چگونه برای تولیدمحتوا موضوع مناسب انتخاب کنم؟

در دنیای امروز، اهمیت بازاریابی محتوایی آن‌قدر شناخته شده است که نیازی به تاکید ندارد. تا جایی که بخش عمده‌ای از بازاریابی دیجیتالی، در گرو کیفیت تولید محتوا است. با این حال، تولید محتوا و به طور کلی بازاریابی محتوایی، چالش‌های زیادی دارد.

انتخاب موضوعات و عناوین مناسب، یکی از این چالش‌هاست. زمانی که باید دائما در حال تولید و انتشار محتوا باشید، این چالش کم کم خودنمایی می‌کند و فرایند تولید محتوا سخت و پیچیده می‌شود.

با این حال، خوشبختانه راه‌کارهای ساده‌ای برای کنار آمدن با این معضل وجود دارد. در این مطلب از وبلاگ ترجمیک، ۵ مورد از این راه‌کارها را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم. استفاده از این راه‌کار تاثیر شایان توجهی در خدمات تولید محتوای شما خواهد داشت.

مطالب مرتبط:

با رایج‌ترین اشتباهات وبلاگ‌نویسان آشنا شوید!

اهداف کسب و کار خود را تعریف و درک کنید

انتخاب موضوعات و اهداف مناسب برای تولید محتوای متنی، پیش از هر چیز نیازمند درک صحیحی از اهداف کسب و کار شما است. در واقع شما در گام اول باید یک استراتژی محتوای مدون تنظیم کنید. استراتژی محتوا به بسیاری از کسب و کارها و برندهای B2B و B2C کمک می‌کند تا علاوه بر تعیین اهداف، راه‌های تعامل با مخاطب و بازاریابی بهتر را نیز شناسایی کنند.

پرسونای مخاطب خود را تجزیه و تحلیل کنید

پس از تعیین اهداف کسب و کار، نوبت به تجزیه و تحلیل پرسونای مخاطب می‌رسد. پس از پشت سر گذاشتن این مرحله، دقیقا متوجه می‌شوید که مخاطبان شما چه محتواهایی را بیشتر می‌پسندند. به عنوان مثال، شما می‌دانید که هدف کسب و کارتان، فروش لوازم ورزشی است. حال باید بدانید افرادی که به لوازم ورزشی نیاز دارند، چه سلایق و علایقی دارند. به این کار، تحلیل پرسونای مخاطب گفته می‌شود.

برای تحلیل پرسونای مخاطب، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • تحلیل عملکرد رقبا

هر کسب و کاری، معمولا چند رقیب دارد که خدماتی مشابه ارائه می‌دهند. محتوای منتشرشده توسط این کسب و کارها و نتیجه‌ای که از انتشار آن‌ها به دست آمده را زیر ذره‌بین قرار دهید. بدین تریب خواهید دید که مخاطبان شما (که تیپ شخصیتی‌شان شبیه به مخاطب رقبا است) چه واکنشی نسبت به مطالب مختلف دارند.

  • مشورت با افراد متخصص

استفاده از تجربیات و اطلاعات افراد متخصص در حوزه کاری شما، یکی از بهترین منابع آشنایی با پرسونای مخاطب است. این افراد سال‌ها با تیپ شخصیتی مخاطبان شما در ارتباط بوده‌اند و به‌خوبی با موضوعات موردعلاقه آن‌ها آشنا هستند.

  • بررسی اطلاعات موجود در اینترنت

همیشه اینترنت، یکی از رایج‌ترین منابع استخراج داده است. کافیست یکی از موضوعات مرتبط با کسب و کارتان را در اینترنت جست و جو کنید و ببینید چه مطالبی در این خصوص منتشر شده است. این مطالب احتمالا از مطالب مورد علاقه مشتریان بالقوه شما هستند.

چگونه برای تولید محتوا موضوعات مناسب انتخاب کنیم؟
  • تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از شبکه‌های اجتماعی

این راه‌کار، برای افرادی مناسب است که در میانه راه هستند و تا کنون چندین پست در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ خود منتشر کرده‌اند. با بررسی لایک‌ها، کامنت‌ها و تعداد بازدیدهای این پست‌ها، به‌آسانی متوجه می‌شوید چه موضوعاتی توجه مخاطب شما را جلب می‌کنند و چه موضوعاتی جذابیت چندانی ندارند.

مطالب مرتبط:

چگونه پرسونای مخاطب خود را طراحی کنیم؟

با مخاطبان خود در ارتباط باشید

ارتباط با مخاطبان و پرسش از آن‌ها، یکی دیگر از راه‌های انتخاب موضوعات مناسب برای تولید محتوا است. این، یکی از اصول بازاریابی محتوایی مدرن است. شما باید بستری مناسب تهیه کنید تا مخاطبان در تهیه استراتژی محتوای شما نقش داشته باشند. راه‌های متعددی برای ارتباط با مخاطبان وجود دارد. به عنوان مثال یک پرسش‌نامه جامع تهیه کنید و از طریق ایمیل برای مخاطبان خود ارسال کنید.

طرح سوال در استوری اینستاگرام نیز راه ساده‌ی دیگری است که می‌تواند ذهنیت مخاطب را برای شما آشکار کند. علاوه بر این‌ها، سعی کنید گزارشی از سوالات مشتریان تهیه کنید. فرقی ندارد که این سوالات را از طریق تلفن پرسیده‌اند، کامنت گذاشته‌اند یا تیکت ارسال کرده‌اند. در هر حال، پرتکرارترین سوالات نشان‌دهنده اصلی‌ترین دغدغه‌های مخاطب شما هستند.

عناوینی که به این دغدغه‌ها اشاره می‌کنند، قطعا توجه مخاطب شما را جلب می‌کنند و مورد استقبال قرار می‌گیرند.

برای این ۵ چالش بزرگ بازاریابی محتوا آماده باشید

مرتبط و جذاب نگه داشتن محتوا، یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های بازاریابی محتوایی است. به‌ویژه زمانی که دامنه موضوعات مرتبط با کسب و کار شما بسیار گسترده باشد و محدودیتی از نظر کمیت انتشار وجود نداشته باشد.

از آن جایی که هدف شما متمایز بودن و پیشی گرفتن از رقبا است، پیش از تولید محتوا به این چالش‌ها توجه کنید و برای غلبه به آن‌ها تلاش کنید.

محدود شدن به پست‌های وبلاگی

وبلاگ شما، یک پلتفرم فوق‌العاده موثر برای بازاریابی محتوا است. اما اگر به‌درستی مورد استفاده قرار نگیرد، می‌تواند مانع از پیشرفت شما شود. در واقع باید به این نکته توجه کنید که بسیاری از مخاطبان و مشتریان بالقوه شما در سایر پلتفرم‌ها فعالیت می‌کنند. بنابراین اگر تولید محتوا را تنها به انتشار پست‌های وبلاگی محدود کنید، ناخواسته درصد زیادی از شانس فروش‌تان را از بین می‌برید.

سایت سفارش تولید محتوا

انتشار محتواهای صوتی، تصویری و ویدیویی در پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، آپارات، یوتیوب و… ایده بسیار تاثیرگذاری است که حتما باید در تقویم محتوای شما گنجانده شود.

کمبود منابع

تولید محتوای خوب، نیازمند صرف زمان، تحقیق فراوان و داشتن مهارت است. با این حال، تقاضای مخاطبان شما برای محتوا، سیری‌ناپذیر است. علاوه بر این، نیاز دائمی به ایجاد محتوای خلاقانه و مناسب در بازه زمانی محدود، می‌تواند شما را با مشکل کمبود منابع مواجه کند.

تنها راهی که برای تولید محتوایی متمایز و متفاوت وجود دارد، این است که بپذیرید تولید محتوا هزینه دارد. حال این هزینه، می‌تواند زمان یا هزینه شما باشد. بنابراین یا باید زمان بیشتری برای پیدا کردن منابع جدید اختصاص دهید یا به برون‌سپاری تولید محتوا فکر کنید.

ایجاد تعادل بین کیفیت و کمیت

چگونه می‌توان برای پیش‌برد اهداف بازاریابی محتوایی، محتوای کافی تولید کرد و در عین حال کیفیت را نیز بالا نگه داشت؟ این طور به نظر می‌رسد که با بالا بردن کمیت محتوا، کیفیت آن به طرز اجتناب‌ناپذیری کم می‌شود. چراکه برای انتشار پست‌های ایده‌آل باید زمان زیادی بگذارید. این یعنی وقتی بی‌وقفه پست منتشر می‌کنید، کیفیت ضعیف‌تری ارائه می‌دهید.

با این حال، می‌توان حد وسط را پیدا کرد و از این طریق تعادل خوبی میان کیفیت و کمیت پست‌ها ایجاد کرد. برای این کار، همواره در نظر داشته باشید که محتوای شما، علاوه بر مخاطبان، گوگل را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین برای بهبود کیفیت پست‌ها، نیاز نیست زمان خیلی زیادی صرف کنید و سخت‌گیری نابه‌جا داشته باشید.

در عوض مهارت‌های نوشتاری‌تان را بهبود ببخشید یا اصول تولید محتوا را خیلی دقیق‌تر و کامل‌تر آموزش ببینید.

نامتنهای بودن عرصه رقابت

رقبای شما هیچ‌گاه از تولید محتوا و انتشار آن دست نمی‌کشند. از این رو، ماموریت شما برای تولید محتوای منحصربه‌فرد و کاربردی هیچ‌گاه تمام نمی‌شود. ممکن است رقبای اصلی شما سریع‌تر تولید محتوا کنند یا در مقایسه با شما کیفیت بهتری ارائه دهند.

با این حال نیاز نیست خودتان را درگیر مقایسه با رقیبان کنید. بررسی عملکرد رقبا کاری ضروری است، اما نباید تمام فکر شما را به خود مشغول کند. بنابراین، بیش از هر چیز، روی استراتژی محتوای خود بهبود کیفیت محتواها تمرکز کنید.

چالش‌های تولید محتوای تالیفی

تولید محتوای تالیفی، برای کسب و کارهایی که رقبای زیادی دارند، بسیار چالش‌برانگیز است. این در حالی است که محتواهای منحصربه‌فرد، اعتبار شما را نزد مخاطبان دوچندان می‌کند. یکی از موثرترین راه‌ها برای تولید محتوای منحصربه‌فرد، بازاریابی ایمیلی است. محصولات و خدمات‌تان را با زبانی نوین در ایمیل‌ها تبلیغ کنید و از این راه نظر مخاطبان را جلب کنید.

سایت سفارش استراتژی محتوا

تنها به افزایش فروش فکر نکنید

حتما شما هم در طول روز با چند محتوای تبلیغاتی برخورد می‌کنید و با بی‌حوصلگی از همه آن‌ها عبور می‌کنید! دوره تبلیغات مستقیم و کسل‌کننده به سر آمده است و اصلا به همین دلیل، بازاریابی محتوایی روی کار آمده است.

با این تفاسیر اگر در تولید محتوای متنی، تنها به تبلیغ و تعریف خدمات و محصولات‌تان بپردازید، به‌زودی درصد زیادی از مخاطبان‌تان را از دست می‌دهید. در عوض با توجه به اطلاعاتی که از تحلیل پرسونای مخاطب به دست آورده‌اید، سعی کنید محتواهای کاربردی و مفید در اختیار مخاطبان قرار دهید.

البته حین تولید چنین محتواهایی نیز باید هوشمندانه عمل کنید و کلمات کلیدی اصلی کسب و کارتان را داخل متن بگنجانید. چراکه هدف شما از تولید محتوا، فروش و سوددهی است و این کار، تنها یک ترفند برای حفظ مخاطب است.

کلام آخر

تولید محتوای متنی، یکی از موثرترین اقداماتی است که در بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب موضوعات و عناوین مناسب، پاشنه آشیل این کار است و حساسیت زیادی دارد. در این مطلب این موضوع را با هم مورد بررسی قرار دادیم و راهکارهایی ساده و کاربردی را مطرح کردیم.

انتخاب سایت سفارش تولید محتوا، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افرادی است که برون‌سپاری محتوا فکر می‌کنند. ترجمیک، یکی از سایت‌های ترجمه تخصصی است که به ارائه خدمات تولید محتوای متنی نیز می‌پردازد. برای استفاده از این خدمات به صفحه تولید محتوا مراجعه کنید.

ترجمه، می‌تواند به عنوان یکی از پیش‌نیازهای تولید محتوا نیز مطرح شود. اگر برای تولید محتوای کسب و کار خود به ترجمه نیاز دارید، ما سایت ترجمه مقاله ترجمیک را به شما معرفی می‌کنیم.

4 دیدگاه در «چگونه برای تولیدمحتوا موضوع مناسب انتخاب کنم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.