همه‌چیز درباره‌ی نمره‌دهی آزمون SAT

اگر جزء افرادی هستید که دانشگاه‌های آمریکا را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اید، حتما نام آزمون SAT به گوشتان خورده است.SAT آزمونی استاندارد برای ورود به دانشگاه‌های آمریکا است. این آزمون در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا، استرالیا، ترکیه، کانادا و… برگزار می‌شود و شامل سه بخش ریاضی، درک مطلب و نوشتار است.

معیارهای خاصی برای نمره‌دهی آزمون SAT وجود دارد. نمره هر بخش این آزمون در بازه‌ی ۲۰۰تا ۸۰۰ قرار دارد و مجموع نمره سه بخش، نمره‌ی نهایی را تشکیل می‌دهد.

اگر در مسیر آموزش آیلتس قرار دارید و در حال کسب آمادگی برای مهاجرت تحصیلی هستید. هم‌چنین اگر قصد شرکت در آزمون SAT را دارید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

معرفی دانشگاه‌های آیوی آمریکا (IVY League)

بخش‌های مختلف آزمون SAT

بخش ریاضی آزمون SAT، در دو بخش برگزار می‌شود. در بخش اول شما مجاز به استفاده از ماشین حساب نیستید اما در بخش دوم این امکان را دارید.

بخشی که با ماشین حساب برگزار می‌شود از نظر زمانی کوتاه‌تر است. در این بخش باید در ۲۵ دقیقه به ۲۰ سوال پاسخ دهید. بخش دوم سوالات ریاضی نیز شامل ۲۰ سوال است که ۱۵ مورد آن‌ها چندگزینه‌ای و ۵ مورد تشریحی هستند.

آزمون SAT چیست؟

بخش درک مطلب SAT، شامل متن‌هایی در خصوص تاریخ، ادبیات، مطالعات اجتماعی و علومی چون فیزیک و شیمی و… است. در این بخش، شرکت‌کنندگان باید ظرف ۶۵ دقیقه به ۵۲ سوال پاسخ دهند.

بخش نوشتار و زبان نیز همان‌طورکه از نامش پیداست، توانایی نوشتاری و مهارت‌های زبانی شرکت‌کنندگان را می‌سنجد. در بخش نوشتاری داوطلبان باید طی ۳۵ دقیقه به ۴۴ سوال پاسخ دهند. برای پاسخ به سوالات این بخش داوطلبان باید در خصوص مهارت‌های نوشتاری چون رعایت املای صحیح کلمات، رعایت علائم نگارشی و… دقت مبذول را داشته باشند.

نکات مهم در نمره‌دهی آزمون SAT

طریقه نمره‌دهی SAT مسئله دیگری است که ذهن داوطلبان این آزمون را به خود مشغول کرده است. در این بخش، نکات مهمی را پیرامون نمره‌دهی SAT بررسی می‌کنیم.

نمرات خام آزمون SAT

یکی از معیارهای مهم در نمره‌دهی آزمون SAT، نمره خام هر مهارت است. در واقع نمره خام، عاملی برای تعیین تعداد پاسخ‌های صحیحی است که فرد در هر بخش داده است. نمره خام، روند نمره‌گذاری را آسان‌ و سریع‌تر می‌کند. در نهایت نمرات خام هر بخش ضربدر ۱۰ می‌شوند

مطالب مرتبط:

آزمون آیلتس و GRE چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

برای محاسبه نمره نهایی آزمون SAT، نمره خام ۴۰ معادل نمره نهایی ۱۳۰۰ در این آزمون است. این جدول نحوه تقسیم‌بندی نمرات خام را میان سه بخش آزمون نشان می‌دهد:

نمره خام ممکن

بخش‌های آزمون SAT

۵۲

درک مطلب

۴۴

مهارت‌های نوشتاری و زبان

۵۸

ریاضی

در جدول زیر نحوه تبدیل چند نمره خام به نمره نهایی در بخش ریاضی این آزمون مشخص شده است:

نمره نهایی بخش ریاضی

نمره خام بخش ریاضی

۸۰۰

۵۸

۷۹۰

۵۷

۷۸۰

۵۶

۷۷۰

۵۵

در جدول زیر نیز چند نمره خام دو بخش دیگر این آزمون یعنی بخش درک مطلب و مهارت نوشتاری ذکر شده است و نمره نهایی مشخص شده است، نکته قابل توجه این است که نمرات این دو بخش باهم جمع می‌شوند و سپس در ۱۰ ضرب می‌شوند:

نمره بخش مهارت نوشتاری و زبان

نمره بخش درک مطلب

نمره خام

۴۰

۳۵

۴۴

۳۹

۳۵

۴۳

۳۸

۳۴

۴۲

۳۷

۳۳

۴۱

۳۶

۳۳

۴۰

۳۵

۳۲

۳۹

مطالب مرتبط:

نمره آیلتس موردنیاز دانشگاه‌های انگلستان

درصد خوب در آزمون SAT چیست؟

برای اینکه یک نمره خوب را در آزمون SAT تعیین کنیم، باید صدک داده شده را در مقیاسی با امتیاز ۱۶۰۰ قرار دهید. میانگین نمرات آزمون SAT در بازه ۱۰۰۰ قرار دارد که به دو بخش با مقیاس نمره ۵۰۰ تقسیم می‌شود.

برای مثال در سال ۲۰۲۱ میانگین نمره آزمون SAT ، ۱۰۵۱ بود که نمره ۵۲۳ به عنوان میانگین نمره ریاضی و نمره ۵۲۸ به عنوان میانگین دو نمره دیگر در نظر گرفته شده است. برای تعیین این صدک نیز از دو معیار استفاده می‌شود:

  • مقایسه عملکرد با افراد شرکت‌کننده مقیم ایالت متحده آمریکا:

این صدک، عملکرد فرد را در مقایسه با افراد مقیم آمریکا که در این آزمون شرکت نمی‌کنند، می‌سنجد.

۲-مقایسه عملکرد با افرادی که در آزمون قبول شده‌اند:

این صدک عملکرد فرد را در مقایسه با نتایج آزمون افرادی قرار می‌دهد که برای پایه‌های ۱۱ به بعد در این آزمون پذیرفته‌ شده‌اند.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا نکاتی را در خصوص نحوه نمره‌دهی در آزمون SAT بیان کنیم. مهم‌ترین نکته این است که با تلاش و کوشش خود را برای این آزمون آماده کنید تا با هر شیوه نمره‌دهی، موفقیت نصیب شما شود.

اگر قصد شرکت در کلاس آیلتس دارید و سطح خود را نمی‌دانید، تعیین سطح آیلتس در ترجمیک را از دست ندهید!

 

3 دیدگاه در «همه‌چیز درباره‌ی نمره‌دهی آزمون SAT»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.