فریلنسرها از چه اصطلاحاتی استفاده میکنند؟

یک لغت‌نامه جامع برای نویسندگان فریلنسر و کپی‌رایترها

در این مطلب از سایت خدمات تولید محتوا ترجمیک با همه اصطلاحات و عباراتی که در دنیای نویسندگان فریلنسر خواهید شنید آشنا خواهیم شد. معادل انگلیسی این عبارات را نیز مرور خواهیم کرد.

اجازه دهید این آموزش را با مرور یک تجربه شخصی شروع کنیم. چند روز پیش مهمان یکی از دوستان مهندسم بودم. بعد از ورود به مهمانی متوجه شدم که همه افراد حاضر به جز من مهندس عمران هستند! نیاز به توضیح نیست که چه‌قدر در جمع آن‌ها احساس غریبگی می‌کردم مخصوصا وقتی که صحبت‌هایشان گل انداخت و دائما از اصطلاحات مهندسی استفاده می‌کردند!

اما آیا شغل شما یعنی فریلنسری هم اصطلاحات و عبارت یا بهتر بگوییم لغت‌نامه مخصوص به خود را دارد؟ قطعا بله. بنابراین اگر به‌تازگی وارد این حیطه شده‌اید و قرار است به عنوان یک نویسنده فریلنسر مشغول به کار شوید، باید با این اصطلاحات آشنا شوید.

آشنایی با این اصطلاحات به شما کمک می‌کند تا به شکل حرفه‌ای‌تری با مشتریان ارتباط برقرار کنید، توجه آن‌ها را جلب کنید و در جمع فریلنسرهای حرفه‌ای حرفی برای زدن داشته باشید. همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

یک روز از زندگی یک مترجم فریلنسر

اگر به فریلنسری یا همان آزادکاری علاقه دارید، می‌توانید از موقعیت‌های شغلی ترجمیک استفاده کنید. کافیست به صفحه استخدام مترجم رزومه ارسال کنید.

لغت‌نامه شغل نویسندگی فریلنسری و کپی رایتینگ

فریلنسرها از چه اصطلاحاتی استفاده می‌کنند؟

اصطلاح

معادل انگلیسی

مفهوم

آزمون آ/ب

(A/B Test)

آزمون آ/ب روشی ساده و در عین حال قدرتمند است که برای تعیین بهترین عملکرد، به مقایسه دو نسخه از چیزی می‌پردازد. به عنوان مثال ممکن است یک کارفرما از شما بخواهد که برای یک پست وبلاگ دو عنوان بنویسید. سپس از روی نتایج بعدی تصمیم بگیرد که کدام عنوان با هدف مخاطب مطابقت بیشتری دارد.

تجارت بین دو یا چند کسب و کار

Business-to-business (B2B)

در بازاریابی B2B محصولات و خدمات را به جای مصرف‌کنندگان، به سایر مشاغل تبلیغ می‌کنیم. به عنوان مثال یک شرکت نرم‌افزاری محصولات خود را به سایر شرکت‌هایی که برای بهبود عملکرد خود به آن نیاز دارند معرفی می‌کند. این در حالی است که ممکن است این نرم‌افزار مصرف فردی نداشته باشد.

تجارت بین تولیدکننده و مصرف‌کننده

Business-to-consumer (B2C)

بازاریابی B2C مصرف‌کنندگان فردی را در نظر می‌گیرد.

بدنه محتوا

Body Copy

بدنه محتوا بخش مرکزی یک پست وبلاگی یا مقاله است و تمام اطلاعات موردنیاز مخاطب را در خود جا می‌دهد. در واقع این بخش از محتوا، مخاطبان هدف را تشویق به خرید یا استفاده از خدمات می‌کند.

برندسازی

Branding

به فرایند ایجاد یک هویت متمایز برای یک شرکت، فرد، محصول یا خدمات برندسازی گفته می‌شود. در واقع با برندسازی کاری می‌کنیم تا یک تصویر ایده‌آل و خوب از خود در ذهن مخاطب ایجاد کنیم. از جمله کارهایی که در فرایند برندسازی انجام می‌شود می‌توان به استفاده مداوم از عناصر بصری مانند لوگوها، طرح‌های رنگی و تایپوگرافی اشاره کرد.

سطر زیر عنوان مقاله در روزنامه و مجله که حاوی نام نویسنده است

Byline

این سطر، اطلاعاتی درباره نویسنده محتوا را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. حال می‌تواند صرفا به اسم نویسنده اشاره کند یا شامل اطلاعات دقیق‌تری باشد. Byline فرصت خوبی را در اختیار نویسندگان آزادکار قرار می‌دهد تا خود را به مخاطبان و کارفرمایان معرفی کنند و از این راه اعتبار به دست بیاورند.

توضیح (زیر تصویر یا عکس و …)

Caption

Caption توضیح مختصری از آنچه در تصویر نشان داده می‌شود را به مخاطب ارائه می‌کند.

دعوت به اقدام

Call to Action (CTA)

CTA یا دعوت به اقدام یک خط یا عبارت کوتاه است که خواننده را به انجام عمل خاصی تشویق می‌کند. حال این عمل خاص می‌تواند خرید، تماس، به‌اشتراک‌گذاری محتوا، کامنت گذاشتن یا هر چیز دیگر باشد.

CTA می‌تواند در هر قسمتی از محتوا ظاهر شود اما معمولا در بخش پایانی و به همراه یک دکمه قابل‌کلیک می‌آید.

ایمیل تبلیغاتی

Cold Email

این نوع ایمیل همانطورکه از نامش پیداست سرد است و به فرد یا شرکتی که هیچ رابطه قبلی با او نداشتید ارسال می‌شود. در واقع ارسال ایمیل تبلیغاتی یکی از روش‌های بازاریابی است و برای جذب مشتریان جدید استفاده می‌شود. در زبان انگلیسی warm email به عنوان نقطه مقابل این ایمیل‌ها استفاده می‌شود.

تضاد منافع

Conflict of Interest

هنگام نوشتن پست‌های وبلاگی، حفظ عینیت و اجتناب از تضاد منافع ضروری است. اگر با یک منبع یا موضوع رابطه شخصی یا حرفه‌ای داشته باشید، ممکن است تضاد منافع اتفاق بیفتد. بنابراین لازم است تا هرگونه تطابق احتمالی فورا افشا شود.

سیستم مدیریت محتوا

Content Management System (CMS)

سیستم مدیریت محتوا امکان نوشتن، ویرایش، تغییر و انتشار محتوا را در اختیار شما قرار می‌دهد. به عنوان مثال وردپرس یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است.

تبدیل

Conversion

هر محتوا با هدف ترغیب مخاطب به یک اقدام خاص نوشته می‌شود. حال این اقدام می‌تواند خرید یک محصول یا ثبت کامنت باشد. هر بار که اقدام موردنظر توسط یک مخاطب انجام شود، به عنوان یک تبدیل در نظر گرفته می‌شود. با این تفاصیل، تبدیل به عنوان عاملی برای تعیین میزان اثربخشی و موفقیت یک محتوا در نظر گرفته می‌شود.

کپی (متن)

Copy

به متن هر مقاله یا پست وبلاگی تبلیغاتی کپی گفته می‌شود.

کپی رایتینگ

Copywriting

به فرایند نوشتن یک نسخه تبلیغاتی که به نفع یک کسب و کار تمام می‌شود، کپی رایتینگ می‌گویند. کپی رایترها روی طیف وسیعی از محتوا از جمله تبلیغات، شعارها، پست‌ رسانه‌های اجتماعی و کمپین‌های ایمیل کار می‌کنند.

نوشتن محتوا

Content Writing

کپی رایتینگ به هدف تبلیغ و فروش یک محصول انجام می‌شود. این در حالی است که نوشتن محتوا روی ارائه اطلاعات به مشتری و در نظر گرفتن نیازها و دغدغه‌های او تمرکز می‌کند. از این رو لحن محتوای متنی بیشتر حالت آموزشی دارد.

بریف محتوا

Content Brief

بریف محتوا سندی است که در شروع یک پروژه به نویسنده داده می‌شود و شامل همه مواردی است که نویسنده باید بداند و مورد توجه قرار دهد. به عنوان مثال مواردی مثل هدف محتوا، مخاطبان هدف، ساختار، تعداد کلمات موردنظر و… در بریف قید می‌شود.

اگر کارفرما هستید، تهیه یک بریف دقیق و ارائه آن به نویسنده، کمک می‌کند تا محتوای نهایی به انتظارات شما نزدیک‌تر باشد.

خروجی نهایی

Deliverable

خروجی نهایی دقیقا همان چیزی است که شما به عنوان نویسنده با آن موافقت کرده‌اید و در پایان به کارفرما تحویل خواهید داد. مثلا یک پست وبلاگ ۱۵۰۰ کلمه‌ای.

محتوای تقلبی

Dummy Copy

محتوای تقلبی هیچ معنای خاصی ندارد و صرفا برای پر کردن بخشی از یک وب‌سایت درج می‌شود. این محتوا اغلب به زبان لاتین است و با Lorem Ipsumشروع می‌شود.

همیشه سبز

Evergreen

محتواهای همیشه‌سبز طوری طراحی و نوشته می‌شوند که تا مدت‌ها قابل استفاده و مفید بمانند.

قلاب

Hook

حتما می‌دانید که برای درگیر نگه داشتن مخاطبان به یک قلاب نیاز دارید. در واقع قلاب همان جملات ابتدایی متن است که توجه او را جلب می‌کند و کاری می‌کند که مخاطب محتوا را تا انتها مطالعه کند.

اینفوگرافیک

Infographic

اینفوگرافیک‌، محتوا تصویری جذاب و آموزنده‌ای است که اطلاعات پیچیده را به روشی ساده و کاربردی به مخاطبان ارائه می‌کند.

فاکتور

Invoice

فاکتور یا صورت حساب سندی است که بعد از تکمیل کار، توسط فریلنسر به مشتری داده می‌شود.

مزد تسلی‌بخش

“Kill” Fee

در زبان فارسی معادل دقیقی برای این عبارت وجود ندارد. با این حال مزد تسلی بخش، مزدی است که در صورت منتشر نشدن اثر، به نویسنده می‌دهند تا قدری تسلی‌بخش باشد. این هزینه معمولا ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه انتشار برنامه‌ریزی شده است.

صفحه فرود

Landing Page

صفحات فرود همان صفحات اصلی سایت‌ها هستند. به عنوان مثال صفحه تماس با ما، درباره ما و صفحات معرفی خدمات و محصولات در دسته لندینگ پیج‌ها قرار می‌گیرند.

محتوای طولانی

Long-Form Content

هیچ تعریف دقیقی برای محتواهای طولانی وجود ندارد. با این حال معمولا محتواهای بالای ۱۲۰۰ کلمه طولانی در نظر گرفته می‌شوند. این محتواها فرصت خوبی برای استفاده از کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار می‌دهند و برای آموزش مخاطب و آگاهی‌بخشی به او نوشته می‌شود.

محتواهای طولانی به بررسی جزئیات می‌پردازند و ارزش زیادی دارند از این رو، میزان تعامل با مخاطب و نرخ تبدیل را افزایش می‌دهند.

توضیحات متا

Meta Description

توضیحات متا خلاصه‌ای از یک صفحه وب هستند و در نتایج موتورهای جست‌وجو، زیر عنوان ظاهر می‌شوند. این توضیحات با هدف معرفی صفحات به مخاطب و متقاعد کردن وی به کلیک کردن نوشته می‌شوند و معمولا ۱۲۰ تا ۱۵۵ کاراکتر دارند.

قرارداد عدم افشای اطلاعات

Non-Disclosure Agreement (NDA)

NDA قراردادی است که بین مشتری و فریلنسر و به هدف حفاظت از اطلاعات محرمانه و اسرار تجاری مشتری نوشته می‌شود. این قرارداد تضمین می‌کند که اطلاعات حساس مشتری بدون رضایت وی در اختیار هیچ شخص ثالثی قرار نمی‌گیرد.

ایجاد محتوا بدون محتوا یا ضمانت پرداخت

On Spec

نویسندگان فریلنسر برخی از محتواهای خود را بدون قرارداد و تنها به هدف معرفی خود به مشتریان می‌نویسند. در واقع این محتواها جزء نمونه کارهای نویسندگان محسوب می‌شود.

پورتفولیو

Portfolio

به مجموعه‌ای از نمونه کارهای هر نویسنده که مهارت و تخصص او را نشان می‌دهد، پورتفولیو می‌گویند.

پروپوزال

Proposal

به سندی که محصولات یا خدمات شما را توصیف می‌کند، پروپوزال می‌گویند. فریلنسرها معمولا بعد از صحبت حضوری یا تلفنی با مشتریان بالقوه برای آن‌ها پروپوزال ارسال می‌کنند.

گستره کاری، حیطه کاری

Scope

حیطه کاری، به مجموعه وظایفی اشاره دارد که باید برای تکمیل یک پروژه انجام دهید. لذا حتما قبل از شروع پروژه حیطه کاری را مشخص کنید و از انتظارات مشتری به طور دقیق مطلع شوید.

بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (سئو)

Search Engine Optimization (SEO)

به فرایند بهینه‌سازی صفحات وب، طوری که در نتایج موتورهای جست‌وجو رتبه خوبی داشته باشند، سئو گفته می‌شود.

محتوای کوتاه

Short-Form Content

این محتوا کوتاه، مختصر و مفید است و طوری طراحی شده که ظرف چند دقیقه به سوال مخاطب پاسخ بدهد. اینفوگرافیک‌ها، پست‌های شبکه اجتماعی و پست‌های وبلاگی کوتاه، جزء این دسته از محتواها هستند.

راهنمای سبک

Style Guide

برخی از مشتریان و پلتفرم‌های خدمات تولید محتوا، راهنمای سبک دقیقی را در اختیار نویسنده قرار می‌دهند و انتظار دارند که محتوای نهایی طبق این راهنما نوشته شود. مواردی مثل فونت و اندازه متن، کلمات کلیدی و… در این راهنما قید می‌شوند.

سخن پایانی

در این مطلب با پرکاربردترین عباراتی که یک فریلنسر در طول روز با آن‌ها سر و کار دارد آشنا شدیم. معادل انگلیسی این عبارات را نیز معرفی کردیم تا در صورتی که به کار با شرکت‌های خارجی تمایل دارید، دچار مشکل نشوید. حال نوبت شماست که تجربیات‌تان رجوع کنید و کلمات و اصطلاحات دیگری را به این لیست اضافه کنید. منتظر کامنت‌های شما هستیم!

سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک آماده ارائه خدمات در همه زبان‌ها و همه زمینه‌های تخصصی است. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک رنگی کلیک کنید.

منبع

یک دیدگاه در «یک لغت‌نامه جامع برای نویسندگان فریلنسر و کپی‌رایترها»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.