معرفی زبان سوئدی به همراه کلمات پرکاربرد آن

در سوئد به چه زبانی صحبت می‌شود؟

قصد ادامه تحصیل در سوئد را دارید؟ پس قبل از سفر به این کشور باید بدانید که در سوئد به چه زبانی صحبت می‌شود. این به شما کمک می‌کند که بهتر برای آینده خود و اقداماتی که باید انجام دهید، برنامه‌ریزی کنید.

زبان رسمی سوئد، سوئدی است، یک زبان آلمانی نزدیک به دانمارکی و نروژی. با این حال، اکثر افرادی که در شهر استکهلم سوئد زندگی می‌کنند، انگلیسی را روان صحبت می‌کنند، بنابراین برای برقراری ارتباط با میزبان یا کارکنان هتل، نیازی به یادگیری زبان سوئدی نخواهید داشت. البته اگر قصد ادامه تحصیل در سوئد را دارید، بهتر است که با این زبان آشنا شوید.

هم‌چنین برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی باید اقدامات دیگری را هم انجام دهید. از جمله این اقدامات می‌توان به تهیه ترجمه رسمی مدارک تحصیلی، تقویت رزومه علمی، انتخاب دانشگاه،‌ مکاتبه با استادان دانشگاه مورد نظر و … اشاره کرد.

اگر شما هم درباره زبان رسمی سوئد به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، در ادامه این مقاله سایت ترجمه ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

چه زبان‌هایی در سوئیس صحبت می‌شود؟

سوئدی، زبان رسمی کشور سوئد

در سوئد، تقریباً همه به زبان سوئدی یا به قول خودشان «Svenska» صحبت می‌کنند. این زبان را که توسط حدود ۱۰ میلیون نفر صحبت می‌شود، نه تنها در سوئد، بلکه در فنلاند و بسیاری از شهرهای مرزی دانمارک نیز خواهید یافت.

در سوئد، تقریباً همه به زبان سوئدی یا به قول خودشان «Svenska» صحبت می‌کنند.
در سوئد، تقریباً همه به زبان سوئدی یا به قول خودشان «Svenska» صحبت می‌کنند.

سوئدی زبانی از خانواده زبانی آلمانی شمالی است و به نروژی و دانمارکی نزدیک است. گویشوران زبان‌های ژرمنی مانند آلمانی، هلندی و انگلیسی دارای ساختارهای گرامری مشابه هستند، بنابراین اگر به یکی از این زبان‌ها مسلط هستید، یادگیری سوئدی برای شما آسان خواهد بود!

با این‌که زبان رسمی سوئد، سوئدی است اما اکثر دانشجویان بین‌المللی در صورت صحبت کردن به زبان انگلیسی، با مشکلات چندانی در سوئد مواجه نمی‌شوند.

معرفی و بررسی ویژگی‌های زبان سوئدی

زبان سوئدی در اصل از زبان نورس قدیم، زبان رایج در اسکاندیناوی در دوران وایکینگ‌ها، آمده است. به همین دلیل گویشوران سایر زبان‌های اسکاندیناوی مانند نروژی‌ها، دانمارکی‌ها، سوئدی‌ها و تا حدودی ایسلندی‌ها اغلب زبان‌های هم‌دیگر را درک می‌کنند.

وقتی سوئدی می‌خوانید، احتمالا برخی از کلمات را تشخیص می‌دهید زیرا بسیاری از کلمات منشاء آلمانی، فرانسوی و انگلیسی دارند. با این حال، سوئدی‌ها اغلب آن کلمات را با سیستم املای سوئدی می‌نویسند.

الفبای سوئدی ممکن است که برای کسی که با این زبان آشنا نیست، کمی ترسناک به نظر برسد. در حالی که در واقعیت این‌گونه نیست و شباهت زیادی به الفبای انگلیسی است. البته زبان سوئدی دارای سه حرف اضافی به غیر از ۲۶ حرف الفبای اصلی لاتین است: å، ä و ö. هر سه این حرف‌ها مصوت هستند و تلفظ آن‌ها با هم متفاوت است. حرف å مانند o در «for»‌، ä مانند ai در «air» و ö مانند er در «her» به نظر می‌رسد.

الفبای سوئدی شباهت زیادی به الفبای انگلیسی دارد.
الفبای سوئدی شباهت زیادی به الفبای انگلیسی دارد.

هم‌چنین در زبان سوئدی، حرف G دو تلفظ اصلی دارد. تلفظ اول این حرف مانند حرف g در get به نظر می‌رسد و زمانی که قبل از حروف صدادار سخت (A، O، U و Å) ظاهر می‌شود، به این شکل تلفظ می‌شود. هنگامی که قبل از یک مصوت نرم (E، I، Y، Ä یا Ö) می‌آید، G مانند y در yet به نظر می‌رسد. حرف G همچنین وقتی بعد از R یا L می‌آید، تلفظ ملایم‌تری دارد.

کلمات پرکاربرد سوئدی

واژه

ترجمه سوئدی

ترجمه انگلیسی

بله

Ja

Yes

نه

Nej

No

خوب

Bra

good

صبح

Morgan

Morning

شب

Natt

Night

لطفا

Snalla

Please

خداحافظ

Hej da

Goodbye

قطار

Taget

Train

اتوبوس

Bussen

Bus

مردها

Herrar

Men

زن‌ها

Damer

Women

کلمات پرکاربرد سوئدی

مطالب مرتبط:

معرفی زبان‌های خانواده زبانی آلمانی

افعال پرکاربرد سوئدی

فعل

ترجمه سوئدی

ترجمه انگلیسی

بودن

att vara

to be

داشتن

att ha

to have

فعل کمکی زمان آینده

ska

shall, will

توانستن

kan

can

خواستن

vill

want

آمدن

att komma

to come

شدن

att bli

to become, get

گفتن

att säga

to say, tell

رفتن

att gå

to go, walk

گرفتن

att ta

to take

پرسیدن

att fråga

to ask

باور داشتن

att tro

to believe

فکر کردن

att tycka

to think, find

دانستن

att veta

to know

نیاز داشتن

att behöva

to need

افعال پرکاربرد سوئدی

جملات پرکاربرد سوئدی

جمله

ترجمه سوئدی

ترجمه انگلیسی

من متوجه نمی‌شوم

Jag forstar inte

I don’t understand

متشکرم

Tack

Thank you

اسمت چیه؟

Vad heter du

What is your name?

اسم من هست …

Jag heter

My name is …

ببخشید

Ursakta

Excuse me

خواهش می‌کنم

Varsagod

You’re welcome

چند سالته؟

Hur ar det

How are you

می‌تونی سوئدی صحبت کنی؟

Talar du svenska

Do you speak Swedish

می‌تونی انگلیسی صحبت کنی؟

Pratar du engelska

Do you speak English

صبح به خیر

God morgen

Good morning

شب به خیر

God natt

Good night

من متاسفم

Jag ar ledsen

I’m sorry

جملات پرکاربرد سوئدی

سایر زبان‌های رسمی در سوئد

در سال ۲۰۰۰، پنج زبان اقلیت در سوئد وضعیتی رسمی به دست آوردند: فنلاندی، مینکیلی، Romani Chib، سامی و ییدیش که قانون زبان از آنها حمایت می‌کند. کودکانی که والدین آنها به اقلیت ملی تعلق دارند، حق یادگیری و استفاده از این زبان‌ها را دارند.

شرایطی ویژه برای فنلاندی، مینکیلی و سامی اعمال می‌شود زیرا در مناطق خاصی از سوئد این زبان‌ها ریشه تاریخی دارند و هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مناطق مردم حق دارند که از این زبان‌ها برای ارتباط با مقامات اداری آن مناطق استفاده کنند.

پنج زبان رسمی اقلیت ملی در سوئد سابقه تاریخی طولانی دارند که این امر، یکی از معیارهای دستیابی به این موقعیت بوده است. برای کسب این جایگاه در سوئد، زبان مورد نظر باید حداقل برای سه نسل متوالی یا ۱۰۰ سال بدون وقفه صحبت شده باشد.

سخن پایانی

بسیاری می‌گویند که یادگیری زبان سوئدی می‌تواند راه را برای درک سایر زبان‌های اسکاندیناوی مانند دانمارکی و نروژی باز کند. هم‌چنین سوئدی یکی از دو زبان رسمی در پنجمین کشور شمال اروپا، فنلاند است. تقریباً ۳۰۰۰۰۰ نفر در فنلاند زبان سوئدی را به عنوان زبان اول خود صحبت می‌کنند.

یادگیری این زبان بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های سوئد را دارند. خوشبختانه این زبان در میان همه زبان‌های اسکاندیناوی در دسترس‌ترین زبان‌به حساب می‌آید، با ساختار گرامری مشابه انگلیسی و مقدار زیادی واژگان بسیار مشابه با این زبان. پس اگر به انگلیسی مسلطید، چندان هم برای یادگیری این زبان با مشکل مواجه نمی‌شوید.

اگر به خدمات ترجمه، ویرایش و تولید محتوا در بیش از سی زبان زنده دنیا نیاز دارید، خدمات سایت ترجمه ترجمیک گزینه مناسبی برای شما است. برای مشاهده هزینه ترجمه کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.