چگونه به تصاویر در مقالات و پایان‌نامه‌ها رفرنس دهیم؟

راهنمای رفرنس‌دهی به تصاویر در مقالات علمی

دانشجویی را تصور کنید که در حال نوشتن مقاله تخصصی یا پایان‌نامه خود است. او که به خوبی از اهمیت رفرنس‌دهی درست (مخصوصا برای جلوگیری از متهم شدن به مواردی چون سرقت ادبی) آگاه است، در هر قسمت از متن به منبع درست استناد می‌کند. هنگامی که پای مقاله و کتاب در میان باشد، همه می‌دانیم که چگونه به آن‌ها استناد کنیم. اما تصاویر چه‌طور؟ چگونه باید به یک تصویر استناد کنیم؟

در اولین گام باید یک نرم‌افزار رفرنس‌دهی کاربردی مانند اندنوت، مندلی یا زوترو را نصب کنید. اگر بخواهید که رفرنس‌ها را به صورت دستی وارد کنید، احتمال خطا بیشتر می‌شود. سپس نوبت به انتخاب سبک رفرنس‌دهی می‌رسد. اکنون باید بدانید که چه اطلاعاتی برای رفرنس‌دهی به تصاویر با توجه به سبک موردنظر نیاز است. این امر معمولا به سبک ارجاع شما و نوع انتشار تصویر (آنلاین یا فیزیکی) بستگی دارد.

برای آشنایی با روش‌های ارجاع‌دهی به تصاویر در مقالات علمی در ادامه این مقاله وبلاگ دارالترجمه آنلاین ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

معرفی بهترین روش‌های رفرنس‌نویسی

برای استناددهی به تصاویر از کدام سبک رفرنس‌دهی باید استفاده کنیم؟

اگر در حال نگارش پایان‌نامه خود هستید، بررسی کنید که آیا دستورالعمل‌های دانشگاه یا دوره شما مشخص می‌کند که از کدام سبک استناد استفاده کنید یا خیر. اگر انتخاب به عهده شماست، در نظر بگیرید که کدام سبک، بیشتر در زمینه شما استفاده می‌شود. برای انتخاب سبک رفرنس‌دهی مناسب هم در هنگام نگارش و ترجمه تخصصی مقاله خود به راهنمای نویسندگان در سایت مجله مراجعه کنید.

  • سبک APA محبوب‌ترین سبک استنادی است که به طور گسترده در علوم اجتماعی و رفتاری استفاده می‌شود.
  • سبک MLA دومین سبک محبوب است که بیشتر در علوم انسانی استفاده می‌شود.
  • روش ارجاع شیکاگو در علوم انسانی، به ویژه تاریخ، رایج است.
  • سایر سبک‌های تخصصی‌تر برای رشته‌های خاص مانند Bluebook و OSCOLA نیز برای حقوق وجود دارد.
اگر انتخاب سبک رفرنس‌دهی به عهده شماست، در نظر بگیرید که کدام سبک، بیشتر در زمینه شما استفاده می‌شود.
اگر انتخاب سبک رفرنس‌دهی به عهده شماست، در نظر بگیرید که کدام سبک، بیشتر در زمینه شما استفاده می‌شود.

مهم‌ترین نکته این است که یک سبک را انتخاب کنید و از آن به طور مداوم در سراسر متن خود استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

راهنمای تغییر شیوه رفرنس‌دهی در اندنوت

اصول کلی ارجاع به تصاویر

برای استناد به یک تصویر، به یک استناد درون متنی و یک ورودی مرجع مربوطه نیاز دارید. ورودی مرجع باید موارد زیر را فهرست کند:

  • خالق تصویر
  • سالی که در آن تصویر که منتشر شده است.
  • عنوان تصویر
  • قالب تصویر
  • محل انتشار آن (به عنوان مثال یک وب سایت، کتاب یا موزه)

بسته به نوع محل انتشار تصویر و سبک نقل قولی که استفاده می‌کنید، قالب رفرنس‌دهی متفاوت خواهد بود. در ادامه به چگونگی رفرنس‌دهی به یک تصویر در انواع سبک‌های ارجاع می‌پردازیم.

ارجاع به یک تصویر به سبک APA

برای ذکر منبع تصویر در قسمت منابع به روش APA، اگر تصویر داخل یک وب‌سایت است، عنوان تصویر را با حروف کج بنویسید و سپس سایر توضیحات را در براکت بگذارید، هم‌چنین نام سایت و URL را درج کنید. استناد درون متنی APA هم فقط شامل نام عکاس و سال است.

فرمت کلی استناد به تصاویر (منتشره در وب‌سایت‌ها) در APA

Author last name, Initials. (Year). Image title [Format]. Site Name. URL

نمونه‌ای از استناد به تصاویر در بخش منابع به سبک APA

Reis, L. (2021). Northern cardinal female at Lake Meyer Park IA 653A2079 [Photograph]. Flickr. https://flic.kr/p/2kNpoXB

نمونه‌ای از استناد درون‌متنی APA

(Reis, 2021)

ارجاع به یک تصویر آنلاین به سبک APA

اطلاعات موجود پس از عنوان و قالب برای تصاویر سایر منابع انتشار (مثلا اگر تصویر در کتاب یا مقاله منتشر شده) متفاوت است. هم‌چنین هنگامی که تصویر را در متن خود قرار می‌دهید، باید آن را نیز به صورت شکل (figure) قالب‌بندی کنید و اطلاعات مربوط به حق چاپ یا مجوزها را نیز درج کنید.

استناد درون متنی APA هم فقط شامل نام عکاس و سال است.
استناد درون متنی APA هم فقط شامل نام عکاس و سال است.

ارجاع به تصاویر مشاهده شده به صورت حضوری در سبک APA

برای یک اثر هنری که در موزه، گالری یا هر نوع آرشیو فیزیکی دیگر مشاهده می‌شود، اطلاعاتی درباره موسسه و مکان انتشار آن درج کنید. اگر صفحه‌ای در وب‌سایت مؤسسه برای این موضوع خاص وجود دارد، URL آن نیز می‌تواند ذکر شود.

فرمت کلی استناد به تصاویر (مشاهده‌شده به صورت فیزیکی) در APA

Author last name, Initials. (Year). Image title [Format]. Institution Name, Location. URL

نمونه‌ای از استناد به تصاویر در بخش منابع به سبک APA

Kahlo, F. (1940). Self-portrait with cropped hair [Painting]. Museum of Modern Art, New York City, NY, United States. https://www.moma.org/collection/works/78333

نمونه‌ای از استناد درون‌متنی APA

(Kahlo, 1940)

ارجاع به تصاویر مشاهده شده به صورت حضوری در سبک APA

رفرنس‌دهی به یک تصویر در سبک MLA

برای استناد به تصویری که در یک وب‌سایت منتشر شده است، به سبک MLA، عنوان تصویر با علامت نقل قول به همراه نام سایت به صورت مورب ظاهر می‌شود. هم‌چنین به ذکر سال انتشار اکتفا نکنید و تاریخ انتشار کامل را در صورت موجود بودن درج کنید.

فرمت کلی رفرنس‌دهی به عکس‌های منتشرشده در وب‌سایت‌ها به سبک MLAAuthor last name, First name. “Image Title.” Website Name, Day Month Year, URL.
نمونه‌ای از استناد به تصاویر در بخش منابع به روش MLAReis, Larry. “Northern Cardinal Female at Lake Meyer Park IA 653A2079.” Flickr, 22 Mar. 2021, https://flic.kr/p/2kNpoXB.
نمونه‌ای از استناد درون‌متنی MLA(Reis)
رفرنس‌دهی به یک تصویر آنلاین در سبک MLA

استناد درون متنی MLA معمولاً فقط شامل نام خانوادگی نویسنده است.

استناد درون متنی MLA معمولاً فقط شامل نام خانوادگی نویسنده است.
استناد درون متنی MLA معمولاً فقط شامل نام خانوادگی نویسنده است.

مطالب مرتبط:

۵+ هوش مصنوعی رایگان برای خلاصه کردن متون

استناد به تصاویر مشاهده شده به صورت حضوری در روش MLA

نقل قول برای یک تصویر مشاهده شده در یک موزه (یا هر نوع آرشیو فیزیکی دیگر مانند یک گالری) به جای اطلاعات وب‌سایت، شامل نام و مکان موسسه است.

فرمت کلی رفرنس‌دهی به عکس‌های مشاهده‌شده در مکان‌های فیزیکی به سبک MLAAuthor last name, First name. “Image Title.” Year, Institution Name, City.
نمونه‌ای از استناد به تصاویر در بخش منابع به روش MLAKahlo, Frida. “Self-Portrait with Cropped Hair.” ۱۹۴۰, Museum of Modern Art, New York.
نمونه‌ای از استناد درون‌متنی MLA(Kahlo)
استناد به تصاویر مشاهده شده به صورت حضوری در روش MLA

استناد به تصاویر در سبک Chicago

در سبک شیکاگو (Chicago)، ممکن است که تصاویر فقط در متن ارجاع داده شوند، بدون نیاز به استناد کامل یا مدخل کتاب‌شناسی.

با این حال، اگر باید یک استناد تصویری کامل به سبک شیکاگو اضافه کنید، عنوان را به صورت مورب فهرست کنید، اطلاعات مربوط به قالب تصویر را اضافه کنید. هم‌چنین یک URL در انتهای ورودی کتاب‌شناسی برای تصاویری که به صورت آنلاین مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اضافه کنید.

فرمت کلی رفرنس‌دهی به عکس‌های منتشرشده در وب‌سایت‌ها به سبک شیکاگوAuthor last name, First name. Image Title. Month Day, Year. Format. Website Name. URL.
نمونه‌ای از استناد به تصاویر به روش شیکاگو در مدخل کتاب‌شناسی (Chicago bibliography entry)Reis, Larry. “Northern Cardinal Female at Lake Meyer Park IA 653A2079.” Flickr, 22 Mar. 2021, https://flic.kr/p/2kNpoXB.
استناد به تصاویر در پاورقی به سبک شیکاگو (Chicago footnote)1. Larry Reis, Northern Cardinal Female at Lake Meyer Park IA 653A2079, March 22, 2021, photograph, Flickr, https://flic.kr/p/2kNpoXB
استناد به تصاویر در پاورقی به سبک شیکاگو (Chicago footnote)2. Reis, Northern Cardinal Female.
استناد به تصاویر آنلاین در سبک Chicago

ارجاع به تصاویر مشاهده شده به صورت حضوری در روش شیکاگو

برای تصویری که در یک موزه، گالری یا سایر آرشیوهای فیزیکی مشاهده می‌شود، می‌توانید بدون رفرنس‌دهی رسمی به آن در متن استناد کنید. در صورت نیاز به استناد، مؤسسه و شهری را که در آن واقع شده است، در انتهای مدخل کتاب‌شناسی فهرست کنید.

فرمت کلی رفرنس‌دهی به عکس‌های فیزیکی به سبک شیکاگوAuthor last name, First name. Image Title. Year. Format. Institution Name, City.
نمونه‌ای از استناد به تصاویر فیزیکی به روش شیکاگو در مدخل کتاب‌شناسی (Chicago bibliography entry)Kahlo, Frida. Self-Portrait with Cropped Hair. 1940. Oil on canvas, 40 x 27.9 cm. Museum of Modern Art, New York.
استناد به تصاویر فیزیکی در پاورقی به سبک شیکاگو (Chicago footnote)1. Frida Kahlo, Self-Portrait with Cropped Hair, 1940, oil on canvas, 40 x 27.9 cm, Museum of Modern Art, New York.
استناد به تصاویر فیزیکی در پاورقی به سبک شیکاگو (Chicago footnote)2. Kahlo, Self-Portrait with Cropped Hair.
ارجاع به تصاویر مشاهده شده به صورت حضوری در روش شیکاگو

مطالب مرتبط:

بررسی ۶+ معیار مهم رتبه‌بندی مجلات علمی

چگونه به تصویری بدون عنوان استناد کنیم؟

منابع بدون عنوان (همانند برخی از تصاویر) معمولاً با استفاده از یک متن توصیفی کوتاه به جای عنوان ذکر می‌شوند. در سبکAPA ، این توصیف در براکت ظاهر می‌شود: [Chair of stained oak]. در سبک‌های MLA و شیکاگو از هیچ براکتی استفاده نمی‌شود: Chair of stained oak

برای پست‌های رسانه‌های اجتماعی که معمولاً بدون عنوان هستند، کلمات اولیه پست را به جای عنوان نقل‌قول کنید: ۱۶۰ کاراکتر اول در شیکاگو یا ۲۰ کلمه اول در APA. MLAتوصیه می‌کند که پست کامل را برای مطالب کوتاه مانند یک توییت نقل‌قول کنید و اگر طولانی‌تر است، فقط آن پست را توضیح دهید.

سخن پایانی

مهم‌ترین مواردی که در استناد به یک تصویر در سبک‌هایی چون APA، MLA و سبک شیکاگو باید در نظر بگیرید، عبارتند از: نام سازنده تصویر، عنوان تصویر، سال (یا تاریخ دقیق‌تر) انتشار و جزئیات محلی که تصویر در آن منتشر شده است. این مکان می‌تواند به صورت آنلاین (وب‌سایت‌ها) یا فیزیکی مانند موزه‌ها و گالری‌ها باشد.

هم‌چنین در سبک APA و شیکاگو، استاندارد است که توضیحی درباره قالب تصویر نیز درج شود (به عنوان مثال «عکس» یا «نقاشی رنگ روغن»). این نوع اطلاعات ممکن است که در MLA نیز گنجانده شود اما اجباری نیستند.

اگر در حال نوشتن مقاله یا پایان‌نامه‌ خود هستید، به نظر شما چه جزئیاتی را در رفرنس‌دهی به تصاویر باید در نظر گرفت؟ تجربیات و اطلاعات خود را با ما در میان بگذارید.

می‌خواهید مقاله خود را در مجلات معتبر انگلیسی چاپ کنید ولی بابت اشتباهات نگارشی و دستوری آن نگران هستید؟ پس چرا از خدمات ویرایش نیتیو موسسه ترجمیک استفاده نمی‌کنید؟ بهترین کیفیت خدمات را با مناسب‌ترین هزینه در اختیار شما قرار می‌دهیم.

یک دیدگاه در «راهنمای رفرنس‌دهی به تصاویر در مقالات علمی»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.