برای ارسال درخواست به دانشگاه‌های فرانسه تا چه زمانی فرصت داریم؟

بهترین زمان برای اپلای دانشگاه‌های فرانسه

آیا شما هم قصد دارید که برای ادامه تحصیل به فرانسه بروید؟ به دنبال این هستید که بهترین زمان درخواست تحصیلی برای دانشگاه های فرانسه را بدانید و جا نمانید؟ می‌خواهید از نحوه اپلای دانشگاه‌های فرانسه اطلاع پیدا کنید؟ نمی‌دانید که چه مدارکی برای اپلای به دانشگاه‌های فرانسه نیاز دارید؟ پس این مقاله مناسب شماست.

دانشگاه‌های فرانسه به دلیل کیفیت بالای آموزشی و هزینه‌های مناسب برای دانشجویان خارجی، مقصدی محبوب به شمار می‌روند. تعداد دانشجویان خارجی که فرانسه را برای تحصیلات عالی خود انتخاب می‌کنند، به طور پیوسته در حال افزایش است. به‌طوری‌که فرانسه اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۳ میزبان حدود ۴۳۰هزار نفر دانشجوی بین‌المللی بوده است که نسبت به سال گذشته ۴٫۶ درصد افزایش داشته است. یکی از چالش‌های اصلی دانشجویان در این مسیر یافتن بهترین زمان اپلای به دانشگاه‌های فرانسه است.

انتخاب زمان مناسب برای ارسال درخواست تحصیلی یکی از عوامل تأثیرگذار در پذیرش موفقیت‌آمیز است. شما در طول این فرایند باید اقدامات گوناگونی را انجام دهید که از جمله آن‌ها می‌توان به تهیه ترجمه رسمی فرانسوی مدارک خود اشاره کرد. قبل از انجام هر کاری، باید با زمان ارسال درخواست و شروع ترم‌های تحصیلی آشنا باشید تا به خوبی برای این موضوع برنامه‌ریزی کنید.

برای آشنایی با بهترین زمان برای اپلای دانشگاه‌های فرانسه و زمان شروع ترم‌های تحصیلی، در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

تفاوت مدارک معتبر زبان فرانسه

بهترین زمان اپلای برای دانشگاه‌های فرانسه

سال تحصیلی در فرانسه به دو ترم تقسیم می‌شود. ترم اول از سپتامبر (شهریور) یا اکتبر (مهر) شروع می‌شود و در ژانویه (دی) سال بعد به پایان می‌رسد. ترم دوم از فوریه (بهمن) شروع می‌شود و در ماه می (اردیبهشت) یا ژوئن (خرداد) به پایان می‌رسد. ماه‌های جولای (۱۰ تیر تا ۹ مرداد) و آگوست (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور) به‌طورکلی تعطیلات هستند و فعالیت دانشگاهی در این ماه‌ها به‌شدت کاهش می‌یابد. بسیاری از دانشگاه‌ها در ماه آگوست (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور) تعطیل می‌شوند.

پس به‌طورکلی آموزش‌ها و کلاس‌ها در فرانسه از سپتامبر تا ژوئن (شهریور تا خرداد) در دسترس هستند. اکثر دانشگاه‌ها برای ترم سپتامبر یا همان ترم اول، اپلای‌ها را از نوامبر (آبان) یا دسامبر (آذر) سال قبل شروع می‌کنند. اپلای برای ترم ژانویه یا همان ترم دوم نیز معمولاً از ژوئن (خرداد) تا سپتامبر (شهریور) سال قبل صورت می‌گیرد.

اقدام زودهنگام برای اپلای به دانشجویان کمک می‌کند تا در صورت لزوم بتوانند مدارک لازم را فراهم کنند و از بورسیه‌ها نیز استفاده نمایند. به‌طورکلی توصیه می‌شود که دانشجویان زودتر از این تاریخ‌هایی که گفته شد، اقدام کنند تا از کمک هزینه‌های تحصیلی نیز بهره‌مند شوند. در ادامه نام سه مورد از دانشگاه‌های مطرح فرانسه به همراه تقویم آموزشی آن‌ها آورده شده است که به شما در یافتن زمان مناسب اپلای کمک می‌کند.

زمان آغاز ترم‌های تحصیلی در برخی از مطرح‌ترین دانشگاه‌های فرانسه

نام دانشگاه

زمان شروع ترم تحصیلی

دانشگاه پاریس سیته ( Universite Paris Cite)

چارچوب کلی تقویم آکادمیک دانشگاه پاریس سیته ۲۰۲۴-۲۰۲۵ در ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ و ۲۸ می ۲۰۲۴ توسط دانشگاه تصویب شد.

شروع سال تحصیلی ۲۰۲۴-۲۰۲۵: دوشنبه، ۱ سپتامبر ۲۰۲۴

پایان سال تحصیلی ۲۰۲۴-۲۰۲۵: ۱۵ دسامبر ۲۰۲۵

دانشگاه مونپلیه (Universite de Montpellier)

شروع ترم اول: هفته اول سپتامبر

شروع ترم دوم: اواسط یا پایان ژانویه

دانشگاه پاریس-ساکلی (Universite Paris Saclay)

ترم پاییز:

سپتامبر – ژانویه

ترم بهار:

ژانویه – ژوئن

زمان شروع ترم‌های تحصیلی برخی از دانشگاه‌های مشهور فرانسه

مطالب مرتبط:

به کدام رشته‌ها بورسیه تعلق می‌گیرد؟

مدارک موردنیاز برای اپلای دانشگاه‌های فرانسه

مدارک لازم برای اپلای به دانشگاه‌های فرانسه معمولاً شامل مدرک تحصیلی، ریزنمرات، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه و مدرک زبان (مثل مدرک زبان فرانسه یا انگلیسی) است. همان‌طور که خود شما هم اطلاع دارید، تمامی مدارک، نیاز به ترجمه رسمی برای ارائه به دانشگاه مقصد دارند. همچنین دانشجویان باید از طریق سیستم‌های آنلاین مانند Campus France اقدام کنند و مهلت‌ها را بادقت دنبال نمایند.

مدارک لازم برای اپلای به دانشگاه‌های فرانسه معمولاً شامل مدرک تحصیلی، ریزنمرات، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه و مدرک زبان (مثل مدرک زبان فرانسه یا انگلیسی) است.
مدارک لازم برای اپلای به دانشگاه‌های فرانسه معمولاً شامل مدرک تحصیلی، ریزنمرات، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه و مدرک زبان (مثل مدرک زبان فرانسه یا انگلیسی) است.

در این قسمت به تعدادی از پرکاربردترین مدارک تحصیلی موردنیاز برای اپلای اشاره می‌کنیم. البته این مدارک، بسته به دانشگاه‌ مقصد متفاوت خواهند بود. هم‌چنین سفارت فرانسه برای صدور ویزای تحصیلی از شما مدارک دیگری به همراه ترجمه رسمی می‌خواهد. هنگام برنامه‌ریزی برای ارسال درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های فرانسه حتما فهرست مدارک مورد نیاز را از دانشگاه موردنظر خود و سفارت فرانسه جویا شوید.

انگیزه‌نامه

انگیزه‌نامه باید شامل این موارد باشد: دلایل درخواست، سوابق تحصیلی و شغلی خود، هرگونه تحقیق و تجربه مرتبط در رشته‌ی تحصیلی خود و هر آن چه که در سایر مدارک پوشش داده نشده است.

رزومه

رزومه، حاوی اطلاعاتی در مورد سطح تحصیلات، مدارک و دستاوردهای علمی شما است. همچنین موارد دیگری نیز می‌تواند در رزومه شما ذکر شده باشد؛ مانند مقاله تحقیقاتی و ارائه کنفرانس، تجربه صنعتی و مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی و تجاری.

ریزنمرات

ریزنمرات مدارک تحصیلی به همراه اسکن نسخه‌های اصلی آن‌ها باید در این قسمت ارائه شده باشد. توجه شود که نمره نهایی کل و همچنین نمرات تمام واحدهای گذرانده شده باید در ریزنمرات شما ذکر شده باشد.

دیپلم

بعضی از دانشگاه‌ها اسکن نسخه‌های اصلی تمام دیپلم‌هایی را که اخذ کرده‌اید، از شما می‌خواهند.

گواهینامه‌های زبان

مدرک زبان ارائه شده باید معتبر باشد. بعضی از دانشگاه‌ها که دوره‌های آموزشی خود را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند، از شما مدارک زبان انگلیسی مانند آیلتس و pteمی‌خواهند. اما برای دانشگاه‌هایی که زبان دوره‌های آن‌ها فرانسوی است، حتما باید مدارک زبان فرانسوی مانند DELF، DALF و … ارائه دهید.

اسکن واضح پاسپورت

اسکن پاسپورت باید به همراه عکس واضح و مشخص انجام شود.

دو توصیه‌نامه از استاد یا کارفرما

برای درخواست پذیرش تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه معمولا به دو توصیه‌نامه نیاز دارید. هر دو توصیه‌نامه باید به زبان فرانسوی باشند. اگر به ترجمه فارسی به فرانسوی توصیه‌نامه‌های خود نیاز دارید، می‌توانید با خیالی آسوده از خدمات سایت ترجمه ترجمیک استفاده کنید. ترجیحاً یکی از نامه‌ها باید توسط یکی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاهی نوشته شود که یکی از مدارک تحصیلی خود را از آن دریافت کرده‌اید. نامه دوم نیز می‌تواند از کارفرمای فعلی شما (اگر رشته و شغل شما هم‌راستا هستند) باشد.

برای درخواست پذیرش تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه معمولا به دو توصیه‌نامه نیاز دارید.
برای درخواست پذیرش تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه معمولا به دو توصیه‌نامه نیاز دارید.

توصیه‌نامه‌ها باید به زبان فرانسوی باشند و مواردی چون امضا و اطلاعات تماس (یعنی آدرس پستی، تلفن، ایمیل) در آن‌ها ذکر شده باشد. نامه‌هایی که این شرایط را نداشته باشند، پذیرفته نمی‌شوند.

مطالب مرتبط:

فرق اپلای با بورسیه چیست؟

فرانسه، کشوری جذاب برای دانشجویان بین‌المللی

همان‌طور که در بالا گفته شد، فرانسه یکی از محبوب‌ترین کشورها برای دانشجویان بین‌المللی است. فرانسه در رتبه‌بندی بهترین مقاصد برای تحصیل در سال ۲۰۲۴ در رتبه دوم قرار گرفت. دانشجویان علت این انتخاب را سه عامل مهم بیان کرده‌اند:

  • کیفیت آموزش
  • هزینه زندگی دانشجویی
  • چشم‌انداز زندگی و شغلی

فرانسه پیشروترین کشور میزبان غیرانگلیسی‌زبان برای دانشجویان خارجی و چهارمین کشور محبوب برای دانشجویان بین‌المللی در جهان پس از ایالات متحده، انگلستان و استرالیا است. امروزه، از هر ۱۰ دانشجوی بین‌المللی ۹ نفر می‌گویند که از تجربه دانشجویی خود در فرانسه راضی هستند. پاریس همچنان در صدر فهرست شهرهای مورد علاقه دانشجویان بین‌المللی قرار دارد.

فرانسه پیشروترین کشور میزبان غیرانگلیسی‌زبان برای دانشجویان خارجی و چهارمین کشور محبوب برای دانشجویان بین‌المللی در جهان پس از ایالات متحده، انگلستان و استرالیا است
فرانسه پیشروترین کشور میزبان غیرانگلیسی‌زبان برای دانشجویان خارجی و چهارمین کشور محبوب برای دانشجویان بین‌المللی در جهان پس از ایالات متحده، انگلستان و استرالیا است

محبوبیت فرانسه در بین دانشجویان خارجی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن موارد می‌توان به باکیفیت و متنوع بودن برنامه‌های دانشگاهی اشاره کرد. همچنین دانشگاه‌های فرانسه به دانشجویان اجازه می‌دهند تا دوره‌هایی را در زمینه‌های مختلف مانند مدیریت، ارتباطات، بازاریابی، مد، فناوری، رباتیک دنبال کنند.

مطالب مرتبط:

فاند چیست؟ معرفی انواع فاند و بورسیه تحصیلی!

کیفیت آموزش در فرانسه

فرانسه آموزش عالی باکیفیت بالا و مدارک معتبر جهانی ارائه می‌دهد. سیستم آموزشی فرانسه بسیار انعطاف‌پذیر است و دوره‌های متنوعی را به زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌دهد. این سیستم با درنظرگرفتن علایق و دغدغه‌های دانشجویان خارجی و چندفرهنگی طراحی شده است.

درست است که تحصیل در خارج از کشور گاهی بسیار هزینه‌بر است اما سیستم آموزشی فرانسه آموزش با کیفیت بالا را با هزینه مناسب به شما ارائه می‌دهد. برای حمایت از تحصیلات شما و کمک به شما در دستیابی به اهدافتان، دولت این کشور طیف گسترده‌ای از کمک‌های مالی را به دانشجویان بورسیه خود ارائه می‌دهد.

مطالب مرتبط:

معرفی کانال‌های آموزش زبان فرانسه در یوتیوب

سخن پایانی

حال که با فرآیند اپلای به فرانسه به صورت کامل آشنا شدید، باید به این نکته توجه داشته باشید که قبل از اپلای، درباره دانشگاه و رشته موردنظر، تحقیق کافی انجام دهید. در این راستا می‌توانید از مشاوره‌های تحصیلی استفاده کنید. برنامه‌ریزی زودهنگام و جمع‌آوری دقیق مدارک از عوامل کلیدی برای موفقیت در اپلای به دانشگاه‌های فرانسه است.

شما تا به حال برای اپلای دانشگاه‌های فرانسه اقدام کرده‌اید؟ چه تجربیاتی کسب کرده‌اید؟ آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای اپلای به کشور فرانسه، ترجمه مدارک تحصیلی به زبان فرانسوی است. ترجمیک به‌عنوان یک دارالترجمه رسمی ، ترجمه مدارک تحصیلی شما به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و عربی را انجام می‌دهد. شما می‌توانید ترجمه رسمی مدارک خود را با اطمینان خاطر به ترجمیک بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.