ایجاد هدر و فوتر متفاوت برای هر صفحه در ورد

ورد (word) از نرم‌افزارهای واژه‌پرداز و پرکاربرد آفیس است. مایکروسافت آفیس امکانات زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این امکانات به کاربران این اجازه را می‌دهد تا فایل متنی را خود را آن طور که میخواهند تغییر دهند.

ورد بخش‌های مهم زیادی دارد که یادگیری آن برای هر فردی واجب است. سربرگ (Header) و پابرگ (Footer) از مهم‌ترین بخش‌های ورد محسوب شده و لازم است در انواع تایپ از آن استفاده نمایید. اگر در حال نوشتن مقاله یا کتابی هستید نیاز است  برای هر صفحه در ورد هدر و فوتر متفاوتی ایجاد نمایید.

در این مطلب به آموزش ایجاد هدر و فوتر متفاوت پرداخته‌ایم. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

برای مطالعه مطالب آموزشی درباره ورد به مطالب آموزش ورد مراجعه کنید.

روش‌های ایجاد هدر و فوتر در ورد

توجه داشته باشید که در ابتدا باید هدر و فوتر را ایجاد نمایید. برای ایجاد هدر و فوتر دو روش وجود دارد که آن‌ها در ادامه بیان کرده‌ایم.

مطالب مرتبط:

تغییر فونت پیش فرض در Word

روش اول ایجاد هدر و فوتر

به بخش Insert را انتخاب کرده و سپس بر روی قسمت مربوط به ایجاد هدر یا فوتر (Header & Footer)  رفته و بر روی گزینه Header و Footer کلیک نمایید تا تنظیمات آن برای شما باز شود.

روش اول ایجاد هدر و فوتر در ورد

روش تغییر فونت پیش فرض در Word را در اینجا بخوانید.

روش دوم ایجاد هدر و فوتر

با دو بار کلیک پشت سر هم یا همان دابل کلیک در قسمت سربرگ یا پابرگ ورد، تنظیمات آن برایتان در قسمت بالایی ورد آماده می‌شود و می‌توانید به راحتی تغییرات مورد نظر را در آن اعمال نمایید.

روش دوم ایجاد هدر و فوتر در ورد

پس از باز شدن تنظیمات مربوط به هدر و فوتر که به شما آموزش دادیم، به بخش Option رفته و تیک گزینه Different Odd & Even Pages را انتخاب نمایید.

بدین ترتیب می‌توانید برای هر صفحه هدر و فوتر مجزایی تعریف نمایید.

لازم به ذکر است توجه داشته باشید که به صورت پیش فرض هدر و فوتر برایتان تکرار می‌شود و می‌توانید آن را تغییر دهید.

سخن پایانی

در این آموزش کوتاه و کاربردی  به نحوه ایجاد سربرگ (Header) و پابرگ (Footer) پرداخته شد. اگر نحوه ایجاد هدر و فوتر را هنگام نوشتن مقاله یا کتاب فراموش کردید به این آموزش برگردید و دوباره آن را مطالعه کنید.

در این مقاله سعی شد به سوالات شما در مورد نحوه ایجاد هدر و فوتر پاسخ داده شود. امیدواریم برای خواننده‌های عزیز مفید بوده باشد.

دبستان ترجمیک همواره در حال برگزاری دوره‌های مختلف است. برای اطلاع از زمان و برگزاری دوره‌های ورد، اکسل و … به صفحه دبستان ترجمیک سر بزنید و اولین نفری باشید که در دوره‌ها ثبت نام می‌کنید.

ترجمیک روزانه مترجم به زبان‌های مختلف را استخدام می‌کند. در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰۰ هزار مترجم در ترجمیک مشفول به کار هستند. اگر مترجم هستید و به دنبال شغل هستید، در صفحه استخدام مترجم ثبت‌نام کنید.

8 دیدگاه در «ایجاد هدر و فوتر متفاوت برای هر صفحه در ورد»

  1. سلام. خداقوت.
    در نظر دارم در قسمت سربرگ دو بخش بنویسم .
    سمت راست نام کتاب که همه تکرار شود
    ولی سمت چپ همان سربرگ نام فصل‌ها که متفاوت ثبت کنم. لطف کرده کمک کنید. با تشکر

    1. سلام و خسته نباشید:
      اول برای صفحه های راست:

      گزینه هیدر و فوتر و تفاوت در صفحات در ورد را فعال کنید برای اینکار در بالاترین قسمت صفحه ورد دبل کلیک کنید تا خود بخود شما به قسمت طراحی هید و فوتر وارد شوید. سپس از قسمت گزینه home – پاراگراف را انتخاب و از گزینه borders یک خط ممتد در بالای صفحه در قسمت هیدر بکشید حال برای صفحات زوج ابتدا شماره صفحه را از گزینه page number -top of page آن گزینه ای که عدد در سمت راست می باشد را انتخاب میکنیم . به این ترتیب در صفحات زوج عدد در گوشه سمت راست بالای صفحه ظاهر می شود . سپس نام کتاب یا مقاله یا هرچیز دیگر که ثابت است را در کنار عدد نوشته و با کلید spsce کیبورد آن را به سمت چپ خطی که کشیده ایم منتقل میکنیم.

      برای صفحات فرد:
      مثل قبل در بالای صفحات در قسمت هیدر یک خط ممتد می کشیم از گزینه borders سپس شماره صفات را از page number و گزینه top of page انتخاب کرده و گزینه ای که شماره صفحه آن در انتهای سمت چپ بالای صفحه می باشد را انتخاب می کنیم . با این کار شماره صفحه در انتهای سمت چپ بالای خطی که کشیده ایم ظاهر می شود بعد نام فصل را در کنارش تایپ می کنیم و با کلید spase آن را به سمت راست خط مورد نظر انتقال می دهیم به گونه ای که برای صفهات فرد خط موجود در بالای صفحه در گوشه سمت راستش ناتم فصل و در گوشه سمت چپش شماره صفحه می خورد.

      فقط این نکته که برای آنکه نخواهیم از دستور page break استفاده کنیم بهتر است هر فصل را در ورد جداگانه ای بسازیم و بعد pdf بگیریم و در نهاین pdf ها را با گزینه combine به صورت یکپارچه در آوریم.
      موفق باشید.
      برای راهنمایی بیشتر با شماره خودم ۰۹۳۰۸۱۸۲۴۴۱ تماس بگیرید. بنده ویراستار انتشارات خانیران می باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.