چگونه سئو فنی سایت خود را تقویت کنیم؟

۸ نکته مهم برای بهبود سئو فنی سایت شما

«چرا رتبه سایت من این‌قدر پایین است؟ چرا با وجود تولید محتوای متنی قوی و مخاطب‌پسند، رتبه خوبی را در موتورهای جست و جو کسب نمی‌کند؟ چرا کاربران مدت زمان زیادی را در وب‌سایت من سپری نمی‌کنند؟ سئوی فنی واقعا برای رتبه‌بندی مهم است؟ اصلا سئو فنی چه مواردی را در بر می‌گیرد؟»

این سوالات، دغدغه‌های بسیاری از صاحبان کسب و کارها محسوب می‌شود. وقتی صحبت از سئو می‌شود، چه مواردی به ذهنات خطور می‌کند؟ احتمالا مواردی مانند کیفیت محتوا و اهمیت تولید محتوای متنی، تحقیق کلمات کلیدی، متا دیسکریپشن، لینک‌سازی و … است. ولی یک جنبه از سئو را فراموش نکرده‌اید؟

یکی از جنبه‌های مهم سئو، سئو فنی یا تکنیکال است. در سئو فنی یا تکنیکال به مباحثی مانند سرعت سایت، داده‌های ساختاریافته، نقشه سایت و … پرداخته می‌شود. سایتی که از نظر فنی بهبود نیافته باشد، رتبه خوبی را در موتورهای جست و جو کسب نمی‌کند. هم‌چنین سئو فنی ضعیف، باعث ایجاد تجربه کاربری نامناسبی برای مخاطبان شما می‌شود.

اگر بر سئو فنی سایت خود کار نکنید، ممکن است که اصلا هیچ رتبه‌ای در نتایج موتورهای جست و جو، کسب نکنید. سئو فنی آسان نیست اما تعدادی اصول کلی دارد. در ادمه این پست وبلاگ ترجمیک، به ۸ نکته مهم برای بهبود سئو فنی سایت شما می‌پردازیم. پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

سئو چیست؟ بررسی مفاهیم مقدماتی سئو برای افراد مبتدی

سئو فنی (technical SEO) چیست؟

سئوی فنی همه چیز در مورد بهبود جنبه‌های فنی یک وب سایت به منظور بهبود رتبه آن در نتایج موتورهای جست و جو است. سایت شما باید به گونه‌ای طراحی شود که بررسی و درک آن برای موتورهای جست و جو، آسان و سریع باشد.

بر طبق بعضی منابع، سئو فنی بخشی از سئو داخلی است که بر بهبود عناصر فنی سایت شما برای کسب رتبه‌های بالاتر تمرکز می‌کند. ولی بر طبق بعضی منابع دیگر، سئو فنی از سئو داخلی مستقل است. در بهبود سئو داخلی و سئو فنی، مستقیما نقش دارید اما بهبود سئو خارج از صفحه، مستقیما دست شما نیست.

در بهبود سئو داخلی و سئو فنی، مستقیما نقش دارید اما بهبود سئو خارج از صفحه، مستقیما دست شما نیست.
در بهبود سئو داخلی و سئو فنی، مستقیما نقش دارید اما بهبود سئو خارج از صفحه، مستقیما دست شما نیست.

چرا باید بر سئو فنی سایت خود تمرکز کنید؟

گوگل و سایر موتورهای جست و جو می‌خواهند که بهترین نتایج ممکن را به کاربران خود ارائه دهند. بنابراین، ربات‌های گوگل صفحات وب را بر اساس عوامل متعددی بررسی و ارزیابی می‌کنند. برخی از عوامل مانند سرعت بارگذاری یک صفحه براساس تجربه کاربری است.

عوامل دیگر مانند کدهای اسکیما به ربات‌های موتورهای جست و جو کمک می‌کنند تا محتوای صفحات شما را درک کنند. بنابراین، با بهبود جنبه‌های فنی، به موتورهای جست و جو کمک می‌کنید تا سایت شما را درک کنند. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، رتبه سایت شما بهبود می‌یابد.

هم‌چنین اگر سایت شما دارای اشتباهات فنی جدی باشد، باید با عواقب آن رو به رو شوید. شما اولین فردی نیستید که با اضافه کردن اشتباهی یک اسلش انتهایی در مکان نامناسب در فایل robots.txt خود، از بررسی سایت خود توسط موتورهای جست و جو جلوگیری کرده است.

گوگل و سایر موتورهای جست و جو می‌خواهند که بهترین نتایج ممکن را به کاربران خود ارائه دهند.
گوگل و سایر موتورهای جست و جو می‌خواهند که بهترین نتایج ممکن را به کاربران خود ارائه دهند.

البته به خاطر داشته باشید که هدف شما از سئو فنی فقط جلب رضایت موتورهای جست و جو نیست. سایت شما در وهله اول باید برای کاربران شما به خوبی کار کند. این نکته بدین معنی است که استفاده از سایت شما باید سریع، واضح و آسان باشد. خوشبختانه، ایجاد یک پایه فنی قوی برای سایت، اغلب هم رضایت مخاطبان را جلب می‌کند و هم رضایت موتورهای جست و جو را.

ویژگی‌های یک وب‌سایت از نظر فنی بهینه‌شده چیست؟

یک وب سایت از نظر فنی سالم، برای کاربران سریع است و برای روبات‌های موتورهای جست و جو، به راحتی قابل خزیدن و بررسی است. با اعمال تنظیمات مناسب فنی بر روی سایتتان، به موتورهای جست و جو کمک می‌کنند تا بفهمند که سایت شما درباره چیست و چه رتبه‌ای باید کسب کنند.

هم‌چنین اگر سایت شما از نظر فنی بهینه شده باشد، تجربه کاربری بهتری را نیز برای کاربران ایجاد می‌کند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های فنی وب سایت‌ها می‌پردازیم.

یک وب‌سایت حرفه‌ای، سریع است

امروزه صفحات وب نیاز به بارگذاری سریع دارند. مردم بی‌حوصله هستند و منتظر باز شدن یک صفحه وب نمی‌مانند. در سال ۲۰۱۶، تحقیقات نشان داد که اگر یک صفحه وب در عرض سه ثانیه باز نشود، ۵۳ درصد از بازدیدکنندگان از طریق تلفن همراه، وب سایت را ترک خواهند کرد.

مردم بی‌حوصله هستند و منتظر باز شدن یک صفحه وب نمی‌مانند
مردم بی‌حوصله هستند و منتظر باز شدن یک صفحه وب نمی‌مانند

با گذر زمان، این روند بهبود نیافته است. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که نرخ بازدهی تجارت الکترونیک به ازای هر ثانیه اضافی برای بارگذاری محتوای سایت، تقریباً ۰٫۳٪ کاهش می‌یابد. بنابراین اگر وب‌سایت شما کند است، مردم ناامید می‌شوند، سپس به وب‌سایت دیگری می‌روند و شما این همه ترافیک را از دست خواهید داد.

گوگل می‌داند که صفحات کند وب، تجربه‌ای نامناسب را به کاربران ارائه می‌دهند. بنابراین آنها صفحات وبی را ترجیح می‌دهند که سریع‌تر بارگذاری شوند. بنابراین، یک صفحه وب کند نسبت به صفحه‌ای مشابه ولی سریع‌تر، در نتایج جست و جو، پایین‌تر قرار می‌گیرد و در نتیجه ترافیک کمتری نیز به همراه دارد.

از سال ۲۰۲۱، تجربه Page (این موضوع که چه‌قدر سریع یک صفحه وب به کاربران نشان داده می‌شود) رسما به یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل تبدیل شده است. بنابراین داشتن صفحاتی که به اندازه کافی سریع بارگذاری می‌شوند، اکنون از همیشه مهم‌تر است.

مطالب مرتبط:

چگونه سرعت سایت خود را بهبود ببخشیم؟

برای موتورهای جست و جو، قابل خزیدن است

موتورهای جست و جو از ربات‌ها برای خزیدن یا بررسی وب‌سایت شما استفاده می‌کنند. ربات‌ها برای کشف محتوای سایت شما، پیوندها و لینک‌ها را دنبال می‌کنند. یک ساختار لینک‌سازی داخلی مناسب، باعث می‌شود که این ربات‌ها متوجه شوند که مهم‌ترین محتواهای سایت شما چیستند؟

اما راه‌های بیشتری برای هدایت ربات‌ها نیز وجود دارد. برای مثال، می‌توانید که آن‌ها را از خزیدن محتوای خاصی منع کنید. همچنین بعضی مواقع به آنها اجازه می‌دهید که یک صفحه را بخزند ولی این صفحه را در نتایج جست و جو نشان ندهند یا پیوندهای موجود در آن صفحه را دنبال نکنند.

فایل Robots.txt

با استفاده از فایل robots.txt دستورالعمل‌ها را به ربات‌های موتورهای جست و جو می‌دهید. این یک ابزار قدرتمند است که باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، یک اشتباه کوچک در Robots.txt ممکن است که مانع از بررسی سایت شما توسط ربات‌های گوگل شود.

گاهی اوقات، افراد ناخواست،ه فایل‌های CSS و JS سایت خود را در فایل robots.txt مسدود می‌کنند. این فایل‌ها حاوی کدهایی هستند که به مرورگرها می‌گوید که سایت شما چگونه باید باشد و چگونه کار می‌کند. اگر آن فایل‌ها مسدود شده باشند، موتورهای جست و جو متوجه نمی‌شوند که سایت شما به درستی کار می‌کند یا خیر.

meta robots tag

متا تگ‌های ربات‌ها قطعه کدهایی هستند که شما به عنوان بازدیدکننده در صفحه نمی‌بینید. این تگ‌ها در کد منبع در قسمت به اصطلاح سر صفحه هستند. ربات‌ها هنگام یافتن صفحه، این بخش را می‌خوانند. در آن، آنها اطلاعاتی در مورد آنچه در صفحه پیدا خواهند کرد یا کارهایی را که باید با آن انجام دهند، کشف خواهند کرد.

متا تگ‌های ربات‌ها قطعه کدهایی هستند که شما به عنوان بازدیدکننده در صفحه نمی‌بینید
متا تگ‌های ربات‌ها قطعه کدهایی هستند که شما به عنوان بازدیدکننده در صفحه نمی‌بینید

اگر می‌خواهید که ربات‌های موتورهای جست و جو در یک صفحه بخزند اما به دلایلی آن را از نتایج جست و جو دور نگه دارند، می‌توانید با meta robots tag به آن‌ها این موضوع را بگویید. با متا تگ‌های ربات‌ها، گاهی به آنها دستور می‌دهید که یک صفحه را بخزند اما پیوندهای موجود در صفحه را دنبال نکنند.

پیوندهای مرده ندارد یا تعداد آن‌ها زیاد نیست

وب‌سایت‌های کند خسته‌کننده هستند ولی چیزی که شاید برای بازدیدکنندگان آزاردهنده‌تر از صفحه‌ای کند است، رفتن به صفحه‌ای است که اصلا وجود ندارد. اگر لینکی به صفحه‌ای غیر موجود در سایت شما منتهی شود، افراد با خطای ۴۰۴ مواجه می‌شوند. چنین موضوعی اصلا تجربه‌ای خوش‌آیند برای کاربران محسوب نمی‌شود. لینک‌های مرده و صفحات مشکل‌دار نیز امتیاز مناسبی برای بهبود رتبه سایت شما محسوب نمی‌شوند.

مطالب مرتبط:

معرفی ۱۴ خطای رایج در هنگام استفاده از اینترنت

متأسفانه، بیشتر سایت‌ها (حداقل تعدادی) پیوندهای مرده دارند زیرا وب‌سایت‌های حرفه‌ای، مدام در حال تغییر، اصلاح یا حذف محتواهای خود هستند. خوشبختانه ابزارهایی وجود دارند که به شما در بازیابی لینک‌های مرده در سایت خود کمک می‌کنند. یکی از این ابزارها، افزونه MonsterInsights Analytics است.

یکی از این ابزارها، افزونه MonsterInsights Analytics است.
یکی از این ابزارها، افزونه MonsterInsights Analytics است.

برای جلوگیری از پیوندهای مرده، همیشه باید URL یک صفحه را هنگام حذف یا انتقال آن، تغییر مسیر دهید. در حالت ایده‌آل، شما آن را به صفحه‌ای هدایت می‌کنید که جایگزین صفحه‌ای قدیمی می‌شود.

موتورهای جست و جو را با محتوای تکراری گیج نمی‌کند

اگر محتوای یکسانی در چندین صفحه سایت خود دارید یا حتی در سایت‌های دیگر، ممکن است که موتورهای جست و جو گیج شوند. اگر این صفحات محتوای یکسانی را نشان می‌دهند، کدام یک باید بالاترین رتبه را داشته باشند؟ در نتیجه، شاید آن‌ها به همه صفحات با محتوای یکسان، رتبه پایین‌تری دهند. به این مشکل، هم‌نوع‌خواری کلمات کلیدی می‌گویند.

مطالب مرتبط:

هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی چیست؟

شاید شما هم بدون این‌که بدانید، مشکل محتوای تکراری داشته باشید. به دلایل فنی، URLهای مختلف شاید محتوای یکسانی را نشان دهند. برای یک بازدید‌کننده، این هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند اما برای موتور جست و جو، این موضوع چالش است. بنابراین در تهیه و به روزرسانی استراتژی تولید محتوا سایت خود، همواره حواستان به محتواهای تکراری باشد.

ایمن است

یک وب سایت از نظر فنی بهینه شده، وب سایتی امن است. امروزه افزایش ایمنی سایت‌ها برای تضمین حریم خصوصی کاربران، نیازی اساسی است. کارهای زیادی وجود دارد که برای ایمن‌سازی وب سایت خود باید انجام دهید و یکی از مهم ترین کارها پیاده‌سازی HTTPS است.

مطالب مرتبط:

HTTPS چیست و چرا برای سئو مهم است؟

HTTPS مطمئن می‌شود که هیچ فردی، توانایی رهگیری داده‌هایی را که بین مرورگر کاربران و سایت ارسال می‌شود، ندارد. بنابراین، اگر افراد وارد سایت شما شوند، اطلاعات آن‌ها ایمن می‌ماند. برای پیاده‌سازی HTTPS در سایت خود به چیزی به نام گواهی‌ SSL نیاز دارید. گوگل به خوبی از اهمیت امنیت سایت‌ها مطلع است و بنابراین HTTPS را به یک سیگنال رتبه‌بندی تبدیل کرده است: وب‌سایت‌های امن بالاتر از سایت‌های مشابه ولی ناامن قرار می‌گیرند.

داده‌های ساختاریافته (structured data) دارد

داده‌های ساختاریافته به موتورهای جست و جو کمک می‌کند تا وب سایت، محتوا یا حتی کسب و کار شما را بهتر درک کنند. با داده‌های ساختاریافته به موتورهای جست و جو می‌گویید که چه نوع محصولی را می‌فروشید یا چه دستورهایی را در سایت خود دارید. هم‌چنین این فرصت را به شما می‌دهد تا انواع جزئیات را در مورد آن محصولات یا دستور العمل‌ها ارائه دهید.

با استفاده از کدهای اسکیما، بررسی و درک سایت شما توسط موتورهای جست و جو آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود.
با استفاده از کدهای اسکیما، بررسی و درک سایت شما توسط موتورهای جست و جو آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود.

یکی از مهم‌ترین داده‌های ساختاریافته، کدهای اسکیما است. برای یافتن و استفاده از کدهای اسکیما، به سایت schema مراجعه کنید. با استفاده از این کدهای اسکیما، بررسی و درک سایت شما توسط موتورهای جست و جو آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود.

دارای نقشه سایت XML است

به عبارت ساده، نقشه سایت XML لیستی از تمام صفحات سایت شما است. این به عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جست و جو در سایت شما عمل می‌کند. با استفاده از آن، مطمئن خواهید شد که موتورهای جست و جو هیچ محتوای مهمی را در سایت شما از دست نخواهند داد. نقشه سایت XML اغلب برای پست‌ها، صفحات، برچسب‌ها یا سایر محتواها دسته‌بندی می‌شوند و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ اصلاح برای هر صفحه است.

مطالب مرتبط:

چگونه سیگنال‌‌های کاربری بر سئو تاثیر می‌گذارند؟

در حالت ایده‌آل، یک وب سایت نیازی به نقشه سایت XML ندارد. اگر ساختار کاملی از پیوندهای داخلی داشته باشد که همه محتواها را به خوبی به هم متصل کند، ربات‌ها به این نقشه نیازی نخواهند داشت. با این حال، همه سایت‌ها ساختاری عالی ندارند و داشتن نقشه سایت XML هیچ ضرری ندارد. بنابراین توصیه می‌شود که نقشهXML را در سایت خود داشته باشید.

وب‌سایت‌های بین‌المللی از hreflang استفاده می‌کنند

اگر سایت شما بیش از یک کشور یا چندین کشور را هدف قرار می‌دهد، موتورهای جست و جو به کمک نیاز دارند تا اهداف و مقاصد شما را درک کنند. اگر به آنها کمک کنید، آن‌ها می‌توانند که وب‌سایت شما را در نتایج جست و جو به کاربران مختلف نشان دهید.

تگ‌های Hreflang به شما در انجام این کار کمک می‌کنند. شما می‌توانید که از آنها برای تعیین کشور و زبانی که هر صفحه در نظر گرفته شده است، استفاده کنید. این کار، همچنین مشکل احتمالی محتوای تکراری را برای بعضی محتواها حل می‌کند. حتی اگر سایت‌های ایالات متحده و بریتانیا محتوای یکسانی را نشان دهند، گوگل می‌داند که این محتواها برای مناطق مختلف نوشته شده‌اند.

سخن پایانی

سئو فنی یا تکنیکال، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای بهبود رتبه سایت خود باید انجام دهید. فراموش نکنید که فروش شما از طریق فضای وب و گوگل، تقریبا به رتبه سایت شما در نتایج موتورهای جست و جو وابسته است. بنابراین برای بهبود رتبه سایت خود در نتایج موتورهای جست و جو، بر مواردی مانند کیفیت تولید محتوای متنی سایت خود، سئو داخل صفحه، سئو خارج از صفحه و سئو فنی وب‌سایت خود کار کنید.

اگر زمان، انرژی و تخصص کافی برای تولید محتوای سئوشده و مخاطب‌پسند را ندارید، تولید محتوای سایت خود را به یک سایت سفارش تولید محتوا معتبر بسپارید. سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک، انواع مختلف خدمات تولید محتوا همانند تولید محتوای متنی، تهیه استراتژی تولید محتوا، تهیه ابرمحتوا و … را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد.

2 دیدگاه در «۸ نکته مهم برای بهبود سئو فنی سایت شما»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.