نمره مکالمه آزمون آيلتس چگونه محاسبه می‌شود؟

معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس

افرادی که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارند باید علاوه بر طی مسیر آموزش آیلتس با مهارت‌های چهارگانه این آزمون و راهکارهای موفقیت در آن آشنا شوند. در واقع، آشنایی دقیق با هر یک از این مهارت‌ها و نکات مهم موفقیت در آن‌ها، در کسب نمره‌ای مطلوب اثرگذار است.

همانطور که می‌دانید مهارت اسپیکینگ یا مکالمه، میزان تسلط و توانایی داوطلب را در برقراری ارتباط کلامی به زبان انگلیسی می‌سنجد. در این مهارت، ممتحنین، عملکرد فرد را بر اساس معیارهای مشخصی نمره‌دهی و ارزیابی می‌کنند.

اگر قصد دارید با شیوه‌ها و معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس آشنا شوید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

چگونه در اسپیکینگ آیلتس خود را معرفی کنیم؟

روانی و ارتباط جملات

یکی از مهم‌ترین معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس، روان صحبت کردن است. منظور از روان صحبت کردن این است که داوطلب باید انگلیسی را راحت صحبت کند. این به این معنا است که علاوه بر دقت در صحبت کردن، راحت و مسلط صحبت کند.

نکته دیگر در روان صحبت کردن این است که داوطلب نباید مدت طولانی مکث کند و به سوالات پاسخ دهد. معمولا داوطلبانی که در پاسخ دادن تردید دارند و مکث‌های طولانی می‌کنند، نمره بسیار پایینی دریافت می‌کنند.

این نکته را فراموش نکنید که تکرار کلمات در اسپیکینگ جز در موقعیت‌هایی ویژه، نشانه‌ای منفی تلقی می‌شود. تکرار چندبارۀ کلمات نشانۀ عدم تسلط فرد به زبان انگلیسی است. بنابر این، تا حد امکان از تکرار کلمات در اسپیکینگ خودداری کنید!

یکی ار زاه‌کارهای موفقیت در اسپیکینگ آیلتس، افزایش دایره واژگان با استفاده از راه‌کارهایی مانند مطالعه و تماشای فیلم است.
یکی ار زاه‌کارهای موفقیت در اسپیکینگ آیلتس، افزایش دایره واژگان با استفاده از راه‌کارهایی مانند مطالعه و تماشای فیلم است.

اگر در طول صحبت کردن، متوجه اشتباه خود شدید و آن را تصحیح کردید، تا حدی خوب است اما سعی کنید این مسئله را زیاد تکرار نکنید. برای مثال زمانی که در خصوص تحصیلات خود صحبت می‌کنید اگر به این شکل اشتباه خود را اصلاح کنید، موردی ندارد:

When I first started studying history, I wasn’t… I mean, I didn’t enjoy the lessons.

استفاده از کلمات ربط‌دهنده نیز برای حفظ پیوستگی و روانی جملات بسیار مهم است. این نوع کلمات به شما کمک می‌کند تا مسیر و منظور ایده‌های خود را تغییر بدید. مهم‌ترین کلمات ربط‌دهنده شامل موارد زیر هستند:

  • When I was seventeen
  • A little later
  • Finally
  • Not too long ago
  • For that reason
  • because
  • but
  • however

دایره واژگانی

استفاده از دایره واژگانی وسیع، رمز موفقیت در اسپیکینگ آیلتس است. برخی اعتقاد دارند استفاده از کلمات بسیار پیچیده در کسب نمره بالا تاثیر دارد. این در حالی است برای کسب نمره مطلوب در اسپیکینگ آیلتس، مهم‌ترین گام استفاده از واژگان مرتبط با موقعیت و زبان مناسب است.

دقت کنید که معیار صحبت کردن در اسپیکینگ آیلتس، زبان غیررسمی است. این دقیقا برخلاف رایتینگ آیلتس است که باید زبان نوشته شکلی رسمی داشته باشد. برای مثال استفاده از عبارت:  “I’m gonna go to England” بهتر از عبارت “I am going to go to England” است.

دستور زبان و گرامر

واقعیت این است که در اسپیکینگ بر خلاف رایتینگ به علت سرعت بالای صحبت گوینده، ممتحن امکان تشخیص اشتباهات ریز گرامری را ندارد. با این حال، ممتحن متوجه ایرادات فاحش گرامری شما خواهد شد. در نتیجه باید به هنگام صحبت کردن از صحیح بودن گرامر و دستور زبان خود اطمینان حاصل کنید و ایده‌های خود را به شکل صحیحی به ممتحن انتقال دهید.

خطاهای فاحش گرامری باعث می‌شود نمره شما از محدوده ۵ بالاتر نرود. تلاش کنید، خطاهای ریز گرامری خود را به حداقل برسانید و با اعتماد به نفس ایده‌ها و منظور خود را انتقال دهید. در این صورت به احتمال زیاد نمره‌ای در بازه ۶ دریافت خواهید کرد.

مطالب مرتبط:

چگونه پاسخ‌هایمان را در پارت اول اسپیکینگ گسترش دهیم؟

تلفظ

برخی فکر می‌کنند که تلفظ درست به معنای داشتن یک لهجه خوب بریتیش یا امریکن است. در حالی که این موضوع کاملا غلط است! واقعیت این است که لهجه با تلفظ کاملا متفاوت است. تلفظ صحیح، شاخصه‌های زیر را شامل است:

  • ادای واضح و پویای کلمات؛
  • ادای با لحن مناسب؛
  • ادای صحیح استرس کلمات.

سعی کنید تلفظ صحیح کلمات را با دنبال کردن و شنیدن اخبار، پادکست‌ها و سایر منابع دیگر یاد بگیرید و آن‌ها را به شکل صحیحی در جلسه آزمون به کار بگیرید. چرا که اشتباهات تلفظی منجر به کاهش نمره شما خواهد شد.

عوامل موثر در نمره بخش تلفظ مکالمه آزمون آیلتس
عوامل موثر در نمره بخش تلفظ مکالمه آزمون آیلتس

سخن آخر

در این مطلب، تلاش کردیم تا معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس را بیان کنیم. سعی کنید برای تقویت این مهارت به طور دائم و حتی با خودتان به زبان انگلیسی صحبت کنید. این کار موجب می‌شود برای تقویت زبان انگلیسی خود به تکاپو بیافتید و ایرادات خود را اصلاح کنید.

اگر به دنبال کلاس آیلتس هستید، برای جلوگیری از اتلاف وقتتان، اولین قدم تعیین سطح است. در ترجمیک تعیین سطح شوید و با شرکت در کلاس‌ آیلتس، نمره ۸ آیلتس را بگیرید!

یک دیدگاه در «معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.