تولید محتوای ورزشی

درباره ورزش بنویسید و کسب درآمد کنید!

در این مطلب از سایت استخدام مترجم ترجمیک به یکی از زیرشاخه‌های شغل نویسندگی محتوا، یعنی تولید محتوای ورزشی می‌پردازیم. همچنین با مسئولیت‌های یک نویسنده ورزشی و راه ورود به این حوزه نیز آشنا خواهیم شد.

عاشق ورزش هستید و دنبال کردن مسابقات ورزشی یکی از تفریحات‌تان است؟ حال تصور کنید که از دل این علاقه قلبی، راهی برای کسب درآمد پیدا کنید و وقتی که همه اطرافیانتان با کارهای خسته‌کننده دست‌وپنجه نرم می‌کنند، شما به کارتان عشق می‌ورزید! حتی تصورش هم حال آدم را خوب می‌کند نه؟!

حال شاید فکر کنید که قرار است در ادامه به دنبال کردن یک رشته ورزشی و ورزشکار شدن تشویق شوید، اما نه! موقعیت شغلی جذاب‌تری انتظارتان را می‌کشد: تولید محتوای ورزشی!

این موقعیت شغلی نه تنها برای دوست‌داران ورزش، بلکه برای عاشقان نویسندگی نیز بسیار مناسب و ایده‌آل است. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، این مطلب برای شما نوشته شده است. با ما همراه باشید!

اگر به تولید محتوای متنی در حوزه ورزش نیاز دارید، می‌توانید روی کمک ترجمیک حساب کنید. ما با همکاری بهترین نویسندگان و به صورت کاملا سئوشده، سفارش‌های شما را انجام می‌دهیم.

مطالب مرتبط:

از تولید محتوا درباره غذا تا کسب درآمد!

نگاهی به موقعیت شغلی تولید محتوای ورزشی

به زبان ساده نویسندگان فریلنسری که در زمینه ورزش فعالیت می‌کنند، ممکن است هر موضوع ورزشی‌ای را مورد بحث قرار دهند. به عنوان مثال ممکن است به طور خاص روی یک رشته ورزشی تمرکز کنند یا ورزش‌های مختلفی را پوشش دهند. همچنین ممکن است با نگاهی کلی به ورزش نگاه کنند یا تخصصی‌تر وارد عمل شوند و افراد خاصی را مخاطب قرار دهند. در نهایت نیز نوشته‌های این نویسندگان، امکان انتشار در جاهای مختلفی مقل روزنامه‌ها، مجلات، وب‌سایت‌ها و سایر نشریات را دارد.

با این حال، اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر و دسته‌بندی‌شده‌تر به محتواهای ورزشی نگاه کنیم، می‌توانیم لیست زیر را ارائه دهیم.

  • مصاحبه‌ها با صاحب‌نظران حوزه ورزش
  • نوشتن بیوگرافی ورزشکاران
  • بررسی نظرات متخصصان ورزشی مثلا درباره این که چرا یک بازیکن تازه‌کار، بازیکن خاص امسال شده است
  • مقالات موضوعی مثلا درباره این که چگونه یک بسکتبالیست، تاثیر خوبی روی بسکتبال زنان داشته است
  • بررسی‌های تاریخی و فرهنگی مثلا عجیب‌ترین داستان‌های ورزشی تاریخ

مطالب مرتبط:

سندروم ایمپاستر و راهکارهای مقابله با آن برای فریلنسرها

یک نویسنده‌ی فریلنسر ورزشی چه وظایفی دارد؟

روشن است که علاقه به ورزش و داشتن مهارت نویسندگی، از ضروری‌ترین ویژگی‌های نویسندگان ورزشی است. با این حال داشتن نگاهی دقیق برای دیدن جزئیات، مهارت‌های ارتباطی عالی، قدرت خود انگیختگی بالا و مدیریت زمان نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که برای این ورود به این حرفه باید حتما داشته باشید. علاوه بر این، باید بتوانید با نوشته‌های خود خوانندگان را درگیر کنید و به آن‌ها درباره ورزش‌های موردعلاقه‌شان آموزش بدهید.

با این وجود لیست زیر، دید دقیق‌تری از وظایف یک نویسنده محتوای ورزشی در اختیار شما قرار می‌دهد:

وظایف نویسندگان محتوا

حضور در رویدادهای ورزشی

نویسندگان ورزشی باید در رویدادهای ورزشی مثل مسابقات و بازی‌ها شرکت کنند و آنچه اتفاق می‌افتد را به‌دقت مشاهده و تجزیه و تحلیل کنند. به عنوان مثال اتفاقات و حواشی قبل و بعد بازی، عملکرد بازیکنان و نظرات کارشناسان از جمله مواردی است که انتظار می‌رود در نوشته‌های یک نویسنده ورزشی ذکر شده باشد.

مصاحبه کردن

نویسندگان ورزشی، باید قبل، حین و بعد از مسابقات ورزشی با ورزشکاران، مربیان، تماشاچیان و داوران مصاحبه کنند و از گفته‌های آن‌ها برای تولید محتوا استفاده کنند.

به روز ماندن

در دنیای ورزش، همه چیز به سرعت در حال تغییر و تحول است. بنابراین برای تولید محتوا درباره مسائل ورزشی، باید اخبار و ترندها را زیر نظر داشته باشید و فورا آن‌ها را پوشش دهید.

نوشتن جذاب

نوشتن مطالب جذاب، آموزنده و سرگرم‌کننده، از وظایف کلیدی نویسندگان ورزشی است.

بررسی حقایق

صحت، یکی از ارکان اصلی محتوانویسی است و محتوانویسی ورزشی نیز از این قائده مستثنی نیست. بنابراین آمار و اطلاعات ورزشی نیز قبل از این که روی کاغذ بروند، باید اعتبارسنجی شوند و درستی و صحت آن‌ها به اثبات برسد.

توجه به ضرب‌الاجل‌ها

اخبار ورزشی زمانی جذابیت دارند که داغ و تازه باشند. بنابراین باید سرعت عمل داشته باشید و هر خبری را تا زمانی که تازه است پوشش دهید.

مطالب مرتبط:

۹ مهارت نرم ضروری برای استخدام در سال ۱۴۰۳

چگونه یک نویسنده ورزشی شویم؟

اگر هنوز در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالا علاقه زیادی به ورزش و نویسندگی دارید و این عالی است! با این حال برای ورود به این حرفه به جز عشق و علاقه، باید ویژگی‌های دیگری نیز داشته باشید. در ادامه این ویژگی‌ها را معرفی می‌کنیم.

آموزش ببینید

برای تبدیل شدن به یک نویسنده ورزشی، نیازی به مدرک تحصیلی خاصی ندارید. با این حال کسب مهارت در حوزه‌هایی مثل روزنامه‌نگاری، نویسندگی، ارتباطات و زبان انگلیسی می‌تواند مفید باشد. همچنین باید با راه و روش تحقیق و چگونگی روی کاغذ آوردن نتایج آن نیز آشنا باشید.

خوشبختانه دوره‌ها و کارگاه‌های زیادی به آموزش مطالب موردنیاز شما می‌پردازند. حتی می‌توانید به صورت آنلاین هم در این دوره‌ها شرکت کنید.

آموزش ببینید

برای بهتر شدن تلاش و تمرین کنید

برای این که به یک نویسنده عالی تبدیل شوید، باید تا جایی که ممکن است تمرین کنید. حال شاید تا به حال به ذهن‌تان نرسیده باشد ولی خواندن نوشته‌های ورزشی دیگران و توجه به نقاط مثبت و منفی آن‌ها، یک تمرین نویسندگی عالی است. از همه بهتر این است که می‌توانید در پلتفرم‌ها و رسانه‌های مختلف و به صورت رایگان، به این نوشته‌ها دسترسی داشته باشید.

علاوه بر این، می‌توانید پست‌های وبلاگی کوتاه بنویسید و در وبلاگ شخصی‌تان به اشتراک بگذارید. احتمالا در ابتدای کار مخاطب چندان زیادی نخواهید داشت. پس حتما خانواده و دوستان را به خواندن این نوشته‌ها دعوت کنید و نظر واقعی آن‌ها را بپرسید.

پورتفولیو بسازید

به مجموعه نمونه‌کارهای افراد، پورتفولیو می‌گویند. حال احتمالا به این فکر می‌کنید که تازه کارتان را شروع کرده‌اید و نمونه کار خاصی ندارید. این در حالی است که اگر دو مرحله قبلی را به‌خوبی انجام دهید، چند نمونه کار خوب خواهید داشت. بنابراین سعی کنید از بین نوشته‌های تمرینی‌تان، بهترین‌ها را انتخاب و به پورتفولیو اضافه کنید.

با سایر نویسندگان محتوا در ارتباط باشید

شبکه‌سازی با سایر فریلنسرها برای همه نویسندگان از جمله نویسندگان ورزشی بسیار مهم است. چراکه از این طریق در جریان مهم‌ترین اخبار دنیای ورزش و فریلنسری قرار می‌گیرید، می‌توانید از تجربیات دیگران استفاده کنید، فرصت‌های شغلی جدیدی پیدا خواهید کرد و از همه مهم‌تر احساس تنهایی نخواهید کرد!

برای شروع می‌توانید یک حساب لینکدین بسازید و هر روز حداقل با ده فریلنسر همکار کانکشن ایجاد کنید. همچنین فراموش نکنید که در لینکدین خودتان را به‌خوبی معرفی کنید و چهره تاثیرگذاری از خود به نمایش بگذارید.

برای موقعیت‌های شغلی مرتبط درخواست دهید

اگر این چهار مرحله را به طور کامل و به‌درستی انجام داده باشید، وقت آن رسیده که یک شغل داشته باشید با نوشتن درباره ورزش کسب درآمد کنید. خوشبختانه این روزها پیدا کردن شغل، کار چندان سختی نیست. کافیست همین حالا که روی مبل منزل‌تان لم داده‌اید، وارد یکی از سایت‌های کاریابی مثل جاب‌ویژن و جابینجا شوید و به دنبال موقعیت شغلی موردنظرتان بگردید. فراموش نکنید که شاید در ابتدا مجبور به کار با نشریات و موسسات کوچکی شوید اما قطعا با ادامه کار و توسعه مهارت‌هایتان، شرکت‌های بزرگی انتظارتان را خواهند کشید.

سخن پایانی

در این مطلب با یکی از محبوب‌ترین زیرشاخه‌های نویسندگی محتوا یعنی تولید محتوای ورزشی آشنا شدیم. اگر به ورزش علاقه دارید، برای ورود به این حوزه‌ی نویسندگی تلاش کنید و از این طریق درآمدتان را افزایش دهید. همچنین می‌توانید برای تقویت مهارت‌های نویسندگی و سئو، به دوره رایگان آموزش تولید محتوای متنی ترجمیک مراجعه کنید.

صفر تا صد مراحل ثبت سفارش در سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک به صورت آنلاین انجام می‌شود. با این حال کارشناسان پشتیبانی در هر مرحله‌ای از ثبت سفارش، آماده پاسخگویی به شما هستند.

منبع

یک دیدگاه در «درباره ورزش بنویسید و کسب درآمد کنید!»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.