رفرنس‌دهی به روش هاروارد

همه چیز درباره رفرنس‌دهی به سبک هاروارد

در این آموزش از سایت ترجمه مقاله ترجمیک، با صفر تا صد رفرنس‌دهی به سبک هاروارد آشنا می‌شویم. علاوه بر این، این سبک ارجاع‌دهی را با سبک‌های شیکاگو، APA و MLA مقایسه می‌کنیم و اصول رفرنس‌دهی به دو نویسنده با این سبک را مرور می‌کنیم.

پس از ورود به دنیای مقاله‌نویسی با سبک‌های ارجاع‌دهی مختلفی از جمله سبک هاروارد روبه‌رو می‌شوید و احتمالا اولین باری که نام این سبک را می‌شنوید، یاد دانشگاه معروف هاروارد می‌افتید. هاروارد یکی از دانشگاه‌های معتبر و شناخته‌شده آمریکاست و اخذ پذیرش در آن کار هر کسی نیست!

اما خبر خوب این است که این سبک ارجاع‌دهی، فقط نام خود را از این دانشگاه گرفته و پیچیدگی خاصی ندارد. کافیست چند نکته و قاعده را به خاطر بسپارید و به‌راحتی از این سبک استفاده کنید.

اگر تاکنون با رفرنس‌دهی به سبک هاروارد آشنایی نداشتید، در این مطلب ما را همراهی کنید.

مطالب مرتبط:

فرضیه صفر چیست و در پژوهش چه تاثیری دارد؟

تعریف سبک رفرنس‌دهی هاروارد به زبان ساده

سبک رفرنس‌دهی هاروارد، هیچ ارتباطی به دانشگاه معروفی که همه می‌شناسیم ندارد پس اجازه ندهید اسم «هاروارد» شما را گول بزند! البته ناگفته نماند که این سبک رفرنس‌دهی، برای نخستین بار توسط ادوارد لورن مارک، مدیر آزمایشگاه جانورشناسی دانشگاه هاروارد، استفاده شد. در حال حاضر نیز هاروارد، یکی از سبک‌های استناددهی بین‌المللی است که برای مقالات آکادمیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رفرنس‌دهی به روش هاروارد

مقایسه سبک رفرنس‌دهی هاروارد با سبک‌های شیکاگو، APA و MLA

سبک رفرنس‌دهی هاروارد و سایر سبک‌های رفرنس‌دهی مثل شیکاگو، APA و MLA در یک خانواده قرار دارد و تنها در جزئیاتی مثل محتوا و نشانه‌گذاری نقل قول کامل متفاوت است. همچنین سبک هاروارد، سبک تاریخ-نویسنده نیز خوانده می‌شود. چراکه علاوه بر نام خانوادگی نویسنده، تاریخ انتشار را نیز قید می‌کند.

مطالب مرتبط:

انواع روش‌های ارجاع‌دهی

استناددهی به سبک هاروارد برای ارجاعات درون متنی

برای ارجاعات درون‌متنی می‌توانید از سبک استناددهی هاروارد استفاده کنید. این سبک نام خانوادگی نویسنده و سال انتشار مقاله مرجع را داخل پرانتز قرار می‌دهد و به لابه‌لای متن شما اضافه می‌کند. البته فراموش نکنید که حتی در صورت استفاده از این سبک نیز به یک لیست استناددهی کامل در انتهای مقاله نیاز دارید.

استناددهی درون‌متنی به سبک هاروارد در انتهای جمله، بند یا پاراگراف قرار می‌گیرد و به مرجع جمله اشاره می‌کند. دقت کنید که پارانتز حامل مرجع جمله، قبل از علائم نگارشی مثل نقطه یا کاما می‌آید.

نکته: ممکن است قصد ارجاع‌دهی به صفحات خاصی از یک مقاله یا کتاب را داشته باشید. در این صورت منعی برای استفاده از سبک هاروارد وجود ندارد. تنها کافیست از علائم اختصاری p (برای یک صفحه) یا pp (برای محدوده‌ای از صفحات استفاده کنید.

Humans use one type of thinking for instinctive, emotional decisions, but a different type of thinking for slower, more strategic decisions (Kahneman, 2011).

“The attentive System 2 is who we think we are [ . . . ] but it often endorses or rationalizes ideas and feelings that were generated by System 1” (Kahneman, 2011, p. 406).

ممکن است بخشی از مقاله شما حالت روایی داشته باشد یعنی در آن به طور مستقیم نام نویسنده یا سال را قید کرده باشید. در این حالت تکرار این اطلاعات در ارجاعات لزومی ندارد و قابل حذف کردن است. به عبارت دیگر در چنین مواردی، استناددهی باید تنها اطلاعاتی که در متن ذکر نشده را دربربگیرد.

As Daniel Kahneman says on page 406, System 2 “often endorses or rationalizes ideas and feelings that were generated by System 1” (۲۰۱۱).

استناددهی به سبک هاروارد در فهرست مراجع مقاله

سبک استناددهی هاروارد نیز می‌تواند مانند سبک‌های APA و MLA در فهرست مراجع مقالات مورد استفاده قرار بگیرد. در صورت استفاده از این سبک، هر مرجع باید شامل موارد زیر باشد:

  • نام نویسنده، به این صورت که اول نام خانوادگی و سپس حرف اول نام کوچک وی می‌آید.
  • عنوان کامل
  • شماره نسخه
  • محل انتشار (معمولا یک شهر)
  • نام ناشر
  • نام مجله با شماره جلد و شماره صفحه
  • URL و تاریخ در دسترس قرار گرفتن برای مخاطبان آنلاین

نکته: مراجع مختلف را به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی نویسندگان مرتب کنید. اگر فهرست مراجع شامل چند اثر از یک نویسنده باشد، باید به تاریخ انتشار آن‌‌ها دقت کنید و لیست کردن را بر این اساس انجام دهید.

نکته: بعد از نوشتن عنوان Reference List یا فهرست مراجع، دوتا فاصله بزنید و سپس مراجع را لیست کنید.

در ادامه چند نمونه استناددهی به سبک هاروارد به کتاب‌ها، مقالات و وب‌سایت‌ها را بررسی می‌کنیم.

رفرنس‌دهی به سبک هاروارد به کتاب‌ها

استناددهی به کتاب‌ها در فهرست مراجع، از فرمول بسیار خاصی پیروی می‌کند. به عنوان مثال باید حتما به علائم نگارشی و مورب‌نویسی (ایتالیک‌نویسی) دقت کنید.

فرمول رفرنس‌دهی به سبک هاروارد به کتاب‌ها در زبان فارسی

نام خانوادگی نویسنده، حرف اول نام کوچک نویسنده. (سال انتشار) عنوان به صورت جمله. نسخه ویرایش محل انتشار: نام ناشر.

فرمول رفرنس‌دهی به سبک هاروارد به کتاب‌ها در زبان انگلیسی

Last name of author, Initial of first name. (Year of publication) Title in sentence case. #th edn. Place of publication: Publisher name.

مثال:

Kahneman, D. (2011) Thinking, fast and slow. ۲nd edn. New York: Farrar, Straus and Giroux.

رفرنس‌دهی به روش هاروارد

ارجاع‌دهی به سبک هاروارد به مقالات علمی

برای ارجاع‌دهی به مقالات علمی، همان اطلاعاتی که در رفرنس‌دهی به کتاب‌ها استفاده کردیم را به اضافه نام، شماره جلد و شماره صفحات قید کنید. حال ممکن است به صورت آنلاین به مقاله دسترسی پیدا کرده باشید. در این صورت، به URL یا DOI، تاریخ دسترسی به مقاله و واژه آنلاین که داخل براکت قرار گرفته نیز نیاز دارید.

فرمول ارجاع‌دهی به سبک هاروارد به مقالات در زبان انگلیسی

Last name, Initial. (Year of publication) ‘Title of article,’ Title of journal, volume #(issue #), #–# [online]. Available at: URL or DOI (Accessed: Day Month Year).

مثال:

Lu, T. and Chen, F. (2011) ‘Multiwfn: A multifunctional wavefunction analyzer,’ Journal of Computational Chemistry, ۳۳(۵), pp. 580–۵۹۲ [online]. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jcc.22885 (Accessed: 27 August 2023).

به یاد داشته باشید که اگر از منابع چاپی استفاده می‌کنید، به برچسب، URL یا تاریخ دسترسی «آنلاین» نیازی ندارید.

Lu, T. and Chen, F. (2011) ‘Multiwfn: A multifunctional wavefunction analyzer,’ Journal of Computational Chemistry, ۳۳(۵), pp. 580–۵۹۲٫

ارجاع‌دهی به سبک هاروارد به وب‌سایت‌ها

تا اینجا ارجاع‌دهی به مقالات علمی و کتاب‌ها به سبک هاروارد را آموختیم. حال سراغ ارجاع‌دهی به وب‌سایت‌ها می‌رویم و خبر خوب این است که استناددهی به این منابع، کار ساده‌تری است. چراکه تنها به نام وب‌سایت و نویسنده (یا سازمان منتشرکننده) نیاز دارید. البته URL، تاریخ دسترسی و همچنین کلمه آنلاین داخل پرانتز را از قلم نیندازید.

فرمول ارجاع‌دهی به سبک هاروارد به وب‌سایت‌ها در زبان انگلیسی

 Last name, Initial. / Name of organization. (Year of publication) Title of page/site [online]. Available at: URL (Accessed: Day Month Year).

فرمول ارجاع‌دهی به سبک هاروارد به وب‌سایت‌ها در زبان فارسی

نام خانوادگی/ نام سازمان. (سال انتشار) عنوان صفحه/سایت [آنلاین]. موجود در: URL (دسترسی: روز ماه سال).

مثال:

Grammarly. (2023) A guide to in-text citations: APA, MLA, and Chicago [online]. Available at: https://www.grammarly.com/blog/in-text-citations (Accessed: 2 August 2023).

سخن پایانی

در این مطلب با رفرنس‌دهی به روش هاروارد به کتاب‌ها، مقالات علمی و وب‌سایت‌ها آشنا شدیم. فرمول استناددهی به این سبک را بررسی کردیم و مثال‌های عملی را نیز مشاهده کردیم. برای آموزش بیشتر در زمینه مقاله‌نویسی، وبلاگ ترجمیک را دنبال کنید.

اگر با محدودیت زمانی مواجه هستید، می‌توانید از خدمات ترجمه فوری انگلیسی به فارسی ترجمیک استفاده کنید. برای مشاهده قیمت ترجمه فوری کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.