گوگل ترند؛ ابزاری برای تحلیل کلمات کلیدی

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که مخاطبان شما چه عبارات و کلماتی را بیشتر از سایر کلمات جست و جو می‌کنند؟ آیا دوست دارید بدانید که مشتریان بالقوه شما در کدام مناطق و شهرها زندگی می‌کنند؟

اگر تا به حال به چنین سوالاتی فکر نکرده‌اید، بهتر است بدانید که پاسخ آن‌ها تاثیر مستقیمی روی توسعه کسب و کار و میزان فروش شما دارد. جالب‌تر این که، ابزارهای آنلاین رایگانی برای تحلیل داده‌ها و اطلاعات مربوط به فعالیت کاربران فضای مجازی دارند.

در این مطلب با گوگل ترند، که یکی از بهترین ابزارهای آنلاین در این زمینه است، آشنا خواهیم شد. آشنایی با گوگل ترند، برای افراد علاقه‌مند به حوزه تولید محتوا یا حتی افرادی که در یک سایت سفارش تولید محتوا فعالیت می‌کنند، مفید خواهد بود.

مطالب مرتبط:

۱۳ موتور جست و جوی حرفه‌ای و تخصصی

برای تولید و انتشار محتوای مناسب، با کلمات ترند هر فصل آشنا شوید

تصور کنید که فروشنده‌ای در فصل تابستان «چتر» را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کند و به امید فروش این محصول، شروع به تولید و انتشار محتوا کند. آیا چنین کاری منطقی است؟ قطعا خیر! چراکه میزان جست و جو و ترند شدن کلمات کلیدی در بازه‌های زمانی مختلف، متفاوت است.

گوگل ترند، میزان محبوبیت و ترند شدن کلمات را در بازه‌های زمانی مختلف سال نشان می‌دهد. به عنوان مثال با توجه به تصویر زیر درمی‌یابیم که کلمه چتر در ماه آبان، بیشتر از سایر ماه‌های سال مورد توجه کاربران اینترنت قرار گرفته است.

چگونه از گوگل ترند استفاده کنیم؟

فراموش نکنید که زمان ترند شدن هر کلمه کلیدی، در کشورهای مختلف متفاوت است. بنابراین، هنگام کار با گوگل ترند، کشور مورد نظرتان را انتخاب کنید.

آموزش کار با گوگل ترند

حال باید به این سوال پاسخ دهیم: چگونه می‌توان از داده‌های گوگل ترند در استراتژی بازاریابی محتوایی استفاده کرد؟

  • در دوره اوج هر کلمه کلیدی، محتوای مرتبط تولید و منتشر کنید

با توجه به مثالی که بررسی کردیم اگر فروشنده چتر هستید، در ماه‌های آبان و آذر روی کلمه کلیدی «چتر» تمرکز کنید و محتواهای مفید و کاربردی منتشر کنید. چراکه اکثر افراد جامعه در این بازه زمانی، به فکر خرید چتر می‌افتند. شما می‌توانید با مراجعه به یک سایت ترجمه مقاله، مقالاتی که درباره این موضوع منتشر شده‌اند را ترجمه کنید.

  • قبل از دوره اوج کلمات کلیدی، محتواهای موجود را به‌روزرسانی کنید

بسیاری از بازاریاب‌ها انتشار محتوا را ایستگاه آخر فرایند تولید محتوا می‌دانند و هیچ زمانی را به به‌روزرسانی آن‌ها اختصاص نمی‌دهند. این در حالی است که به‌روزرسانی محتواهای موجود، نشان‌دهنده اهمیت شما به مخاطبان‌تان است. به همین دلیل از نظر سئو اهمیت زیادی دارد.

با این تفاسیر سعی کنید پیش از شروع دوره اوج هر کلمه کلیدی، دستی به سر و گوش محتواهای قدیمی بکشید و کلمه کلیدی مورد نظر را در آن‌ها استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه کلمات کلیدی مناسب مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنیم؟

موضوعات پرمخاطبِ روز را پوشش دهید

موضوعات داغ و پرطرفدار روز، همیشه جذابیت دارند. از این رو، پرداختن به موضوعات جذاب و روزِ مربوط به کسب و کارتان را در برنامه تولید محتوا بگنجانید. حال احتمالا از خودتان می‌پرسید که چطور می‌توان این موضوعات را پیدا کرد و مشتریان بالقوه را جذب نمود؟ روشن است؛ با گوگل ترند!

برای استفاده از این قابلیت گوگل ترند، باید از گزینه «جست و جوهای پرطرفدار» استفاده کنید. بدین ترتیب خواهید دید که داغ‌ترین موضوع ۲۴ ساعت اخیر چه بوده و در چه دسته‌ای قرار می‌گیرد. دسته سرگرمی، علم و فناوری، ورزش یا…؟

چگونه کلمات کلیدی ترند را استخراج کنیم؟
روش‌های تحلیل پرسونای مخاطب

توجه: در حال حاضر، گوگل ترند این سرویس را در ایران ارائه نمی‌کند. اما برای اطلاع از موضوعات روز سایر کشورها می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه برای تولید محتوا موضوع مناسب انتخاب کنیم؟

اطمینان حاصل کنید که داده‌های پرت، محبوبیت کلمات کلیدی را تحت تاثیر قرار نداده‌اند

برای روشن شدن موضوع، به این مثال توجه کنید: فرض کنید یک بیماری واگیردار، مثل کرونا، در ماه اسفند شیوع پیدا کرده است و در همین ماه میزان سرچ واژه «قرنطینه» به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

آیا می‌توان این طور نتیجه‌گیری کرد که «قرنطینه» یکی از کلمات کلیدی ترند اسفند است؟ قطعا خیر. به همین دلیل به اطلاعات سال جاری اکتفا نکنید و چند سال اخیر را نیز مد نظر قرار دهید. گوگل ترند، امکان بررسی اطلاعات بازه‌های زمانی مختلف را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

ابزارهای جست و جوی کلمات کلیدی ترند

تقویم انتشار محتوا را با توجه به داده‌های گوگل ترند تنظیم کنید

فرض کنید که می‌خواهید میزان محبوبیت و نرخ جست و جوی کلمه «استخدام» را در ۵ سال اخیر به دست آورید. آمار گوگل ترند نشان می‌دهد که این واژه در برخی ماه‌های سال، به یکی از کلمات کلیدی ترند تبدیل می‌شود.

سایت سفارش تولید محتوا

حال اگر فرهنگ سازمانی شما به گونه‌ای است که در بازه‌های زمانی مختلف به استخدام و جذب نیرو نیاز دارید، چه بهتر که روی این ماه‌ها تمرکز کنید. بنابراین تقویم محتوایی خود را طوری تنظیم کنید که زمان‌های طلایی تولید محتوا را از دست ندهید.

موقعیت مکانی مخاطبان و مشتریان خود را شناسایی کنید

شاید کمی تلخ باشد ولی محصولات و خدمات شما برای همه افراد جذاب نیستند. با این حال، خبر خوب این است که شما برای موفقیت به همه نیاز ندارید.

در اغلب موارد، مشتریان و مخاطبان شما در مناطق و حتی شهرهای مختلف پراکنده هستند. حال این وظیفه شماست که برای فروش و سوددهی بیشتر، آن‌ها را پیدا کنید. خوشبختانه، گوگل ترند در پیدا کردن موقعیت مکانی مخاطبان هدف نیز به شما کمک می‌کند. به عنوان مثال، اگر عبارت «کلاه پشمی» را در گوگل ترند سرچ کنید، میزان مورد استقبال قرار گرفتن این عبارت را در شهرهای مختلف، مشاهده خواهید کرد.

از قابلیت «جست و جوهای مرتبط» گوگل ترند استفاده کنید

یکی از ویژگی‌های جالب توجه گوگل ترند، تشخیص جست و جوهای مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظر شما است. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید کلمات کلیدی سودمند دیگری را نیز شناسایی و در تولید محتوای متنی استفاده کنید. همچنین درخواهید یافت که دغدغه‌ها و علایق مخاطب شما حول چه موضوعاتی متمرکز است.

به عنوان مثال بر اساس داده‌های گوگل ترند، افرادی که واژه «کتانی» را جست و جو می‌کنند، عبارات دیگری را مورد توجه قرار می‌دهند.

آموزش کار با گوگل ترند

تنها به ابزار «جست و جو در وب» گوگل ترند اکتفا نکنید

در برخی موارد، محبوبیت و میزان ترند بودن یک کلمه کلیدی در وب کاهش پیدا می‌کند. با این حال، این بدین معنا نیست که باید دور استفاده از این کلمه را خط بکشید! چراکه ممکن است این کلمه کلیدی در یوتیوب ترند باشد و شما از این موضوع بی‌خبر باشید.

برای بررسی کلمات کلیدی در یوتیوب از منوی کشویی که در تصویر می‌بینید استفاده کنید.

سخن پایانی

هر کسب و کاری برای موفقیت و پیشرفت، به ابزارهای خاصی نیاز دارد. گوگل ترند، یکی از ابزارهای لازم برای شغل بازاریابی دیجیتال است. در این مطلب برخی نکات کاربردی و مرتبط به کار با این ابزار را مورد بررسی قرار دادیم.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که تولید محتوای کسب و کارشان را بر اساس ترجمه متون تخصصی مرتبط انجام دهند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، برای مشاهده هزینه ترجمه انگلیسی به فارسی کلیک کنید.

تولید محتوا انگلیسی یکی از بهترین راه‌های جذب مشتریان و مخاطبان غیر فارسی‌زبان است. برای ثبت سفارش تولید محتوا انگلیسی در ترجمیک کلیک کنید.

3 دیدگاه در «گوگل ترند؛ ابزاری برای تحلیل کلمات کلیدی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.