آشنایی با نکات و جزئیات آزمون آیلتس

همه چیز درباره آزمون آیلتس

آزمون آیلتس یکی از جامع‌ترین و معتبرترین آزمون‌های سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی است. این آزمون ۴ مهارت مکالمه، شنیداری، درک مطلب و نوشتاری شما را ارزیابی می‌کند.

آزمون آیلتس چند ساعت است؟ هر مهارت در آزمون آیلتس چگونه سنجیده می‌شود؟ در روز آزمون چه وسایلی را همراه داشته باشیم؟

برای آشنایی کامل درباره همه نکات و جزئیات آزمون آیلتس در ادامه این مطلب وبلاگ ترجمیک، همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

کلاس آیلتس کجا برم؟

آیلتس چیست؟

آیلتس مخفف International English Language Testing System است. این آزمون سطح مهارت‌های زبان انگلیسی افرادی را که مایل به کار یا زندگی در محیطی انگلیسی‌زبان هستند، ارزیابی می کند. مدرک آیلتس تقریباً در بیشتر کشور‌های انگلیسی‌زبان (بریتانیا، استرالیا، کانادا…) و در بیش از ۳۰۰۰ موسسه در ایالات متحده آمریکا پذیرفته می شود. مدرک آیلتس توسط بسیاری از سازمان‌ها و موسسات دانشگاهی مورد نیاز است.

آیلتس یکی از معروف‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی در دنیای آکادمیک است. هدف آیلتس ارزیابی سطح انگلیسی افراد غیربومی انگلیسی است.

بر طبق آمار وب‌سایت britishcouncil، سالانه بیش از ۳ میلیون آزمون آیلتس در بیش از ۱۴۰ کشور جهان برگزار می‌شود.

برگزاری آزمون آیلتس در کشورهای مختلف
سالنه بیش از ۳ میلیون آزمون آیلتس در سراسر جهان برگزار می‌شود

آزمون آیلتس چه مهارت‌هایی را می‌سنجد؟

آزمون آیلتس توانایی داوطلب در خواندن، صحبت کردن، درک مکالمات صوتی و نوشتن به زبان انگلیسی را ارزیابی می‌کند.

برای قبولی در آزمون حداقل نمره‌ای وجود ندارد. هر داوطلب، نتایج خود را از طریق یک فرم گزارش آزمون (TRF) دریافت می‌کند که به آن‌ها نمره‌ای از ۱ تا ۹ داده شده است. (امتیاز ۰ برای افرادی است که در آزمون شرکت نکرده‌اند)

هر موسسه و دانشگاهی استانداردهای خاص خود را در حداقل و حداکثر نمره قبولی آزمون آیلتس دارد.

سطح مهارت زبان انگلیسی بر اساس نمره آیلتس

نمره آیلتس

سطح مهارت

۱

فاقد مهارت

۲

ابتدایی

۳

بسیار محدود

۴

محدود

۵

متوسط

۶

دارای صلاحیت

۷

خوب

۸

خیلی خوب

۹

متخصص

تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال

آزمون آیلتس به دو نوع آکادمیک و جنرال تقسیم می‌شود.

آزمون آیلتس آکادمیک برای داوطلبانی در نظر گرفته شده است که قصد تحصیل در موسسات دانشگاهی را دارند.

آزمون آیلتس General Training برای افرادی است که می‌خواهند سطح زبان انگلیسی خود را برای مقاصد کاری یا مهاجرتی ارتقا دهند.

مطالب مرتبط:

چگونه خودمان در خانه آیلتس بخوانیم؟

مدت زمان و بخش‌های آزمون آیلتس

آزمون آیلتس ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه طول می کشد و به ۴ بخش تقسیم می‌شود.

بخش شنیداری یا IELTS Listening

بخش شنیداری نیم ساعت طول می‌کشد. داوطلب در این بخش باید به ۴۰ سوال پاسخ دهد.

در این بخش صدای ضبط‌شده‌ای از چهار متن، مونولوگ و مکالمه در موضوعات مختلف و با طیف وسیعی از لهجه‌های انگلیسی را خواهید شنید. این محتواهای صوتی با ادامه آزمون سخت‌تر می‌شوند. سپس باید سوالات را پاسخ دهید.

بخش شنیداری سوالات آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال با هم تفاوتی ندارند.

درک متن یا IELTS Reading

درک متن آزمون آیلتس ۱ ساعت است. داوطلب در بخش درک متن، باید به ۴۰ سوال در مورد ۳ متن مختلف پاسخ دهد.

در این بخش سه متن طولانی به شما داده می‌شود که از مطالب توصیفی و واقعی تا گفتمانی و تحلیلی را شامل می‌شود. متون معتبر هستند و برگرفته از کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها هستند. سپس به ۴۰ سوال پاسخ می‌دهید تا درک خود را از هر قسمت آزمایش کنید.

بخش نوشتاری یا IELTS Writing

رایتینگ آزمون آیلتس، ۱ ساعت طول می‌کشد.در این بخش‌ها داوطلب باید ۲ متن ۱۵۰ و ۲۵۰ کلمه‌ای بنویسد.

بخش نوشتاری آیلتس شامل دو قسمت است. در تسک اول رایتینگ، ابتدا داده‌هایی به شکل نمودار، چارت یا جدول به شما داده می‌شود. از شما خواسته می‌شود که یک خلاصه ۱۵۰ کلمه‌ای درباره آن‌ها بنویسید. این کار توانایی شما در درک اطلاعات و توصیف ویژگی‌های اصلی را نشان می‌دهد.

هم‌چنین ممکن است از شما بخواهند که درباره داده‌ها توضیح دهید یا مراحل یک فرآیند یا نحوه عملکرد یک شی یا رویداد را توصیف کنید.

در تسک دوم رایتینگ آیلتس، شما در پاسخ به یک بیانیه یا سوال، مقاله‌ای کوتاه با حدود ۲۵۰ کلمه می‌نویسید. با این کار توانایی خود را در نگارش و بیان استدلال‌های کوتاه نشان می‌دهید.

سوالات رایتینگ آزمون آیلتس آکادمیک علمی‌تر و بیشتر مربوط به مباحث دانشگاهی است. سوالات آزمون آیلتس جنرال، بیشتر پیرامون موضوعات روزمره است.

شبیه‌سازی آژمون آیلتس در خانه
سعی کنید که در خانه چندین بار شریط آزمون آیلتس را برای خود شبیه‌سازی کنید تا سر جلسه، خونسرد بمانید

صحبت کردن یا IELTS Speaking

اسپیکینگ آیلتس حدود ۱۴ تا ۱۱ دقیقه زمان دارد.

شما مصاحبه‌ای حضوری با ممتحن خواهید داشت که در طی آن توانایی شما در پاسخ به سوالات، تعامل با ممتحن و صحبت طولانی در مورد موضوعات مختلف ارزیابی می‌شود.

در اولین بخش، ممتحن از شما سوالات کلی در مورد خودتان و طیف وسیعی از موضوعات، مانند خانه، خانواده، کار، مطالعات و علایق می‌پرسد.

در تسک دوم اسپیکینگ آیلتس، با دادن کارتی، از شما می‌خواهند که در مورد موضوعی خاص صحبت کنید. قبل از صحبت کردن برای آماده‌شدن تا دو دقیقه فرصت دارید. ممتحن آیلتس برای اتمام این بخش از آزمون، یک یا دو سوال در مورد همان موضوع از شما می‌پرسد.

در بخش پایانی با رویکردی انتزاعی‌تر، سوالات بیشتری از شما در رابطه با موضوع قسمت دوم پرسیده می‌شود.

هر قسمت بخش گفتاری آزمون آیلتس، بین چهار تا پنج دقیقه طول می‌کشد.

اعتبار آزمون آیلتس

معمولا مدت زمان اعتبار مدرک آزمون آیلتس، ۲ سال است.

مطالب مرتبط:

مدرک آیلتس تا چه مدت زمانی اعتبار دارد؟

در روز آزمون آیلتس با خودم چه همراه داشته باشیم؟

مهم ترین چیزی که باید در روز آزمون آیلتس به همراه داشته باشید، مدارک شناسایی شما است. گذرنامه یا کارت ملی را با خود ببرید، بسته به اینکه از کدام یک برای ثبت‌نام آزمون آیلتس استفاده کرده‌اید. برای آزمون اسپیکینگ آیلتس نیز به همین مدرک نیاز دارید.

کارکنان آزمون قبل از ورود به اتاق آزمون مدرک شناسایی شما را بررسی می‌کنند. ممتحن آزمون اسپیکینگ آیلتس نیز یک بار دیگر اوراق هویتی شما را بررسی می کند.

حتما با خود چند عدد مداد، خودکار و پاک‌کن به همراه داشته باشید تا از اتلاف زمان جلوگیری کنید.

همراه داشتن تلفن همراه اشکالی ندارد، اما باید آن را خاموش کنید و همراه با سایر وسایل شخصی خود در محل مخصوص مشخصی قرار دهید.

در روز آزمون آیلتس نمی‌توانید تلفن همراه، تمام وسایل الکترونیکی، کلید، کیف پول، غذا، کیف، ساعت و ساعت هوشمند و سایر وسایل را با خود به داخل اتاق امتحان ببرید.

غذا و خوراکی را نمی‌توانید با خود به داخل جلسه ببرید. صرفا به همراه داشتن یک بطری آب شفاف با خود در روز آزمون آیلتس، مجاز است.

همراه داشتن وسایل ارزشمند در روز آزمون آیلتس توصیه نمی‌شود. ورود اقلام الکترونیکی در اتاق آزمون نیز ممنوع است.

کودکان یا اعضای خانواده شرکت‌کنندگان مجاز به ورود به محل برگزاری آزمون آیلتس نیستند. اگر کسی باید منتظر شما باشد، لطفا از او بخواهید که بیرون از محل برگزاری منتظر بماند.

سخن پایانی

برای گرفتن نمره بالا در آزمون آیلتس، مسیری طولانی را باید طی کنید. افراد زیادی قبل از شما این مسیر را پیموده‌اند و به موفقیت هم رسیده‌اند.

با مطالعه، تلاش کافی و برنامه‌ریزی مناسب، گرفتن نمره‌ای مناسب در آزمون آیلتس ممکن می‌شود. پس از همین الان برای آزمون آیلتس آماده شوید.

برای ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خود، در ترجمیک ثبت‌ سفارش کنید. فرایند ترجمه رسمی در ترجمیک، به صورت آنلاین انجام می‌شود و نیازی به حضور شما نیست. برای اطلاع از هزینه‌ها، به صفحه قیمت ترجمه مراجعه کنید.

دبستان ترجمیک، برگزارکننده دوره‌های زبان‌های خارجی و آیلتس است. آموزش آیلتس در دبستان ترجمیک به صورت آنلاین است. محتوای کلاس‌ها هم ضبط می‌شود و در اختیار شما قرار داده می‌شود.همین الان ثبت‌نام کنید.

10 دیدگاه در «همه چیز درباره آزمون آیلتس»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.