چگونه مقدمه‌ای خوب و تاثیرگذار بنویسیم؟

مقدمه، یکی از اولین چیزهایی است که در محتوا خودنمایی می‌کند. بنابراین، کیفیت و چگونگی نگارش آن بسیار مهم است. مقدمه خوب، باید هدف محتوای شما را به خوبی شرح دهد و مشخص کند که نوشته شما روی چه مواردی تمرکز دارد.

علاوه بر این، مقدمه باید طوری نوشته شود که خواننده به مطالعه ادامه مطلب تشویق شود. حتما شنیده‌اید که اولین برخورد، آخرین برخورد است! پس اگر مقدمه تاثیرگذار نباشد، مخاطب خود را از دست خواهید داد.

به طور کلی برای نوشتن یک مقدمه خوب، باید نکاتی را مد نظر قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا این نکات را مورد بررسی قرار دهیم.

مطالب مرتبط:

طوفان فکری و بهبود مهارت نویسندگی

اولین جمله مقدمه را کوتاه بنویسید

همه ما طرفدار جمله‌های کوتاه هستیم. چراکه درک جملات کوتاه بسیار آسان‌تر از جملات بلند است. پس فراموش نکنید که مخاطب شما هنگام خواندن مقدمه نباید برای فهم جملات تقلا کنند. در واقع جمله خوب جمله‌ای است که مخاطب نیاز به خواندن دوباره آن نداشته باشد. بنابراین مقدمه را با یک یا دو جمله کوتاه و با کلمات ساده شروع کنید.

در مقدمه به موضوع اصلی محتوا بپردازید

همیشه در نظر داشته باشید که خواننده می‌خواهد سریع به اصل مطلب برسد. پس از طفره رفتن و بپرهیزید. در عوض سعی کنید مخاطب را در مقدمه با موضوع اصلی محتوا آشنا کنید و اطلاعات مختصری درباره ادامه مطلب ارائه دهید.

مقدمه باید مختصر اما جالب باشد

اندازه دقیقی برای نوشتن مقدمه خوب وجود ندارد. اما تجربه به نویسندگان محتوا ثابت کرده که مقدمه کوتاه، باعث می‌شود خواننده اشتیاق بیشتری برای خواندن مطلب شما پیدا می‌کند. خوانندگان بی‌صبرانه منتظر اصل مطلب هستند. پس آن‌ها را منتظر نگه ندارید و هرچه سریع‌تر مطالب اصلی را مطرح کنید.

علاوه بر این، تا آن جا که ممکن است جذاب بنویسید ولی برای جذاب کردن مقدمه، سراغ دروغ و اغراق نروید.

مطالب مرتبط:‌

متن‌های کپی شده را قابل ویرایش کنید!

چند مثال برای نوشتن مقدمه خوب

برای آشنایی بیشتر با شیوه نگارش مقدمه، به مثال‌های زیر توجه کنید.

  • خط بریل اختراع بسیار مهمی بود.
  • اختراع خط بریل نقطه عطفی بزرگ در تاریخ معلولیت بود.

قطعا شما هم جمله دوم را بیشتر می‌پسنید. چراکه جمله اول خبری و خشک است. این در حالی است که در جمله دوم، خط بریل با صفت جالبی توصیف شده است. پس می‌توان گفت انتخاب کلمات مناسب، تاثیر زیادی بر کیفیت مقدمه محتوا دارد.

  • کتاب فرانکشتاین اثر مری شلی یک کتاب معروف در قرن نوزدهم است.
  • کتاب فرانکنشتاین اثر مری شلی، داستانی هشداردهنده در مورد خطرات پیشرفت علمی بر روی انسان است.

در جمله اول واقعیتی بیان شده است که خواننده از قبل از آن اطلاع دارد. اما در جمله دوم توضیح کوتاهی در مورد داستان کتاب نیز داده شده است. در واقع در این جمله از زاویه متفاوتی، به موضوع کتاب پرداخه شده است. با این تفاسیر، قطعا جمله دومی از اولی بهتر است.

ترجمیک جامع‌ترین پلتفرم در زمینه خدمات تولید محتوا است.
از توضیح واضحات در مقدمه بپرهیزید.

سعی کنید در مقدمه محتوا با مخاطب ارتباط برقرار کنید

استفاده به جا و درست از ضمیر «شما» در مطلبتان، در ارتباط‌گیری با مخاطب بسیار تاثیرگذار است. این ترفند، این حس را به خواننده می‌دهد که شما هنگام نوشتن مقاله به فکر او بوده‌اید و حس راحتی بیشتری به او القا می‌کند. همچنین می‌توانید با توجه به موضوع محتوا، سوالی را از نگاه مخاطب بپرسید و به آن جواب بدهید.

در مقدمه محتوا باید مخاطب را به خواندن تشویق کنید

در جملات خود از کلماتی استفاده کنید که خواننده را تشویق به خواندن جمله بعدی کند. اگر جمله‌های مقدمه خسته‌کننده و قابل انتظار باشد، احتمال از دست دادن مخاطبتان بالا می‌رود. علاوه بر این، برای حفظ علاقه مخاطب از کلمات تکراری بپرهیزید. در عوض برای جذاب کردن مقدمه از ضمایر و صفت‌های متنوع استفاده کنید.

تاثیر آخرین پاراگراف مقدمه را دست کم نگیرید

آخرین پاراگراف مقدمه هم مانند اولین پاراگراف آن از اهمیت زیادی برخوردار است. پس سعی کنید در پاراگراف آخر مسیر محتوا و هدف‌‌تان از نگارش آن را به مخاطب نشان دهید. علاوه بر این فراموش نکنید که در بخش پایانی مخاطب، خواننده را صراحتا به خواندن ادامه مطلب دعوت کنید.

صحبت پایانی

مقدمه، تاثیر زیادی بر کیفیت محتوای شما دارد. برای بهبود کیفیت مقدمه، باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید. در این مطلب نکات سودمندی را برای نوشتن یک مقدمه خوب مورد بررسی قرار دادیم.

ترجمیک از مترجمان زبان‌های مختلف و همچنین تولیدکنندگان محتوا دعوت به همکاری می‌کند. اگر شما هم به این مشاغل علاقه‌مند هستید، روزمه خود را در صفحه استخدام مترجم و تولیدکننده محتوا برای کارشناسان ما ارسال کنید.

تولید محتوای متنی، از راه‌های تبلیغات کسب و کارهای مجازی است. برای استفاده از خدمات تولید محتوای سئوشده ترجمیک، که توسط کارشناسان متخصص انجام می‌شود، به صفحه ثبت سفارش تولید محتوا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.