خستگی تصمیم‌گیری چیست

خستگی تصمیم‌گیری چیست؟ +راهکارهای مقابله با آن برای فریلنسرها

در این مطلب از سایت ترجمه تخصصی ترجمیک با پدیده روانی خستگی تصمیم‌گیری و ۷ راهکار طلایی برای مقابله با آن آشنا می‌شویم. اگر به عنوان یک فریلنسر مشغول به فعالیت هستید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

برای همه ما (خستگی) و (تصمیم‌گیری) دو مفهوم آشنا هستند اما آیا تا به حال شده احساس کنید که از شدت خستگی فکری، قدرت تصمیم‌گیری‌تان را از دست داده‌اید؟

احتمالا برای پاسخ به این سوال، به تصمیمات مهم و خاص زندگی‌تان فکر می‌کنید و در نهایت به این نتیجه می‌رسید که بله! بارها! این در حالی است که خستگی تصمیم‌گیری نمودهای جزئی‌تر و کوچک‌تری هم دارد. مثلا ممکن است در پایان یک روز سخت کاری، نتوانید تصمیم بگیرید که چه چیزی بخورید.

حال نکته مهم اینجاست که خستگی تصمیم‌گیری می‌تواند بازدهی کاری شما را تحت‌الشعاع قرار دهد. بنابراین به عنوان یک فریلنسر فعال و کوشا که به سلامت روان خود اهمیت می‌دهد و به ارتقا و پیشرفت فکر می‌کند، باید با این اصطلاح آشنایی داشته باشید و راهکارهای مقابله با آن را بدانید.

پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید!

مطالب مرتبط:

درباره ورزش بنویسید و کسب درآمد کنید!

خستگی تصمیم‌گیری چیست؟

اکثر فریلنسرها در طول روز با پیشنهادات متعددی روبه‌رو می‌شوند و ناگزیر به گرفتن تصمیمات زیادی هستند. به عنوان مثال مترجمان دورکار ترجمیک در ماه‌های خرداد، تیر، آذر و دی روزهای پرکاری را می‌گذرانند و هر روز پروژه‌های مختلفی را بررسی می‌کنند.

روشن است که تصمیم‌گیری برای پذیرش هر پروژه، به انرژی و توان فکری زیادی نیاز دارد. هرچند که این تصمیمات، تنها بخش کوچکی از صدها تصمیمی هستند که در طول روز می‌گیریم.

بله! شاید تا به حال به این موضوع توجه نکرده بودید ولی حتی انتخاب بین خامه شکلاتی و خامه سفید صبحانه هم یک تصمیم‌گیری محسوب می‌شود و انرژی‌‌بر است!

حال تصور کنید که فرصتی برای بازیابی انرژی نداشته باشید و نتوانید قوای ذهنی از دست‌رفته را دوباره به دست بیاورید. در این حالت هیچ بعید نیست اگر احساس اضطراب و نگرانی کنید و از گرفتن تصمیمات منطقی و صحیح عاجز شوید.

اگر این شرایط را برای درمانگر خود توصیف می‌کنید احتمالا وجود خستگی تصمیم‌گیری در شما را تشخیص خواهد داد.

مترجمان دورکار ترجمیک در زبان‌های مختلف و رشته‌های تخصصی گوناگون فعالیت می‌کنند‌. شما هم می‌توانید با ارسال رزومه به صفحه استخدام مترجم به این مترجمان بپیوندید.

خستگی تصمیم‌گیری و نداشتن قدرت تصمیم‌گیری چه تفاوتی با هم دارند؟

خستگی تصمیم‌گیری یک حالت روانی رایج و در عین حال یک اصطلاح کمتر شناخته‌ است. به همین دلیل ممکن است با نداشتن قدرت تصمیم‌گیری اشتباه گرفته شود.

لذا دقت کنید که شخص دچار خستگی تصمیم‌گیری، در حالت عادی مشکلی برای انتخاب کردن و تصمیم گرفتن ندارد. با این حال به دلیل فشار کاری که اخیرا تجربه کرده، احساس ناتوانی می‌کند.

در نقطه مقابل، افرادی که به طور کلی قدرت تصمیم‌گیری ندارند، همیشه بلاتکلیف هستند و این موضوع می‌تواند ناشی از اعتماد به نفس پایین در آن‌ها باشد.

مطالب مرتبط:

سندروم ایمپاستر و راهکارهای مقابله با آن برای فریلنسرها

خستگی تصمیم‌گیری در مقابل نداشتن قدرت تصمیم‌گیری

۸ نشانه که دچار خستگی تصمیم‌گیری شده‌اید

افرادی که با خستگی تصمیم‌گیری دست و پنجه نرم می‌کنند، دچار علائم و نشانه‌های زیر هستند:

  • به‌سختی تمرکز می‌کنند
  • به‌راحتی حواس‌شان پرت شده و در افکارشان غرق می‌شوند
  • در تصمیم‌گیری‌ها دچار تعلل می‌شوند
  • از گرفتن تصمیمات جدید اجتناب می‌کنند
  • به‌راحتی عصبانی می‌شوند
  • مشکلات جسمانی مختلفی مثل کم‌خوابی و ناراحتی معده را تجربه می‌کنند
  • هنگام تصمیم‌گیری احساس ناامیدی می‌کنند
  • بعد از تصمیم‌گیری احساس نارضایتی دارند

چگونه با احساس خستگی تصمیم‌گیری مقابله کنیم؟

شاید ایده تغییر فعلی کمی سخت و غیرقابل‌اجرا باشد. مخصوصا حالا که احساس می‌کنید از هر طرف تحت فشار هستید و حال و حوصله تصمیم‌های جدید را ندارید. اما ما راهکارهای ساده و در عین حال تاثیرگذاری سراغ داریم که به خلاصی شما از این مخمصه کمک می‌کنند.

برنامه‌ریزی کنید

حتما می‌دانید که داشتن برنامه‌ای از پیش‌تعیین‌شده تاثیر زیادی در کاهش استرس و افزایش رضایت درونی دارد. به عبارت دیگر برنامه‌ریزی حلال همه مشکلات است! خستگی تصمیم‌گیری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از این رو سعی کنید برنامه مشخصی داشته باشید و به آن پایبند باشید. به عنوان مثال به جای اینکه صبح به این فکر کنید که چه بپوشید، از شب قبل تصمیم‌تان را بگیرید یا هر شب ب ناهار فردا فکر کنید و دستورپخت آن را آماده کنید. به این ترتیب از این که هر لحظه مجبور به گرفتن تصمیمی جدید شوید خلاص می‌شوید. در واقع با این کار همیشه یک قدم جلوتر هستید و اضطراب‌تان کمتر خواهد بود.

به‌طور منظم استراحت کنید

خستگی و تصمیم‌گیری صحیح دو خط موازی هستند که هیچ‌وقت به هم نمی‌رسند. بنابراین باید در طول روز به طور منظم استراحت کنیم.

اولویت‌بندی کنید

بدیهی است که تصمیم‌های مختلف به انرژی ذهنی یکسانی نیاز ندارند. به عنوان مثال انتخاب از بین دو پروژه ترجمه مقاله و تولید محتوای متنی با انتخاب پادکستی که در راه خانه گوش خواهید دید برابری نمی‌کند.

با این اوصاف دانستن اولویت تصمیم‌های مختلفی که در طول روز با آن‌ها مواجه می‌شوید را بدانید، یک فرصت خواهد بود. فرصتی که شما اجازه می‌دهد تا در مواقع لزوم تصمیمات غیرضروری و کم‌اهمیت را حذف کنید و صرفا روی مسائل مهم تمرکز کنید.

ذهن‌آگاهی را تمرین کنید

این روزها به لطف کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف، مدیتیشن و تمرین ذهن‌آگاهی کار بسیار ساده‌ای است. با این وجود هنوز هم بسیاری از افراد، فکر می‌کنند که مدیتیشن سخت و زمان‌بر است یا تاثیر چندانی ندارد.

اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید، جالب است بدانید که تنها صرف ۶۰ ثانیه در روز کافیست تا متمرکزتر شوید و از ثمرات جسمی و روحی زیادی مثل کاهش استرس برخوردار شوید.

مدیتیشن کنید

به خودتان سخت نگیرید!

شما هم مثل بسیاری از فریلنسرها سر خودتان را با پروژه‌های زیادی شلوغ کرده‌اید و در طول روز دائما درگیر انتخاب‌های مختلف هستید؟ پس باید این نکته را یادآور شویم که نباید در طول شبانه‌روز بیش از ۳ یا ۴ تصمیم‌گیری بزرگ داشته باشید.

حال کلاه خودتان را قاضی کنید. اگر در طول روز با بیش از این‌ها سر و کله می‌زنید باید تجدید نظر کنید و کمی سر خودتان را خلوت‌تر کنید.

ساعت بدن‌تان را بشناسید!

برخی از افراد در ساعات ابتدایی روز انرژی بیشتری دارند و به قول انگلیسی‌زبان‌ها morning person هستند. برخی دیگر نیز شب‌ها عملکرد ذهنی بهتری دارند و night person هستند.

حال باید ببینید که شما در کدام دسته قرار می‌گیرید. سپس تصمیمات مهم را به زمانی موکول کنید که در آن بهتر عمل می‌کنید. به این ترتیب از نیرویی که به صورت فطری در اختیار شما قرار گرفته استفاده می‌کنید و تصمیمات بهتری خواهید گرفت.

نیروی کمکی داشته باشید

اگر در دوستان و آشنایان‌تان بگردید حتما افرادی را خواهید یافت که قابل‌اعتماد و دانا هستند و می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها به شما کمک کنند.

بنابراین هر جا احساس کردید که به‌تنهایی از عهده تصمیم‌های مهم برنمی‌آیید و به مشورت نیاز دارید، خودتان را خسته نکنید و سراغ این افراد بروید.

مطالب مرتبط:

معرفی و خلاصه کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم

سخن پایانی

در این مطلب با خستگی تصمیم‌گیری آشنا شدیم و دیدیم که همه افراد از جمله فریلنسرها در معرض این آسیب روانی قرار دارند. اگر شما هم علائم خستگی تصمیم‌گیری را در خودتان احساس می‌کنید، حتما از راهکارهایی که معرفی کردیم استفاده کنید. مطمئن باشید که خیلی زود توان از دست رفته‌تان را بازمی‌یابید!

ما در ترجمیک هزینه ترجمه را اساسا بر مبنای تعداد کلمات متن مبدا تعیین می‌کنیم. با این حال عوامل دیگری نیز سهیم هستند. برای بررسی این عوامل ماشین حساب ترجمیک را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.