بیان مهم‌ترین نکات در زمینه رفرنس‌دهی AIP

بررسی شیوه رفرنس‌دهی به روشAIP در مقاله‌نویسی

نگارش و ترجمه مقاله و انتشار آن در مجلات معتبر یکی از مهم‌ترین راه‌های تقویت رزومه علمی است. سالانه تعداد زیادی مقاله در مجلات مختلف چاپ می‌شود. شاید برای شما هم جالب باشد که بیش از نیمی از مقالات انگلیسی چاپ‌شده، توسط نویسندگان غیر انگلیسی‌زبان نوشته شده است.

یکی از مواردی که هنگام نگارش مقاله باید به آن توجه شود، رفرنس‌دهی است. روش‌ها و سبک‌های مختلفی برای رفرنس‌دهی مقالات وجود دارد. از جمله روش‌های رفرنس‌دهی می‌توان به MLA، APA، Harvard و MHRA اشاره کرد. این ۴ سبک رایج‌ترین سبک‌های رفرنس‌دهی در مقاله‌نویسی هستند.

در این مقاله به بیان مهم‌ترین نکات در زمینه سبک رفرنس‌دهی AIP پرداخته‌ایم. بنابراین برای آشنایی با مهم‌ترین نکات در رفرنس‌دهی به روش AIP در مقاله‌نویسی در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

جایگاه نویسنده در مقالات علمی چگونه تعیین می‌شود؟

راهنمای سبک AIP چیست؟

راهنمای سبک AIP به فرمت استنادی خاصی اشاره دارد که توسط AIP Style ایجاد شده است. معمولا در زمینه فیزیک و سایر زمینه‌های کاربردی ریاضیات استفاده می‌شود. AIP یک سبک شماره‌گذاری است که در آن مراجع به ترتیب ظاهر در مقاله شماره‌گذاری می شوند و به ترتیب در انتهای مقاله ذکر می‌شوند.

نقل قول‌های درون متنی و منابع در سبک AIP

ارجاع AIP یک سیستمnumber–note است، به این معنی که: نویسندگان باید منابع را با اندیس فوقانی (superscript) در متن ذکر کنند.

منابع بر اساس زمانی که برای اولین بار ذکر شده‌اند، به ترتیب شماره‌گذاری می‌شوند (یعنی اولین منبع ذکر شده در یک سند باید شماره ۱، دومی ۲ و به همین ترتیب ادامه یابد). این شماره‌گذاری جایگاه منابع را در فهرست مرجع نیز مشخص می‌کند.

اگر نام نویسنده‌ای در متن ذکر شده باشد، باید فقط از نام خانوادگی او استفاده شده باشد. برای منابعی که سه نویسنده یا بیشتر دارند، باید اولین نویسنده با نام به اضافه و همکاران «et al» باشد.

برای مثال، این یک نمونه از رفرنس‌دهی به سبک AIP است:

AIP referencing is used by several physics journals.۱ Smith et al. 2 and Frederick۳ also suggest using AIP referencing for acoustics manuscripts.

هنگام استناد به منابع متعدد در یک استناد درون متنی، نقل قول‌ها را به ترتیب حروف الفبا قرار دهید. نقل قول‌ها را با نقطه ویرگول از هم جدا کنید، برای توجه به این نکته، به این مثال نگاه کنید:

(Coates, 2005; McMinn, 2003; Ng & Leung, 2007)

اگر چند نفر با هم برای نگارش و ترجمه مقاله کار می‌کنید، ممکن است که اشتباهاتی نیز پیش آید. به خاطر همین توصیه می‌شود که قبل از ارسال مقاله، حتما چندبار به ویرایش و بازخوانی آن بپردازید. هنگام تصحیح یک سند به سبک AIP، شاید نیاز شود که یک شماره نقل قول را جابه جا کنید، اگر موقعیت آن، باعث ابهام می‌شود (برای مثال، اگر بعد از یک فرمول ظاهر شود). برای مثال:

Hermann is credited with applying the formula F=ma۳ in this field. 

Hermann۳ is credited with applying the formula F=ma in this field. 

اولویت‌های اصلی شما در هنگام ویرایش و بازخوانی نهایی، اطمینان از شفافیت، صحیح بودن و سازگاری است.

مطالب مرتبط:

ضریب تاثیر و استناددهی چه تفاوتی دارند؟

فهرست‌های مراجع در سبک AIP

دستورالعمل‌های اساسی و مهم برای قالب‌بندی لیست مراجع AIP عبارتند از:

  • از یک صفحه جدید در انتهای یک سند شروع کنید.
  • تمام منابع ذکر شده در سند اصلی را درج کنید.
  • ارجاعات را به ترتیبی که در سند ظاهر می‌شوند، فهرست کنید.
  • همانطور که در صفحه عنوان اثر ذکرشده، نشان داده شده است، نام نویسندگان را ذکر کنید.
  • در فهرست مرجع برای منابعی که بیش از سه نویسنده دارند، فقط از و همکاران «et al» استفاده کنید.
اینفوگرافی دستورالعمل‌های اساسی و مهم برای قالب‌بندی لیست مراجع AIP
اینفوگرافی دستورالعمل‌های اساسی و مهم برای قالب‌بندی لیست مراجع AIP

هنگام تصحیح و ویرایش ترجمه مقاله‌تان به سبک AIP باید بررسی کنید که فهرست مراجع شما از این قوانین پیروی کند. راهنمای سبک AIP همچنین پیشنهاد می‌کند که زیرِ عنوان کتاب‌ها در فهرست مراجع خط بکشید. با این حال، اکثر ناشران و افراد، در این دوره زمانی ترجیح می‌دهند که برای این کار از حروف کج استفاده کنند، بنابراین خط‌کشی بسیار نادر است.

فرمت‌های مراجع AIP

قالب خود مراجع به نوع منبع بستگی دارد. با این حال، در همه موارد، آنها باید جزئیات کافی را ارائه کنند تا خوانندگان امکان یافتن منبع ذکر‌شده را داشته باشند. برای مثال، قالب یک کتاب در فهرست مرجع AIP (با استفاده از قرارداد مدرن کج کردن عنوان)، به صورت زیر است:

Author Name(s), Book Title, Edition (Publisher, Location, Year of Publication), page number (if citing a specific part of the source).

در عین حال، فرمت اصلی برای یک مقاله ژورنالی این است:

n Author Name(s), Abbreviated Journal Title. Volume, issue (if journal issues are not paginated consecutively), initial page number (year of publication).

برای اختصارات استاندارد عناوین مجلات، ضمیمه G راهنمای سبک AIP را بررسی کنید یا به صورت آنلاین به مجلاتی که از بعد از سال ۱۹۹۰ منتشر شده‌اند، نگاه کنید.

بنابراین، در عمل، مراجع برای این منابع به شکل زیر نوشته می‌شود:

۱ F. A. Everest and K. C. Pohlmann, Master Handbook of Acoustics, 6th ed. (McGraw-Hill Education, New York, 2015), p. 50.

۲ G. Young and R. E. Funderlic, J. Appl. Phys. 44, 5151 (1973).

تغییرات در ارجاع AIP

سبک AIP اجازه می‌دهد که تغییرات زیادی را در سبک ذکرشده ایجاد کنید. شاید این موضوع برای شما کمی گیج‌کننده باشد. برای مثال AIP این موضوع را قبول دارد که شاید سردبیر از نویسنده بخواهد که عناوین مقاله را قبل از عنوان مجله در گیومه قرار دهد. این سبک، چندین تغییر دیگر را نیز بنا به دستورالعمل‌های مجله موردنظر مجاز می‌داند. بنابراین ممکن است که با مقالاتی به سبک AIP مواجه شوید که از سیستم کاملا متفاوتی استفاده می‌کنند!

مطالب مرتبط:

چه نکاتی را در مقاله‌نویسی باید رعایت کنیم؟

سخن پایانی

ترجمه مقاله محدود به برگرداندن کلمه به کلمه مقاله از زبان مبدا به مقصد نیست. در ترجمه مقاله شما باید به نکاتی مانند نقطه‌گذاری، علائم نگارشی، استفاده صحیح از قواعد گرامری و … توجه کنید. اگر فرصت یا زمان کافی برای انجام ترجمه مقاله خود را ندارید، سایت ترجمه ترجمیک انواع مختلف خدمات برای دانشجویان و پژوهشگران مانند ترجمه مقاله، ویرایش نیتیو، پارافریز تخصصی و … را ارائه می‌دهد.

اگر به دنبال بالاترین کیفیت خدمات زبانی با مناسب‌ترین هزینه و در سریع‌ترین زمان هستید، سفارش ترجمه خود را به سایت ترجمه ترجمیک بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.