشتراک آن با دیگران نخواهد داشت.

کنجکاو باشید

متن خود را چندین بار به آرامی بخوانید، طوری که انگار کلمه‌ها با شما بیگانه هستند. کلمات را با دقت بررسی کنید و مطمئن شوید در مکان درستی آن‌ها را قرار داده‌اید.

تصحیح آهسته، باعث می‌شود غلط‌های املایی و نگارشی خود را نیز پیدا کنید.

عجله نکنید

برای تصحیح زمان بگذارید و به سرعت آن را انجام ندهید. اگر هنگام ویرایش متوجه شدید بیش از حد در حال کپی کردن هستید، محتوا را دوباره از ابتدا ویرایش کنید و ساختار متن را تغییر دهید.

بیش از یک منبع داشته باشید

در رابطه با متنی که می‌نویسید، چند منبع را انتخاب کنید. مطالب مختلف را درباره موضوع مد نظرتان بخوانید و با ترکیب آن‌ها محتوای جدیدی ارائه دهید. نگرش‌های مختلف ایده‌های جدیدی به شما می‌دهند و در ارائه محتواهای منحصر به‌ فردتر کمکتان می‌کنند.

سخن پایانی

سرقت ادبی از جمله تخلفاتی است که به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه رخ می‌دهد. بازنویسی یا پارافریز راهکاری است که مانع از این سرقت می‌شود. برای این که به مطلبتان قابلیت انتشار بدهید باید نکاتی را در بازنویسی رعایت کنید. در این مقاله شما را با این نکات آشنا کردیم.

شما می‌توانید پارافریز مقالات‌تان را به ویراستاران ترجمیک بسپارید. برای استفاده از خدمات پارافریز تخصصی متن کلیک کنید.

ویرایش نیتیو مقالات، تاثیر زیادی بر فرایند پذیرش مقاله و چاپ آن دارد. برای استفاده از خدمات ویرایش نیتیو انگلیسی مقاله ترجمیک کلیک کنید.

4 دیدگاه در «متن‌های کپی شده را قابل ویرایش کنید!»

  1. سلام من خواستم بدونم اگه من میخوام یه کتاب برای مثال در مورد گل ها بنویسم و اطلاعاتی ازش ندارم(در مورد هیچی اطلاعات نداشته باشم) و از یک متن در گوگل کپی کنم اشکالی داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.