تاثیر انتخاب هاست بر سئو

هاست در سئو سایت چه تاثیری دارد؟

وقتی سایت آنلاینی را برای کسب و کار خود راه‌اندازی و مدیریت می‌کنید، موارد زیادی وجود دارد که رعایت آن‌ها، بازدهی سایت شما را بسیار بالا می‌برد. برای اینکه مخاطبان بیشتری از سایت شما بازدید کنند، باید عواملی که روی سئو تاثیر دارند را تا حد امکان رعایت کنید.

عوامل زیادی مانند لینک‌های داخلی و خارجی، تولید محتوا، کلمات کلیدی و … روی سئو سایت شما بسیار موثر هستند. اما سوالی که به وجود می‌آید این است که آیا هاست هم روی سئو تاثیرگذار است یا خیر؟

همان طور که گفته شد از عوامل موثر بر رتبه سایت، تولید محتوای متنی است. شما با انتخاب کلمات کلیدی مناسب می‌توانید جایگاه مناسبی را در گوگل پیدا کنید. ولی کاربران اینترنت نیز باید به محتواهای شما دسترسی داشته باشند وگرنه تلاش‌هایتان هدر می‌رود.

اگر در هر لحظه از شبانه‌روز اطلاعات سایتتان از هاست در دسترس نباشد، سایت شما قطع خواهد شد. بنابراین انتخاب یک هاست خوب باید برایتان در اولویت باشد. اگر هنگام ساعات پر ترافیک سایت شما از دسترس خارج شود، اثرات مخربی بر روی سئوی سایتتان خواهد گذاشت.

در این مقاله از ترجمیک قرار است به سوالاتی مانند هاست چیست؟ هنگام انتخاب هاست باید به چه مواردی توجه کنیم؟ هاست بر روی سئو چه تاثیری دارد، پاسخ دهیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:‌

چه‌قدر طول می‌کشد تا سئو سایت نتیجه بدهد؟

هاست چیست؟

هاست در لغت به معنای میزبان است و در اصطلاحات مربوط به فضای وب، منظور اطلاعاتی است که روی سایت قرار می‌گیرد. هاست انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و شما با توجه به نیازتان باید یکی از آن‌‌ها را انتخاب و اجاره کنید.

به زبان ساده، هاست یا همان سرویس میزبان، مثل یک کامپیوتر کوچک و روشن در دل اینترنت است که سایت شما را بالا نگه داشته است. اگر می‌‌خواهید سایت شما همیشه فعال باشد و به اینترنت متصل باشد باید از سرورهای اینترنتی برای اجرای این سایت روی آن‌ها استفاده کنید.

به صورت کلی می‌توان گفت انتخاب یک هاست خوب، تاثیرات مفیدی بر روی سایت شما می‌گذارد. این تاثیرات شامل مدیریت راحت و دسترسی مستقیم به فایل‌ها، سئو، بالا بردن سرعت سایت و … می‌شود. اگر قصد دارید که به صورت جدی کسب و کار اینترنتی خود را راه بندازید، با انتخاب یک هاست خوب کار خود را شروع کنید.

سرور چیست؟

سرور در واقع میزبانی برای هاست است. یعنی یک سرور چند هاست را در دل خود جای داده است. سرور یک کامپیوتر بزرگ است و ویژگی‌هایی مانند امن بودن،‌ در دسترس بودن و … را دارد.

اما چرا نمی‌توانیم از لپ‌تاپ یا سیستم شخصی خود برای این کار استفاده کنیم؟ سرور‌ها از لحاظ سخت‌افزاری در درجه بالایی قرار دارند و دارای امنیت بالایی هستند. برق و اینترنت آن‌ها هیچ وقت قطع نمی‌شود و باعث می‌شود که کاربر در هر ساعت از شبانه‌روز به اطلاعات سایت شما دسترسی داشته باشد.

هاست بر روی سئو چه تاثیری دارد؟

چرا اینقدر هاست و سرور در سئو سایت اهمیت دارد؟ دلیل آن این است که گوگل دائم ربات‌ها یا همان خزنده‌های خود را برای بررسی به سایت‌ها ارسال می‌کند تا محتوای آن‌ها را بررسی کنند.

روزانه میلیون‌ها وب‌سایت راکه هر کدام دارای صفحات بسیار زیادی هستند، ربات‌های گوگل برای رتبه‌بندی می‌خزند.
روزانه میلیون‌ها وب‌سایت راکه هر کدام دارای صفحات بسیار زیادی هستند، ربات‌های گوگل برای رتبه‌بندی می‌خزند.

این ربات‌ها مانند انسان‌‌ها منتظر می‌ماند تا صفحه سایت به صورت کامل لود شده و الگوریتم‌هایی که گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر دارد، بررسی کند. در این صورت به گوگل حق می‌دهید که با وجود میلیون‌ها صفحه، به صفحه یا سایتی رتبه خوبی دهد که سرعت بارگذاری آن بالا باشد و به این موضوع اهمیت بالایی دهد.

مطالب مرتبط:

چگونه سرعت سایت خود را بهبود ببخشیم؟

می‌توان گفت هاستینگ یا میزبانی سایت شما تاثیر مستقیمی بر روی سئو سایت شما ندارد. اما در صورت رعایت نکردن نکات و استاندارد‌ها ممکن است تاثیر نه‌چندان مثبتی روی سئو سایت بگذارد.

هنگام انتخاب هاست و سرور، باید به چه مواردی توجه کنیم؟

هنگام انتخاب هاست، باید پارامترهایی را در نظر بگیرید که روی سئو سایت تاثیر منفی نگذارد. در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد و باعث افت شدید سایت شود. در ادامه عواملی که باید هنگام انتخاب هاست توجه کنید را برای شما نوشته‌ایم.

عوامل مهم در انتخاب هاست برای سایت
عوامل مهم در انتخاب هاست برای سایت

سرعت هاست

هر چقدر سرعت هاست پایین‌تر باشد، مدت زمانی که کاربر باید منتظر بالا آمدن سایت باشد، بیشتر خواهد شد. سرعت هاست مدت زمان برای بارگذاری سایت و مدت زمان لازم برای پاسخگویی به مخاطبان سایت را تعیین می‌کند.

اگر سرعت بالا آمن سایت بیش‌ از حد انتظار باشد، روی نتیجه سئوی سایت شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

آپتایم یا پایداری سرور

موضوع دیگری که بسیار مهم است down شدن هاست است. از مهم‌ترین وظایفی که شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ باید ارائه دهد، آپتایم مناسب است.

Uptime یا میزان پایداری به بیان ساده، به بالا بودن سایت گفته می‌شود. یعنی اگر هاست شما قطع شود، به این معناست که آپتایم سایت پایین است و این امر لطمه زیادی به سئو می‌زند. اگر زمان قطعی وب‌سایت شما زیاد شود، گوگل به شما خطایی نشان می‌دهد و ممکن است شما را از نتایج گوگل حذف کند.

دو فاکتور مهم در آپتایم وجود دارد. ۱- آپتایم سایت ۲- آپتایم سرور.

آپتایم سایت علاوه بر پایداری سرور، به وضعیت ساختار وب‌سایت نیز وابسته است و مواردی مانند بروز خطاهای برنامه نویسی یا لود نشدن به علت ترافیک سنگین باعث بالا نیامدن سایت می‌شود و آپتایم پایین می‌آید.

مطالب مرتبط:

HTTPS چیست و چرا برای سئو مهم است؟

سازگاری هاست با سایت

برای جلوگیری از بروز مشکلات فنی و افزایش کارایی سایت، باید به سازگاری هاست با سایت توجه کنید. بهتر است قبل از خرید هاست، ملزومات سیستم مدیریت محتوای مورد استفاده خود را مطالعه نموده و آن اطلاعات را با شرکتی که می‌خواهید از آن هاست را خریداری کنید در میان بگذارید.

در صورت عدم سازگاری هاست با سایت، احتمال مصرف بالا، از دسترس خارج شدن سایت یا به وجود آمدن اختلالات فنی بسیار زیاد است که قطعا تاثیر بسیار منفی‌ای روی سئو سایتتان خواهد گذاشت.

سخن پایانی

هاست شاید به صورت مستقیم روی سئو تاثیر‌گذار نباشد اما اگر نکات ذکرشده را هنگام خرید هاست رعایت نکنید، احتمالا عواقب خوبی برای سئو سایت شما نداشته باشد. در این مقاله به تاثیر هاست بر روی سئو پرداختیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

یکی از خدمات ویژه ترجمیک برای کسب و کارها، تهیه استراتژی تولید محتوا است. با استراتژی تولید محتوا ترجمیک به صفحه اول گوگل برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.