سندروم ایمپاستر

سندروم ایمپاستر و راهکارهای مقابله با آن برای فریلنسرها

در این مقاله از سایت ترجمه ترجمیک با همه چیز درباره سندروم ایمپاستر یا خودویرانگری آشنا می‌شویم. همچنین راهکارهایی را برای مقابله فریلنسرها با این سندروم ارائه می‌کنیم.

شما هم مثل بسیاری از افراد کارهای انعطاف‌پذیر را ترجیح می‌دهید و دوست ندارید مجبور به کار در ساعات و محل مشخصی باشید؟ پس حتما سراغ فریلنسری رفته‌اید یا به دنبال راهی برای ورود به دنیای فریلنسرها هستید.

انتخاب بسیار خوبی کرده‌اید اما آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که مشاغل فریلنسری نیز مانند سایر مشاغل از آسیب‌های روانی در امان نیستند؟ آیا با این آسیب‌ها آشنا هستید و راه مقابله با آن‌ها را می‌دانید؟

سندروم ایمپاستر یا خودویرانگری، یکی از آسیب‌های روانی است که ممکن است فریلنسرها را درگیر کند. برای شناخت این آسیب و راه‌های مقابله با آن، ادامه مطلب را از دست ندهید.

مطالب مرتبط:

۵ روش موثر و کاربردی برای مقابله با نشخوار ذهنی حین کار

سندروم ایمپاستر یا خودویرانگری چیست؟

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که شایسته دستاوردها و موفقیت‌هایتان نبوده‌اید و صرفا با فریب دیگران به این موفقیت‌ها رسیده‌اید؟ این فکر به ذهن‌تان رسیده که صرفا با شانس و اقبال و کاملا اتفاقی موفق شده‌اید و تلاش‌ها و زحمات خودتان ارزش چندانی نداشته‌اند؟ نگران این هستید که روزی دیگران هم مثل شما فکر کنند و به عنوان فردی نالایق و کلاهبردار شناخته شوید؟

اگر این جملات احساس آشنایی را در شما به وجود آورده، تبریک می‌گوییم! شما گرفتار سندروم فلج‌کننده ایمپاستر هستید!

نشانه‌های سندروم خودویرانگری

این سندروم ممکن است در هر فردی و با هر حرفه‌ای اتفاق بیفتد اما در جامعه فریلنسرها محتمل‌تر است. چراکه نظارت مستقیمی روی کار این افراد وجود ندارد.

فریلنسرها دور از چشم کارفرما و در شرایط دلخواه خودشان کار می‌کنند. بنابراین اصلا جای تعجب ندارد که هنگام دریافت دستمزد احساس گناه کنند و به این فکر کنند که آیا واقعا لایق این مبلغ هستند؟

سندروم ایمپاستر چه تاثیری بر زندگی افراد می‌گذارد؟

این سندروم به طرق مختلفی زندگی افراد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. با این حال مواد زیر از رایج‌ترین تاثیرات ایمپاستر هستند.

  • کاهش اعتماد به نفس و بی‌اعتمادی به توانایی‌ها
  • عدم تمایل به پذیرش پروژه‌های جدید
  • کمال‌گرایی و فرسودگی روانی
  • افسردگی و اضطراب اجتماعی

مطالب مرتبط:

مه مغزی و نکات طلایی برای مقابله با آن

چگونه با سندروم ایمپاستر مقابله کنیم؟

اگر نشانه‌های سندروم خودویرانگری را در خود مشاهده می‌کنید، باید بدانید که تنها نیستید و از آن مهم‌تر گرفتار مشکل عجیب و غریب و حل‌نشدنی نشده‌اید. کافیست آگاهی خود را افزایش دهید و با راهکارهای مقابله با این سندروم آشنا شوید.

دستاوردهایتان را ثبت کنید

متاسفانه اغلب ما خاطرات بد و تلخ را به‌خوبی به یاد می‌آوریم و حتی گه‌گاهی مرور می‌کنیم. ولی وقتی نوبت به خاطرات خوب و شیرین می‌رسد، فراموش‌کار می‌شویم! به همین دلیل معمولا شکست‌های کاری و ناکامی‌ها را با وضوح بیشتری به خاطر می‌آوریم و خیلی کم با خاطرات موفقیت‌ها و پیروزی‌ها کام‌مان را شیرین می‌کنیم.

از این رو بهترین راه‌حل، ثبت موفقیت‌ها و دستاوردهاست. بنابراین به عنوان اولین گام مقابله با سندروم ایمپاستر، لیستی از دستاوردهای خود تهیه کنید و آن را در معرض دید قرار دهید.

هنگام تهیه این لیست، هیچ دستاوردی را از قلم نیندازید. حال این دستاورد می‌تواند یادگیری یک مهارت جدید، گرفتن یک پروژه، رسیدن به ضرب‌الاجل‌ها و… باشد.

از مشتریان بازخورد بگیرید

دریافت بازخورد واقعی از مشتریان، یکی از موثرترین راهکارها برای مقابله با سندروم ایمپاستر است.

به عنوان مثال بسیاری از مترجمان، ویراستاران و نویسندگانی که در ترجمیک فعالیت می‌کنند، بعد از اتمام هر پروژه جویای نظر کارفرما می‌شوند‌. حال بسته به نظر مشتری و بازخورد او، در حالت پیش می‌آید.

مشتری رضایت کامل خود را از کار شما اعلام می‌کند. حتی برخی از مشتریان ضمن اعلام رضایت، به نکات مثبت کار فریلنسر نیز اشاره می‌کنند. مثلا می‌گویند که ترجمه بسیار روان انجام شده یا هدف جست‌وجوی کاربر در پروژه تولید محتوا به‌خوبی در نظر گرفته شده است.

پرسیدن نظر مشتریان

روشن است که دریافت چنین بازخورد‌های احساس خیلی خوبی در شما به وجود می‌آورد و صدایی که دائما مهارت‌های شما را سرکوب می‌کند را خاموش می‌کند.

مشتری نواقصی را در کار شما شناسایی می‌کند و درخواست اصلاحیه دارد. شاید چنین بازخوردهایی را خیلی دوست نداشته باشید، اما اتفاقا همین‌ها هستند که به پیشرفت شما کمک می‌کنند. بنابراین به‌دقت بازخوردهای منفی را بررسی کنید و به آن به چشم راهی میانبر برای بهتر شدن نگاه کنید‌.

با سایر فریلنسرها در تماس باشید

برخلاف مشاغل سنتی، فریلنسرها معمولا به صورت انفرادی کار می‌کنند و به همین دلیل از مزایای کار تیمی بی‌بهره می‌مانند. همین موضوع می‌تواند در آن‌ها احساس بی‌کفایتی به وجود بیاورد.

تصور کنید که هیچ همکاری ندارید و همیشه به‌تنهایی کار می‌کنید. قطعا پس از مدتی احساس می‌کنید که همه فرق دارید و بقیه را بهتر، موفق‌تر و لایق‌تر از خود تصور می‌کنید. مخصوصا زمانی که اطراف‌تان پر از کارمند باشد!

برای حل این مشکل، کافیست وارد اجتماعات فریلنسرها شوید و شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را دنبال کنید. به این ترتیب خواهید دید که افراد زیادی با ویژگی‌ها و تحصیلات مختلف، در شرایط مشابه شما قرار دارند ‌و کسب درآمد می‌کنند. شگفت‌زده خواهید شد وقتی که متوجه شوید، بسیاری از آن‌ها چه‌قدر به خود افتخار می‌کنند و از موقعیت شغلی خود راضی هستند.

خود را به انداره بقیه افراد شاغل بدانید

احتمالاً تا حالا خودتان را《آزادکار》خطاب می‌کردید؛ بدون این که به این کلمه دقت خاصی کرده باشید. حال می‌خواهیم که کمی دقیق‌تر شوید و روی جزء دوم این واژه یعنی《کار》تمرکز کنید.

احتمالا متوجه منظورمان شدید! بله، شما آزادکار هستید و واقعا کار می‌کنید. شاید شرایط کاری متفاوتی با کارمندها داشته باشید ولی واقعا شاغل هستید و مانند خیلی از افراد جامعه، ساعات زیادی را درگیر حرفه خود هستید. حتی اگر نیمه‌شب و در گوشه دنجی از خانه کار کنید‌.

برای این که از نظر ذهنی بیشتر درگیر حس شاغل بودن شوید، می‌توانید برای خودتان یک اتاق کار کوچک داشته باشید، در ساعات مشخصی کار کنید، ایمیل و شماره تماس شخصی و کاری‌تان را جدا کنید و… .

به این ترتیب کار شماواقعی‌تر به نظر می‌رسد (هرچند که واقعا واقعی است!) و آسیب‌های سندروم ایمپاستر را خنثی می‌کند.

مدرک بگیرید

معمولا کارهای فریلنسری به مدرک تحصیلی نیاز ندارد‌. مثلا اگر به فنون ترجمه و زبان‌های خارجی مسلط باشید، می‌توانید مترجم شوید. اگر با سئو و نویسندگی آشنایی داشته باشید، می‌توانید نویسنده محتوا شوید‌. برای ورود به حرفه ویراستاری نیز کافیست به اصول ویراستاری مسلط باشید. این در حالی است که ممکن است همه این مهارت‌ها را به صورت تجربی یا خودآموزی به دست آورده باشید.

اگر شما هم بدون گذراندن هیچ دوره‌ای این مهارت‌ها را کسب کرده‌اید، تبریک می‌گوییم! واقعا بااستعداد هستید! اما حالا که گرفتار سندروم ایمپاستر شده‌اید و خودتان را دست‌کم می‌گیرید، یک توصیه عالی داریم:

در دوره‌ها یا کارگاه‌های آموزشی شرکت کنید و مدرک بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند که احساس بهتری پیدا کنید و خودتان را یک متخصص واقعی بدانید (هرچند که واقعا هستید!). علاوه‌براین داشتن و ارائه مدرک در جلب توجه مشتریان نیز تاثیرگذار است.

مطالب مرتبط:

با تکنیک فلوتایم زمان‌تان را به بهترین شکل مدیریت کنید

سخن پایانی

در این مطلب با سندروم ایمپاستر آشنا شدیم و راهکارهایی ساده و کاربردی برای مقابله فریلنسرها با این سندروم ارائه کردیم. اگر شما هم به این سندروم مبتلا هستید، پیش از هر چیز فراموش نکنید که قدری بیشتر با خودتان مهربان باشید و با اعتماد به توانایی‌ها و مهارت‌هایتان به خود افتخار کنید!

مترجمان ترجمیک به ارائه خدماتی مثل ترجمه مقاله ، ترجمه فوری و تولید محتوای متنی می‌پردازند. شما هم می‌توانید رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید و به جمع این مترجمان بپیوندید.

یک دیدگاه در «سندروم ایمپاستر و راهکارهای مقابله با آن برای فریلنسرها»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.