۹ نکته برای نوشتن پست‌های وبلاگی سئومحور

نوشتن پست‌های وبلاگی شیرین و در عین حال چالش‌برانگیز است. زمانی که شروع به نوشتن می‌کنید، باید روی جریان سیال محتوا تمرکز کنید تا مخاطب را تا پایان مطلب با خود همراه کنید. این، مهم‌ترین نکته‌ای است که باید همواره مد نظر داشته باشید.

چراکه در بسیاری از موارد، مخاطبان پست‌های مورد علاقه‌شان را با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارند و همین امر، روی ارتقای رتبه سایت‌ تاثیر می‌گذارد. رعایت اصول نیز سئو نیز از ملزومات جدایی‌ناپذیر نوشتن پست‌های وبلاگی است. خبر خوب این است که رعایت اصول سئو در پست‌های وبلاگی کار سختی نیست.

در این مطلب نکات سودمندی را برای نوشتن پست‌های وبلاگی سئومحور مورد بررسی قرار خواهیم داد. تا انتها همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

چگونه به صفحه اول گوگل برویم؟

سئومحور یا مخاطب پسند؟ مسئله این است!

برخی وبلاگ‌نویسان، نوشتن پست‌های سئومحور و مخاطب‌پسند را دو هدف مجزا و مختلف می‌دانند. در حالی که این طرز تفکر کاملا اشتباه است. در واقع رعایت اصول سئو و توجه به مخاطب‌پسند بودن پست‌ها، دو هدف کاملا موازی هستند.

برای نوشتن پست وبلاگی کدام اصول سئو را رعایت کنیم؟

به عنوان مثال استفاده از کلمات کلیدی، یکی از ملزومات نوشتن پست‌های وبلاگی سئو محور است. با این حال، کلمات کلیدی باید با تراکم مناسب و در جای صحیح استفاده شوند. در غیر این صورت مطالعه متن برای مخاطب سخت می‌شود. بنابراین تراکم بالای کلمات کلیدی، حتی می‌تواند روی رتبه سایت شما اثر منفی بگذارد.

با این تفاسیر در این مطلب علاوه بر نکات سئو، مخاطب‌پسند بودن پست‌ها را نیز مورد توجه قرار می‌دهیم.

پیش از هر چیز کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید

پیش از این که دست به قلم شوید، باید در مورد کلمات کلیدی مناسب تحقیق کنید. در واقع اگر نتیجه انتشار پست برای شما اهمیت دارد، باید بفهمید که مخاطبان شما کدام کلمات کلیدی را جست و جو می‌کنند. استفاده از این کلمات کلیدی، احتمال دیده شدن پست‌های شما را افزایش می‌دهد.

نکات نوشتن پست‌های وبلاگ سئومحور

پیش از هر چیز فراموش نکنید که باید محتوایی باکیفیت و کاربردی تولید کنید. بسیاری از وبلاگ‌نویسان تازه‌کار، زمانی که شروع به نوشتن می‌کنند، هرچه به ذهنشان می‌رسد روی کاغذ می‌آورند. شاید این راهکار برای نویسندگانی که استعداد ذاتی دارند، راهگشا باشد ولی قطعا برای همه کارایی ندارد. اگر شما هم جزء دسته دوم هستید، طبق قواعد زیر عمل کنید.

قبل از نوشتن خوب فکر کنید

قبل از شروع، درباره هدف اصلی تولید محتوای متنی خوب فکر کنید. می‌خواهید چه پیامی را به مخاطب برسانید؟ به کدام سوالات مخاطب پاسخ خواهید داد؟ مقاله شما چه چیزی را به مخاطب اضافه خواهد کرد؟ دوست دارید مخاطب پس از مطالعه پست شما به چه کاری ترغیب شود؟

برای پاسخ به این سوالات، نتایجی که از انتشار محتوا مد نظر دارید را به خاطر بیاورید و سپس تمام پاسخ‌ها را یادداشت کنید.

ساختار و قالب پست خود را طراحی کنید

برای نگارش پست‌های وبلاگی مخاطب‌پسند و سئومحور، باید از ساختاری معین پیروی کنید. هر پست وبلاگ به صورت استاندارد باید دارای اجزای زیر باشد:

  • مقدمه؛ که به معرفی موضوع اصلی محتوا می‌پردازد.
  • بدنه؛ که پیام اصلی محتوا را در بر می‌گیرد.
  • نتیجه‌گیری؛ که ایده‌های اصلی محتوا را به صورت خلاصه بیان می‌کند.

برای طراحی قالب محتوا، خیلی خلاصه مطالبی که در هر قسمت قرار است مطرح کنید را بنویسید. بدین ترتیب خلاصه‌ای از شمای نهایی پست خود در اختیار خواهید داشت و می‌توانید مطمئن باشید که تا انتها به قالب استاندارد خود پایبند خواهید بود.

از پاراگراف‌ها و عناوین مختلف استفاده کنید

قطعا همه نویسندگان وبلاگ، نوشته خود را پاراگراف‌بندی می‌کنند. با این حال، همه آن‌ها اصول پاراگراف‌بندی را به‌درستی اجرا نمی‌کنند. نیاز نیست برای نوشتن هر جمله جدید، به سر خط بروید. همچنین سعی کنید از طولانی کردن پاراگراف‌ها بپرهیزید.

قبل از شروع هر پاراگراف، به ایده‌ای که پشت نوشتن آن وجود دارد فکر کنید. سپس سعی کنید این ایده را با چند جمله کوتاه مطرح کنید. اگر به جملات بیشتری نیاز داشتید، به جای طولانی کردن پاراگراف، از چند پاراگراف کوتاه‌تر استفاده کنید.

نکات سئو برای نوشتن پست‌ وبلاگی

عنوان‌بندی محتوا نیز به مخاطب کمک می‌کند تا با هدف اصلی نگارش بخش‌های مختلف مقاله آشنا شود. در واقع بسیاری از مخاطبان به جای مطالعه کلمه به کلمه پست‌های وبلاگ، نگاهی کلی به آن‌ها می‌اندازند و به دنبال نکات موردنیاز خود می‌گردند. بنابراین عنوان‌بندی محتوا، روی مخاطب‌پسند بودن آن تاثیر مستقیم دارد.

حال اگر دوست دارید ربات‌های گوگل را هم تحت تاثیر قرار دهید و رتبه سئو بهتری کسب کنید، کلمات کلیدی را در عناوین به کار ببرید. البته فراموش نکنید که تنها برخی از کلمات کلیدی برای عناوین محتوا مناسب هستند.

از کلمات و اصطلاحات انتقالی استفاده کنید

یک نویسنده حرفه‌ای وبلاگ، به‌خوبی می‌داند که باید مخاطب را گام به گام و پله به پله با خود جلو ببرد. استفاده از کلمات انتقالی، بهترین راهکار برای دستیابی به این هدف است. به عنوان مثال تصور کنید که می‌خواهید از این جمله در محتوای خود استفاده کنید: «سه دلیل اصلی برای رعایت اصول سئو وجود دارد.»

در این صورت از اصطلاحاتی مثل «اولا»، «دوما» و «بالاخره» استفاده کنید. مخاطب شما با دیدن این کلمات متوجه می‌شود که قرار است به نکته جدیدی برسد و در واقع به بخش‌های بعدی محتوا منتقل می‌شود.

از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید

همان‌طورکه گفته شد، پر کردن مقاله با کلمات کلیدی مختلف جذابیت و خوانایی آن را زیر سوال می‌برد و به رتبه سئو شما آسیب می‌رساند. پس فراموش نکنید که گوگل روز به روز هوشمندتر می‌شود و از شما انتظار دارد، همواره به مخاطبان خود توجه داشته باشید. در همین راستا، ربات‌های گوگل انتظار ندارند که در همه جملات از کلمات کلیدی استفاده کنید. در عوض راه‌های دیگری برای تجزیه و تحلیل محتوای شما دارد.

یکی از این راه‌ها، توجه به مترادف‌ها و سایر کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی شما است. بنابراین حتما از مترداف‌های کلمات کلیدی خود نیز استفاده کنید.

پیدا کردن مترداف‌ها کار سختی نیست. اما پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط کمی چالش‌برانگیز است. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط، می‌توانید از ابزارهای مختلفی مثل گوگل ترند استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

گوگل ترند؛ ابزاری برای تحلیل کلمات کلیدی

به طول مقاله خود دقت کنید

پست‌های وبلاگی باید حداقل ۳۰۰ کلمه داشته باشند ولی در عین حال، نباید خیلی طولانی شوند. ربات‌های گوگل مقالات طولانی‌ را دوست دارند. از سوی دیگر، مقاله‌های خیلی طولانی می‌توانند کاربر را بترسانند. بنابراین برای تحت تاثیر قرار دادن گوگل و مخاطبان، باید تعادل را حفظ کنید.

با این حال، اگر نویسنده ماهری هستید و در وبلاگی معروف و پرمخاطب فعالیت می‌کنید، دست‌تان برای نوشتن پست‌های طولانی‌ بازتر است. چراکه از قبل اعتماد مخاطب را جلب کرده‌اید و می‌توانید مطمئن باشید که پست شما مورد توجه قرار می‌گیرد.

لینک‌دهی داخلی را فراموش نکنید

هنگام نگارش پست‌های جدید، پست‌های قدیمی خود را فراموش نکنید و به آن‌ها لینک دهید. این کار اعتبار پست جدید و پست‌های قدیمی را افزایش می‌دهد. چراکه انسجام پست‌های خود را به گوگل و مخاطبان نشان می‌دهید. البته فراموش نکنید که به ارتباط موضوعی پست‌هایی که به یکدیگر لینک می‌شوند، توجه داشته باشید.

تولید محتوای سئومحور

با رعایت این نکته، از ایجاد محتوای یتیم نیز جلوگیری خواهید کرد و می‌توانید مطمئن باشید که زحمات و هزینه‌ای که برای سفارش مقاله تولید محتوا صرف کرده‌اید، هدر نخواهد رفت.

مطالب مرتبط:

محتوای یتیم (Orphaned Content) چیست؟

دعوت به عمل یا کال تو اکشن را فراموش نکنید

قبل از انتشار پست، اطمینان حاصل کنید که مخاطبان را به هدف مورد نظرتان، هدایت کرده‌اید. به این کار، دعوت به اقدام یا call to action می‌گویند. به عنوان مثال، از مخاطبان بپرسید که آیا مفهوم اصلی پست شما را درک کرده‌اند؟ یا از آن‌ها بخواهید که ایرادات نگارشی و تایپی محتوا را شناسایی و برطرف کنند. فراموش نکنید که لینک خرید محصولات یا استفاده از خدمات‌تان را نیز در انتهای پست وبلاگ قرار دهید.

دائما در حال تولید محتوا باشید

انتشار پست‌های جدید، به گوگل نشان می‌دهد که وب‌سایت شما زنده، پویا و فعال است. رعایت این نکته خیلی مهم است. چراکه ربات‌های گوگل رتبه سئو سایت‌های راکد را کم می‌کنند و آن‌ها را به مخاطبان کمتری نشان می‌دهند.

اگر تدوین و انتشار منظم پست برایتان سخت و چالش‌برانگیز است، از یک تقویم محتوایی استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

چرا باید از «تقویم تولید محتوا» استفاده کنیم؟

همچنین فراموش نکنید که پست‌های قدیمی را نیز هر چند وقت یکبار به‌روزرسانی کنید.

سخن پایانی

دورانی که رعایت چند نکته ساده، برای راضی نگه داشتن گوگل کافی بود، به سر آمده است. در دنیای امروز، محتوا پادشاه است و هرچه محتوای باکیفیت‌تری تولید کنید، ترافیک و بازدید بیشتری خواهید داشت.

به عنوان نکته طلایی آخر، سعی کنید نسخه نهایی پست وبلاگ خود را به یک فرد متخصص نشان دهید. بدین ترتیب مطمئن خواهید بود که پست شما اطلاعات درست و کاملی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

هزینه تولید محتوا متنی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که برای ارتقای رتبه سایت خود به تولید محتوا نیاز دارند. برای اطلاع از تعرفه خدمات تولید محتوا ترجمیک کلیک کنید.

5 دیدگاه در «۹ نکته برای نوشتن پست‌های وبلاگی سئومحور»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.