برای چاپ مقاله به چه هزینه‌ای نیاز است؟

برای چاپ و انتشار مقاله باید هزینه پرداخت؟

«می‌خواهم مقاله‌ام را چاپ کنم، آیا برای چاپ و انتشار مقاله در مجله‌ای معتبر باید هزینه بپردازم؟» هم بله و هم نه. بعضی از مجلات از شما برای انتشار مقاله‌تان هزینه‌ای نمی‌خواهند ولی بعضی دیگر از شما می‌خواهند. این امر چندان ربطی به رتبه مجله ندارد و بیشتر به سیاست‌های مجله و حامی‌های مالی آن بستگی دارد.

بسیاری از مجلات علمی، به ویژه مجلات علمی که موقعیت بهتری در JCR و Scopus دارند، پس از پذیرش اثر، به APC (هزینه انتشار) نیاز دارند. معمولا بسیاری از مجلاتی هم که پس از چاپ مقاله در آن‌ها، مقاله به صورت رایگان در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد، هزینه چاپ مقاله را از نویسنده می‌خواهند یا این‌که حامی مالی مجله آن را پرداخت می‌کنند.

بنابراین اگر نگارش و ترجمه مقاله خود را به اتمام رسانده‌اید، پس از ویرایش نیتیو تمامی ایرادات نگارشی و ویرایشی آن را برطرف کرده‌اید و در مرحله انتخاب مجله برای انتشار مقاله خود هستید، باید این نکته را در نظر بگیرید. البته معمولا هنگامی که از ژورنال‌یاب‌ها برای پیدا کردن مجله مرتبط استفاده می‌کنید، حالتی وجود دارد که صرفا مجلات رایگان را به شما نشان دهد.

در ادامه به حالت‌های مختلف پرداخت هزینه برای چاپ و انتشار مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی می‌پردازیم، پس همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

چگونه بعد از سابمیت مقاله از وضعیت آن مطلع شویم؟

هزینه‌های انتشار و چاپ مقاله به چه صورت است؟

هزینه‌های انتشار عبارت است از هرگونه هزینه‌ای که قبل از انتشار مقاله از نویسنده یا نویسندگان اخذ می‌شود. این هزینه‌ها بسته به مجله، ناشر، مقاله و نوع دسترسی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی از مجلات قبل از بررسی دست‌نوشته (manuscript) شما، هزینه ارسال یا حق عضویت را دریافت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر پس از پذیرش آن، هزینه APC یا هزینه صفحه را دریافت می‌کنند. برخی مجلات همچنین هزینه‌های اضافی نیز برای موارد تکمیلی یا خدمات دیگر دریافت می‌کنند.

هزینه‌های انتشار مقاله بسته به مجله، ناشر، مقاله و نوع دسترسی می‌تواند بسیار متفاوت باشد.
هزینه‌های انتشار مقاله بسته به مجله، ناشر، مقاله و نوع دسترسی می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

رایج‌ترین هزینه انتشار APC است که معمولاً برای دسترسی آزاد مقاله (OA) درخواست می‌شود. در این حالت شما هزینه انتشار مقاله را می‌پردازید و دسترسی به مقاله شما برای عموم مردم رایگان خواهد بود. OA می‌تواند مزایای زیادی برای محققان داشته باشد، مانند افزایش دیده شدن مقاله، تأثیر و استناد به کار آنها و تسهیل همکاری و تبادل دانش.

نگاهی کلی بر انواع مجلات و هزینه چاپ مقاله در آن‌ها

موضوع

دسترسی باز (Open access)

دسترسی رایگان (Free access)

تنها با اشتراک مجله (Subscription only)

اشتراک ترکیبی (Subscription hybrid)

چه کسی هزینه چاپ مقاله را پرداخت می‌کند؟

نویسندگان، سرمایه‌گذاران، کشورها یا برخی مؤسسات هزینه چاپ مقاله را پرداخت می‌کنند.

برای چاپ مقاله هزینه‌ای از نویسندگان دریافت نمی‌شود. مجله، ناشر یا خوانندگان هزینه را پرداخت می‌کنند.

برای چاپ مقاله هزینه‌ای از نویسندگان دریافت نمی‌شود. مجله، ناشر یا خوانندگان هزینه را پوشش می‌دهند. این دست از مجلات همچنین برخی از محتواهای دسترسی آزاد (free access) را هم منتشر می‌کنند.

این دست از مجلات هم مقالات اشتراکی و هم مقالات دسترسی آزاد را منتشر می‌کنند.

اگر مقاله به عنوان دسترسی باز منتشر شود، هزینه چاپ آن با نویسندگان، سرمایه‌گذاران، کشورها یا مؤسسات حامی پژوهش است.

اگر مقاله به صورت اشتراکی (خوانندگان برای مطالعه آن باید هزینه بپردازند)، چاپ شود، هزینه چاپ آن با مجله، ناشر یا … است.

چه کسی هزینه دسترسی خوانندگان به مقاله را پرداخت می‌کند؟

بدون هیچ محدودیتی برای دسترسی جهانی خوانندگان به انواع مقالات. از خوانندگان هزینه‌ای برای دسترسی و دانلود مقاله دریافت نمی‌شود.

بدون هیچ محدودیتی برای دسترسی جهانی خوانندگان به انواع مقالات. از خوانندگان هزینه‌ای برای دسترسی و دانلود مقاله دریافت نمی‌شود.

کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها، موسسات دیگر، شرکت‌ها و خوانندگان.

دسترسی آزاد یا اشتراکی مقاله بستگی به مجوزی دارد که نویسنده انتخاب می‌کند.

در صورت انتخاب حالت دسترسی آزاد: نویسندگان، سرمایه‌گذاران، کشورها یا مؤسسات.

در صورت انتخاب حالت اشتراکی: کتابخانه‌ها، سایر مؤسسات، دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و خود خوانندگان.

حق انتشار یا کپی‌رایت مقاله با کیست؟

نویسندگان از طریق مجوز Creative Commons. مجوزهای مختلف با گزینه‌های مختلفی وجود دارد. برخی از انواع مجوزها توسط کشورها، سرمایه‌گذاران، ناشران و یا جوامع اجباری شده‌اند.

حق نسخه‌برداری توسط مجله، ناشر یا جامعه از طریق مجوز استاندارد انتقال حق چاپ نگه‌داری می‌شود.

حق نسخه‌برداری توسط مجله، ناشر یا جامعه از طریق مجوز استاندارد انتقال حق چاپ نگه‌داری می‌شود.

بستگی به مجوزی دارد که نویسنده انتخاب کند.

انتخاب حالت دسترسی باز: نویسندگان از طریق مجوز Creative Commons. مجوزهای مختلف با گزینه های مختلف وجود دارد. برخی از انواع مجوزها توسط کشورها، سرمایه‌گذاران، ناشران و یا جوامع اجباری می‌شوند.

انتخاب حالت اشتراکی: حق نسخه‌برداری توسط مجله، ناشر یا انجمن از طریق یک مجوز استاندارد انتقال حق نسخه‌برداری نگه‌داری می‌شود.

چه مواردی را شامل می‌شود؟

همه مقالات دارای دسترسی آزاد هستند.

دسترسی به تمامی مقالات رایگان است.

این مجله هیچ مقاله‌ای با دسترسی آزاد منتشر نمی کند اما ممکن است که برخی از مقالات دسترسی آزاد را هم منتشر کند.

این مجلات شامل مقالات غیر رایگان (اشتراکی) و دسترسی آزاد می‌شود.

نگاهی کلی بر انواع مجلات و هزینه چاپ مقاله در آن‌ها

چاپ مقاله در کدام مجلات رایگان است؟

به صورت کلی می‌توان گفت که چاپ مقاله در مجلات Subscription only رایگان است. اگر حالت غیر دسترسی باز را برای مجلات Subscription hybrid انتخاب کنید، باز هم برای چاپ مقاله نیازی به پرداخت هزینه ندارید.

برای مجلات Open access و Free access ماجرا کمی متفاوت است. این‌که برای چاپ مقاله در این مجلات هزینه پرداخت کنید یا نه، به حامی مالی مجله بستگی دارد. اگر مجله حامی مالی قوی داشته باشد، احتمالا نیازی به پرداخت هزینه ندارید. ولی ممکن است که مجله حامی مالی نداشته باشد و این‌گونه خودتان باید هزینه بررسی، داوری و چاپ مقاله را پرداخت کنید.

البته معمولا وقتی که از ژورنال فایندرها برای یافتن مجلات استفاده می‌کنید، می‌توانید انتخاب کنید که تنها مجلاتی که برای چاپ مقاله از شما هزینه‌ای نمی‌خواهند، نشان داده شود.

مطالب مرتبط:

چگونه برای چاپ مقاله، ژورنال پیدا کنیم؟

آیا مقالاتی که برای چاپ مقاله هزینه می‌خواهند، رتبه بهتری دارند؟

لزوما خیر. حتی مجلاتی با رتبه خوبی وجود دارند که از شما هزینه‌ای برای انتشار مقاله نمی‌خواهند. با این حال، بسیاری از مجلات با رتبه بالا از نویسندگان برای انتشار مقاله‌شان هزینه دریافت می‌کنند. در واقع پرداخت یا عدم پرداخت هزینه، چیزی نیست که بر رتبه مجله تاثیر بگذارد.

بهتر است که قبل از ارسال مقاله خود به مجله مورد نظر مواردی چون ایمپکت فاکتور یا ضریب تاثیر، SNIP، SJR و دریافت یا عدم دریافت هزینه برای چاپ بررسی کنید. سپس بهترین گزینه را با توجه به شرایطتان انتخاب کنید.

شرایط انتخاب مجله برای چاپ و انتشار مقاله
قبل از ارسال مقاله خود به مجله مورد نظر مواردی چون ایمپکت فاکتور یا ضریب تاثیر، SNIP، SJR و دریافت یا عدم دریافت هزینه برای چاپ بررسی کنید. سپس بهترین گزینه را با توجه به شرایطتان انتخاب کنید.

چرا برخی از مجلات، نویسندگان را ملزم به پرداخت هزینه برای انتشار می‌کنند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که به علت آن‌ها، مجلات نویسندگان را مجبور می‌کنند که هزینه انتشار مقاله را بپردازند. در ادامه به این دلایل می‌پردازیم.

برای تامین هزینه‌های عادی

چاپ و انتشار مقاله هزینه دارد. مجلات باید هزینه‌های کارکنان تحریریه، ویراستاران، میزبانی وب، آرشیو و سایر خدماتی را که کیفیت و دسترسی به تحقیقات دانشگاهی را تضمین می‌کنند، پوشش دهند. APC ها روشی منصفانه برای پرداخت مالی این هزینه‌ها است.

برای جایگزینی درآمد از دست رفته اشتراک

قبل از OA(دسترسی آزاد خوانندگان به مقالات)، کارمزدها یک منبع درآمد ثانویه در مقایسه با هزینه‌های اشتراک بود. عصر دیجیتال اول و انتشارات علمی OA بسیاری از اشتراک‌ها را حذف کرده است. به همیت علت ضروری است که مجلات به دنبال منابع درآمد دیگری برای تامین هزینه‌های خویش باشند.

برای ارائه گزینه‌های متنوع به نویسندگان

در حالی که بسیاری از مجلات فقط OA هستند، تعداد فزاینده‌ای از مجلات گزینه‌های متفاوتی را به نویسندگان ارائه می‌دهد. در این سیستم، آنها انتشارات دسترسی بسته معمولی را ارائه می‌کنند و در عین حال امکان انتخاب چاپ مقاله با حالت دسترسی باز را با پرداخت هزینه اضافی برای نویسندگان ممکن کرده‌اند. این موضوع به محققان اجازه می‌دهد تا به انتشار در مجلات معتبر مبتنی بر اشتراک ادامه دهند و در عین حال قادر به رعایت دستورات OA باشند.

برای انتشار سریع

میانگین زمان لازم برای چاپ یک مقاله بین ۴ ماه تا حتی ۱ سال است. بسیاری از محققان به دنبال راه‌هایی هستند که تحقیقات خود را سریع‌تر منتشر کنند. به‌طور فزاینده‌ای، بسیاری از مجلات، روش انتشار سریع آنلاین-اولین انتشار را با هزینه اضافی ارائه می‌دهند.

مطالب مرتبط:

راهنمای جامع کاربرد علائم نگارشی در انگلیسی

چالش‌های چاپ مقاله با پرداخت هزینه چیست؟

در سطور پیشین به این پرداختیم که چرا مجلات از نویسندگان هزینه می‌گیرند. در ادامه به این می‌پردازیم که این روش چه معایبی دارد.

این هزینه‌ها معمولا گران هستند و تمامی محققان امکان پرداخت آن را ندارند!

بسته به مجله و ناشر، هزینه‌های انتشار می تواند از چند صد دلار تا بیش از ده هزار دلار در هر مقاله متغیر باشد که اغلب بسیار بیشتر از هزینه‌های واقعی انتشار است. این می‌تواند بار مالی قابل توجهی برای محققان باشد. در بدترین حالت، مانعی سیستماتیک برای نویسندگان کشورهای با درآمد کم و متوسط ایجاد می‌کند که آنها را از انتشار مقاله خود در مجلات معتبر محروم می‌کند.

این هزینه‌ها گاهی گیج‌کننده است!

برخی از ناشران هزینه‌ها یا سیاست‌های خود را به وضوح توضیح نمی‌دهند، گاهی اوقات از اصطلاحات یا تعاریف پیچیده یا متناقض برای هزینه‌ها یا خدمات خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، برخی از ناشران ممکن است از اصطلاح «دسترسی باز» برای توصیف درجه‌های مختلف OA با مجوزها و خط‌مشی‌های بسیار

متفاوت استفاده کنند. در این حالت درک این موضوع برای نویسندگان دشوار می‌شود که برای چه چیزی هزینه می‌کنند و چه حقوقی از اثر خود به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

آنها اقدامات غیراخلاقی را امکان‌پذیر می‌کنند!

ناشران غارتگر در حین ارائه یک سرویس زیرمجموعه، هزینه‌های گرانی دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است ایمیل‌های ناخواسته را به نویسندگان ارسال کنند و وعده انتشار سریع و ساده را بدون ارائه کنترل کیفیت بدهند. برخی نیز ممکن است پس از پذیرش نسخه خطی، هزینه‌ها یا خط‌مشی‌های خود را پنهان یا تغییر دهند یا برای خدماتی که تحویل یا درخواست نشده‌اند، هزینه دریافت کنند. این ناشران ممکن است از آسیب‌پذیری یا ناامیدی محققان تازه‌کار استفاده کنند.

سخن پایانی

بسیاری از ناشران، مانند انتشارات دانشگاه آکسفورد، بر اساس موقعیت جغرافیایی، وضعیت اقتصادی، عضویت در جوامع علمی یا وابستگی خود، برای ارائه هزینه‌های انتشار مقاله، تخفیف یا معافیت ارائه می‌کنند. برای جزئیات بیشتر در مورد معافیت‌ها، وب‌سایت‌های مجله و ناشر را بررسی کنید. همچنین می‌توانید در صورت داشتن دلیل موجه یا شرایط خاص، با سردبیر یا ناشر برای کاهش یا چشم‌پوشی از هزینه‌های انتشار مذاکره کنید.

بعضی دانشگاه‌ها و سازمان‌ها بودجه‌هایی را برای کمک به پرداخت هزینه انتشار مقاله در نظر گرفته‌اند. شما می‌توانید این موارد را از استاد راهنما یا واحد پژوهش دانشکده خود بپرسید!

می‌دانستید که با مراجعه به صفحه هزینه ترجمه به راحتی می‌توانید هزینه سفارش خود در ترجمیک را محاسبه کنید. هم‌چنین شما می‌توانید پلن‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین گزینه را با توجه به شرایطتان انتخاب کنید.

4 دیدگاه در «برای چاپ و انتشار مقاله باید هزینه پرداخت؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.