نام دامنه (domain name) چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

نام دامنه بر رتبه سایت تاثیر می‌گذارد؟

هر فردی که حتی یک‌بار به جست و جو در وب پرداخته باشد، نام‌های دامنه بسیاری را دیده است. البته بسیاری از افراد دقیقا نمی‌دانند که نام دامنه چیست. نام دامنه، عبارت یا کلمه‌ای است که شاخصه اصلی در آدرس یک‌ وب‌سایت محسوب می‌شود.

نام دامنه سایت شما مشخص می‌کند که کی هستید، چه خدماتی ارائه می‌دهید و چگونه در بازار ظاهر می‌شوید. با توجه به اهمیت بازاریابی دیجیتال، بسیاری از کسب و کارها برای خود، وب‌سایت ایجاد کرده‌اند تا به وسیله تولید محتوای متنی و سئو، رتبه خوبی در نتایج جست و جو کسب کنند. هر چه سایتی رتبه بهتری در نتایج جست و جو داشته باشد، افراد بیشتری با آن آشنا خواهند شد و در نتیجه فروش نیز افزایش خواهد یافت.

یکی از سوالات رایج کسب و کارها در همان گام‌های اولیه، درباره انتخاب و تاثیر نام دامنه سایتشان بر رتبه آن‌‌ها در نتایج جست و جو است. آیا اصلا نام دامنه تاثیری بر سئو و رتبه سایت دارد؟ آیا گنجاندن کلمات کلیدی مانند نام محصول در نام دامنه به شما کمکی می‌کند؟

برای آشنایی با نام دامنه وب‌سایت و تاثیر آن بر سئو، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

معرفی ۱۰ وبلاگ مهم برای آموزش سئو و تولید محتوا

نام دامنه (domain name) چیست؟

آدرس‌های اینترنتی یا url، از سه بخش تشکیل شده‌اند: یک دامنه سطح بالا (که گاهی اوقات پسوند یا پسوند دامنه نامیده می‌شود)، یک نام دامنه (یا آدرس IP) و یک زیر دامنه اختیاری. url برای هر سایت منحصر به فرد است و امکان ندارد که دو صفحه در دو سایت مختلف دارای آدرس مشابه باشند.

راهنمای بررسی آدرس وب‌سایت‌ها یا url

استفاده از نام دامنه یک راه آسان برای هدایت افراد به سایت شما است. در واقع هر سایتی که در فضای وب قرار می‌گیرد، از طریق یک نام دامنه (domain name) از سایر سایت‌ها تفکیک می‌شود. نام دامنه، یک نام منحصر به فرد و قابل خواندن است. برای مثال نام دامنه سایت ترجمیک به آدرس اینترنتی tarjomic.com، tarjomic است.

چرا وب‌سایت‌ها دیگر از www در آدرس سایت خود استفاده نمی‌کنند؟

احتمالا به خاطر دارید که در گذشته، تقریبا تمامی سایت‌ها، قبل از نام دامنه‌شان، پیشوند «www» داشتند. اما اکنون بسیاری از سایت‌ها، از این پیشوند استفاده نمی‌کنند و تنها قبل از نام دامنه، پروتکل امنیتی http یا https قرار می‌گیرد. آدرس http://google.com از نظر عملکردی دقیقا مشابه http://www.google.com است

پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) و شبکه جهانی وب (WWW) دو نام اختصاری هستند که به طور گسترده به صورت آنلاین مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این مفاهیم با گذر زمان دچار تغییراتی شدند. برای مثال دیگر امروزه از پروتکل امنیتی http استفاده نمی‌شود و https جایگزین آن شده است.

مطالب مرتبط:

HTTPS چیست و چرا برای سئو مهم است؟

زمانی که شبکه جهانی وب اختراع شد، چندین سرویس محبوب دیگر مانند gopher، ایمیل، ftp، telnet و … وجود داشت. هر یک از این سرویس‌ها، آدرس‌های متفاوتی داشتند. برای نشان دادن این که دنبال وب‌سایت ترجمیک هستید، باید از www استفاده می‌کردید. در غیر این صورت ممکن بود که به سرویس‌های دیگری غیر از وب‌سایت هدایت می‌شدید. برای مثال mail.tarjomic.com و www.tarjomic.com دو سرویس کاملا جدا محسوب می‌شدند. این یکی از دلایلی است که چرا قبل از آدرس ایمیل‌ها، www قرار نمی‌گرفت.

امروزه، صاحبان وب‌سایت‌ها پیش فرض این نکته را ثبت می‌کنند که در صورتی که کاربران تنها نام دامنه به همراه پسوند دامنه را تایپ کردند، منظورشان وب‌سایت است و به وب‌سایت هدایت شوند. در واقع استفاده از WWW در URL‌ها ضروری نیست. در بیشتر موارد،WWW هیچ هدف فنی ندارد. شما می توانید یک دامنه سفارشی بدون استفاده از آن ایجاد کنید و وب‌سایت شما هم‌چنان کار می‌کند.

استفاده از WWW در URL‌ها ضروری نیست.
استفاده از WWW در URL‌ها ضروری نیست.

بنابراین، چرا از WWW هنوز هم در آدرس سایت‌ها استفاده می‌شود؟ استفاده از WWW از زمان ایجاد اینترنت وجود داشته است. در واقع اکنون استفاده از این پیشوند، به علت سنتی است که از نسل‌های اولیه مهندسان و کاربران اینترنت به جای مانده است. البته معمولا هنگام ثبت دامنه سایت، هم آدرس با www و هم آدرس بدون www ثبت می‌شود. بنابراین معمولا اگر قبل از url سایت، چه www قرار دهید و چه ندهید، در نهایت یک وب‌سایت واحد برای شما باز می‌شود.

تفاوت‌های دامنه‌های سطح بالا (TLD) با هم

برای مثال در سایت tarjomic.com، tarjomic نام دامنه است و com، دامنه سطح بالا (TLD) وب‌سایت است. نام دامنه ما TLD (یا دامنه سطح بالا) نامیده می شود. در روزهای اولیه اینترنت:

com برای شرکت های آمریکایی در نظر گرفته شده بود،

org برای سازمان‌های غیر انتفاعی،

edu برای مدارس و دانشگاه‌ها،

gov برای وب‌سایت‌های دولتی.

اما این مربوط به سال ۱۹۸۵ است. از آن زمان همه چیز کمی تغییر کرده است. برای مثال پسوند ملی دامنه ایران (ccTLD)، ir است ولی بعضی سایت‌های ایرانی نیز از com استفاده می‌کنند. استفاده از پسوندهای دامنه ملی ضروری نیست و یک انتخاب است.

پسوندهای دامنه انواع متفاوتی دارند.
پسوندهای دامنه انواع متفاوتی دارند.

انتخاب پسوند دامنه ملی یا یک پسوند دامنه عمومی، به اهداف شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید مکان یا کشور خاصی را هدف قرار دهید، مثلا روسیه، انتخاب .ru کاملا منطقی است. این امر به مردم نشان می‌دهد که شما واقعا در بازار روسیه هستید.

از طرف دیگر، شما می‌توانید که یک TLD عمومی مانند com. را انتخاب کنید و مشکلی برای رقابت با سایر وب سایت‌های روسی نیز نخواهید داشت. در نهایت این محتوا و خدمات وب‌سایت شما است که مهم است نه پسوند دامنه آن. البته اگر می‌خواهید که به طیف گسترده‌ای از مخاطبان بین المللی خدمت کنید یا اگر قصد گسترش تجارت خود به کشورهای خارجی را دارید، یک پسوند دامنه عمومی مانند .com گزینه مناسب‌تری است.

در ادامه به پسوندهای دامنه ملی چندی از کشورهای مختلف اشاره می‌کنیم.

کشور

پسوند دامنه ملی

افغانستان

af.

استرالیا

au.

برزیل

br.

کانادا

ca.

چین

cn.

مصر

eg.

انگلستان

uk.

فرانسه

fr.

آلمان

de.

ایران

ir.

عراق

iq.

روسیه

ru.

ترکیه

tr.

آمریکا

us.

پسوندهای دامنه‌های ملی کشورهای مختلف

تاثیر پسوند دامنه در سئو

برای سئو، بهتر است که فقط از یک پسوند دامنه استفاده کنید. موارد معمول مانند com، ir، net و … گزینه‌های خوبی به شمار می‌آیند. این‌گونه لینک‌دهی سایت شما نیز آسان‌تر خواهد بود. اگر کسب و کار شما در یک زمینه بسیار رقابتی است، شاید ایده خوبی باشد که چند پسوند دامنه رایج دیگر را نیز بخرید.

این امر برای این است که مطمئن شوید شخص دیگری از پسوندهای دامنه متفاوت برای بهره‌گیری از نام دامنه تجاری شما برای ایجاد یک وب سایت استفاده نمی‌کند. اگر وب سایت شما business.com باشد و فردی business.biz را راه‌اندازی کند، چالش‌هایی برای شما به همراه خواهد داشت، درست است؟ البته در بیشتر موارد به چنین کاری نیاز نیست و تنها پرداخت هزینه اضافی است. چنین انتخابی به خودتان بستگی دارد.

TLD های خاص به شما این امکان را می‌دهند که در مورد نام دامنه خود کمی خلاق‌تر باشید. چند مثال جالب از این مورد order.pizza، visit.amsterdam، ice.land و … است. اگر این پسوندهای دامنه با برند شما مطابقت دارد، امتحان کردن آن‌ها گزینه بدی نیست.

مطالب مرتبط:

E-A-T (تخصص، اقتدار و اعتماد) در سئو چیست؟

اما به خاطر داشته باشید که در این صورت، شاید همه متوجه نشوند که به یک نام دامنه نگاه می‌کنند. ایده خوبی است که از پسوند دامنه‌ای استفاده کنید که در نگاه اول، مشخص باشد که آدرس وب‌سایت شما است. فراموش نکنید که همواره هدف اصلی از سئو، تولید محتوا و …، مخاطب است.

چگونه نام دامنه بر سئو تاثیر می‌گذارد؟

تا قبل از سال ۲۰۱۲، اگر از کلمه کلیدی کسب و کار خود در نام دامنه سایت خود استفاده می‌کردید، احتمالا رتبه خوبی در نتایج کسب می‌کردید. مثلا اگر به ارائه خدمات ترجمه تخصصی می‌پرداختید و نام دامنه شما، tarjomehtakasosi.com بود، نسبت به سایر رقبای خود رتبه بهتری می‌گرفتید.

در سال ۲۰۱۲، گوگل الگوریتمی جدید را معرفی کرد. در واقع گوگل الگوریتم خود را تغییر داد تا وب‌سایت‌ها را بر اساس این‌که از کلمه کلیدی صنعت خود در نام دامنه خود استفاده می‌کنند یا خیر، رتبه‌بندی نکند.

بنابراین، آیا استفاده از نام دامنه‌ای که شامل یک کلمه کلیدی است، همچنان سودمند است؟ در بیشتر موارد، پاسخ منفی است.

نام دامنه به صورت غیرمستقیم بر سئو تاثیر می‌گذارد.
نام دامنه به صورت غیرمستقیم بر سئو تاثیر می‌گذارد.

شما به کلمه کلیدی خاصی در نام دامنه خود نیاز ندارید. شما می توانید یک سایت با نام دامنه متفاوتی بسازید. ولی با تهیه استراتژی تولید محتوا، رتبه بهتری از سایتی بگیرید که کلمه کلیدی صنعتش را در نام دامنه خود به کار برده است.

البته یک نکته را فراموش نکنید! آن هم این است که نام دامنه شما از نظر محتوایی بهتر است که با خدمات و محصولات شما مرتبط باشد. این امر باعث برندسازی بهتر شما در نزد مخاطبان می‌شود. فرض کنید که وب‌سایتی برای فروش غذاهای خانگی دارید، نام دامنه «خوش‌مزه» بیشتر در ذهن مخاطبان می‌ماند یا نام دامنه «گروه صنعتی غذاپرداز اصل»؟

در واقع، جان مولر از گوگل نیز پیشنهاد کرد تا نام دامنه‌ای را انتخاب کنید که بیشتر شبیه یک برند باشد و بتوانید بر اساس آن برندسازی کنید. استفاده از چندین نام دامنه نیز معمولا نه تاثیر مثبتی بر رتبه سایت شما و نه تاثیر مثبتی بر برندسازی سایت شما نخواهد داشت.

مطالب مرتبط:

متا تگ‌ها چه تاثیری بر سئو دارند؟ راهنمای ساده برای افراد مبتدی

Domain Authority و Domain Rating به چه معناست؟

اگر یک کسب و کار دارید یا این‌که به سئو علاقه‌مند هستید، بهتر است که با مفاهیم Domain Authority و Domain Rating آشنا شوید. این‌ها معیارهایی هستند که توسط ارائه‌دهندگان نرم‌افزارهای سئو ایجاد شده‌اند:

Domain Authority یا اعتبار دامنه: این مفهوم توسط سایت Moz ایجاد شده است. در واقع این معیار، امتیازی است که پیش‌بینی می‌کند که وب سایت شما چه رتبه‌ای در نتایج جست و جو گوگل کسب می‌کند.

Domain Rating یا رتبه دامنه: توسعه یافته توسط Ahref. این معیار، تعداد و کیفیت بک‌لینک‌های یک وب‌سایت را نشان می‌دهد.

Authority score یا امتیاز اعتبار: توسعه یافته توسط Semrush. این معیار برای اندازه گیری کیفیت کلی یک دامنه یا صفحه وب و عملکرد سئو آن استفاده می‌‌شود.

اساساً، هدف این معیارها تعیین امتیاز یک وب‌سایت بر اساس عوامل بسیاری است. البته به خاطر داشته باشید که هیچ یک از اینها فاکتورهای رتبه‌بندی نیستند که گوگل از آنها استفاده می‌کند. آن‌ها مفاهیمی هستند که شما هنگام تحلیل و بررسی سئو سایت خود با آن‌ها مواجه خواهید شد.

سخن پایانی

معمولا به صورت مستقیم نام دامنه شما بر سئو سایت شما تاثیر نمی‌گذارد. با این‌حال هر چه نام دامنه سایت شما به برند شما مرتبط‌تر باشد و برای خوانندگان به‌یادماندنی‌تر باشد، احتمالا ترافیک بیشتری را نیز برای شما به ارمغان می‌‌آورد. ترافیک سایت نیز تاثیر مستقیمی بر رتبه سایت شما دارد.

اگر به انواع خدمات تولید محتوا مانند تولید محتوای متنی، تهیه کتابچه، تهیه استراتژی تولید محتوا و … نیاز دارید، با خیالی آسوده سفارش خود را به سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.