با رایج‌ترین اشتباهات وبلاگ‌نویسان آشنا شوید!

در دنیای امروز، گسترش کسب و کارهای مجازی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. راه‌اندازی وبلاگ و انتشار پست‌های وبلاگی، یکی از راه‌های جذب مشتری و تبلیغات این کسب و کارها است.

با این حال، بسیاری از کسب و کارهای مجازی نوپا در ابتدای راه، سود چندانی از انتشار پست‌های وبلاگی نمی‌برند. چراکه با اصول نگارش و انتشار این پست‌ها آشنا نیستند.

در این مطلب رایج‌ترین اشتباهات وبلاگ‌نویسان تازه‌کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین برای هر یک از این اشتباهات راهکاری ارائه خواهیم کرد. اگر شما هم یک وبلاگ‌نویس مبتدی هستید، این مطلب را از دست ندهید.

مطالب مرتبط:

پروژه‌های ناموفق تولید محتوا را از سر بگیرید!

در این مطلب خواهید خواند:

هنگام نوشتن پست وبلاگی به اهداف کسب و کار خود توجه نمی‌کنید

برخی وبلاگ‌نویسان تازه‌کار، فقط برای دل خودشان می‌نویسند! این افراد وبلاگ را تاحدودی با دفترچه خاطرات اشتباه گرفته‌اند. این در حالی است که مطالب وبلاگ، باید هم‌جهت با اهداف کسب و کار باشد. پس پیش از این که شروع به نوشتن پست‌های وبلاگی کنید، از خودتان بپرسید: هدف اصلی کسب و کار من چیست؟ از چه راه‌هایی می‌توانم به این هدف دست پیدا کنم؟

ترجمیک در زمانی کوتاه، بهترین استراتژی محتوا را در اختیار شما قرار می‌دهد.
موضوع پست‌های وبلاگی باید هم‌راستا با اهداف کسب و کار شما باشد.

هنگام نوشتن پست وبلاگی به پرسونای مخاطبان خود توجه نمی‌کنید

جذب مخاطب و مشتری و فروش خدمات به آن‌ها، مهم‌ترین هدف نگارش پست وبلاگی است. در واقع مخاطبان و مشتریان شما از طریق خواندن مطالبی که در وبلاگ منتشر می‌کنید، با کسب و کار شما آشنا می‌شوند. به عبارتی می‌توان گفت، پست‌های وبلاگی نوعی تبلیغات هستند.

حال این هدف، می‌تواند کمی گمراه‌کننده باشد. چراکه ممکن است فکر کنید برای جذب مخاطبان بیشتر، باید هر روز چند پست وبلاگی درباره خدمات‌تان بنویسید و منتشر کنید. این کار، نه تنها مشتریان را به وبلاگ شما هدایت نمی‌کند، بلکه جذابیت آن را نیز از بین می‌برد.

در عوض هوشمندانه‌تر عمل کنید و خدمات‌تان را نامحسوس‌تر تبلیغ کنید. برای این کار، باید موضوعات موردعلاقه مخاطب یا پرسونای مخاطب را شناسایی کنید و درباره این موضوعات پست وبلاگی بنویسید. حال کلمات کلیدی مربوط به خدمات‌تان را نیز در این پست‌ها بگنجانید.

مطالب مرتبط:

چگونه پرسونای مخاطب خود را تعیین کنیم؟

به عنوان مثال، تصور کنید در حوزه فروش محصولات مراقبت از پوست فعالیت می‌کنید. در این صورت، مخاطبان شما احتمالا به هر مطلبی که به زیبایی و مراقبت از پوست و مو مربوط باشد، علاقه دارند. بنابراین پست‌های وبلاگی شما باید روی این موضوعات متمرکز باشد.

برای نوشتن پست وبلاگی از لحن مناسبی استفاده نمی‌کنید

فراموش نکنید که پست‌های وبلاگی با مقالات علمی بسیار متفاوت‌اند. اغلب وبلاگ‌نویسان تازه‌کار، به این نکته توجه نمی‌کنند و نوشته‌هایشان سرد و بی‌روح است. در نتیجه مخاطبان زیادی از نوشته‌های آن‌ها استقبال نمی‌کنند.

اگر صادق باشیم، باید بگوییم که اکثر افرادی که پست شما را باز می‌کنند، آن را نیمه‌کاره رها می‌کنند. پس برای جلوگیری از این موضوع و حفظ علاقه و انگیزه مخاطب، باید استفاده از واژگان و عبارات خشک و خسته‌کننده را فراموش کنید.

در عوض از لحن محاوره‌ای استفاده کنید. از این طریق، احساس صمیمیت مخاطب تحریک می‌شود و از خواندن لذت بیشتری می‌برد.

لحن تولید محتوا و تاثیر آن بر محتوانویسی

هنگام نوشتن پست وبلاگی فقط روی موضوع اصلی متمرکز می‌شوید

یکی از راه‌های حفظ انگیزه و علاقه مخاطب و تشویق وی به خواندن ادامه مطلب، ارائه مطالب آموزنده و مفید است. با این حال، این نکته نیز می‌تواند کمی گمراه‌کننده باشد. چراکه صرفا پرداختن به موضوعی خاص نیز می‌تواند خسته‌کننده باشد.

برای این که چنین اتفاقی نیفتد، در اثنای مطلب از مثال‌های مختلف استفاده کنید. همچنین می‌توانید گریزی به تجربیات شخصی‌تان بزنید.

داشتن استراتژی محتوا تاثیر زیادی در جذب مخاطب و افزایش فروش شما دارد.
هنگام نوشتن پست وبلاگی به تعادل مطالب اصلی و حواشی توجه کنید.

هنگام نوشتن پست‌ وبلاگی از اصل مطلب دور می‌شوید

بیان تجربیات شخصی، امتیازی است که به برقراری ارتباطی موثر با مخاطب می‌انجامد. با این حال، مراقب باشید زیاده‌روی نکنید و از اصل مطلب دور نشوید. در غیر این صورت، مخاطب احساس می‌کند با خواندن پست شما هیچ اطلاعات جدیدی پیدا نمی‌کند و صفحه را ترک می‌کند.

به طور کلی، می‌توان گفت باید تعادل خوبی بین مطالب اصلی و حواشی برقرار کنید.

هنگام نوشتن پست‌های وبلاگی موضوعات کلی انتخاب می‌کنید

بسیاری از افرادی که به‌تازگی شروع به وبلاگ‌نویسی کرده‌اند، عموما می‌خواهند درباره موضوعات خیلی گسترده و بزرگ بنویسند. مثلا: «چگونه برای رسانه‌های اجتماعی بازاریابی کنیم؟»، «بهترین شیوه‌های کسب و کار» یا «چگونه از اینترنت کسب درآمد کنیم؟»

موضوعات این‌چنینی بسیار گسترده هستند و جزئیات و نکات بسیاری دارند. در نتیجه پرداختن به آن‌ها بسیار دشوار است. از این گذشته این موضوعات تاثیر کمی در جذب مخاطب دارند. چراکه مخاطبان شما معمولا موضوعات را جزئی‌تر و هدفمندتر جست و جو می‌کنند. با این تفاسیر، سعی کنید سراغ موضوعات جزئی‌تر، خاص‌تر و واضح‌تر بروید.

تنظیم استراتژی محتوا، بهترین راهِ برنامه‌ریزی موضوعات پست‌های وبلاگ، است. با داشتن یک استراتژی مدون، موضوعات و عناوین مشخصی برای نوشتن پست‌های وبلاگی در اختیار خواهید داشت.

هنگام نوشتن پست وبلاگ، مطالب را به چند زیرعنوان تقسیم نمی‌کنید

بسیاری از وبلاگ‌نویسان، ذوق نویسندگی خوبی دارند. این افراد وقتی با موضوع جذابی برخورد می‌کنند، هیجان‌زده می‌شوند و هرچه در ذهن‌شان است روی کاغذ خالی می‌کنند. در حالی که این روش برای نوشتن پست‌های وبلاگی اصلا درست نیست.

چراکه اکثر مخاطبان، زمان کافی برای مطالعه خط به خط پست‌های وبلاگی ندارند و با نگاهی کلی دنبال نکته مورد نظرشان می‌گردند. بنابراین شما به عنوان یک وبلاگ‌نویس برای کمک به خواننده، باید هر مطلب را به چند زیرعنوان مناسب تقسیم‌بندی کنید.

نکته: برای گرفتن نمره بالاتر در گوگل، هر عنوان را با هدینگ مناسب مشخص کنید. عنوان اصلی با هدینگ ۱ ((H1 و عنوان‌های فرعی با هدینگ‌های ۲ و ۳ مشخص می‌شوند.

هنگام نوشتن پست‌های وبلاگی، به داده‌ها و اعداد و ارقام استناد نمی‌کنید

تصور کنید جملات زیر از دو پست وبلاگ با موضوعِ «اهمیت بازاریابی اینستاگرامی برای کسب و کارها» گرفته شده‌اند:

  • به نظر می‌رسد این روزها افراد بیشتری از اینستاگرام استفاده می‌کنند.
  • تعداد کاربران اینستاگرام بسیار سریع‌تر از سایر شبکه‌های اجتماعی در حال رشد هستند. امسال در ایالات متحده، تعداد کاربران اینستاگرام ۱/۱۵٪ رشد داشت. این در حالی است که تعداد کاربران سایر شبکه‌های اجتماعی تنها ۱/۳٪ رشد کردند.
  • حال به نظر شما کدام پست قانع‌کننده‌تر است؟ قطعا دومی! چراکه از آمار واقعی استفاده کرده و محتوای داده‌محور، مخاطب‌پسندتر است.

هنگام نوشتن پست وبلاگی، به پلاجریزم یا سرقت ادبی دقت نمی‌کنید

تقلب هیچ وقت نتیجه خوبی نداشته! پست‌های وبلاگی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگرچه برخی افراد هنوز هم از شیوه قدیمی کپی/پیست برای نوشتن پست وبلاگی استفاده می‌کنند.

سرقت ادبی، نه تنها از نظر گوگل فاجعه است و رتبه سایت شما را کاهش می‌دهد، بلکه مخاطبان نیز به‌خوبی متوجه این موضوع می‌شوند. فرض کنید مخاطبی وارد وبلاگ شما می‌شود و می‌بیند مطالب شما مشابه سایر سایت‌ها است. قطعا با خود می‌گوید این وبلاگ چیز جدیدی برای ارائه دارد و به‌سرعت از صفحه خارج می‌شود. بنابراین، کپی/پیست را کنار بگذارید و محتوای منحصربه‌فرد بنویسید.

مطالب مرتبط:

بایدها و نبایدهای سرقت ادبی

البته اگر هوشمندانه عمل کنید می‌توانید این موضوع را به نفع خود تمام کنید. کافیست از مطالب سایر سایت‌ها و منابع معتبر الهام بگیرید و به آن‌ها لینک بدهید. لینک‌دهی به منابع معتبر، نه تنها سرقت ادبی نیست، بلکه به اعتبار وبلاگ شما می‌افزاید.

پست‌های وبلاگی را ویرایش نمی‌کنید

اکثر افراد فکر می‌کنند وقتی نگارش پست وبلاگ را به پایان رساندند، کارشان تمام شده است. اما یک گام دیگر باقیست. چراکه ایرادات نگارشی و غلط املایی، مخصوصا زمانی که سریع می‌نویسید، اجتناب‌ناپذیر هستند. بنابراین پس از پایان کار، مجددا متن را بازخوانی کنید. مطمئن باشید از زمانی که صرف این کار می‌کنید، پشیمان نخواهید شد.

در نوشتن پست‌های وبلاگی کمال‌گرا نباشید

شما باید تمام تلاش‌تان را برای نوشتن پستی خوب بکنید. با این وجود، نباید وسواس به خرج دهید. چراکه بهترین نوشته‌ها هم می‌توانند بهتر شوند و ارتقا یابند. بنابراین کمال‌گرایی را کنار بگذارید.

انتشار محتواس سئوشده و مخاطب‌پسند، یکی از راه‌های موفقیت کسب و کارهای مجازی است.
کمال‌گرایی، می‌تواند مانع رشد و پیشرفت شما شود.

پس از ویرایش نهایی و اطمینان از کیفیت متن، آن را منتشر کنید. اگر بعدها خواستید نکته‌ای اضافه کنید یا به وجود اشتباه پی بردید، کافیست متن را ویرایش و به‌روزرسانی کنید.

برنامه انتشار پست‌های وبلاگی برنامه مشخصی ندارید

حتما شنیده‌اید که هرچه محتوای بیشتری منتشر کنید، بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرید. در نتیجه، مشتریان بیشتری پیدا خواهید کرد. از این گذشته، علاوه بر حجم محتوای منتشرشده، مداومت در انتشار نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال اگر یک هفته، ۵ پست و هفته دیگر تنها ۲ پست منتشر کنید، مخاطب خود را گیج می‌کنید. همچنین نشان می‌دهید که هیچ برنامه مشخصی ندارید.

بنابراین برنامه ثابتی برای انتشار پست وبلاگی در نظر بگیرید.

فراموش می‌کنید که پیشرفت وبلاگ، هدفی بلندمدت است

این، تله‌ای است که علاوه بر وبلاگ‌نویسان مبتدی، وبلاگ‌نویسان کهنه‌کار را نیز به دام می‌اندازد. ممکن است چند روز پس از انتشار اولین پست، سایت‌تان را چک کنید. ولی تغییر چندانی در ترافیک آن احساس نکنید. در چنین حالتی احتمالا ناامید می‌شوید و کار را رها می‌کنید.

ترجمیک با داشتن تیمی متخصص، محتوای عمومی و تخصصی موردنیاز شما را تولید می‌کند.
برای به ثمر رسیدن پست‌های منتشرشده باید صبور باشید.

با این وجود، بهتر است بدانید که پست‌های شما به‌مرور موتورهای جست و جو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین کمی زمان می‌برد تا مخاطبان بیشتری به صفحه شما هدایت شوند.

از به‌روزرسانی پست‌های وبلاگی قدیمی غافل می‌شوید

زمانی که سرگرم نوشتن و انتشار پست‌های جدید شدید، پست‌های قدیمی را فراموش نکنید. نادیده گرفتن محتواهای قدیمی، می‌تواند به نرخ کلیک و سئوی سایت شما آسیب بزند. چراکه به مرور زمان این محتواها قدیمی شده و ارتباط خود را با نیازهای فعلی مخاطبان از دست می‌دهند.

به عنوان مثال یک پست وبلاگی که چند سال پیش درباره صفحات فیسبوک منتشر شده را در نظر بگیرید. احتمالا این پست شامل تصاویری از نسخه قدیمی فیسبوک است. در ننتجه به وبلاگ حال و هوای قدیمی می‌دهد. بنابراین حتما برنامه‌ای برای به‌روزرسانی پست‌های قدیمی داشته باشید.

پست وبلاگی خود را در سایر شبکه‌های اجتماعی منتشر نمی‌کنید

انتشار پست‌های جدید، یکی از ملزومات جذب مخاطب است. با این حال، نباید از تبلیغ این پست‌ها غافل شوید. برای این کار، لینک پست را در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، لینکدین، توییتر و اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، نشان می‌دهد که ۹۰ درصد وبلاگ‌نویسان از شبکه‌های اجتماعی و ۶۲ درصد آن‌ها از بازاریابی ایمیلی و اصول سئو برای تبلیغ محتوای خود استفاده می‌کنند. چراکه تعداد مخاطبان شبکه‌های اجتماعی روزبه‌روز در حال افزایش است. بنابراین این شبکه‌ها بهترین جا برای تبلیغات هستند.

سخن پایانی

کسب و کارهای مجازی راه‌های مختلفی برای جذب مخاطب و مشتری و به عبارتی تبلیغ خدمات خود، پیش رو دارند. انتشار پست‌های وبلاگی یکی از این راه‌هاست. در این مطلب رایج‌ترین اشتباهات وبلاگ‌نویسان را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم تا با رعایت این نکات، به‌زودی شاهد پیشرفت بیشتر کسب و کار مجازی خود باشید!

تدوین استراتژی محتوا، یکی از خدمات ترجمیک است. کارشناسان ترجمیک پس از بررسی کسب و کار شما، بهترین استراتژی را در زمانی کوتاه آماده خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر این خدمات، به صفحه استراتژی محتوا ترجمیک مراجعه کنید. در صورت وجود هرگونه ابهام و سوال در این زمینه با شماره ۰۲۱-۶۶۲۳۵۰۰۰ تماس بگیرید.

تولید محتوای سئوشده، یکی دیگر از خدمات ترجمیک است. این خدمات در زمینه‌های تخصصی مختلف و عمومی ارائه می‌شود. برای ثبت سفارش در این زمینه، به صفحه سفارش تولید محتوای متنی مراجعه کنید.

یک دیدگاه در «با رایج‌ترین اشتباهات وبلاگ‌نویسان آشنا شوید!»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.