آزمون آیلتس و GRE چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

اگر شما هم جزء دانشجویان بین‌المللی غیرانگلیسی‌زبان هستید، حتما می‌دانید که ارائه نمره آیلتس و GRE از الزامات اخذ پذیرش تحصیلی است. با این حال، ممکن است برایتان سوال باشد که این دو آزمون چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ یا چرا ارائه نمره یکی از آن‌ها کافی نیست؟

در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که آیلتس و GRE هر دو جزء معتبرترین و رایج‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی هستند؛ با این حال، تفاوت‌هایی نیز دارند. در واقع هر دو آزمون اهداف یکسانی را دنبال می‌کنند اما هر یک از آن‌ها به مباحث جداگانه‌ای می‌پردازند.

در این مطلب، به بررسی این دو آزمون سرنوشت‌ساز و بررسی تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم. اگر در حال شرکت در دوره‌های آموزش آیلتس هستید و سعی دارید تا هر روز یک گام به دانشگاه رویاهایتان نزدیک شوید، این مطلب را از دست ندهید.

مطالب مرتبط:

چگونه در ۱۴ روز برای آزمون آیلتس آماده شویم؟

بررسی اجمالی آزمون‌های آیلتس و GRE

پیش از بررسی تفاوت‌های این آزمون‌ها، بهتر است نگاهی اجمالی بر اهداف و کلیات هر یک بیندازیم.

آزمون GRE چیست؟

GRE مخفف عبارت Graduate Record Examinations و به معنای «آزمون‌های سوابق تحصیلات تکمیلی» است. این آزمون توسط اکثر موسسات و دانشگاه‌های خارج از کشور پذیرفته می‌شود و ساختار آن به گونه‌ای است که مهارت‌های ریاضی و زبانی دانشجویان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

این آزمون استاندارد جهانی، توسط ETS که یک سازمان خصوصی غیرانتفاعی مستقر در ایالت متحده است، برگزار می‌شود و دو حالت کاغذی و آنلاین دارد.

مطالب مرتبط:

با آزمون بین‌المللی GRE آشنا شوید

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس چیست؟

آیلتس نیز مخفف عبارت International English Language Testing System و به معنای «سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی» است که در سطح جهانی برگزار می‌شود و مهارت‌های چهارگانه گفتاری، شنیداری، نوشتاری و درک مطلب داوطلبان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این آزمون نخستین بار، در سال ۱۹۸۹ برگزار شد و امروز دو حالت کاغذی و کامپیوتری دارد.

مطالب مرتبط:

همه چیز درباره آزمون آیلتس

IELTS vs GRE: نگاهی سریع به تفاوت‌های آیلتس و GRE

آزمون GRE، آزمونی استاندارد و از الزامات اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. در حالی که آیلتس فرصتی را در اختیار دانشجویان غیرانگلیسی‌زبان قرار می‌دهد تا مهارت‌های زبانی خود را اثبات کنند.

نمره GRE شما برای اکثر دانشگاه‌ها حائز اهمیت است و به آن‌ها نشان می‌دهد که شما توانایی تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی را دارید. از سوی دیگر نمرات آزمون آیلتس، تضمین می‌کند که به‌قدری در زبان انگلیسی قوی هستید که مشکلی بابت برقراری ارتباط در محیط آکادمیک نخواهید داشت.

در جدول زیر، جنبه‌های مهم آزمون آیلتس و GRE و تفاوت‌های کلیدی آن‌ها را مشخص کرده‌ایم.

ویژگی‌ها

GRE

آیلتس

تعداد کل شرکت‌کنندگان در سال ۲۰۲۱

حدود ۲ میلیون

۳۰ میلیون

تعداد دفعات برگزاری در سال

۵ بار

۴۸ بار

محدوده نمره‌دهی

۲۶۰-۳۴۰

۱-۹

امکان برگزاری به صورت آنلاین

بله

بله

کل زمان آزمون

۳ ساعت و ۴۵ دقیقه

۲ ساعت و ۵۵ دقیقه

تعداد کل سوالات

MCQs:۸۰

بخش تحقیق بدون نمره: ۲۰

۸۵ سوال

هزینه آزمون

۲۰۵ دلار

۲۰۰ دلار

مدت زمان اعتبار

۵ سال

۲ سال

مطالب مرتبط:

همه چیز درباره آزمون بین‌المللی SAT

تفاوت آیلتس و GRE در چیست؟

آیلتس و GRE دو آزمون کاملا متفاوت هستند. جالب این است که به‌راحتی نمی‌توان گفت که کدام آزمون بهتر است. چراکه هر کدام از این آزمون‌ها جنبه‌های مختلفی را ارزیابی می‌کنند. با این حال، اگر این سوال که «آیلتس بهتر است یا GRE؟» ذهن شما را هم درگیر کرده است، به تفاوت‌های مهم این دو آزمون، که در ادامه مورد بحث قرار می‌گیرند، توجه کنید.

  • شرایط شرکت در آزمون
  • طرح آزمون
  • مدت زمان آزمون
  • هزینه‌ی آزمون
  • سیستم نمره‌دهی آزمون
  • سطح دشواری آزمون
  • تعداد دفعات مجاز شرکت در آزمون
  • کشورهایی که نمره آزمون را قبول دارند
آیلتس و جی آر ای چه فرقی با هم دارند؟

شرایط شرکت در آزمون

هر آزمونی شرایط مخصوص به خود را دارند و افراد در صورت داشتن این شرایط، قادر به شرکت در آن‌ها خواهند بود. حال می‌خواهیم ببینیم که شرایط شرکت در آزمون آیلتس و GRE چیست؟

  • هیچ شرط خاصی برای شرکت در آزمون آیلتس وجود ندارد. به طور کلی اگر دوره ۱۲ساله مدرسه خود را به پایان رسانده‌اید، می‌توانید برای شرکت در این آزمون اقدام کنید.
  • آزمون GRE نیز شرایط ویژه و خاصی ندارد. تمام افراد علاقمند به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، صرف نظر از سن و مدرک تحصیلی، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. با این حال، بیشتر شرکت‌کنندگان GRE، متقاضیان تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.

طرح آزمون

بررسی طرح آزمون نیز از دیگر مواردی است که انتخاب میان آیلتس و GRE را آسان‌تر می‌کند. آزمون GRE از سه بخش نوشتن تحلیلی، استدلال کلامی و استدلال کمی تشکیل شده است. در جدول زیر طرح آزمون کاغذی و کامپیوتری GRE را بررسی کرده‌ایم.

بخش

کامپیوتری

کاغذی

نوشتن تحلیلی

۱ بخش: ۲ تسک (۶۰ دقیقه‌)

۲ بخش: ۲ تسک (۶۰ دقیقه)

استدلال کلامی

۲ بخش: ۴۰ سوال (۶۰ دقیقه)

۲ بخش: ۵۰ سوال (۷۰ دقیقه)

استدلال کمی

۲ بخش: ۴۰ سوال (۷۰ دقیقه)

۲ بخش: ۵۰ سوال (۸۰ دقیقه)

از طرف دیگر، آزمون آیلتس مهارت شنیداری، نوشتاری، گفتاری و درک مطلب شما را بررسی می‌کند و به صورتی که در جدول زیر اشاره کرده‌ایم، طراحی شده است.

بخش

تعداد سوالات

Reading

۴۰ سوال (۶۰ دقیقه)

Listening

۴۰ سوال (۳۰ دقیقه)

Break

Speaking

۳ بخش (۱۱ تا ۱۴ دقیقه)

Writing

۲ سوال (۶۰ دقیقه)

مطالب مرتبط:

کیو کارت‌های مورد انتظار در اسپیکینگ آیلتس

مدت زمان آزمون

مدت زمان آزمون GRE عمومی و موضوعی به ترتیب ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه و ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه است. در نقطه مقابل در آزمون آیلتس، تنها ۲ ساعت و ۴۴ دقیقه (به اضافه ۱۰ دقیقه اضافی برای انتقال پاسخ‌ها) زمان خواهیدداشت.

مدت زمان آزمون جی آر ای چقدر است؟

هزینه شرکت در آزمون

هزینه آزمون عمومی GRE برای داوطلبان همه کشورها، به جز ۵ کشور هند، ترکیه، چین، استرالیا و نیجریه، ۲۰۵ دلار است. این در حالی است که برای شرکت در آزمون آیلتس باید ۲۰۰ دلار آمریکا پرداخت کنید. البته ممکن است محبور به پرداخت هزینه‌های اضافی مثل تاخیر در پرداخت، تغییر مرکز آزمون، انصراف و مواردی از این قبیل نیز باشید.

سیستم نمره‌دهی آزمون

نمره آزمون GRE به سه بخش نوشتن تحلیلی، استدلال کلامی و استدلال کمی تقسیم می‌شود. نمره بخش استدلال کمی و کلامی به صورت عددی بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ گزارش می‌شود. با این حال معمولا میانگین نمره بخش استدلال کلامی و کمی به ترتیب ۱۵۱ و ۱۵۳ است. نمره بخش نوشتن تحلیلی نیز بین ۰ تا ۶ گزارش می‌شود. این نمره ۵/۰ نمره کم و زیاد می‌شود و میانگین آن ۴ است.

نمره بخش‌های مختلف آیلتس نیز بین ۱ تا ۹ گزارش می‌شود. علاوه بر این که میانگین نمره بخش‌های مختلف آزمون نیز، به صورت عددی بین ۱ تا ۹ اعلام می‌شود. به طور کلی نمره ۵/۶ یا ۷ برای اپلای در دانشگاه‌های خارج از کشور خوب است.

سطح دشواری آزمون

اگر بخواهیم صادق باشیم، GRE از آیلتس سخت‌تر است چراکه بخش واژگان و ریدینگ آن سطح بالاتری دارد و پیچیده‌تر است. البته سوالات ریاضی GRE نسبت به سایر آزمون‌ها از سطح پایین‌تری برخوردار است.

با این تفاصیل اگر مهارت‌های زبانی شما قوی باشد، آیلتس را از GRE ساده‌تر خواهید یافت. چراکه برخلاف GRE که هوش ریاضی شما را می‌سنجد، تنها روی زبان انگلیسی تمرکز دارد.

تعداد دفعات مجاز شرکت در آزمون

شما می‌توانید هر ۲۱ روز یک بار در آزمون GRE شرکت کنید. یعنی حداکثر ۵ بار در سال! با این وجود، هیچ محدودیتی بابت تعداد دفعات شرکت در آزمون آیلتس نخواهید داشت. شما می‌توانید ۴ بار در ماه یا ۴۸ بار در سال در این آزمون شرکت کنید.

کشورهایی که نمره آزمون را قبول دارند

GRE یک آزمون معتبر بین‌المللی برای فارغ‌التحصیلان و دوره‌های تحصیلات تکمیلی در سراسر جهان است. تقریبا هر مقصد تحصیلی، مانند ایالت متحده، انگلستان و کانادا، نمره این آزمون را برای برنامه تحصیلات تکمیلی خود می‌پذیرد.

در نقطه مقابل، ارائه نمره آیلتس در تمام موسسات تحصیلی خارج از کشور اجباری است. به طور کلی این آزمون در بیش از ۹۰۰۰ موسسه و در حدود ۱۵۰ کشور مختلف، اعتبار دارد.

مطالب مرتبط:

نمره قبولی آیلتس در دانشگاه‌های معتبر کانادا

جمع‌بندی: آیلتس شرکت کنم یا GRE؟

دیدیم که هر یک از این آزمون‌ها کاربرد مخصوص به خود را دارند؛ یکی برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دیگری برای سنجش مهارت‌های زبانی دانشجویان غیرانگلیسی‌زبان طراحی شده است. بنابراین برای انتخاب بین آیلتس و GRE، بهتر است در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید.

احتمالا در یکی از این دو آزمون عملکرد بهتری خواهید داشت. بنابراین نتایج آزمون‌های آزمایشی و تمرین‌های خود را تجزیه و تحلیل کنید و در آزمونی که در آن اعتمادبه‌نفس بیشتری دارید شرکت کنید. با این حال، داشتن یک نمره عالی در هر دو آزمون، رزومه شما را تقویت می‌کند.

اگر به فکر رزرو آزمون آیلتس هستید، حتما تعیین سطح بدهید و سپس در یک دوره فشرده آیلتس ثبت نام کنید. برای شرکت در آزمون تعیین سطح آیلتس دبستان ترجمیک کلیک کنید.

ترجمه رسمی مدارک تحصیلی از دیگر اقداماتی است که برای اپلای کردن لازم و ضروری است. ترجمیک معتبرترین و بهترین خدمات ترجمه رسمی مدارک را به شما ارائه می‌دهد.

2 دیدگاه در «آزمون آیلتس و GRE چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.