کلاکینگ در سئو چیست؟

کلاکینگ در سئو چیست؟ و چگونه با آن مقابله کنیم؟

در این مطلب از سایت سفارش آنلاین تولید محتوا ترجمیک، به مبحث کلاکینگ در سئو می‌پردازیم و خواهیم دید که این عامل چگونه روی رتبه‌بندی سایت تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین با راه‌های مقابله با کلاکینگ نیز آشنا خواهیم شد.

فرقی ندارد که محتواهای سایت شما چه‌قدر باکیفیت و مفید باشند. چراکه تا زمانی که در دسترسی مخاطبان هدف قرار نگیرند و آن‌ها را به مشتری تبدیل نکنند، هیچ ارزشی نخواهند داشت. درست همین‌جاست که سئو و قوانین آن وارد عمل می‌شوند و مانند یک کاتالیزگر، رسیدن محتواهای شما به مخاطبان را تسهیل می‌کند.

با این حال برخی از تکنیک‌های سئو خیلی هم اخلاقی و صحیح نیستند و به بیان دقیق‌تر در دسته کلاه سیاه قرار می‌گیرند. این تکنیک‌ها، در ابتدا سایت شما را بالا می‌برند اما پس از مدتی توسط گوگل تشخیص داده می‌شوند و شیرینی رفتن به صفحه اول را با تلخی جریمه‌های سفت و سخت گوگل از بین می‌برند.

کلاکینگ، یکی از این تکنیک‌هاست. اگر با این تکنیک کلاه سیاه و راه‌های مقابله با آن آشنایی ندارید، در ادامه همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

بودجه خزش (Crawl Budget) چیست و چگونه آن را بهینه کنیم؟

کلاکینگ در سئو به چه معناست؟

به‌تازگی یادگیری اصول سئو را شروع کرده‌اید؟ پس دیر یا زود با راه‌های میانبری به اسم سئو کلاه سیاه آشنا خواهید شد.

سئوی کلاه سیاه، دقیقا همان‌طورکه از نامش پیداست، به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها اطلاق می‌شود که برای فریب موتورهای جست‌وجو و دستیابی به رتبه‌های بالاتر، طراحی شده‌اند.

کلاکینگ نیز یکی از تکنیک‌های کلاه سیاه و در لغت به معنای پنهان کردن است. این تکنیک نسخه‌ی متفاوتی از صفحات خود را به مخاطبان نشان می‌دهد؛ حال آن که نسخه اصلی چیز دیگری است. زمانی که کلاکینگ به صورت عامدانه و هدفمند انجام شود، به عنوان تلاش برای فریب دادن ربات‌های گوگل و نقض جدی دستورالعمل‌های گوگل تلقی می‌شود. بنابراین با جریمه‌ای سنگین همراه خواهد بود.

دقت داشته باشید که کلاکینگ می‌تواند به صورت ناخودآگاه و تصادفی اتفاق بیفتد. بنابراین باید بدانیم که این خطا چگونه اتفاق می‌افتد و در صورت مشاهده آن باید چه واکنشی داشته باشیم.

کلاکینگ در سئو چگونه اتفاق می‌افتد؟

کلاکینگ در سئو، می‌تواند به روش‌های مختلفی اتفاق بیفتد. نکته مهم اینجاست که همه این روش‌ها، نتیجه مشترکی دارند: جریمه و اخطار گوگل. در این بخش با رایج‌ترین روش‌های بروز کلاکینگ آشنا خواهیم شد.

پنهان کردن متن

برخی از صاحبان وب‌سایت‌ها، ایده‌ی به‌ظاهر هوشمندانه‌ای برای فریب موتورهای جست‌وجو دارند: درج متن نامرئی در محتوای صفحات! هم‌رنگ کردن متن و پس‌زمینه، ساده‌ترین راه برای اجرای این ایده است. البته در برخی موارد نیز این پنهان‌کاری کمی حرفه‌ای‌تر و به کمک کدهای جاوا اسکریپت و CSS انجام می‌شود.

پنهان‌سازی عامل کاربر

عامل کاربر در واقع برنامه‌ای است که از طرف یک کاربر عمل می‌کند. به عنوان مثال مرورگر وب یک عامل کاربر است. این برنامه اطلاعات وب‌سایت را روی سیستم عامل واکشی می‌کند. هنگامی که کاربر یک عبارت را در مرورگر جستجو کند، مرورگر کدی را به سرور ارسال کرده و عامل کاربر شناسایی می شود. اما اگر در این بین، عامل کاربر به عنوان یک خزنده (Crawler) شناسایی شود، محتوای پنهان شده ارائه می گردد.

کلاکینگ در سئو چیست؟

تغییر IP

این، یکی از رایج‌ترین انواع کلاکینگ است و زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر از طریق سایت دیگری که رتبه سئوی بالاتری دارد، به سایت شما هدایت شود. برای استفاده از این روش می‌توانید از سوابق DNS برای شناسایی آدرس IP و تنظیم فایل htaccess برای تغییر مسیر کاربران استفاده کنید.

تکنیک HTTP Accept-langauge

در این تکنیک، هدر HTTP Accept-Language کاربر بررسی می‌شود و مشخص می‌شود که بازدید توسط افراد انجام شده یا توسط خزنده‌های وب؟ اگر بازدیدکننده خزنده تشخیص داده شود، به جای نسخه واقعی نسخه پنهان‌شده سایت به نمایش درمی‌آید.

چرا باید از کلاکینگ در سئو خودداری کنیم؟

کلاکینگ در سئو، می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. مثلا ممکن است سایتی عناصر بصری سنگین و عناصر متنی سبک داشته باشد یا شدیدا به Flash متکی باشد؛ یعنی دقیقا همان چیزهایی که واقعا گوگل را عصبانی می‌کند! با این حال استفاده از این تکنیک، توصیه نمی‌شود چراکه:

کلاکینگ می‌تواند منجر به جریمه گوگل شود!

صرف نظر از این که عامدانه مرتکب کلاکینگ شده‌اید یا ناخودآگاه به دام آن افتاده‌اید و نوع کلاکینگِ انجام‌شده، در معرض جریمه گوگل قرار خواهید داشت. زمانی هم که این جریمه اجرا شود، رتبه صفحات شما به‌شدت سقوط خواهد کرد. اوضاع زمانی وخیم‌تر می‌شود که بفهمیم برای جبران جریمه و بازگشت به حالت قبلی، راه دور و درازی در پیش خواهید داشت. حتی هیچ تضمینی وجود ندارد که مجددا جایگاه قبلی خود را به دست بیاورید.

حتی ممکن است کار به جریمه ختم نشود!

در برخی موارد، گوگل تنها با اعمال جریمه از کنار کلاکینگ عبور نمی‌کند و رفتار سخت‌گیرانه‌تری از خود نشان می‌دهد. در چنین مواردی، سایت به‌کلی از سیستم فهرست‌بندی گوگل حذف می‌شود و انگار که اصلا وجود نداشته است! چراکه دیگر کسی نمی‌تواند آن را پیدا کند و برای هیچ عبارت و کلمه کلیدی بالا نمی‌آید. این، همان چیزی است که به عنوان جریمه دستی شناخته می‌شود و حتی سخت‌تر از جریمه‌های الگوریتمی است.

حتما مچ‌تان گرفته می‌شود!

گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو، حساسیت زیادی روی تکنیک‌های کلاه سیاه و به طور کلی هرگونه تخطی از قوانین خود دارند. شاید افراد زیادی سال‌ها پیش، کلاکینگ کردند و قصر درفتنند اما ما در دنیای امروز سئو، زیر ذره‌بین‌های دقیق‌تری هستیم و حتما گرفتار خواهیم شد.

به برند شما آسیب می‌زند!

این نکته مهم را هیچ وقت از یاد نبرید: هر چیزی که به نفع کاربران و مخاطبان نباشد، به نفع شما و کسب و کارتان نیز نخواهد بود. در واقع مردم دوست ندارند فریب بخورند و اگر احساس کنند که از جانب شما فریب داده می‌شوند، قطعا اعتمادشان را از دست می‌دهند. می‌بینید؟ ممکن است سعی کنید با کلاکینگ جایگاه بهتری به دست بیاورید اما نه تنها موفق نمی‌شوید، بلکه ارزشمندترین دارایی یعنی اعتماد مخاطبان را نیز از دست می‌دهید.

از کجا مطمئن شویم که سایت ما دچار کلاکینگ نشده است؟

گفتیم که کلاکینگ می‌تواند به صورت تصادفی نیز اتفاق بیفتد. بنابراین حتما روش‌های زیر را امتحان کنید تا مطمئن شوید که سایت شما از این آسیب کلاه سیاه در امان است.

نتایج SERP را با نتایج واقعی مقایسه کنید

حتما می‌دانید که وقتی صفحه‌ای در SERP ظاهر می‌شود، بخش کوتاهی از محتوای آن به عنوان نمونه به مخاطبان نشان داده می‌شود. روشن است که اگر وارد صفحه شویم، باید عینا همان عبارت را پیدا کنیم. در غیر این صورت یک جای کار لنگ می‌زند و ممکن است سایت دچار کلاکینگ شده باشد.

به بقیه زنگ‌های خطر توجه کنید

همیشه این احتمال وجود دارد که اگر سایتی از یکی از ترفندهای کلاه سیاه استفاده کند، احتمالا از ترفندهای دیگر نیز استفاده خواهد کرد. بنابراین به دنبال نشانه‌های خطرناکی مثل محتوای ضعیف، کیورد استافینگ، بک‌لینک‌های غیراصولی و مواردی از این قبیل باشید. البته این کار بیشتر برای تشخیص کلاکینگ در سایر سایت‌ها به عنوان مثال سایت رقبا کاربرد دارد.

کلاکینگ در سئو چیست؟

از ابزارهای آنلاین استفاده کنید

شاید ساده‌ترین و بهترین راهِ بررسی کلاکینگ سایت‌ها، استفاده از ابزارهای آنلاین مثل SiteChecker یا DupliChecker باشد. این ابزارها نه تنها خیال شما را از بابت کلاکینگ کردن سایت راحت می‌کنند بلکه اسکریپت‌های پنهان و سایر کدهای مشکل‌ساز را نیز شناسایی می‌کنند. بنابراین سعی کنید حتما استفاده از این ابزارها را در چک لیست سئوی فنی سایت خود قرار دهید.

جمع‌بندی

در نهایت می‌توان این طور جمع‌بندی کرد که نتایج سریع تکنیک‌های کلاه سیاه، ارزش جریمه‌های سنگین و طولانی گوگل را ندارد. بنابراین بهترین راهکار این است که اصول و قواعد سئو را رعایت کنیم و آهسته و پیوسته پیش برویم تا به نتایجی عالی و ارزشمند برسیم.

تولید محتوای اصولی یکی از بهترین راه‌های رسیدن به رتبه سئوی خوب است. با این حال اگر زمانی برای انجام این کار ندارید، از خدمات تولید محتوای متنی ترجمیک استفاده کنید. برای مشاهده هزینه تولید محتوای متنی نیز کافیست روی لینک رنگی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.