دلایلی که باعث افزایش نرخ پرش سایت شما می‌شود

۹ دلیلی که باعث افزایش نرخ پرش سایت می‌شود!

آیا وب سایت شما نرخ پرش بالایی (Bounce Rate) دارد؟ این مساله که کاربران زیادی وارد سایت شما می‌شوند و سریع آن را ترک می‌کنند، شما را اذیت می‌کند؟ می‌دانستید که نرخ پرش یکی از عوامل موثر (البته به صورت غیرمستقیم) در سئو است؟ در این صورت زمانش رسیده است که با جدیت روی کاهش نرخ پرش صفحات سایت خود کار کنید!

خبر خوب این است که می‌توان افزایش نرخ پرش را برطرف کرد. کشف کنید که چه چیزی باعث نرخ پرش بالا می‌شود و چگونه آن‌ها را کاهش دهید. البته نرخ پرش بالا لزوما همیشه مشکل نیست. مثلا صفحات فروش معمولا نرخ پرش بالاتری از صفحات وبلاگی دارند، چون کاربر معمولا سریع به سراغ دکمه خرید می‌رود.

البته در همین صفحات هم اگر نرخ پرش از حدی، بیشتر باشد، نگران‌کننده است. نرخ پرش بالا را باید به عنوان سرنخی برای کشف مشکلات فنی یا محتوایی در نظر بگیرید! در ادامه این مطلب سایت ترجمه مقاله ترجمیک به معرفی عوامل موثر بر افزایش نرخ پرش می‌پردازیم. پس همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

زامبی پیچ چیست و چگونه زحمات تیم سئو را از بین می‌برد؟

دلایل پایین بودن نرخ پرش سایت‌‌ها

و در حالی که نرخ پرش بالا برای برخی از صفحات منطقی است (همانطور که در زیر بحث خواهیم کرد)، شما نمی‌خواهید که صفحات مهم سایت شما با نرخ پرش بالایی مواجه باشند. در ادامه به ۹ دلیل رایج بالا بودن نرخ پرش صفحات اشاره می‌کنیم.

سرعت بارگذاری صفحات سایت شما پایین است!

یکی از معیارهای گوگل برای رتبه بندی صفحات،Core Web Vitals است که بر سرعت سایت شما متمرکز است. اگر سرعت سایت شما پایین باشد، جدای از این‌که بر سئو سایت شما تاثیری منفی می‌گذارد، باعث افزایش نرخ پرش هم می‌شود.

سرعت سایت بخشی مهمی از الگوریتم رتبه‌بندی گوگل بود و هست. گوگل می‌خواهد که محتوایی را تبلیغ کند که تجربه مثبتی را برای کاربران فراهم کند. با توجه به این موضوع و ایجاد تجربه کاربری منفی به علت سرعت بارگذاری پایین سایت، چرا سایت شما باید رتبه خوبی را کسب کند؟

هم‌چنین کاربران حقایق را به سرعت می‌خواهند. اگر بارگذاری صفحه شما بیش از ۲٫۵ ثانیه طول بکشد، بازدیدکنندگان ممکن است که خسته شوند و آن را ترک کنند. رفع سرعت سایت برای اکثر متخصصان سئو و بازاریابی یک سفر مادام‌العمر است. اما نکته مثبت این است که با هر اصلاح افزایشی، باید شاهد افزایش تدریجی سرعت باشید.

برای سنجش سرعت سایت خود از این ابزارها استفاده کنید
برای سنجش سرعت سایت خود از این ابزارها استفاده کنید

سرعت صفحه خود را (به طور کلی و برای صفحات جداگانه) با استفاده از ابزارهای مقابل بسنجید:

  • Google PageSpeed Insights
  • Lighthouse reports
  • Pingdom
  • GTmetrix

آنها توصیه‌هایی را برای سایت شما ارائه می‌دهند، مانند فشرده‌سازی تصاویر شما، کاهش اسکریپت‌های شخص ثالث و استفاده از حافظه پنهان مرورگر.

مطالب مرتبط:

۱۰ نکته مهم برای سازگاری وب‌سایت‌ با موبایل

محتوای شما بیش از اندازه کوتاه است!

گاهی اوقات، محتوای شما به اندازه کافی کارآمد است که افراد می‌توانند به سرعت آنچه را که نیاز دارند دریافت کنند و سپس سایت را ترک می‌کنند! این می‌تواند یک چیز فوق‌العاده باشد. شاید شما از خدمات تولید محتوای متنی کارآمد و مخاطب‌پسندی استفاده کرده‌اید که با کمترین کلمات ممکن، هر آن‌چه را که کاربر خواسته است، در اختیارش گذاشته است. در این حالت نرخ پرش کمی پایین، عادی است و چندان نگران‌کننده نیست.

اما گاهی نرخ پرش پایین به این علت است که شما محتوایی را در اختیار کاربران نگذاشته‌اید. تصور کنید که شما صفحه خود را برای فروش کفش ورزشی بهینه کرده‌اید. کاربر هنگامی که وارد صفحه شما می‌شود، صرفا چند کلمه درباره مشخصات توپ و دکمه خرید می‌بیند. در این حالت معمولا کاربر زمان زیادی را در صفحه شما نمی‌ماند یا بر روی دکمه خرید کلیک می‌کند یا به هر دلیلی صفحه را ترک کرده و به سراغ صفحات رقیب می‌رود.

آیا بهتر نیست که با اضافه کردن محتواهای مرتبط به صفحه شانس ماندن کاربر در صفحه‌تان را افزایش دهید؟ مثلا شما می‌توانید که بخش سوالات مرتبط را به صفحه اضافه کنید و سوالاتی که معمولا در تماس‌های تلفنی و بخش نظرات از شما پرسیده می‌شود، در آن قرار دهید.

نکته دیگری هم که به آن باید توجه کنید، این است که نرخ پرش برای انواع محتوا با هم متفاوت است. معمولا صفحات فروش نرخ پرش بیشتری نسبت به وبلاگ‌ها دارند. بنابراین نرخ پرش صفحات خود را با هم مقایسه نکنید و با خودشان مقایسه کنید.

از تگ‌ها یا توضیحات متا گمراه‌کننده یا نامناسب استفاده می‌کنید!

از خود بپرسید: آیا تگ عنوان و توضیحات متا شما به طور دقیق محتوای صفحه شما را خلاصه می‌کند؟ در غیر این صورت، بازدیدکنندگان ممکن است با تصور اینکه محتوای شما در مورد یک موضوع خاص است، وارد سایت شما شوند. سپس متوجه شوند که این‌گونه نیست و به سرعت سایت شما را ترک کنند.

چه این یک اشتباه ناخواسته بوده باشد و چه شما می‌خواستید که سیستم را با بهینه‌سازی کلمه کلیدی اشتباه گمراه کنید، خوشبختانه رفع آن به اندازه کافی ساده است. راه حل اول این است که محتوای صفحه خود را بررسی کنید و تگ عنوان و توضیحات متا را بر اساس آن تنظیم کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه حرفه‌ای متا دیسکریپشن بنویسیم؟

راه حل دوم هم این است که محتوا را بازنویسی کنید تا به عبارت‌های جست و جویی که می‌خواهید بازدیدکنندگان را جذب کنید، رسیدگی کنید. حتما در تهیه استراتژی تولید محتوا سایت خود، بازنویسی مداوم صفحات را در نظر داشته باشید!

اگر به خدمات تهیه استراتژی تولید محتوا نیاز دارید، با خیالی آسوده از خدمات موسسه ترجمیک استفاده کنید!
اگر به خدمات تهیه استراتژی تولید محتوا نیاز دارید، با خیالی آسوده از خدمات موسسه ترجمیک استفاده کنید!

همچنین می‌توانید بررسی کنید که گوگل چه نوع توضیحات متایی را برای جست و جوهای متداول برای صفحه شما به طور خودکار ایجاد کرده است. این به شما نشان می‌دهد که گوگل چه تصوری از محتوای صفحه شما دارد و آن را بیشتر برای چه جست و جوهایی نشان می‌دهد. این به شمادر بازنویسی صفحه‌تان کمک می‌کند.

صفحه شما خالی است یا با مشکلات فنی مواجه شده است!

اگر نرخ پرش شما فوق‌العاده بالا است و می‌بینید که افراد کمتر از چند ثانیه را در صفحه صرف می‌کنند، احتمالاً صفحه شما خالی است، ۴۰۴ برمی‌گرداند یا در غیر این صورت به درستی بارگذاری نمی‌شود.

ابتدا صفحه مورد نظر را در مرورگرهای مختلف و در حالت‌های دسکتاپ و موبایل بررسی کنید. ممکن است که بنر تبلیغاتی شما در نسخه موبایل به درستی تنظیم نشده باشد و مانع از جا به جایی کاربر در صفحه شود.

فقط این‌که زمان را از دست ندهید! خودتان مشکل را تصحیح کنید یا با کسی که در این زمینه متخصص است، مشورت کنید. مشکلی مانند این می‌تواند باعث شود که گوگل صفحه شما را به سرعت از نتایج جست و جو حذف کند.

ترافیک ارجاعی شما از یک سایت دیگر، درست نیست!

شما ممکن است که همه کارها را به خوبی انجام دهید تا به یک نرخ پرش معمولی یا پایین از نتایج جست و جو برسید و همچنان نرخ پرش بالایی از ترافیک ارجاعی خود داشته باشید. سایت ارجا‌ دهنده ممکن است که بازدیدکنندگان غیرمجاز را برای شما ارسال کند یا متن پیوند گمراه‌کننده‌ای داشته باشد.

گاهی اوقات، این، نتیجه کپی رایتینگ نادرست است. نویسنده در قسمت اشتباهی به سایت شما لینک داده است یا اصلاً قصد پیوند به سایت شما را نداشته است. ابتدا با نویسنده مقاله یا پشتیبان سایت تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید که مقاله را اصلاح کنند.

متأسفانه، وب‌سایت ارجاع‌دهنده ممکن است که سعی کند با برخی از ترفندهای منفی سئو از روی نارضایتی یا صرفاً برای سرگرمی، شما را خراب کند. برای مثال، آنها ممکن است به «لینک صفحه خرید کفش ورزشی» شما با متن اصلی طرح سریع پولدار شدن رایگان، پیوند داده باشند.

برای رفع این مشکل، باید ترافیک را حذف کنید یا بک‌لینک را به عنوان اسپم گزارش دهید.

مطالب مرتبط:

راهنمای کامل وبلاگ‌نویسی مهمان برای گرفتن بک‌لینک

کیفیت محتوای شما به شدت پایین است!

همیشه هم مشکل بالا بودن نرخ پرش به علت ایرادات فنی و اقدامات خراب‌کارانه نیست! ممکن است که یک دلیل ساده داشته باشد و آن هم بد بودن محتوای سایت شما باشد. نگاهی منتقدانه و کامل به صفحه خود بیندازید یا از صادق‌ترین همکار یا دوست خود بخواهید که آن را بررسی کند. (ترجیحا فرد موردنظر، کارشناس محتوا یا سئو باشد)

احتمال خوش‌بینانه این است که محتوای شما عالی است اما شما آن را سئو (چه برای موتورهای جست و جو و چه برای مخاطبان) نکرده‌اید. به این سوالات پاسخ دهید:

  • آیا جملات شما بیش از حد ساده است؟ (مخصوصا اگر مخاطب شما به دنبال محتوای تخصصی است)؟
  • آیا از هدینگ‌ها به صورت مناسب استفاده کرده‌اید؟
  • آیا به طور واضح به سوالات پاسخ می‌دهید؟
  • آیا از تصاویر مرتبط استفاده کرده‌اید؟

نوشتن در وب با روزنامه‌نگاری متفاوت است. مهارت‌های کپی‌رایتینگ و تولید محتوای آنلاین خود را تقویت کنید تا زمانی که مردم صرف خواندن محتوای شما می‌کنند، افزایش یابد.

احتمال دیگر این است که محتوای شما به طور کلی ضعیف نوشته شده است یا به سادگی چیزی نیست که مخاطب شما به آن اهمیت دهد. در این مواقع چند اقدام است که می‌توانید انجام دهید:

  • محتوای خود را به نویسنده‌ای متخصص یا یک کارشناس تولید محتوا بسپارید تا هم آن را برای مخاطبان جالب کند و هم این بر سئوی داخل صفحه آن کار کند. می‌توانید از خدمات تولید محتوای سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک هم استفاده کنید.
  • یک‌بار دیگر، استراتژی تولید محتوای سایت خود را بررسی کنید و ببینید که هدف شما از تولید محتوا چیست؟ چه مخاطبانی را در نظر گرفته‌اید؟ آن‌ها چه نیازهایی دارند؟ سپس استراتژی تولید محتوای سایت خود را طبق آن بازنویسی کنید.
  • صفحات رقبای خود را نگاه کنید. این به شما این بینش را می‌دهد که محتوای شما چه ایرادی دارد و چگونه باید آن را رفع کنید!

تجربه کاربری بدی را برای مخاطب رقم می‌زنید!

آیا مردم را با تبلیغات، نظرسنجی‌های پاپ آپی و دکمه‌های اشتراک ایمیل بمباران می‌کنید؟ دعوت به اقدام برای بازاریابان اهمیت بالایی دارد ولی استفاده بیش از حد از آن می‌تواند بازدیدکنندگان را به سرعت از سایت شما فرار دهد.

گاهی مواقع این‌قدر کارشناسان سئو از دیدگاه سئویی به صفحه نگاه می‌کنند که فراموش می‌کنند که مخاطب اصلی آن‌ها، مردم هستند نه موتورهای جست و جو. هم‌چنین به عنوان کارشناس سئو و تولید محتوا، ما به خوبی وب‌سایت خود را می‌شناسیم. اما گاهی فراموش می‌کنیم که آنچه برای ما شهودی به نظر می‌رسد، لزوما برای مخاطب هم این‌گونه نیست. خودتان را جای مخاطبان بگذارید و ببینید که پس از ورود به صفحه شما چه احساسی خواهند داشت.

آیا سایت شما برای پیمایش گیج‌کننده است؟ شاید هم بازدیدکنندگان شما به دنبال کاوش بیشتر باشند، اما وبلاگ شما فاقد کادر جست و جو است. شاید مخاطب نمی‌داند که چگونه سایر مقالات شما را پیدا کند. سایت شما هر مشکلی که داشته باشد، باید آن را رفع کنید.

مطالب مرتبط:

UX چیست و چرا برای سئو مهم است؟

صفحه شما با موبایل سازگار نیست!

در حالی که متخصصان سئو می‌دانند که داشتن یک وب سایت سازگار با موبایل مهم است، این نکته همیشه در دنیای واقعی رعایت نمی‌شود. از سال ۲۰۱۷ گوگل سازگار بودن وب‌سایت‌ها برای موبایل را یک معیار رتبه‌بندی اعلام کرد. ولی هنوز هم بسیاری از وب‌سایت‌ها با موبایل سازگار نیستند.

اگر وب‌سایت شما با موبایل سازگار نباشد، نرخ پرش بالاتری خواهد داشت.
اگر وب‌سایت شما با موبایل سازگار نباشد، نرخ پرش بالاتری خواهد داشت.

وب‌سایت‌هایی که برای موبایل بهینه‌سازی نشده‌اند، در دستگاه‌های تلفن همراه خوب به نظر نمی‌رسند و همچنین خیلی سریع بارگذاری نمی‌شوند. در این حالت، افزایش نرخ پرش غیرطبیعی نخواهد بود.

حتی اگر وب‌سایت شما با استفاده از اصول طراحی واکنش‌گرا، پیاده‌سازی شده باشد، باز هم ممکن است که صفحه برای کاربر مناسب نباشد. گاهی اوقات، هنگامی که یک صفحه در قالب تلفن همراه فشرده می‌شود، باعث می‌شود که برخی از اطلاعات کلیدی به زیر صفحه منتقل شوند.

اکنون، کاربران تلفن همراه به جای دیدن عنوانی که با آنچه در جست و جو دیده‌اند، مطابقت دارد، فقط منوی ناوبری سایت شما را می‌بینند. با فرض اینکه صفحه چیزی را که آنها نیاز دارند، ارائه نمی‌دهد، آنها به گوگل باز می‌گردند. اگر صفحه‌ای با نرخ پرش بالا مشاهده کردید و بدون مشکل خاصی بود، فورا آن را روی تلفن همراه خود آزمایش کنید!

از مخاطب بیش از حد درخواست می‌کنید!

از کسی شماره کارت اعتباری، شماره تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگی مادربزرگ یا نام فرزندانش را بلافاصله نپرسید (این موارد شوخی هستند ولی این‌که تا کاربرد وارد سایت شما شود، از او ایمیل و شماره همراه بخواهید، منطقی نیست).

کاربر هنوز به شما اعتماد ندارد! با توجه به تعداد وب‌سایت‌های کلاه‌بردار، مردم آماده هستند که وقتی روی یک وب‌سایت جدید کلیک می‌کنند، مشکوک باشند. نمایش یک بنر بزرگ برای درخواست اطلاعات باعث می‌شود که بسیاری از افراد فوراً سایت شما را ترک کنند. وظیفه شما ایجاد اعتماد با بازدیدکنندگان است.

این کار را انجام دهید و هر دو شادتر خواهید بود. بازدیدکنندگان شما احساس خواهند کرد که می‌توانند به شما اعتماد کنند. شما هم از این‌که نرخ پرش سایت‌تان کمتر شده است، احساس خوش‌حالی خواهید کرد.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که نرخ پرش تنها یک معیار از معیارهای فراوان سئو است که باید آن را بررسی کنید. سئو به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر کدام از آن‌ها به تنهایی اهمیت دارند. با وجود این‌که شاید این اقدامات و بررسی‌ها خسته‌کننده به نظر برسند ولی ارزشش را دارند. رسیدن به رتبه یک گوگل تاثیر به خصوصی برای افزایش سئو سایت شما خواهد داشت. پس همین الان تحلیل و بررسی سئوی سایت خود را شروع کنید!

اگر نویسنده محتوا هستید و به تولید محتوا در زمینه‌ها و زبان‌های مختلف علاقه‌مندید، ترجمیک از شما برای همکاری دعوت می‌کند. برای همکاری با ترجمیک به صفحه استخدام مترجم مراجعه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.