بررسی مزایا و معایب تبلیغات کلیکی و سئو

سئو بهتر است یا تبلیغات کلیکی؟ بخش اول

چرا سئو اینقدر مهم است؟ و چرا سئو هم‌چنان در آینده نیز مهم خواهد بود؟ آیا تبلیغات برای جذب ترافیک و افزایش فروش ساد‌ه‌تر نیست؟

شاید این‌ها سوالات شما هم باشند. اگر شما یک سایت یا فروشگاه آنلاین دارید، سئوی آن برای شما مهم است. شاید هم با تولید محتوای متنی سعی کرده‌اید که به جایگاه خوبی در گوگل برسید اما هنوز به نتیجه خوبی نرسیده‌اید.

طبیعی است که به دنبال راه‌های جایگزین مانند تبلیغات کلیکی یا PPC باشید، اما کدام بهتر است؟ سئو یا تبلیغات کلیکی؟ در کوتاه‌مدت و بلندمدت از کدام یک نتیجه بهتری می‌گیریم؟ این دو روش مکمل هم هستند یا رقیب هم؟

برای آشنایی با مزیت‌ها و معایب سئو و تبلیغات کلیکی در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

سئو بهتر است یا تبلیغات کلیکی؟ بخش دوم

سئو چیست؟

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است. سئو به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که باعث رسیدن سایت شما به جایگاه بالایی در نتایج جست و جو می‌شود. از مجموعه اقداماتی که در سئو تاثیر می‌گذارد، تولید محتوای منظم و سئوشده، سرعت سایت، لینک‌دهی داخلی و خارجی و … است.

سئو مهارتی تخصصی است که رتبه سایت شما را افزایش می‌دهد. در واقع اگر سایت شما سئوی خوبی داشته باشد، به کاربران بیشتری نشان داده می‌شود و در نتیجه میزان کلیک سایت شما هم بیشتر می‌شود.

مطالب مرتبط:

۲۵ واقعیتی که درباره سئو نمی‌دانید، بخش دوم

PPC یا تبلیغات کلیکی چیست؟

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، تبلیغاتی هستند که در بالای صفحات نتایج جست و جو مشاهده می‌کنید. این یک مدل تبلیغاتی است که در آن، هر زمان که شخصی روی تبلیغ کلیک کند، تبلیغ‌کننده باید به سایتی که تبلیغ را نشان می‌دهد، پول پرداخت کند.

داده‌ها در تبلیغات کلیکی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. PPC بسیار مبتنی بر اطلاعات است. بنابراین برای یک متخصص تبلیغات کلیکی بسیار مهم است که عملکرد‌ها را مانند یک شاهین ردیابی کند، به طور مداوم کلمات کلیدی و استراتژی تبلیغات را اصلاح کند و در تلاش برای افزایش نرخ تبدیل و کاهش میانگین هزینه هر کلیک (CPC) باشد.

مزیت تبلیغات کلیکی نسبت به سئو

مهم‌ترین مزیت تبلیغات کلیکی نسبت به سئو این است که به زمان کمتری برای رسیدن به نتیجه نیاز دارد. در واقع اگر شما سایت خود را تازه راه انداخته‌اید، تبلیغات کلیکی یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جذب مخاطب است.

صرف نظر از بحث زودبازده بودن تبلیغات کلیکی، دلایل منطقی دیگری هم استفاده از این نوع تبلیغات وجود دارد.

شاید بخواهید که محصولی جدید را تبلیغ کنید یا یک کمپین فروش کوتاه مدت مثلا به مناسبت جشنواره یلدا داشته باشید. در این مواقع استفاده از تبلیغات کلیکی برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان قدیم و حتی مخاطبان جدید سریع‌تر است.

مطالب مرتبط:

۱۳ موتور جست و جوی حرفه‌ای و تخصصی

هم‌چنین معمولا آنالیز و بررسی اطلاعات تبلیغات کلیکی آسان‌تر از آنالیز اطلاعات سئو است. PPC امکان کنترل دقیق بودجه را فراهم می‌کند. در واقع شما هستید که مشخص می‌کنید که میزان بودجه هر روز تبلیغات به چه اندازه باشد.

بررسی آسان‌تر نتایج تبلیغات کلیکی
بررسی نتایح تبلیغات کلیکی آسان‌تر است

تبلیغات کلیکی چابکتر و سریع‌تر هستند. آیا می‌خواهید که یک محصول جدید را تست کنید؟ نوعی بازاریابی جدید؟ با اجرای یک کمپین کوتاه مدت تبلیغات کلیکی، بازخورد‌های سریعی در مورد راه‌اندازی خط تولید محصول جدید را دریافت می‌کنید.

هم‌چنین شما می‌توانید که قبل از انجام استراتژی‌های طولانی مدت سئو، استراتژی کلمه کلیدی خود را در تبلیغات کلیدی آزمایش کنید. سپس طبق نتایج به دست آمده، استراتژی مناسب سئوی خود را پیدا کنید.

معایب تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی با وجود داشتن مزایا، معایب مهمی هم دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تبلیغات کلیکی بدون پول نتیجه‌ای هم با خود به همراه نخواهند داشت

تبلیغات پولی همواره به تزریق سرمایه مداوم نیاز دارند. به محض متوقف کردن پرداخت هزینه، ترافیک ناشی از تبلیغات هم از بین می‌رود. این بدان معناست که با کاهش یا توقف بودجه تبلیغات، کسب و کار شما با عواقب ناشی از از دست دادن سریع ترافیک مواجه خواهد شد.

پس اگر به فکر سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت که در زمانی طولانی برای شما سودده باشد، هستید، تبلیغات کلیکی برای شما مناسب نیست.

مطالب مرتبط:

محتوای یتیم (Orphaned Content) چیست؟

تبلیغات کلیکی به سرمایه‌گذاری مالی بزرگی نیاز دارد

PPC به هزینه تبلیغاتی قابل توجهی نیاز دارد. به‌علاوه، هزینه تبلیغات کلیکی معمولا در گذر زمان افزایش می‌یابد. به این معنی که حتی ایجاد یک کلیک (صرف نظر از این‌که این مخاطب در نهایت به مشتری تبدیل خواهد شد یا خیر)، در حال حاضر به سرمایه‌گذاری بالاتری نسبت به گذشته نیاز دارد.

علاوه بر این، تبلیغات کلیکی دائما به نظارت و بررسی نیاز دارد. متخصصان کمپین‌های تبلیغاتی شما باید بارها پیشنهادات مختلف، متن تبلیغات، کلمات کلیدی، صفحات فرود و تنظیمات کمپین را آزمایش کنند تا زمانی که به نقطه مطلوب برسند.

این نکته بدان معناست که معمولا نباید انتظار بازگشت کامل سرمایه را داشته باشید و احتمالا در آزمایش‌های ناموفق ضرر خواهید کرد. این‌ها همه بخشی از فرآیند پیشرفت است اما یکی از دلایلی است که PPC به سرمایه‌گذاری مالی زیادی نیاز دارد.

تبلیغات کلیکی به هزینه بالاتری برای جذب هر مشتری نیاز دارد

کمپین‌های جذب مشتری که از طریق PPC اجرا می‌شوند، به هزینه‌های زیادی نیاز دارند. در واقع این هزینه نسبت به هزینه موردنیاز برای سئو، چندین برابر است. برای آوردن هر مشتری جدید به سایتتان شما هزینه‌ای جدا می‌پردازید.

پرداخت هزینه جدا برای هر مشتری در تبلیغات کلیکی
در تبلیغات کلیکی برای جذب هر مشتری، جداگانه هزینه پرداخت می‌کنید

مردم به تبلیغات کمتر توجه می‌کنند

بنر کوری یا banner blindness پدیده‌ای است که باعث بی‌توجه شدن مردم به تبلیغات می‌شود. بسیاری از کاربران اینترنت علاقه‌ای به تبلیغات آنلاین ندارند، زیرا عادت کرده‌اند که به طور خودکار آن‌ها را نادیده بگیرند. در واقع کاربران با هرروزه با خیل زیادی از تبلیغات مواجه هستند، پس بی‌توجهی به این تبلیغات امری غیرمعمول نیست.

این امر بر جست و جو نیز تأثیر می‌گذارد، زیرا مطالعات نشان می‌دهد که اکثر افراد از مشاهده لینک‌های تبلیغاتی بالای سایت‌ها صرف نظر می‌کنند و مستقیما به سراغ نتایج ارگانیک می‌روند. تبلیغات و مخصوصا تبلیغات کلیکی هنوز هم باعث افزایش ترافیک سایت می‌شوند. اما فراموش نکنید که شما تنها سایتی نیستید که کاربران تبلیغاتش را می‌بیند.

مطالب مرتبط:

چگونه کلمات کلیدی مناسب مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنیم؟

سخن پایانی

در بخش اول این پست وبلاگ ترجمیک، به بررسی مزایا و معایب تبلیغات کلیکی پرداختیم. به صورت خلاصه می‌توان گفت که تبلیغات کلیکی برای بازه‌های زمانی کوتاه مناسب هستند ولی استراتژی مناسبی برای طولانی مدت نیستند.

مزایا و معایب تبلیغات کلیکی (PPC)
مزایا و معایب تبلیغات کلیکی

هم‌چنین یکی دیگر از معایب این نوع تبلیغات، نیاز به پرداخت مداوم هزینه است و اثرات بلندمدتی را با خود به همراه نخواهند داشت. در قسمت بعدی این مطلب به مزایا و معایب سئو نسبت به تبلیغات کلیکی می‌پردازیم.

اگر به ترجمه مقاله، ترجمه کتاب، ترجمه رسمی، تولید محتوا و … نیاز داشتید، سایت ترجمه تخصصی ترجمیک گزینه‌ای مناسب برای شماست. در این سایت کلیه خدمات با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین هزینه انجام می‌شود.

یک دیدگاه در «سئو بهتر است یا تبلیغات کلیکی؟ بخش اول»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.