تاثیر لینک‌دهی داخلی بر سئو

لینک‌های داخلی چه تاثیری بر سئو دارند؟

یکی از سوالات رایج افرادی که به‌تازگی وارد حوزه سئو شده‌اند، این است که گوگل چگونه محتواهای منتشرشده را رتبه‌بندی می‌کند؟ پاسخ ساده و صریح است: از طریق بررسی لینک‌ها.

در واقع موتورهای جست‌وجو از طریق لینک‌هایی که به صفحات و پست‌های منتشرشده داده شده، آن‌ها را پیدا می‌کنند. خبر خوب این است که خودتان هم می‌توانید این لینک‌ها را ایجاد کنید. کافیست پست‌ها و صفحات مرتبط را به هم لینک دهید. بدین ترتیب، علاوه بر این که فرایند خزیدن را برای موتورهای جست‌وجو تسهیل می‌کنید، به آن‌ها نشان می‌دهید که سایتی ساختاریافته و منسجم دارید.

در این مطلب، اهمیت لینک‌دهی داخلی را به طور مفصل‌تری بررسی خواهیم کرد. اگر به فکر ارتقای کیفیت پروژه‌های تولید محتوای متنی هستید، همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

متا تگ‌ها چه تاثیری بر سئو دارند؟ راهنمای ساده برای افراد مبتدی

لینک‌ داخلی (internal link) چیست؟

به هر لینکی که از یکی از صفحات وب‌سایت یا وبلاگ شما، به صفحه دیگری داده می‌شود، لینک داخلی می‌گویند. این لینک‌ها از دو جهت حائز اهمیت هستند: هم کاربران و هم موتورهای جست‌وجو، برای یافتن محتوای وب‌سایت شما از این لینک‌ها استفاده می‌کنند.

لینک داخلی چیست؟
لینک داخلی به بهبود تجربه کاربری کمک می‌کند.

کاربران با کلیک روی لینک‌های داخلی به بخش‌های مختلف سایت شما منتقل می‌شوند و از این طریق محتوای موردنظر خود را پیدا می‌کنند. موتورهای جست‌و نیز با خزیدن این لینک‌ها، سایت شما را بررسی می‌کنند. با این تفاصیل، کاربران و ربات‌های گوگل، صفحاتی که به آن‌ها لینکی داده نشده را نمی‌بینند. در دنیای سئو اصطلاحا به چنین محتواهایی، محتوای یتیم گفته می‌شود.

مطالب مرتبط:

محتوای یتیم (Orphaned Content) چیست؟

تفاوت لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی در چیست؟

همه وب‌سایت‌ها و حتی فروشگاه‌های آنلاین، شامل لینک‌های داخلی و خارجی هستند. پیوندها و لینک‌های داخلی، صفحات و پست‌های مختلف سایت شما را به هم متصل می‌کنند و در نقطه مقابل، پیوندهای خارجی صفحات سایت شما را به سایت‌های دیگر مرتبط می‌سازند.

چرا لینک‌های داخلی برای سئو مهم هستند؟

گفتیم که لینک‌های داخلی برای گوگل و سایر موتورهای جست‌جو بسیار مهم است. اما چرا؟ در واقع گوگل برای کشف محتوا در وب‌سایت‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها، لینک‌ها را دنبال می‌کند. هر پست و صفحه‌ای که لینک‌های بیشتری دریافت کند، این سیگنال را به گوگل می‌دهد که ضرورت و ارزش بالایی دارد. این موضوع، علاوه بر لینک‌های داخلی، درباره لینک‌های خارجی نیز صدق می‌کند.

با این حال، لینک‌های داخلی ابزاری برای کنترل محتوای سایت نیز به حساب می‌آید. به عبارت دیگر شما می‌توانید از طریق لینک‌های داخلی، کاربران و گوگل را به بازدید از مهم‌ترین صفحات سایت خود هدایت کنید. با وجود همه این‌ها، می‌توانیم موارد زیر را به عنوان دلایل اهمیت لینک‌های داخلی برشماریم.

لینک‌های داخلی محتوای صفحات مختلف را به هم مرتبط می‌کند

گوگل از طریق رباتی به نام Googlebot، لینک‌های داخلی و خارجی سایت‌ها را دنبال می‌کند یا به اصطلاح می‌خزد. این ربات، به صفحه اصلی می‌رسد و سپس نخستین پیوند را دنبال می‌کند و از این طریق، رابطه بین صفحات مختلف، پست‌ها و سایر محتواها را بررسی می‌کند. به این ترتیب، گوگل متوجه می‌شود که کدام صفحات سایت شما، موضوعات مشابهی را پوشش می‌دهند.

به عنوان مثال، در پایین این پست تگ‌های «لینک‌های داخلی» و «سئوی سایت» را مشاهده می‌کنید. این تگ‌ها به محتواهایی با همین موضوعات لینک شده‌اند. در نتیجه به گوگل نشان می‌دهند که محتوای این پست با سایر محتواها در ارتباط است.

تاثیر لینکدهی داخلی بر سئو
لینک‌دهی داخلی محتوای صفحات مختلف را به هم مرتبط می‌کند.

لینک‌های داخلی به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا محتوای شما را بهتر پیدا کنند

وب‌سایت‌های امروزی دائما از نظر پیچیدگی و اندازه در حال رشد هستند. به همین دلیل، محتواهای یتیم برای بسیاری از آن‌ها به یک معضل تبدیل شده است. چراکه این دسته از محتواها، هیچ لینکی برای هدایت Googlebot ندارند و در نتیجه موتورهای جست و جو آن‌ها را پیدا و ایندکس نمی‌کنند.

البته امروزه اکثر وب‌سایت‌ها نقشه سایت (sitemap) دارند. در نقشه سایت، لیستی از URL بیشتر صفحات وجود دارد اما زمان زیادی طول می‌کشد تا ربات‌های موتور جست‌وجو به صفحات برسند و آن‌ها را ایندکس کنند. این موضوع، بیشتر در رابطه با سایت‌های بزرگی که صفحات زیادی دارند و سایت‌های تازه‌تاسیسی که اغلب توسط Googlebot بازدید نمی‌شوند، صادق است. بنابراین، افزودن لینک داخلی به صفحات تازه منتشرشده، راه‌های بیشتری در اختیار موتورهای جست‌وجو قرار می‌دهد تا این صفحات را شناسایی کنند.

لینک‌دهی داخلی به صفحات شما ارزش می‌دهد

اهمیت لینک‌دهی داخلی، تنها به ایجاد ارتباط بین صفحات و تسهیل خزیدن محدود نمی‌شود. در واقع گوگل، ارزش لینک یا Link value را بین تمام لینک‌های موجود در یک صفحه تقسیم می‌کند. به عنوان مثال، اغلب صفحه اصلی سایت‌ها بیشترین Link value را دارند. چراکه بیشترین بک‌لینک را دریافت می‌کنند.

حال هر لینکی در این صفحه وجود داشته باشد، از ارزش لینک این صفحه برخوردار می‌شود. چراکه گوگل ارزش لینک این صفحه را بین تمام لینک‌هایی که در آن وجود دارند، تقسیم می‌کند. بنابراین، اگر از صفحه اصلی سایت یا پست‌های پربازدید، به پست‌های جدید لینک دهید، کار گوگل را راحت‌تر خواهید کرد.

با توجه به این مفهوم که لینک‌ها ارزش صفحات را به یکدیگر منتقل می‌کنند، می‌توانیم بگوییم که لینک‌دهی بیشتر به یک پست، به معنای ارزش‌دهی هرچه بیشتر به آن است.

طراحی یک استراتژی کاربردی برای لینک‌دهی داخلی

برای بهبود سئو سایت، بسیار مهم است استراتژی لینک‌دهی داخلی را به طور منظم ارزیابی کنید و بهبود ببخشید. در واقع این یکی از راهکارهای بهبود وضعیت سایت به حساب می‌آید. چراکه با پیوندهای داخلی مناسب، مطمئن می‌شوید که گوگل ارتباط بین صفحات و ارزش آن‌ها را متوجه می‌شود. حال چگونه این استراتژی را طراحی کنیم؟

ساختار ایده‌آل سایت‌تان را مشخص کنید

طبیعتا برخی از صفحات شما از ارزش بیشتری برخوردار هستند. بنابراین برای در نظر گرفتن ساختاری ایده‌آل، باید سایت‌تان را مثل یک هرم تصور کنید. صفحه اصلی شما در راس هرم قرار دارد و بخش میانی به دسته‌بندی اصلی و بخش‌های پایین‌تر به دسته‌بندی‌های فرعی و پست‌ها اختصاص دارد.

اگر در طراحی هرم به‌درستی عمل کنید، دقیقا به چیزی مشابه منوی سایت خواهید رسید. به عنوان مثال منوی سایت ترجمیک را در نظر بگیرید.

لینک‌دهی داخلی چگونه انجام می‌شود؟

ساختار هرمی باید دقیقا منعکس‌کننده این منو باشد. همین‌طورکه می‌بینید، سایت چند دسته‌بندی اصلی دارد که هر یک به چند زیرشاخه فرعی تقسیم می‌شوند.

مهم‌ترین محتوای خود را مشخص کنید

در گام بعدی، باید تعیین کنید که مهم‌ترین محتوای شما چیست. به عبارت دیگر، باید بهترین و کامل‌ترین محتوای خود را انتخاب کنید. روشن است که دوست دارید افراد زیادی به این محتوا دسترسی داشته باشند و آن را بخوانند. بنابراین تا جایی که می‌توانید به این محتوا لینک دهید. به این ترتیب، کاربران هنگام جست‌وجو درباره موضوعات یا محصولاتی که شما در آن متخصص هستید، به این محتوا می‌رسند.

مقالات مرتبط را به هم لینک دهید

طبیعتا تیم تولید محتوای متنی شما، درباره یک موضوع خاص مقالات مختلفی می‌نویسد. این دسته از مقالات باید به هم لینک داده شوند. به عنوان مثال این مقاله با مقاله دیگری که با موضوع «محتوای یتیم» در وبلاگ ترجمیک منتشرشده، مرتبط است. اگر به ابتدای متن برگردید، می‌بینید که در این مقاله به مقاله محتوای یتیم لینک داده شده است.

برای لینک‌دهی، می‌توانید مستقیما از روی بخشی از متن لینک دهید، لینک مطالب مرتبط را به انتهای پست اضافه کنید یا به شیوه ما عمل کنید. همان‌طورکه احتمالا در بخش‌های مختلف این پست دیدید، ما هر جا که لازم باشد، بخشی تحت عنوان «مطالب مرتبط» اضافه می‌کنیم و لینک‌دهی را انجام می‌دهیم.

همچنین اگر سایت شما دارای مطالب سریالی است، حتما این مطالب را به هم لینک بدهید. به عنوان مثال، ممکن است عوامل موثر بر سئو را به چند دسته مختلف تقسیم کرده باشید و هر دسته را در پستی جداگانه منتشر کرده باشید. واضح است که همه این پست‌ها باید به هم لینک شوند.

با این حال، مهم‌ترین چیز این است که مخاطب را در نظر بگیرید و لینک‌دهی را جایی انجام دهید که برای مخاطب مفید باشد.

پست‌های اخیر را رها نکنید

هرگاه که پست جدیدی منتشر می‌کنید، مثل این است که یک محتوای یتیم به سایت‌تان اضافه کرده‌اید! بنابراین سریع‌تر دست بجنبانید و از سایر پست‌ها، به این پست جدید لینک دهید. البته هنگام لینک‌دهی، حتما باید به ارتباط بین پست‌ها دقت کنید.

شاید در ابتدا فکر کنید که این کار، سخت و زمان‌بر است. اما در واقعیت، واقعا کاری ارزشمند است و ایندکس شدن پست جدید شما را جلو می‌اندازد.

به پست‌های محبوب لینک اضافه کنید

آخرین گزینه‌ای که باید به آن اشاره کنیم، لینک‌دهی در پست‌های محبوب است. روشن است که این پست‌ها ارزش بالایی دارند. بنابراین برای وام گرفتن از این ارزش، باید لینک سایر صفحات را به آن‌ها اضافه کنیم.

همچنین می‌توانیم بخشی تحت عنوان پست‌های محبوب، به نوار کناری سایت اضافه کنیم تا همیشه در معرض دید باشند و ارزش لینک‌ آن‌ها، بین همه صفحات تقسیم شود.

سخن پایانی

دیدیم که بدون کمک لینک‌ها، گوگل محتوای ما را رتبه‌بندی نمی‌کند! بنابراین داشتن یک استراتژی مناسب برای لینک‌دهی داخلی، برای بهبود وضعیت سئو لازم و ضروری است. علاوه بر این، لینک‌دهی داخلی تجربه کاربری سایت شما را نیز بهبود می‌بخشد. شما چه راه دیگری برای طراحی یک استراتژی لینک‌دهی موفق سراغ دارید؟

لینک‌دهی، یکی از خدمات سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک است. برای استفاده از این خدمات کلیک کنید.

با اصول تولید محتوا و سئو آشنایی دارید؟ رزومه خود را در صفحه استخدام مترجم برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.