ویژگی‌های ترجمه ترکی به فارسی و ترجمه فارسی به ترکی

ترجمه فارسی به ترکی استانبولی- ترجمه ترکی استانبولی به فارسی

زبان ترکی، مشترکات و شباهت‌های زیادی با زبان فارسی دارد. تا جایی که ممکن است یک فارسی زبان نتواند ترکی صحبت کند اما تا حدودی مفهوم جملات ترکی را درک کند. با این تفاسیر، یادگیری زبان ترکی استانبولی برای فارسی زبانان سخت نیست و با تمرین و ممارست به راحتی می‌توان آن را یاد گرفت.

از آن جایی که زبان ترکی، طرفداران و زبان‌آموزان زیادی در سراسر جهان و به‌ویژه در کشور ما دارد، این مطلب را به بررسی این زبان، اختصاص داده‌ایم. اگر شما هم از علاقمندان این زبان شیرین هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

از کشورهای ترک‌زبان بدانیم

ویژگی‌های برجسته زبان ترکی

زبان ترکی به گروه زبان‌های اورال – آلتائیک تعلق دارد و با زبان‌های فنلاندی و مجارستانی شباهت‌هایی دارد. زبان ترکی، با الفبای لاتین که از نظر فونتیک و تلفظ با الفبای لاتین متفاوت است، نوشته می‌شود.

شیوه نگارش زبان ترکی معاصر نیز مانند ترکی ترکیه، ترکی آذربایجان و ترکی قزاقستان بر اساس زبان‌های بومی ترکی شکل گرفته است.

۹۰ درصد از جمعیت کشور ترکیه به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند. البته در این کشور، علاوه بر ترکی استانبولی، زبان‌های دیگری نیز وجود دارد. از جمله این زبان‌ها می‌توان به زبان محلی قفقازی و کردی، عربی، یونانی، لادینو و آمریکایی اشاره کرد. جوامعی که به این زبان‌ها صحبت می‌کنند از آسیای میانه تا شرق و شمال شرقی و به خصوص تا غرب پراکنده هستند.

تاثیر اسلام بر زبان ترکی
بعد از گسترش اسلام، زبان‌های فارسی و عربی بر زبان ترکی تاثیر زیادی گذاشتند.

پیشینه تاریخی زبان ترکی

از زمان باستان تا کنون، زبان ترکی بر زبان‌های متعددی مثل فارسی میانه تاثیر گذاشته است. زبان ترکی حتی جایگزین برخی از زبان‌های هند و اروپایی قفقاز و آناتولی نیز شده است. از سوی دیگر بعد از پذیرش اسلام، زبان‌های عربی و فارسی تاثیر زیادی روی زبان ترکی گذاشتند.

اهمیت یادگیری زبان ترکی در چیست؟

در دنیای امروز، تسلط بر زبان ترکی را می‌توان به عنوان یکی از مهارت‌های پول‌ساز در نظر گرفت. لیست زیر دلایل این ادعا هستند:

  • کشور ترکیه در همسایگی ایران قرار گرفته است و یکی از شرکای تجاری مهم ایران به شمار می‌رود. علاوه بر این، این دو کشور مشترکات بسیاری از نظر زبان و دین دارند. بسیاری از افرادی که در معاملات تجاری شرکت می‌کنند، یا این زبان را یاد گرفته‌اند یا شخصی را به عنوان مترجم همزمان در جلسات حضوری همراه خود می‌برند. بنابراین، تسلط بر زبان ترکی می‌تواند برای شما یک موقعیت شغلی خوب ایجاد کند.
  • کشور ترکیه موقعیت تجاری و توریستی بی‌نظیری دارد. از این رو، هر ساله تجار و گردشگران زیادی را از سراسر جهان جذب می‌کند. شما با یادگیری زبان ترکی، می‌توانید با دغدغه کمتری به این کشور سفر کنید یا به تجارت بپردازید.
  • علاوه بر ترکیه کشورهای بسیاری هستند که به این زبان صحبت می‌کنند و ترکی زبان اول آن‌ها است. بسیاری از کسب و کارهای ایرانی، با این کشورها مبادلات تجاری دارند و برای انجام این مبادلات به مترجم ترکی نیاز دارند.
  • کشور ترکیه، دانشگاه‌های بسیار معتبری دارد و یکی از اصلی‌ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان بین‌المللی است. تسلط بر زبان ترکی، مسیر تحصیل در این دانشگاه‌ها را برای شما هموارتر می‌کند.

مطالب مرتبط:

آزمون YOS؛ راهی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

نکات مهم در ترجمه ترکی به فارسی و فارسی به ترکی

صرف نظر از زبان مبدا و مقصد، هر مترجم باید ویژگی‌ها و مهارت‌های خاصی داشته باشد. مترجمان زبان ترکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی کامل به دستور زبان ترکی
  • داشتن دایره واژگان گسترده
  • آشنایی با اصلاحات و عبارات عامیانه
  • آشنایی با فرهنگ کشور ترکیه
اهمیت آشنایی با فرهنگ کشورهای ترک زبان در کیفیت ترجمه ترکی
اگر با فرهنگ کشورهای ترک‌زبان آشنا نباشید، احتمالا ترجمه ترکی شما دقیق نخواهد بود

سخن پایانی

طی سال‌های اخیر، آموزش زبان ترکی استانبولی در بسیاری از کشورها به ویژه ایران با استقبال چشمگیری روبه‌رو شده است. دانشجویان بسیاری نیز در رشته مترجمی ترکی استانبولی تحصیل می‌کنند. در این متن به طور اجمالی به بررسی ویژگی‌ها و پیشینه این زبان و فواید یادگیری آن پرداختیم. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

ترجمه ترکی به فارسی و فارسی به ترکی، یکی از خدمات مختلف ترجمیک است. برای ارتباط با مترجمان ترکی ترجمیک و استفاده از این خدمات، به صفحه ترجمه ترکی به فارسی مراجعه کنید.

اگر شما هم با زبان ترکی آشنایی دارید، به خانواده ۱۷۰۰۰ نفری مترجمان ترجمیک بپیوندید. برای شروع به کار، کافیست به صفحه استخدام مترجم مراجعه کنید.

یک دیدگاه در «ترجمه فارسی به ترکی استانبولی- ترجمه ترکی استانبولی به فارسی»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.