CDN چیست؟

سرعت بارگذاری محتوا در اینترنت بسیار مهم است. عوامل بسیار زیادی وجود دارد که باعث می‌شود سرعت بارگذاری محتوا مانند عکس، متن و… بالا برد. یکی از مواردی که بسیار روی سرعت سایت تاثیر می‌گذارد CDN است.

استفاده از شبکه CDN به شما کمک می‌کند تا به سرورهای مختلف جهان در کشورهای گوناگون متصل شوید تا داده‌ها مستقیم از نزدیک‌ترین سرور به کاربر تحویل داده شود.

تکنولوژی CDN میان افراد بسیار محبوب است و سایت گوگل هم از این تکنولوژی استفاده می‌کند. شما وقتی از گوگل استفاده می‌کنید، با کمی دقت متوجه می‌شوید اطلاعات به سرعت و در کوتاه‌ترین زمان به دست شما می‌رسد.

CDN چیست و چه کاربردی دارد؟ مزایا و معایب این تکنولوژی چیست؟ در این مطلب قرار است به مفهوم این تکنولوژی بپردازیم. در ادامه همراه ترجمیک باشید.

مطالب مرتبط:

LCP چیست و چه کاربردی دارد؟

CDN چیست؟

CDN مخفف عبارت Content Delivery Network (شبکه توزیع محتوا) است. CDN از تکنولوژی‌های محبوب وب‌مسترها است که با آن می‌توانند سرعت بارگذاری و نمایش سایت را افزایش دهند.

CDN به گروهی از از سرورهای توزیع شده جغرافیایی اشاره دارد که برای ارائه سریع محتواهای اینترنتی ساخته شده است. CDN امکان انتقال سریع را برای بارگیری محتواهای اینترنتی مانند صفحات HTML، فایل‌‌های جاوا اسکریپت، تصاویر و ویدئو‌‌ها را فراهم می‌کند.

cdn عبارت کوتاه شده واژه content delivery network
cdn مخفف عبارت content delivery network است

خدماتی که CDN ارائه می‌کند در حال رشد است و امروزه تعداد زیادی از ترافیک‌های سایت‌ها از طریق CDN ارائه می‌شود.

همان طور که می‌دانید سرعت بالای بارگذاری سایت برای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست و جو (SEO) نتایج مثبتی خواهد داشت. عوامل زیادی وجود دارد که روی سئو تاثیرگذار هستند. یکی از آن عامل‌ها تولید محتوای متنی سئو شده است. تولید محتوای متنی با کلمات کلیدی مناسب و عکس‌های مرتبط و فشرده شده باعث می‌شود در گوگل جایگاه مناسبی را پیدا کنید.

آیا CDN همان هاست است؟

در جواب کوتاه باید بگوییم خیر. اما برای توضیح بیشتر می‌توان گفت CDN با میزبانی سایت یا همان هاست یکسان نیست. CDN محتواهای ثابت مانند عکس، صفحات HTML و… را ذخیره و به بازدیدکنندگان نمایش دهد.

هاست مانند کامپیوتری کوچک و روشن در دل اینترنت است که سایت شما را بالا نگه داشته است. اگر می‌خواهید سایت شما همیشه فعال باشد باید از هاست استفاده کنید.

به صورت کلی CDN وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات و محتوای سایت را به عهده دارد و هاست وظیفه دارد سایت شما را برای همیشه روشن نگه دارد تا اطلاعات را به مخاطبین نشان دهد.

مطالب مرتبط:

معرفی ۱۴ خطای رایج در هنگام استفاده از اینترنت

مزایای استفاده از CDN چیست؟

مزایای استفاده از CDN بسته به اندازه نیازها و اینترنت، متفاوت است. با این حال مزایای اصلی به ۴ قسمت مختلف تقسیم می‌شود. موارد به شکل زیر است:

سرعت بیشتر سایت

با استفاده از CDNها سرعت بارگذاری سایت بیشتر می‌شود. زیرا سایت شما به نزدیک‌ترین سرورها متصل می‌شود و با سرعت بیش‌تری سایت بالا آید. بازدیدکنندگان تمایل بیشتری به کلیک کردن در صفحاتی را دارند که سرعت بارگذاری بالاتری دارند.

یک CDN می‌تواند نرخ پرش کاربران کاهش دهد و مدت زمانی که افراد در سایت سپری می‌کنند را بالا ببرد. به عبارت دیگر، یک سایت با سرعت بالاتر، بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کند.

صرفه‌جویی در هزینه با کاهش پهنای باند

CDN با جلوگیری از حملات مخرب، هزینه‌های ناخواسته مانند خرابی سرور و … باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. از طریق کش‌ و سایر بهینه‌سازی‌ها، CDN‌ها می‌توانند مقدار داده‌‌هایی که یک سرور مبدا باید ارائه دهد را کاهش دهد.

دسترسی همیشگی به محتوا

حجم زیادی ترافیک یا خرابی‌‌های سخت‌افزاری باعث خرابی در عملکرد عادی سایت می‌شود. به لطف CDN می‌توانید ترافیک زیاد سایت را مدیریت کنید. حجم زیاد ترافیک باعث از کار افتادن سرورها می‌شود و کاربران و مشتریان زیادی از سایت خارج می‌شوند. این اتفاق باعث نارضایتی در کاربران و مشتریان شده، احتمالا دیگر از سرور وب‌سایت شما استفاده نخواهند کرد.

دسترسی همیشگی به محتوا با استفاده از cdn
cdn به شما دسترسی دائم به محتوای سایت را می‌دهد

CDN می‌تواند تمام این ترافیک را در زیر ساخت‌های توزیع شده خود پخش و امکان در دسترس بودن همیشگی محتوا را افزایش دهد.

افزایش امنیت سایت

یکی دیگر از مزیت‌های این سرویس، بهبود امنیت سایت است. CDN با توزیع محتوا مانع از سرازیر شدن ترافیک به سرور میزبان وب می‌شود، این عمل نیروی قدرتمندی در برابر حملات سایبری است.

حملات سایبری از نوع DDOS از حملات رایج در اینترنت است. مهاجمان در این حمله با ارسال حجم زیادی از ترافیک ورودی وب‌سایت هدف، قصد از دسترس خارج کردن سرور مهم در DNS را دارند. چنین کاری باعث افزایش ضرر برای کسب و کارها است. CDN با قابلیت‌هایی که دارد چنین حملاتی را خنثی می‌کند و از ضرر جلوگیری می‌کند.

کلام آخر

اگر برنامه‌نویس باشید یا به سئو آشنایی لازم را داشته باشید می‌دانید که سرعت سایت یکی از عوامل مهمی است که باعث می‌شود گوگل جایگاه خوبی را به شما بدهد.

CDN کار شما را بسیار راحت می‌کند و از ترافیک زیاد و عوامل مخرب جلوگیری می‌کند. موقع راه‌اندازی سایت حتما از اتصال CDN به سایت اطمینان پیدا کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

با یک استراتژی تولید محتوا مناسب و هوشمندانه برای کسب و کار خود، به صفحه اول گوگل خواهید رسید. اگر نیاز به استراتژی تولید محتوا دارید، با خیالی آسوده به متخصصان ترجمیک بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.