راهکارهای افزایش تمرکز برای فریلنسرها

۵ نکته برای جلوگیری از حواس‌پرتی در هنگام کار کردن

اگر فریلنسر باشید، امکان این را دارید که در هر جایی مشغول به کار شوید. اما چه در خانه باشید و چه در فضای خارجی باید مطمئن شوید که هنگام انجام کار تمرکز خود را از دست نمی‌دهید و مشکلی با حواس‌پرتی ندارید.

مترجم‌های زیادی فریلنسر هستند و برای انجام ترجمه تخصصی، ترجمه کتاب وداخل خانه یا فضای بیرون کار خود را انجام می‌دهند. داشتن تمرکز برای یک مترجم بسیار مهم است تا ترجمه درست متن را به دست کارفرما برساند.

آیا شما هم فریلنسر هستید ولی تمرکز کردن برایتان سخت است و نمی‌دانید چگونه آن را حفظ کنید؟ ما در این پست توصیه‌‌های مفیدی در مورد چگونگی رها شدن از شر حواس‌پرتی هنگام کار را نوشته‌ایم. در ادامه همراه ترجمیک باشید. مطالب مرتبط:

با ۵ اپلیکیشن برتر کتاب‌خوان آشنا شوید!

انتخاب محل کار

در مورد جایی که می‌خواهید کار کنید، حتما فکر کنید. جایی را باید برای کار کردن انتخاب کنید که شرایط لازم را برای کار کردن داشته باشد.

فضای کاری شما باید:

  • نور خوبی داشته باشد که هنگام کار کردن چشم‌هایتان را خسته نکند. باید جایی را انتخاب کنید که در آن راحت باشید. به عنوان مثال: فضای کافی، تهویه مناسب که نه خیلی گرم باشد نه خیلی سرد تا ذهن شما را درگیر نکند.
  • توجه داشته باشید که فضایی که در آن مشغول هستید، اینترنت خوبی داشته باشد تا روی کار شما تاثیری نگذارد.
  • فضایی را انتخاب کنید که در آن رفت و آمد زیادی وجود نداشته باشد. برای مثال اگر در کافه مشغول به کار هستید، سعی کنید فضایی را انتخاب کنید که نزدیک به خیابان و پیاده‌‌روهای پر رفت و آمد نباشد.
اهمیت فضای کاری مناسب برای فریلنسر‌ها(آزادکارها)
کافه‌‌هایی وجود دارد که مخصوص کار کردن هستند

اگر می‌خواهید در خانه کار کنید، سعی کنید زندگی کاری خود و شخصی خود را از هم جدا کنید. اگر امکانش را دارید، یک فضای اختصاصی در خانه را به کار کردن اختصاص دهید.

در نظر گرفتن افراد

همیشه این امکان وجود ندارد که شما کاملا یک فضا را برای کار کردن به خود اختصاص دهید. اما افرادی که با آن‌‌ها زندگی یا کار می‌کنید، معمولا افراد منطقی‌ای هستند. اگر ساعات کاری خود را به افراد مورد نظرتان بدهید، می‌توانید فضای مورد نیاز خود را بدست آورید.

در عین حال اگر در مکان‌های عمومی مانند کافه یا فضاهای اشتراکی کار می‌کنید، از هدفون استفاده کنید. با گوش دادن موزیک،‌ پادکست یا موسیقی‌‌های بی‌کلام از شنیدن صداهای مزاحم اطراف جلوگیری کنید. احتمالا انجام این کار باعث می‌شود، افراد متوجه شوند که مشغول کار کردن هستید و دیگر مزاحم شما نمی‌شوند.

مطالب مرتبط:

۸ گام برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر موفق

مرتب نگه‌داشتن فضای کاری

نکته‌ای که همیشه باید آن را رعایت کنید، مرتب نگه داشتن و سازماندهی فضای کاریتان است. در هر کجا که مشغول هستید، زمانی را اختصاص دهید تا امکانات و شرایط محیط را بررسی کنید. اگر چیزی هم کم بود، قبل از کار کردن آن را تهیه کنید، به عنوان مثال: یک لیوان آب، دفترچه یادداشت، خودکار، لپ تاپ و از این قبیل.

این کار باعث می‌شود که رشته افکار شما به دلیل بلند شدن و آوردن وسیله‌ای پاره نشود. بلند شدن شما در نیمه کار باعث می‌شود که تمرکزتان به‌ هم بخورد و تمرکز دوباره سخت شود. همیشه تلاش کنید که فضای کاری خود را تمیز و مرتب نگه دارید تا بعد از ترک و برگشت دوباره به محل کار، بدانید که وسیله‌هایتان در کجا قرار دارند.

دور نگه داشتن ابزار دیجیتالی

اینترنت و دستگاه‌های دیجیتالی دنیایی از حواس‌پرتی برای فریلنسرها است. برای حفظ تمرکز خود، دوری از دستگاه‌‌های دیجیتالی مانند تلفن همراه و رعایت برخی نکات گفته شده لازم است.

اعلان‌های تلفن همراه خود را بی‌صدا و کنید در زمان‌‌های تعیین شده ( مثلا هر ۹۰ دقیقه) آن را چک کنید. حتی اگر در خانه کار می‌کنید، پیشنهاد ما این است که گوشی خود را در اتاق دیگری بگذارید. دستگاه‌‌هایی مانند تلوزیون، رادیو و … را که شاید حواس شما را پرت کند، خاموش کنید. با رعایت نکته‌‌های گفته شده، اطمینان پیدا خواهید کرد که تمرکز خود را از دست نخواهید داد.

برنامه‌ریزی داشته باشید

داشتن یک برنامه مناسب، باعث کاهش حواس‌پرتی شما در هنگام کار کردن می‌شود. از یک تقویم آنلاین استفاده کنید تا به شما کمک کند حتی در شلوغ‌ترین روزهای کاریتان به برنامه‌‌های خود پایبند باشید.

اهمیت داشتن برنامه ریزی برای افزایش تمرکز برای فریلنسرها(آزادکارها)
داشتن یک برنامه هدفمند باعث می‌شود که انگیزه بیشتری برای کار داشته باشید.

اطمینان پیدا کنید که کارهای خود را اولویت‌بندی کرده‌اید تا مشکلی پیش نیاید. در برنامه خود اهداف را به هدف‌های کوچک‌تر تقسیم کنید، زیرا باعث می‌شود با رسیدن به آن‌ها، انگیزه بیشتری برای کار پیدا کنید.

برای استراحت برنامه‌ریزی داشته باشید تا حین کار سرحال باقی بمانید. استراحت بین کارها نیاز است. خستگی باعث می‌شود کار به شکل فرسایشی پیش‌رود و به کندی پیش رود. استراحت میان کار را جدی بگیرید و برای آن حتما برنامه‌ ریزی داشته باشید.

کلام آخر

تمرکز کردن برای همه کار آسانی نیست ولی با رعایت نکاتی ساده می‌توان تمرکز لازم را برای انجام کار داشت. در این مقاله برای شما مواردی را نوشتیم که با رعایت آن، تمرکز لازم را خواهید داشت و دیگر حواستان کم‌تر پرت می‌شود.

شما چه راه‌حل‌های دیگری برای دوری از حواس پرتی می‌شناسید؟

اگر مترجم هستید به صورت فریلنسری فعالیت می‌کنید، جای شما در ترجمیک خالیست! در صورت تمایل رزومه خود را در صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

3 دیدگاه در «۵ نکته برای جلوگیری از حواس‌پرتی در هنگام کار کردن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.