معیار رتبه بندی گوگل

۱۰ فاکتور مهم گوگل برای رتبه‌بندی سئو (بخش اول)

آیا می‌خواهید سیگنال‌های رتبه‌بندی گوگل را بدانید که در ارتقای سایت شما به بالای صفحات نتایج موتور جست‌وجو کمک می‌کند؟

آیا تصمیم دارید سایت خود را به بالای صفحه اول گوگل برسانید؟ اگر فاکتورهای برتر رتبه‌بندی گوگل را بشناسید، ممکن است از این پس به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

البته هیچ‌گاه گوگل لیستی از فاکتورهای مؤثر در رتبه‌بندی را منتشر نمی‌کند. اما باید به‌روزترین عوامل رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو برای بهینه‌سازی سایت را دانست.

در این مطلب برای رساندن سایت شما به صدر صفحات نتایج موتور جست‌وجو لیستی فراهم کردیم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مطالب مرتبط:

چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟

رتبه‌بندی گوگل چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم رتبه‌بندی فعلی گوگل بر اساس RankBrain ساخته شده است؛ یک الگوریتم هوش مصنوعی که نتایج جست‌وجو را سازمان‌دهی می‌کند.

فرایند رتبه‌بندی دائماً در حال تطبیق و تغییر است تا بهترین تجربه ممکن را به کاربران بدهد. همچنین تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه را از تداخل با نتایج جست‌وجو متوقف کند.

الگوریتم رتبه‌بندی گوگل سیگنال‌های رتبه‌بندی مختلف را قبل از تعیین رتبه‌بندی صفحه، تجزیه و تحلیل می‌کند.

شما برای سایت خود مدام در حال تولید محتوا هستید، از تولید محتوای متنی گرفته تا ترجمه مقاله، تولید محتوای صوتی، ویدئویی، گرافیکی و غیره؛ بنابراین باید در حین تولید محتوا با سیگنال‌های مختلف رتبه‌بندی گوگل آشنا باشید و آن‌ها را رعایت کنید.

ممکن است شنیده باشید که گوگل برای تعیین محتوای برتر از ۲۰۰ فاکتور رتبه‌بندی در الگوریتم خود استفاده می‌کند.

خبر خوب این است که برای بالارفتن رتبه‌بندی سایت خود به تسلط یا حتی دانستن تمام ۲۰۰ فاکتور نیازی ندارید.

مجموعه کوچکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل بهترین نتایج را در مورد سئو و کسب رتبه‌های برتر در SERPها حاصل می‌آورند.

در بخش اول این مطلب به پنج فاکتور مهم گوگل برای رتبه‌بندی سئو می‌پردازیم و در بخش دوم به ادامه این فاکتورها خواهیم پرداخت.

بالا بردن سایت به صفحه اول موتور جستجو
پرداختن به پرسش‌های کاربران در ارتقای سئوی سایت بسیار مؤثر است

۱۰ فاکتور برتر رتبه‌بندی سئوی گوگل

محتوای مرتبط و با کیفیت بالا

الگوریتم‌های گوگل همیشه به محتوای جامع و مرتبطی که به پرسش‌های جست‌وجوی کاربران پاسخ دهد، ارزش می‌دهد.

محتوای شما باید به اندازه کافی عمیق باشد که کاربران به دنبال محتوای دیگر، روی نتایج جست‌وجو کلیک نکنند.

بهترین راه برای اطمینان از جهت‌دهی درست استراتژی محتوا و هدایت صحیح سایت این است که مطمئن شوید: آیا محتوا برای مخاطبان هدفتان مفید است یا خیر؟ آیا به سؤالات جست‌وجوی آن‌ها پاسخ می‌دهد؟

پرداختن به پرسش‌های جست‌وجوی کاربران و نشان دادن سیگنال‌های رتبه‌بندی مناسب به گوگل، همه بخش‌های حیاتی برای ایجاد محتوای با رتبه بالا هستند.

با این حال، پیروی از دستورالعمل‌های قالب‌بندی و بهترین شیوه‌های سئوی درون صفحه نیز برای دسترسی به محتوای شما کلیدی است.

بیشتر کاربران با کلیک روی محتوا، مواجه شدن با متن‌های زیاد را نمی‌پسندند؛ در عوض، آن‌ها محتوایی می‌خواهند که با نگاهی کلی قابل فهم باشد.

به گفته گوگل، صفحه‌آرایی واضح، محتوا را به‌سرعت در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

توصیه برای کاربرپسند کردن محتوای خود

  • با بولت پوینت یا شماره‌گذاری: استفاده از این‌ها محتوای شما را تفکیک می‌کند و تشخیص نکات کلیدی را آسان‌تر می‌کند.
  • محتوای چندرسانه‌ای: تصاویر یا ویدیوها نه‌تنها بخش‌های متن را مجزا می‌کنند، بلکه سیگنال‌های مرتبط و قوی به گوگل می‌دهند.

ضریب تازگی گوگل، محتوای تازه منتشر شده یا به‌روز شده را برای جست‌وجوهای خاص و پرطرفدار ترجیح می‌دهد.

موتور جست‌وجو اغلب زمان انتشار محتوا را نشان می‌دهد که این موضوع بر نرخ کلیک کاربران تأثیر می‌گذارد؛ چراکه احتمال دارد کاربران محتواهای جدیدتر را انتخاب کنند.

گوگل همچنین تغییرات عمده در به‌روزرسانی محتوا را ترجیح می‌دهد.

برای نمونه به جای اینکه فقط تاریخ انتشار را تغییر دهید و برخی از اشتباهات تایپی را اصلاح کنید، بهتر است بخش‌های جدید اضافه کنید، عمیق‌تر به موضوع بپردازید یا بخش‌های نامرتبط را حذف کنید.

همچنین برای جلوگیری از جریمه‌های آسیب‌رسان گوگل و خنثی نشدن ارتقای رتبه، اطمینان یابید که محتوای تکراری در سراسر سایت شما وجود ندارد.

هنگامی که مطمئن شدید همه‌جانبه به محتوایتان پرداخته‌اید و محتوا، مرتبط و برای مخاطبان هدف مفید است، وقت آن است به این فکر کنید آیا درک موضوع برای گوگل آسان است یا خیر.

استراتژی کلیدواژه نیرومند

بسیار مهم است که بر کلمات کلیدی مسلط باشید و آن‌ها را در سراسر محتوا بگنجانید. با این کار گوگل را از محتوا، بخش‌های آن و نقاط تمرکز آگاه می‌کنید.

برای رسیدن به تأثیر کلمات کلیدی در سئو این گزینه‌ها را دارید:

  • درج کلمه کلیدی در تگ‌عنوان (title tag). تگ عنوان یکی از سیگنال‌های سئوی درون صفحه است. معمولاً تگ‌عنوان‌هایی که با کلمه کلیدی شروع می‌شوند، بهتر عمل می‌کنند.
  • کلمه کلیدی مورد نظر را در توضیحات متا (meta description) بیاورید. توضیحات متا به طور مستقیم بر فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل تأثیر نمی‌گذارد، اما بر نرخ کلیک مؤثر است و نرخ کلیک بر رتبه‌بندی سئو تأثیر می‌گذارد.
  • کلمه کلیدی را در H1 یا هدینگ اول قرار دهید. گوگل H1 Tag را به‌عنوان سیگنال مرتبط می‌بیند.
  • کلمه کلیدی را در ۱۰۰ کلمه اول قرار دهید. کلمات کلیدی هدف که در پاراگراف اول باشند به محتوای ظاهرشده در صفحه اول نتیجه گوگل پیوند می‌شوند.
  • از تراکم درست کلمات کلیدی اطمینان حاصل کنید. گنجاندن چندین‌باره کلمه کلیدی در محتوا باعث می‌شود گوگل بداند محتوا در مورد چیست. اما به چگونگی انباشتن کلمات کلیدی دقت کنید چراکه ممکن است آسیب بیشتری نسبت به سود داشته باشد.

سایت قابل اعتماد و امن

اگر می‌خواهید رتبه‌بندی بالایی کسب کنید، گوگل باید به سایت شما اعتماد کند. از لحظه‌ای که تصمیم به ساخت وب‌سایت می‌گیرید، امنیت سایت مهم است.

با داشتن سایتی امن و قابل اعتماد برای گوگل بسیار آسان‌تر است که فهرست‌سازی کند. همچنین گوگل برای سایت‌هایی که کار را ساده می‌کنند، امتیاز مثبت قائل می‌شود.

اطمینان حاصل کنید که سایت شما ایمن است:

  • استفاده از سایت‌سازی که خوب کدگذاری شده است.
  • جاسازی فایل robots.txt برای اینکه به گوگل بگوید کجا اطلاعات سایت را جست‌وجو کند.
  • ایجاد نقشه سایت که تمام صفحات وب شما را فهرست می کند.
  • امنیت SSL را در سایت خود فعال کنید تا آدرس وب شما دارای «https» باشد.

بک‌لینک با کیفیت بالا

به دست آوردن بک‌لینک‌های با کیفیت بالا و از دامنه‌های معتبر، کمک می‌کند محتوای شما در نظر گوگل جذاب به نظر برسد.

مانند رأی اعتماد از یک سایت دیگر، هرچه سایت شما بک لینک بیشتری داشته باشد، گوگل محتوای شما را به‌عنوان منبع معتبر در آن کلمه کلیدی شناسایی می‌کند.

در واقع یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه‌بندی سئو، تعداد دامنه‌هایی است که ارجاع می‌دهید. داشتن تعداد بالای بک لینک مستقیماً با کسب رتبه بالاتر در SERPها ارتباط دارد.

اما به یاد داشته باشید که بک لینک‌های بی‌کیفیت و بدون امتیاز می‌توانند باعث آسیب بیشتر از عملکرد خوب در رتبه‌بندی شوند.

اعتبار صفحه ارجاع دهنده، عنصر حیاتی برای تعیین ارزش لینک است. اگر گوگل سایت‌های ارجاع‌دهنده را هرزنامه یا فقط با کیفیت پایین ببیند، به‌عنوان بازتابی ضعیف بر سایت شما اثر می‌گذارد.

انکرتکست‌های قدرتمند که بک‌لینک‌ها را به‌طور دقیق توصیف کند، به گوگل برای درک ارتباط میان آن‌ها کمک می‌کند.

تأثیر انکرتکست بر سئوی سایت
بک لینک‌های بی‌کیفیت باعث آسیب بیشتر از تأثیر خوب می‌شوند

سازگاری با موبایل

به گفته گوگل، رتبه صفحاتی که در جست‌وجوی موبایلی تجربه ضعیفی ارائه می‌دهند، ممکن است کاهش یابد. همچنین ممکن است در نتایج جست‌وجوی تلفن همراه با هشدار نمایش داده شوند.

خوشبختانه اجتناب از این امر بسیار آسان است اگر بدانید چه کاری انجام دهید.

اغلب در جست‌وجوی اطلاعات، مردم از گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند. در حال حاضر بیش از پنجاه درصد از تمام جست‌وجوها از طریق دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شود.

با یکی از ابزارهای رایگان سئوی گوگل، تست Mobile-Friendly، متوجه شوید که سایت شما تا چه اندازه برای موبایل سازگار است.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که URL سایت خود را وارد کنید و بر Test URL کلیک کنید. اگر سایت شما چندان سازگار با موبایل نیست، این ابزار فهرستی از توصیه‌ها در بهینه‌سازی برای موبایل نیز به شما می‌دهد.

مطالب مرتبط:

۱۰ فاکتور مهم گوگل برای رتبه‌بندی سئو (بخش دوم)

سخن پایانی

فاکتورهای رتبه‌بندی سئو به‌طور مداوم در حال تغییر است؛ بنابراین برای اینکه از بازی جلوتر بمانید، باید به‌طور مداوم استراتژی محتوای خود را مرور کنید.

به خاطر سپردن این فاکتورهای کلیدی رتبه‌بندی و به‌کارگیری آن‌ها در سراسر سایت، به بالا بردن سایت شما در نتایج جست‌وجو کمک می‌کند.

با ایجاد محتوای مرتبط و بهینه شده در سایتی امن شروع کنید و نیز تجربه کاربر را در اولویت قرار دهید و اگر تمام این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید در بلندمدت، رتبه‌بندی سایتتان بهبود می‌یابد.

ادامه فاکتورهای مهم گوگل در رتبه‌بندی سئو را در بخش دوم این مطلب مطالعه کنید.

ترجمیک با همراهی نویسندگان متخصص در زمینه‌های گوناگون خدمات تولید محتوا ارائه می‌دهد. شما می‌توانید سفارش آنلاین تولید محتوا را در سایت ترجمیک ثبت کنید.

خلاقیت در تولید محتوا اصل اساسی و مهمی است و ترجمیک خدمات تولید محتوای انگلیسی را با بالاترین کیفیت به شما ارائه می‌دهد.

5 دیدگاه در «۱۰ فاکتور مهم گوگل برای رتبه‌بندی سئو (بخش اول)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.