بررسی عمق کلیک در سئو و تاثیر آن بر سایت‌های مختلف

عمق کلیک چیست؟ آیا تاثیری بر رتبه‌بندی گوگل دارد؟

در این مطلب از سایت سفارش آنلاین تولید محتوا ترجمیک خواهیم دید که عمق کلیک چیست؟ آیا می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی گوگل کمکی می‌کند؟

عدم وجود محدودیت در تعداد صفحات، یکی از حقایق جالبی است که در خصوص وب‌سایت‌ها وجود دارد. به عبارت دیگر شما می‌توانید وب‌سایتی با میلیون‌ها صفحه ایجاد کنید یا تنها چند صفحه محدود داشته باشید. با این وجود، نکته مهم اینجاست که همه صفحات سایت، به یک اندازه مهم هستند و باید به‌راحتی در دسترس کاربران قرار بگیرند. اما در دسترس بودن صفحات وب‌سایت برای کاربران با چه عاملی سنجیده می‌شود؟

عمق کلیک عامل مهمی است که در پیدا کردن صفحات توسط کاربران یا جلوگیری از دسترسی آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. با این تفاصیل آیا می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که عمق کلیک در رتبه‌بندی گوگل تاثیر دارد؟ در ادامه به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد.

مطالب مرتبط:

۹ مشکل سئو سایت شما که از آن بی‌خبر بودید!

عمق کلیک چیست؟

پیش از هر چیز بهتر است مفهوم «عمق کلیک» را بررسی کنیم. اما اجازه دهید که به جای تعاریف پیچیده، کار را با یک مثال ساده و ملموس، راحت‌تر کنیم.

تصور کنید که وارد صفحه اصلی یک سایت (مثلا ترجمیک) شده‌اید و می‌خواهید هزینه خدمات این موسسه را مشاهده کنید. ما از قبل این نیاز شما را پیش‌بینی کرده‌ایم و لینک صفحه هزینه خدمات را در صفحه اصلی قرار داده‌ایم. بنابراین با یک کلیک، از صفحه اصلی به صفحه هزینه منتقل خواهید شد. حال اگر عمق کلیک صفحه اول را ۰ در نظر بگیریم، عمق کلیک صفحه هزینه ۱ خواهد بود.

حال تصور کنید که می‌خواهید از صفحه اصلی ما وارد وبلاگ ترجمیک شوید و مطالب مربوط به سئو را مطالعه کنید. پس باید از صفحه اصلی روی لینک «وبلاگ» کلیک کنید و بعد از انتقال به وبلاگ روی دسته «سئو» کلیک کنید. در واقع برای رسیدن به این دسته باید دو بار کلیک کنید و این یعنی عمق کلیک آن ۲ است.

عمق کلیک تعداد کلیک‌هایی است که برای رفتن از صفحه اصلی سایت به سایر صفحات آن موردنیاز است.

در این مطلب در حال بررسی این ادعا هستیم:

صفحاتی که عمق کلیک کمتری دارند، در SERP رتبه بهتری دارند.

عمق کلیک چیست؟

آیا عمق کلیک روی رتبه سایت‌ها تاثیرگذار است؟

جان مولر در رویداد مرکزی گوگل وبمستر که در سال ۲۰۱۸ برگزار شد، صراحتا به عمق کلیک اشاره کرد و این طور بیان نمود که:

«اگر صفحه اصلی را به عنوان قوی‌ترین صفحه هر سایت در نظر بگیریم، می‌توانیم این‌طور نتیجه‌گیری کنیم که گوگل برای صفحاتی که تنها یک کلیک با صفحه اصلی فاصله دارند، ارزش بیشتری قائل است و آن‌ها را در صفحات اول نتایج جست‌وجو نشان می‌دهد.»

این، دقیقا با آنچه درباره خزنده‌های موتورهای جست‌وجو می‌دانیم مطابقت دارد.

برندان بنت از Selesti نیز این طور می‌گوید که بعید است خزنده‌های گوگل، صفحاتی که سه کلیک با صفحه اصلی فاصله دارند را بخزند (مگر این که سایتی بسیار معتبر باشد). در نتیجه احتمالا این صفحات ایندکس نمی‌شوند، ترافیک ارگانیک جذب نمی‌کنند و رتبه‌ای نیز نمی‌گیرند.

این ادعاها با الگوریتم PageRank نیز قابل توجیه است. این الگوریتم ارزش صفحات وب را با تعداد و کیفیت صفحاتی که به آن لینک می‌دهند، می‌سنجد. از سوی دیگر صفحه اصلی اکثر وب‌سایت‌ها، باارزش‌ترین و معتبرترین صفحه هستند. بنابراین صفحاتی که مستقیما از صفحه اصلی پیوند داده می‌شوند، مهم، معتبر و ارزش تلقی می‌شوند.

مطالب مرتبط:

۱۴ نکته مهم برای ایمن‌سازی سایت‌های وردپرسی

سخن پایانی

در این مطلب با یکی از اصطلاحات مهم دنیای سئو یعنی عمق کلیک آشنا شدیم و دیدیم که عمق کلیک می‌تواند رتبه‌بندی صفحات شما را تحت‌الشعاع قرار دهد. با این وجود فراموش نکنید که تجربه کاربری نیز باید به عنوان یکی از اولویت‌های مهم شما در نظر گرفته شود. بنابراین تجربه کاربری را قربانی کاهش عمق کلیک نکنید و فقط در صغحه اول سایت به صفحاتی لینک دهید که برای کاربر بسیار مهم و حیاتی هستند.

استفاده از خدمات تولید محتوای متنی یکی از بهترین روش‌های بهبود سئو و جایگاه کلمات کلیدی سایت است. برای استفاده از این خدمات و مشاهده هزینه تولید محتوای متنی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.