بررسی و رفع اشتباه‌های رایج سئو

معرفی و بررسی شش اشتباه رایج سئو

 نمی‌دانید که چرا مطالب شما در صفحه اول گوگل قرار نمی‌گیرند؟ شاید شما هم در تله اشتباهات رایج سئو افتاده‌اید. این اشتباه‌ها بسیار رایج هستند. از کسب و کارهای محلی کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ، بسیاری از وب‌سایت‌ها اشتباهات مشابهی را مرتکب می‌شوند.

تولید محتوای متنی مخاطب‌پسند و سئومحور یکی از مهم‌ترین روش‌ها در بازاریابی محتوایی است. این محتوا مشتریان بالقوه را با سایت و برند شما آشنا می‌کند و باعث افزایش فروش شما می‌شود. اما نگارش محتوایی فوق‌العاده به دانش تخصصی و ذوق ادبی نیاز دارد. بعضی سایت‌ها با وجود تولید محتوای مفید و جالب، نتیجه خوبی کسب نمی‌کنند زیرا نکاتی ساده ولی مهم را رعایت نکرده‌اند.

برای آشنایی با رایج‌ترین اشتباهات سئو و روش‌های رفع آن‌ها، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

۲۵ واقعیتی که درباره سئو نمی‌دانید، بخش اول

سرعت سایت شما پایین است

یکی از اولین اشتباه‌های رایج سئو، عدم توجه به سرعت سایت است. هرچه سرعت سایت شما بیشتر باشد، گوگل بیشتر از آن حمایت می‌کند. پس روی سرعت سایت خود کار کنید تا رتبه بهتری در گوگل کسب کنید.

هر چه سایت شما سریع‌تر بارگذاری شود، احتمال آمدن آن در صفحه اول گوگل بیشتر است. ابزار بسیار مفیدی از خود گوگل برای بررسی سرعت سایت شما به نام Google PageSpeed ​​Insights وجود دارد. این ابزار نمایی از مشکلات وب‌سایت شما را در اختیارتان می‌گذارد.

سنجش سرعت سایت با Google PageSpeed
سنجش سرعت سایت با Google PageSpeed

یک راه سریع برای افزایش سرعت سایت شما، بهینه کردن تصاویر است. بسیاری از سایت‌ها از تصاویر با حجم بالا استفاده می‌کنند که از سرعت سایت می‌کاهد. بارگذاری تصاویر با حجم بالا بسیار کند پیش خواهد رفت.

مطالب مرتبط:

هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی چیست؟

بهترین راه‌حل برای رفع مشکل حجم تصاویر، تبدیل آن‌ها به فرمت Webp است. برای این‌کار می‌توانید که پلاگین Webp را بر فتوشاپ خود نصب کنید. یک راه‌حل دیگر هم این است که از سایت‌های تبدیل فرمت آنلاین مانند convertio، cloudconvert، ezgif و … استفاده کنید.

بر کلمات کلیدی اشتباه تمرکز کرده‌اید

اگر می‌خواهید که رتبه خوبی در گوگل کسب کنید،‌ باید از کلمات کلیدی مناسب برای هر صفحه استفاده کنید. یکی از بزرگترین اشتباهات در سئو این است که صاحبان سایت صفحات خود را برای کلمات کلیدی عمومی بهینه می‌کنند.

اگر یک کسب و کار نسبتاً کوچک هستید که کلمه کلیدی اصلی خود را مثلا فروش لوازم خانه انتخاب کرده‌اید، هدفتان تقریبا دست نیافتنی است. رقبای بزرگتر و باسابقه‌تر شما از قبل روی این کلمات کلیدی کار کرده‌اند. سعی کنید که بر خدمات و محصولات مشخص‌تری تمرکز کنید. به عنوان مثال می‌توانید که منطقه‌ای را که شرکت شما در آن قرار دارد، به کلمه کلیدی اضافه کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه دغدغه‌ها و سوالات مخاطبان را پیدا کنیم؟

هرچه از کلمات کلیدی طولانی‌تر و خاص‌تری استفاده کنید، شانس شما برای رتبه‌بندی برای این عبارات کلیدی نیز بیشتر می‌شود. البته افراد کمتری این کلمات را جست و جو می‌کنند. اما شما با سئو تعداد زیادی از صفحات سایت خود برای کلمات کلیدی مختلف طولانی، این را جبران می‌کنید. سایت شما در نهایت ترافیک بیشتری را برای همه این کلمات کلیدی ترکیبی به دست می‌آورد. این حالت بهتر از زمانی است که بر کلمه کلیدی تمرکز کنید که هرگز در آن به صفحه اول گوگل نمی‌رسید.

مهم‌ترین و رایج‌ترین اشتباهات رایج سئو
مهم‌ترین و رایج‌ترین اشتباهات رایج سئو

از عنوان و متا دیسکریپشن تکراری یا نامناسب استفاده می‌کنید

فراداده (Metadata) چیزی است که در صفحات نتایج موتورهای جست و جو (SERP) پایین عنوان هر مطلب نشان داده می‌شود. فراداده شامل عنوان صفحه شما و توضیحات متای آن‌ها است. عنوان صفحه هم‌چنین فاکتوری بسیار مهم برای رتبه‌بندی توسط گوگل است. پس از عنوانی مناسب و مخاطب‌پسند برای مطالب خود استفاده کنید تا امتیاز سایت شما افزایش یابد.

در صورت امکان کلمه کلیدی خود را به عنوان اضافه کنید. هم‌چنین از نگارش عنوان‌های بسیار طولانی یا بسیار کوتاه خودداری کنید. اگر عنوان صفحه شما خیلی طولانی باشد، در نتایج جست و جو کامل نشان داده نمی‌شود.

توضیحات متا عاملی مستقیم برای رتبه‌بندی سایت شما نیست اما نقشی مهمی در نرخ کلیک شما (CTR) دارد. هرچه نرخ کلیک سایت شما بییشتر شود، شانس آن برای رسیدن به رتبه‌های اول نتایج جست و جو هم افزایش می‌یابد.

مطالب مرتبط:

چگونه حرفه‌ای متا دیسکریپشن بنویسیم؟

اگر متادیسکریپشن مطلب خود را با پیامی واضح و جذاب در مورد آنچه در سایت شما است، بنویسید، افراد راحت‌تر و سریع‌تر سایت شما را بررسی و انتخاب می‌کنند. افراد زمان زیادی را صرف جست و جو نمی‌کنند، پس شما باید از امکانات دردسترس خود مانند عنوان و متا برای ارائه اطلاعات و ترغیب افراد به کلیک بر سایتتان استفاده کنید.

محتوای وب‌سایت شما باکیفیت و عالی نیست

قبلا هم بارها به این نکته اشاره کرده‌ایم که محتوای باکیفیت و کاربرپسند مهم‌ترین عامل در جذب کاربران به سایت شما است. اما هنوز هم افراد بسیاری به این نکته توجه نمی‌کنند. در اولین قدم همیشه مخاطب و نیازهای او را در نظر بگیرید و سپس موتورهای جست و جویی مانند گوگل را. همچنین هر پست شما باید دارای محتوای مناسبی باشد.

محتوای مناسب برای هر صفحه حداقل ۳۰۰ کلمه است. گوگل به کلمات کافی نیاز دارد تا بفهمد که صفحه شما در مورد چیست و آیا پاسخ سوالات جست و جوگران را می‌دهد یا خیر. وقتی فقط دو جمله در مورد موضوعی نوشته‌اید، انتظار نداشته باشید که گوگل شما را به عنوان متخصص آن موضوع خاص بشناسد.

هم‌چنین محتوای شما باید پاسخگوی سوالات و نیازهای کاربران باشد. اگر مخاطب بعد از خواندن مطلب شما به نتیجه دلخواه خود نرسد، احتمالا دوباره به سایت شما باز نخواهد گشت.

مطالب مرتبط:

۹ نکته برای نوشتن پست‌های وبلاگی سئومحور

فراموش نکنید که گوگل مخاطب شما نیست. شما باید برای بازدیدکنندگان خود بنویسید و نه فقط برای گوگل. ماموریت گوگل سازماندهی اطلاعات جهان و ارائه بهترین پاسخ‌های ممکن است. بنابراین، نوشتن محتوای باکیفیت برای مخاطبان راهی است که رتبه سایت شما را بهبود می‌دهد.

نوشتن محتوای با کیفیت به معنای نوشتن محتوایی است که تخصص شما را نشان می‌دهد. دوره قرار دادن کلمات کلیدی در یک متن بی‌کیفیت گذشته است. متن‌های شما باید برای مخاطبان جالب، مفید و خواندنی باشد.

افراد را در سایت خود نگه نمی‌دارید

هنگامی که بازدیدکنندگان وارد سایت شما شدند، هدف بعدی این است که آن‌ها را در سایت خود نگه دارید. شما نمی‌خواهید که بازدیدکنندگان بلافاصله پس از خواندن مطلبی در وب‌سایت شما به گوگل برگردند.

به همین دلیل باید بازدیدکنندگان را تشویق کنید تا بر سایر مطالب شما کلیک کنند. بهترین راه برای انجام این کار ایجاد یک دعوت به عمل (CTA) است. این کار را با طراحی دکمه یا کادری که کابر را به صفحه خرید محصولات شما هدایت می‌کند، انجام دهید.

به عنوان مثال، دعوت به عمل می‌تواند که یک دکمه «خرید» در صفحه محصول یا یک دکمه «ثبت‌نام» برای خبرنامه‌ها باشد. زیاده‌روی نکنید و سعی کنید یک CTA اصلی داشته باشید که از بقیه صفحه شما متمایز باشد.

راه دیگر برای نگه داشتن افراد در وب سایت خود، افزودن لینک های داخلی مرتبط به سایر صفحات وب سایت شما است. لینک‌دهی داخلی بخش مهمی از سئو است. با افزودن لینک های داخلی، بازدیدکنندگان سایت شما و گوگل می‌دانند که چه صفحاتی به یکدیگر مرتبط هستند.

بنابراین برای ایجاد ساختار سایت عالی و لینک‌دهی مناسب که افراد را در وب‌سایت شما نگه می‌دارد، وقت بگذارید!

مطالب مرتبط:

عوامل موثر درون‌سایتی در سئو

سایت شما با تلفن همراه سازگار نیست

ششمین و آخرین اشتباه سئو که بسیار رایج است، در نظر نگرفتن موبایل است. در سال ۲۰۱۸، گوگل به نمایه‌سازی صفحات وب برای موبایل روی آورد. این بدان معناست که گوگل اکنون برای تصمیم‌گیری در مورد رتبه سایت شما به نسخه موبایلی سایت شما نگاه می‌کند. بنابراین اگر نسخه دسکتاپ سایت شما به خوبی راه‌اندازی شده باشد اما نسخه موبایلی خوبی نداشته باشید، فکر رفتن به صفحه اول گوگل را فراموش کنید. حتما روی سئوی نسخه موبایلی سایت خود کار کنید!

سازگاربودن سایت‌ها با موبایل، یکی از معیارهای اصلی گوگل برای رتبه‌بندی است
سازگاربودن سایت‌ها با موبایل، یکی از معیارهای اصلی گوگل برای رتبه‌بندی است

یک راه عالی برای آزمایش این‌که آیا سایت شما موبایل‌پسند است یا خیر، استفاده از تست موبایل‌گوگل است. این به شما نشان می‌دهد که آیا سایت شما برای بازدیدکنندگان تلفن همراه هم به خوبی نشان داده می‌شود یا خیر.

مطالب مرتبط:

سئو بهتر است یا تبلیغات کلیکی؟ بخش اول

البته تنها به این تست اکتفا نکنید. روزانه از سایت خود با تلفن همراه خود بازدید کنید. در سایت خود بچرخید و روی هر دکمه (button)، پیوند و تصویر کلیک کنید تا ببینید که چه اتفاقی می‌افتد. آیا همه چیز همانطور که شما می‌خواهید کار می‌کند؟ هنگام استفاده از تلفن همراه، خرید کردن از سایت شما آسان است؟ آیا همه صفحات به درستی نمایش داده می‌شوند؟

استفاده از تلفن همراه در حال افزایش است و همچنان نیز به سیر صعودی خود ادامه خواهد داد. بنابراین برای این‌که کاربران تلفن همراه را از دست ندهید، بر نسخه موبایلی سایت خود کار کنید!

سخن پایانی

سئو کاری زمان‌بر است که در طولانی مدت نتایجی درخشان را برای شما به ارمغان می‌‌آورد. پس از این‌که در ابتدای مسیر نتایج واضحی را دریافت نکردید، نگران نباشید. ابتدا استراتژی درستی برای سئو و تولید محتوا سایت خود فراهم کنید و سپس طبق آن عمل کنید.

اگر زمان، انرژی یا تخصص کافی برای تولید محتوای باکیفیت و سئوشده را ندارید، آن را برون‌سپاری کنید. یکی از سایت‌های معتبر برای برون‌سپاری خدمات تولید محتوا، سایت ترجمیک است.

سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک به خوبی با اصول تولید محتوای متنی باکیفیت و سئوشده آشنا است. با ثبت سفارش تولید محتوا در ترجمیک دغدغه‌‌ای بابت کیفیت و زمان تحویل پروژه خود نخواهید داشت.

6 دیدگاه در «معرفی و بررسی شش اشتباه رایج سئو»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.