چرا بعضی صفحات در گوگل خزیده می‌شوند ولی ایندکس نمی‌شوند؟

اخطار Crawled – currently not indexed در سرچ‌کنسول

طبق آمارها تا سال ۲۰۲۴، ۵٫۳۵ میلیارد نفر در سراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند که این تعداد، ۶۶٫۰۴ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. این افراد به طور متوسط روزانه ۶ ساعت و ۴۰ دقیقه آنلاین هستند. هم‌چنین بخش بزرگی از آشنایی مردم با محصولات و خدمات جدید و خرید آن‌ها از طریق گوشی‌های همراه انجام می‌شود. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که چرا کسب و کار شما به وب سایت نیاز دارد و چرا باید با سئو و تولید محتوای متنی بر روی رتبه سایت خود کار کنید.

کنسول جستجوی گوگل (GSC) یک ابزار قدرتمند برای صاحبان سایت‌ها است. این به شما کمک می‌کند تا وضعیت ایندکس شدن و رتبه‌بندی کلمات کلیدی خود را در نتایج عمومی جست و جو، بررسی کنید. هم‌چنین با کمک این ابزار، مشکلاتی که صفحات شما با آن مواجه می‌شوند، شناسایی کنید.

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است با آن مواجه شوید، وضعیت Crawled – currently not indexed است. این پیام به این معنی است که گوگل صفحه شما را خزیده است اما آن را ایندکس نکرده است. در نتیجه، صفحه شما در نتایج جست و جو ظاهر نمی‌شود که می‌تواند بر ترافیک سایت شما تأثیر بگذارد.

مهم است که بدانیم چرا این اتفاق می‌افتد و چگونه آن را برطرف کنیم. برای آشنایی با دلیل رخ دادن وضعیت Crawled – currently not indexed و چگونگی رفع آن در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

آخرین تغییرات الگوریتم‌های گوگل برای سئو (مارس ۲۰۲۴)

چرا بعضی از صفحات با حالت Crawled – currently not indexed مواجه می‌شوند؟

حالت Crawled – currently not indexed در سرچ کنسول نشان‌دهنده این موضوع است که ربات‌های گوگل با وجود خزیدن صفحه شما، آن را ایندکس نکرده‌اند. در این حالت، گوگل با وجود این‌که می‌داند که صفحه شما وجود دارد، آن را به فهرست جست و جوی خود اضافه نمی‌کند. در نتیجه صفحه شما در نتایج جست و جو هم نشان داده نمی‌شود.

این وضعیت می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. ممکن است که این امر ناشی از کیفیت محتوا، مشکلات فنی یا حتی فرآیند نمایه‌سازی گوگل باشد. درک اینکه چرا این اتفاق می‌افتد، اولین گام برای حل مسئله است. با پرداختن به عواملی که منجر به این وضعیت می‌شوند، می‌توانید شانس خود را برای ایندکس شدن و مشاهده صفحات خود در نتایج جست و جو افزایش دهید.

حالت Crawled – currently not indexed در سرچ کنسول نشان‌دهنده این موضوع است که ربات‌های گوگل با وجود خزیدن صفحه شما، آن را ایندکس نکرده‌اند.
حالت Crawled – currently not indexed در سرچ کنسول نشان‌دهنده این موضوع است که ربات‌های گوگل با وجود خزیدن صفحه شما، آن را ایندکس نکرده‌اند.

البته قبل از این‌که به دلایل رخ دادن این موضوع بپردازیم، باید روند خزیدن و نمایه‌سازی را درک کنید. به طور خلاصه، قبل از اینکه محتوای شما در نتایج موتورهای جست و جو ظاهر شود، سه مرحله کلیدی را طی می‌کند: خزیدن، نمایه‌سازی و رتبه‌بندی.

خزیدن (Crawling)

موتورهای جست و جو از ربات‌های خودکاری به نام خزنده یا عنکبوت برای کشف صفحات جدید و به روز‌شده استفاده می‌کنند. این ربات‌ها پیوندهایی را از صفحات شناخته شده به صفحات جدید دنبال می‌کنند و محتوای وب را کاوش و ضبط می‌کنند.

مطالب مرتبط:

بودجه خزش (Crawl Budget) چیست و چگونه آن را بهینه کنیم؟

نمایه‌سازی (Indexing)

پس از خزیدن، موتور جست و جو، اطلاعاتی را که پیدا می‌کند، پردازش و ذخیره می‌کند. در واقع محتوا، کلمات کلیدی و قابلیت استفاده را تجزیه و تحلیل می‌کند و سپس صفحات ارزشمندی را به فهرست خود اضافه می‌کند.

رتبه‌بندی (Ranking)

هنگامی که کاربر به جست و جو در وب می‌پردازد، موتور جست و جو صفحات مرتبط را از فهرست خود بازیابی می‌کند و آنها را بر اساس ارتباط، اعتبار و تجربه کاربری رتبه‌بندی می‌کند. صفحاتی با رتبه بالاتر در بالای نتایج جست و جو ظاهر می‌شوند و ترافیک بیشتری را جذب می‌کنند.

اگر این پیغام خطا برای شما نشان داده می‌شود، بدین معناست که فرآیند در طول نمایه‌سازی متوقف می‌شود. بنابراین به دلایل نامعلوم، محتوای شما به مرحله رتبه‌بندی هم نمی‌رسد که این اصلا خبر خوبی نیست.

چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟

عوامل زیادی می‌توانند باعث وضعیت Crawled – currently not indexedشوند. شاید گوگل تشخیص داده که محتوای شما به اندازه کافی ارزشمند یا منحصر به فرد نیست که بتواند ایندکس شود. محتوای تکراری یا محتوای کم ارزش می‌تواند منجر به این وضعیت شود.

مشکلات فنی نیز همچنین می‌توانند مانع از ایندکس شدن صفحات شما توسط گوگل شود. این مشکلات ممکن است که شامل خطاهای سرور، پیکربندی نادرست robots.txt یا وجود تگ‌های noindex باشد. داشتن یک وب سایت نامناسب، درک و فهرست‌بندی محتوای شما را برای گوگل دشوار کند. فقدان سلسله مراتب واضح و پیوند داخلی ناکافی می‌تواند به این مشکل کمک کند.

گاهی اوقات، گوگل صرفاً به زمان بیشتری نیاز دارد تا محتوای جدید یا اخیراً به روز شده را فهرست کند. این به ویژه برای وب سایت‌هایی که به تازگی ایجاد شده‌اند یا صفحات جدید، صدق می‌کند. پرداختن به این عوامل می‌تواند شانس شما را برای ایندکس شدن صفحات و نمایش در نتایج جست و جو افزایش دهد.

تغییر اولویت‌های نمایه سازی گوگل

همه این‌ها جنبه دیگری هم دارد. با توجه به حجم عظیمی از محتوا که در سراسر جهان و هر روزه تولید می‌شود، گوگل نسبت به گذشته حساس‌تر شده است. از همین روی از منابع کمتری برای پردازش صفحات جدید استفاده می‌کند. با ظهور هوش مصنوعی مولد، همپوشانی قابل توجهی بین محتواهای سایت‌های مختلف وجود دارد که باعث گزینشی‌تر عمل کردن گوگل برای فهرست‌بندی محتواها می‌شود. به‌روزرسانی‌های اخیر، از جمله به‌روزرسانی محتوای مفید و به‌روزرسانی اصلی مارس ۲۰۲۴، منعکس‌کننده این تغییر است.

در واقع اکنون باید پاسخ سوالی را که در ادامه از شما می‌پرسیم، پیدا کنید.

چرا گوگل باید صفحه شما را ایندکس کند؟

با توجه به حجم زیاد محتوای مشابه، گوگل به دلایل قانع کننده‌ای برای ایندکس کردن صفحه شما نیاز دارد. در ادامه به ویژگی‌هایی اشاره می‌کنیم که محتوای شما برای ایندکس شدن نیاز دارد.

محتواهای شما باید ارزش، اصالت و کیفیت داشته باشند تا ایندکس شوند.
محتواهای شما باید ارزش، اصالت و کیفیت داشته باشند تا ایندکس شوند.

اصالت: محتوای منحصربه‌فردی که بینش یا اطلاعات جدیدی ارائه می‌دهد، احتمال بیشتری دارد که ایندکس شود.

ارزش: محتواهایی که واقعاً به کاربران کمک می‌کند یا اطلاعاتی را در اختیار آنان قرار می‌دهند، در اولویت قرار می‌گیرند.

کیفیت: الگوریتم‌های گوگل محتوای باکیفیت و مناسب را با ساختار و خوانایی خوب را ترجیح می‌دهند.

مطالب مرتبط:

استراتژیست محتوا: شرح شغل، وظایف و مسئولیت‌ها

نکاتی برای رفع مشکل Crawled – currently not indexed

بهبود کیفیت محتوا، حل مشکلات فنی و بهینه‌‌سازی ساختار وب سایت شما برای پرداختن به وضعیت Crawled – currently not indexed ضروری است.

محتوای خود را اصلاح کنید!

اطمینان حاصل کنید که محتوای شما اصیل است و برای مخاطبان شما ارزشی را ایجاد می‌کند. از محتوای تکراری خودداری کنید و در هنگام تدوین استراتژی تولید محتوا حتما این نکته را مد نظر داشته باشید. موضوعات را به طور کامل پوشش دهید تا اطلاعات عمیقی را ارائه دهید که نیازهای کاربر را برآورده می‌کند. محتوای خود را تا حد امکان جذاب و آموزنده کنید.

مطمئن شوید که فایل robots.txt شما مانع از خزیدن گوگل در صفحات شما نمی‌شود. از سرچ کنسول برای آزمایش فایل robots.txt خود استفاده کنید. اگر می‌خواهید که صفحات شما ایندکس شوند، بررسی کنید که تگ noindex نخورده باشند.

هر گونه خطای سرور ۵xx که ممکن است مانع از دسترسی گوگل به صفحات شما شود، برطرف کنید. به طور منظم بر گزارش‌های سرور درباره مشکلات نظارت داشته باشید!

ساختار سایت خود را بهبود بخشید!

وب‌سایت خود را با ساختاری واضح سازماندهی کنید، با استفاده از دسته‌ها و زیرمجموعه‌ها به گوگل کمک کنید تا روابط بین صفحات شما را درک کند. از پیوندهای داخلی برای اتصال محتوای مرتبط استفاده کنید و به گوگل کمک کنید تا سایت شما را به طور مؤثرتری بخزد. برای بهبود ساختار سایت و نشان دادن جایگاه صفحات، از اسکیمای breadcrumb استفاده کنید.

یک نقشه سایت XML ایجاد کنید که تمام صفحات مهم وب سایت شما را فهرست می‌کند. این به گوگل کمک می‌کند تا صفحات شما را به طور موثرتری کشف کند و آن‌ها را بخزد.

اندکی صبر داشته باشید!

این نکته را هم فراموش نکنید که نمایه‌سازی معمولا زمان‌بر است، به خصوص برای وب سایت‌های جدید. صبور باشید و وضعیت نمایه‌سازی وب‌سایت خود را به طور مرتب کنترل کنید. دائما کنسول جست و جوی گوگل را برای هر گونه مشکلی که مربوط به خزیدن و فهرست بندی است، بررسی کنید. هر گونه هشدار یا خطا را به سرعت برطرف کنید. تغییراتی که در سایت خود ایجاد می‌کنید، پیگیری کنید و تأثیر آنها را بر نمایه‌سازی بررسی کنید.

مطالب مرتبط:

۱۰ نکته مهم برای سازگاری وب‌سایت‌ با موبایل

چند راه‌کار کاربردی برای رفع مشکلات وب‌سایت‌ها

با کمک این راه‌کار شانس نمایه‌سازی و بهبود عملکرد سایت خود را افزایش دهید.

به طور منظم محتوا اضافه کنید تا سایت شما مرتبط و ارزشمند بماند!

محتوای تازه می‌تواند بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت شما هدایت کند و گوگل را تشویق کند تا سایت شما را بیشتر بخزد. علاوه بر این، باید به صورت دوره‌ای محتوای قدیمی‌تر را بررسی و به‌روزرسانی کنید تا مطمئن شوید که دقیق و مفید باقی می‌مانند.

تعامل سایت خود را بهبود بخشید!

کاربرانی که با محتوای شما درگیر می‌شوند (مثلا کامنت می‌گذارند) به گوگل این پیام را می‌دهند که محتوای شما ارزشمند است. برای افزایش دید و افزایش ترافیک، محتوای خود را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کنید. سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به طور غیرمستقیم بر سئوی شما تأثیر بگذارند.

وضعیت سایت خود در تلفن همراه را بررسی کنید!

فرآیندهای نمایه سازی گوگل از منظر تلفن همراه کار می‌کنند، بنابراین داشتن تجربه خوب کاربری تلفن همراه بسیار مهم است. سرعت بارگذاری سایت خود را بهینه کنید. صفحات سریع‌تر تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهند و می‌توانند رتبه‌بندی جست و جوی شما را بهبود بخشند.

سخن پایانی

برای پیدا کردن صفحاتی که با مشکل Crawled – currently not indexed، مواجه شده‌اند، ابتدا سرچ کنسول وب‌سایت خود را باز کنید. از منوی سمت چپ بر indexing و سپس pages کلیک کنید. اکنون می‌توانید که انواع اخطارهایی که سایت شما با آن‌ها مواجه می‌شوند، بررسی کنید.

برای رفع این مشکل، روی بهبود کیفیت محتوا، حل مسائل فنی و بهینه‌سازی ساختار وب سایت خود تمرکز کنید. به طور منظم محتوای خود را به روز کنید، تعامل کاربران با محتوای خود را افزایش دهید و بر عملکرد سایت خود را نظارت کنید. این تلاش‌ها به شما کمک می‌کند تا حضور آنلاین خوبی داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که محتوای شما به مخاطبان موردنظرتان می‌رسد.

از تولید محتوای متنی و تهیه استراتژی تولید محتوا گرفته تا ترجمه وب‌سایت‌ها و ویرایش متون، همه را از سایت سفارش تولید محتوای ترجمیک بخواهید. برای ثبت سفارش تولید محتوا کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.