برای چاپ و انتشار مقاله در ۱۴۰۳ به چه نکاتی توجه کنیم؟

۵ نکته ضروری برای چاپ مقالات علمی در ۱۴۰۳

«امسال می‌خواهم یک مقاله ژورنالی منتشر کنم! مهم‌ترین هدف امسالم اینه، البته اگه دو سه تا هم منتشر کنم که چه بهتر!» آیا انتشار مقاله یکی از تصمیمات سال جدید شماست؟ اگر می‌خواهید مقاله‌ای را در ۳۶۵ روز آینده نوشته، سپس برای ترجمه مقاله و ویرایش نیتیو اقدام و آن را برای مجله‌ای معتبر ارسال کنید، این مقاله برای شماست.

شروع سال معمولاً انرژی، اشتیاق و همچنین مجموعه‌ای کامل از تصمیمات و اهداف عالی را به همراه دارد. این احساس خوبی است، پایان سال بسیار دور است و داشتن برنامه‌هایی برای سال جدید دلگرم‌کننده اس. اگر الان نه، پس بهترین زمان چه زمانی است؟

فرض کنید که شما دانشجوی دکتری هستید و باید سه مقاله بنویسید تا از پایان‌نامه خود دفاع کنید. یا این‌که دانشجوی ارشد هستید و قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید. برای تحصیل در خارج از کشور به رزومه علمی قوی نیاز دارید و یکی از روش‌های قوی کردن رزومه، چاپ مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی است.

در هر صورت اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید که مقاله خود را در سال ۱۴۰۳ در یکی از مجلات معتبر بین‌المللی به چاپ برسانید، در ادامه این مقاله سایت ترجمه ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

۱۰ نکته مهم برای نگارش سریع‌تر پایان‌نامه

برای نگارش مقاله خود برنامه‌ریزی و برای تکمیل هر بخش آن زمان معین کنید!

شاید به نظرتان برسد که الان اردیبهشت است و هنوز زمان زیادی تا پایان سال مانده، پس چرا عجله کنم؟ همین‌جا صبر کنید، این یکی از بزرگ‌ترین دام‌هایی است که افراد در مسیر مقاله‌نویسی با آن مواجه می‌شوند. اول از همه در نظر داشته باشید که خود فرایند داوری مقالات علمی حداقل ۳ تا ۹ ماه زمان می‌برد. جدای از این فرایند نگارش و ترجمه مقاله‌ خود نیز زمان‌بر است و با احتساب سایر درگیری‌ها و چالش‌های زندگی روزمره، هر ۱ دقیقه‌ نیز در این مسیر اهمیت دارد.

بعضی نیز می‌گویند که من دوست دارم مقاله بنویسم، اما زمانی برای انجام آن ندارم. اگر این نگرش را داشته باشید، احتمالا هرگز مقاله‌ای نخواهید نوشت و به مقاله چاپ‌شده خود نگاه نخواهید کرد. واقعاً فکر نمی‌کنید که روزها، هفته‌ها و ماه‌هایی خواهند رسید که شما کل زمان خود را به نوشتن اختصاص دهید. درست است؟

همه ما دوست داریم که برای انجام هر کاری زمان آزاد زیادی در اختیار داشته باشیم ولی متاسفانه چنین زمانی فرا نمی‌رسد. بنابراین فرایند نگارش مقاله را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و متعهد شوید که آن‌ها را انجام دهید. برای هر بخش یک زمان تحویل مشخص کنید و به این زمان‌ها پایبند باشید.

فرایند نگارش مقاله را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و متعهد شوید که آن‌ها را انجام دهید.

به مراحل مختلفی که باید برای نگارش این مقاله انجام دهید، فکر کنید. ما فرض می‌کنیم که تحقیقات شما به اندازه کافی پیشرفت کرده است، به طوری که واقعاً سؤالات و مطالبی برای نوشتن دارید. البته لازم نیست که تا کامل شدن کل بخش‌های پژوهش خود منتظر بمانید تا مقاله را شروع کنید.

مطالب مرتبط:

۵ تخلف علمی رایج در مقاله‌نویسی و پژوهش

به دنبال موضوع مرتبطی باشید که بتوانید در مورد آن بنویسید!

البته که مقاله شما در مورد تحقیق شما خواهد بود اما دقیقاً چه چیزی را مورد بحث قرار خواهید داد؟ سعی کنید مقاله خود را از دیدگاه خواننده یا همکاری در حوزه کاری خود ببینید. آنها نیازی به دانستن تمام جزئیات کوچک پروژه خاص شما ندارند. اکثر دانشگاهیان هنگام مطالعه مقالات دیگر به دنبال پاسخ یا ورودی در مورد سؤالات تحقیقاتی مرتبط هستند.

بنشینید و کمی فکر کنید، کدام جنبه تحقیقاتی مقاله شما مورد علاقه همتایانتان است؟ این همتایان چه کسانی هستند؟ چگونه می‌توانید به آنها مراجعه کنید؟ در مورد آنچه آنها قبلاً می‌دانند و آنچه می‌توانید برای آنها روشن کنید، فکر کنید.

اغلب، مقالات فقط در مورد یک جنبه واحد از یک پروژه تحقیقاتی و یک سوال خاص هستند. مطمئن شوید که موضوعی را انتخاب کنید که واقعاً می‌توانید درباره آن بنویسید. موضوع مقاله باید توجه خواننده را جلب کند و قبل از همه، باید برای سردبیر و داوران مجله جذاب باشد. اگر آنها فکر کنند که کار شما مرتبط نیست (و فراموش نکنید که آنها از رشته شما هستند)، مقاله شما را برای انتشار انتخاب نمی‌کنند.

دست از بهانه‌ها بردارید، شروع کنید و مرتب بنویسید!

در حال حاضر، شما می‌دانید که در مورد چه چیزی می‌خواهید بنویسید و براوردی تقریبی از مراحل و زمان مورد نیاز دارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است: شروع کنید!

البته، ممکن است فکر کنید که … آیا بهتر نیست که ابتدا شبکه‌های اجتماعی‌تان را بررسی کنید؟ آیا خوب نیست که قبل از شروع کار جدید، میز خود را مرتب کنید؟ آیا نباید یک ایمیل برای یکی از استادان خود می‌فرستادید؟ و آیا همکارتان از شما نخواست که پیش‌نویس پوستر کنفرانس او را قبل از رفتن به کنفرانس هفته آینده بررسی کنید؟ و همچنین… بله، بله، بله، همواره بهانه‌هایی وجود داشت!

اگر می‌خواهید به هدف خود پایبند باشید، از بهانه آوردن برای به تاخیر انداختن نگارش مقاله، دست بردارید. توصیه ما را بپذیرید: فقط شروع کنید!

این یک تصور غلط رایج است که شما باید از انجام تمام کارهای دیگر خود صرف نظر کنید زیرا در حال نوشتن مقاله هستید. در عوض، به طور منظم در جلسات و زمان‌های کوتاه روی آن کار کنید. خواهید دید که هم‌چنان که نوشتن مقاله شما پیش می‌رود، برای انجام سایر کارها نیز زمان خواهید داشت.

به دنبال یک مجله با فرایند داوری سریع باشید!

اگر برای انتشار مقاله خود واقعا زمان کمی دارید، باید یک کار دیگر نیز انجام دهید: به دنبال مجله‌ای باشید که فرایند داوری آن به سرعت انجام شود. اگر تمام انرژی خود را صرف نگارش و ترجمه مقاله در سریع‌ترین زمان ممکن کنید، سپس آن را برای مجله‌ای ارسال کنید که فرایند داوری آن زمان‌بر است، چندان کمکی برای شما نخواهد بود.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که فرایند داوری مقالات مخصوصا در مجلات معتبر معمولا زمان‌بر است. در حالت معمول باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که زمانی که برای داوری مقالات صرف می‌شود، برایتان نگران‌کننده نباشد. با این حال اگر زمان کمی دارید، به این نکات توجه داشته باشید.

مطالب مرتبط:

برای چاپ و انتشار مقاله باید هزینه پرداخت؟

برای تصمیم‌گیری در مورد مجله تا پایان مقاله خود صبر نکنید. ژورنال‌های احتمالی و مناسب را مدت‌ها قبل، ترجیحاً از همان ابتدای زمان نگارش مقاله مرور کنید. سپس می‌توانید مقاله را به گونه‌ای بنویسید که با نیازها و دستورالعمل‌های مجله مطابقت داشته باشد.

دوم، اگر مثلاً فهرست کوتاهی از ۲ تا ۴ مجله دارید که فکر می‌کنید مقاله شما برای آن‌ها مناسب است، بررسی کنید که این مجلات چقدر کارآمد هستند. به طور متوسط چقدر طول می‌کشد تا مقالات را پردازش کنند، داوری و در نهایت چاپ کنند ؟ برخی از مجلات این اطلاعات را در وب سایت خود منتشر می‌کنند. برای برخی دیگر نیز باید از مجله بپرسید یا حتی بهتر است از همکاران خود بپرسید که تجربه آنها با این مجلات چه بوده است.

مراقب باشید، این‌جا یک دام بزرگ به نام مجلات غارتگر وجود دارد. اینها مجلاتی هستند که استانداردها و شیوه‌های آکادمیک ضعیفی را در فرآیندهای داوری و چاپ به کار می‌برند. آنها محققان را با وعده‌هایی چون زمان داوری کوتاه و هزینه‌های انتشار نسبتاً پایین جذب می‌کنند اما شهرت شما به عنوان یک محقق خوب شاید با انتشار در این مقالات آسیب ببیند.

به درخواست‌های نویسندگان، ویراستاران، داوران و ناشران به موقع پاسخ دهید!

بر طبق تجربه افراد مختلف، گاهی خود نویسندگان عاملی کلیدی در انتشار با تاخیر مقالات هستند. اگر می‌خواهید مقاله شما سریع‌تر چاپ شود، خودتان نیز باید به این موضوع کمک کنید.

 گاهی خود نویسندگان عاملی کلیدی در انتشار با تاخیر مقالات هستند.
گاهی خود نویسندگان عاملی کلیدی در انتشار با تاخیر مقالات هستند.

این با مکاتبات خوب بین نویسندگان همکار شروع می‌شود: اگر چندین نویسنده مشترک در مقاله خود دارید، فراموش نکنید که مقاله شما احتمالاً برای آنها اولویت بالایی ندارد. باید به طور منظم با آنها تماس بگیرید و در بیان درخواست‌های خود صریح باشید. از آنها چه می‌خواهید؟ آنها باید چه کار کنند؟ برای انجام این کارها تا چه زمانی فرصت دارند؟

همین امر در مورد هر درخواستی که از طرف مجله دریافت می‌کنید، صدق می‌کند. ویراستاران و داوران به احتمال زیاد پس از گذراندن دور اول بررسی همتا، اصلاحاتی را برای شما ارسال می‌کنند. به موقع، ترجیحاً قبل از پایان مهلت، به آنها پاسخ دهید. این امر باز هم به شما کمک می‌کند تا مقاله خود را سریع‌تر به خط پایان برسانید.

سخن پایانی

به شما تبریک می‌گوییم که تصمیم گرفته‌اید که تا قبل از پایان امسال، نگارش مقاله خود را به اتمام برسانید و برای انتشار آن اقدام کنید. اگر تحقیقات خود را انجام داده باشید، این یک هدف بلندپروازانه اما قابل دستیابی است. پس هدف خود را معطل نگذارید و مقاله‌نویسی را همین الان شروع کنید!

با ترجمیک همه خدمات زبانی از جمله ترجمه مقاله و کتاب تا ترجمه رسمی مدارک و ویرایش نیتیو، تنها با چند کلیک انجام می‌شود. برای مشاهده هزینه و قیمت ترجمه و مقایسه پلن‌ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.