اصول درست نویسی

۱۰ مورد از کاربردی‌ترین قواعد نگارشی برای تولید محتوا

هنگامی که شروع به تولید محتوا می‌کنیم، قواعد نگارشی اولویت زیادی دارند، آن‌ها مقدم بر اصول سئو و فنی هستند. در این مقاله قصد داریم که ده مورد از کاربردی ترین قواعد نگارشی برای تولید محتوا را برایتان بازگو کنیم که رعایت آن‌ها می‌تواند به بهتر شدن نتیجه کار و افزایش بازدیدتان کمک کند.

همچنین از مطالب مرتبط را بخوانید:

صفر تا صد شکسته‌نویسی | بایدها و نباید‌های استفاده از زبان گفتاری

آیا تلاش فرهنگستان منجر به ارتقای کیفیت زبان فارسی می‌شود؟ (بخش اول)

آیا تلاش فرهنگستان منجر به ارتقای کیفیت زبان فارسی می‌شود؟ (بخش دوم)

هدفمند بنویسید

حتی بهترین راهنماهای درست‌نویسی و نگارشی و املائی نمی توانند جایگزینی برای متنی باشند که بی هدف و یا با هدف نامشخص نوشته شده باشند. برای این منظور بهتر است که به موارد زیر قبل از نگارش متنتان دقت کنید:

  • موضوعی که می‌خواهید درباره آن تولید محتوا انجام دهید را به صورت واضح تعیین کنید؛
  • اگر لازم است موضوع را به موضوعات خردتر تقسیم کنید و هر کدام را به صورت مفصل در یک محتوا بیان کنید؛
  • در صورت نیاز موضوعات فرعی و مرتبط به موضوع متن خودتان را مشخص کنید؛
  • اگر قبلا در این زمینه فعالیتی انجام داده اید و یا انجام شده است، آن را مشخص کنید و به عنوان یک مرجع از آن استفاده کنید؛
  • مخاطب متن، سطح درک او از موضوع، سطح تحصیلات و انتظاراتش را مشخص کنید.
  • نتیجه نهایی پس از اتمام کار را مشخص کنید.

ساختارمند باشید

هر محتوائی، چه به صورت نوشتاری و یا تصویری باید پیامی را از سمت شما به مخاطب ارائه کند. پس قبل از تولید آن ساختار را مشخص کنید.

اگر متن می‌نویسید، عنوان اصلی، عناوین فرعی، موضوعات مکمل، مراجع، و نیز نتایج را مشخص کنید. در زمان نگارش باید عنوان اصلی بازگو کننده موضوع محتوا باشد. عنوان‌های فرعی نیز باید مفاهیمی را بازگو کنند که به عنوان اصلی مرتبط هستند و نقش مکمل برای آن‌ها دارند.

در ادامه باید به منابع بپردازید و مخاطب را با منابع مختلفی که می‌تواند با مطالعه آن‌ها ارزش بیشتری را کسب کند، آشنا کنید. نتایج باید به شکل جمع‌بندی باشد و مخاطب را ترغیب به مراجعه مجدد و نیز مطالعه بقیه موارد سایت شما بکند.

بدترین محتوا زمانی است که شما اقدام به خواندن متنی کنید که مانند کلافی تو در تو شما را به هر سو بکشاند.

نگارش درست کلمات را بررسی کنید

یکی از مواردی که سبب درک کم از متن می‌شود، آن است که نویسنده نسبت به نگارش املائی کلمات بی توجه است. یک متن پر از ایرادات املائی هر چقدر که از نظر علمی تحسین برانگیز باشد، اما از نظر نگارشی نامطلوب نیست.

برای برطرف کردن ایرادات املائی یک متن، بلافاصله بعد از نگارش متن را نخوانید، بهتر است که برای یک ساعت یا بیشتر متن را رها کنید و بعد از آن به سراغ متن آمده و آن را مطالعه کنید. با این کار چشم شما بهتر می‌تواند غلط‌های املائی را بیابد.

عنوان‌های مرتبط انتخاب کنید

عنوان در واقع پرسشی است که مخاطب شما در جستجوی آن است. اگر عنوان شما درست نباشد، مخاطب را گمراه می‌کنید. در نتیجه مخاطبین با یک متن غیر مرتبط به جستجوی خودشان روبرو می‌شوند و خیلی زود محتوای شما را ترک خواهند کرد. این عمل تاثیر بسیار بدی بر روی نتیجه کار شما دارد.

حتما در محتوای خودتان از عبارت‌های مرتبط به موضوع خودتان به صورت مستقیم استفاده کنید.

بهتر است که عنوان‌ها پرسشی باشند و با کلمه‌هایی مانند «چطور»، «چگونه» و موارد مشابه شروع شود. بهترین عبارت عنوان، پرسش پر تکرار مخاطبین است.

عنوان‌های فرعی را جدی بگیرید

عنوان‌های فرعی مغناطیسی دارند که اگر به درستی از آن استفاده شود، مخاطب را تا به انتهای متن می‌کشند. گرچه عنوان اصلی نقش هدایت مخاطب به متن را دارد، اما محتواهای فرعی نقش بسیار مهمتری دارند. آن‌ها باید هیجان مخاطب برای ادامه مطالعه را حفظ کنند.

بهتر است که عنوان‌های فرعی نیز پرسش باشند، گرچه استفاده از تکه کلام‌ها و یا موضوعات تخصصی نیز رایج است.

هر عنوانی که انتخاب می‌کنید، باید در امتداد عنوان اصلی باشد. این عنوان‌ها نباید سبب سردرگمی مخاطب و پراکندگی فکری وی شود.

پاراگراف‌های هدفمند بنویسید

پاراگراف یا بند، سنگ بنای هر محتوایی است. در زمان نگارش محتوا باید پاراگراف‌آرای خوبی باشید.

هر پاراگراف باید به یک موضوع اختصاص داشته باشد. این موضوع باید در جمله اول پاراگراف بیان شود. در جملات بعدی تکمیل شود و در نهایت در جمله نهایی مخاطب به یک جمع بندی برسد.

پاراگراف‌های بعدی نیز باید ساختار مشابهی داشته باشند با این تفاوت که موضوعات مختلفی را طرح، بررسی و نتیجه‌گیری می‌کنند.

نوشتن پارگراف باید به صورتی باشد که اگر مخاطب بخواهد آن را از متن جدا کند و در جای دیگری استفاده کند نیازمند پاراگراف‌های قبلی و بعدی آن نباشد. این آزمون می‌تواند به آرایش بهتر پارگراف‌های شما کمک کند.

جملات را متعادل بنویسید

جمله بخش‌های کوتاه‌تر سخن شما با مخاطبین است که تکه‌های پیام شما را شکل می‌دهند.

جملات بند یا به اصطلاح پارگرافی خواندن دشواری دارند. جملاتی که طول آن‌ها بیشتر از بیست کلمه باشند به تمرکز ذهنی بیشتری برای مطالعه نیاز دارند.‌ برای همین بسیاری از اهل فن جملات کوتاه را ترجیح می‌دهند. در عین حال جملات کوتاه برای ترجمه کردن بسیار مناسب هستند و اقبال بیشتری را برای بین‌المللی شدن متن شما فراهم می‌کنند.

جملات را با دقت انتخاب کنید. جملات پرسشی، خبری و روائی را به درستی مشخص کنید. علائم سجاوندی برای تفکیک هر کدام از گونه‌های جمله را به درستی استفاده کنید. در عین حال سعی کنید که جمله حتما به یک فعل و نقطه ختم شود (البته به غیر از جملات پرسشی که به علامت پرسش می‌رسند).

هر جمله وزن کار شما را بالاتر و یا پائین‌تر می‌برد. جملات مانند اصوات موسیقی هستند. سعی کنید با فراز و فرود سخن خواننده را به دنبال خودتان بکشید.

به مانند عنوان و پاراگراف جملات نیز باید در پی هم و مرتبط باشند. بدترین متن زمانی نوشته می‌شود که انبوهی از جملات را داشته باشید که هیچ ارتباطی با هم ندارند.

کلمه‌های اضافه در متن

کلمه‌هایی مانند «را، که، برای، اگر، اما، درواقع، بلکه، لاکن، هرچند، اگرچه، زیرا، چون، به همین خاطر، در واقع» و کلمه‌های مشابه دیگر، کلمه‌هایی هستند که به ارتباط معانی جملات کمک می‌کنند اما اشتباه استفاده کردن از آن‌ها یا استفاده بیش از حد از آن‌ها متن را خسته کننده می‌کنند. به خصوص کلمه «که»، چون این کلمه به صورت ناخود آگاه در گفتگوهای شفاهی ما ایرانیان استفاده می‌شود و در متن‌ها نیز زیاد به چشم می‌خورد.

خلاصه بگوئید

گرچه معیارهای بهینه سازی برای موتورهای جستجو به کامل بودن متن اذعان دارند، اما هرگز یک «متن بلند» را با «متن کامل» اشتباه نگیرید.

متن بلند، متنی است که برای بیان موضوعات خود نیازمند کلمات زیاد و توضیحات فراوان است. موارد علمی و داستان‌ها، در صورت داشتن شرایط، جزء این دسته هستند.

متن کامل، متنی است که به شکل کامل و جامع موضوعی را مطرح کرده و به توضیح آن پرداخته است. این توضیح می‌تواند در صد، نهصد، هزار و یا دو هزار کلمه بیان شود. هیچ محدودیتی در تعداد واژگان نیست. در کامل نویسی تا زمانی که سخن به تباهی گرایش نکند و مقصود گویند به ثمر نشیند، باید کار را ادامه دهید اما زیاد گوئی و حشو سرائی نکنید.

علائم سجاوندی

علائم سجاوندی یعنی نقطه، کاما، ویرگول، نقطه ویرگول، پرانتز، گیومه و موارد دیگر، از مهمترین نکاتی هستند که یک متن خوب و محتوای عالی باید به درستی از آن‌ها استفاده کند. استفاده نادرست از این علائم سبب گیج شدن خواننده و ابهام منظور نویسنده می‌شود.

علائم سجاوندی

کلام آخر

خلاقیت در نگارش یک موهبت بزرگ و استعداد شگرف است. اما در کنار این نبوغ اصولی هم باید رعایت شود که متن به وجاهت برسد و مقبولیت پیدا کند. سخن سرایان و ادیبان سال‌ها در پروش اصول کلام تلاش کرده‌اند. در اینجا ما ده مورد از مهم‌ترین موارد را به ظن خودمان بیان کردیم. اما قطعا سخن طولانی است و منابع فراوان‌تر از این هستند.

در تلاش برای نگارش نیکو، باید نکته‌آموز باشید، و نحوه به کار بردن هر اصل را به دقت وارسی کنید. به یمن وجود ابزارهای دیجیتال اکنون به کار بردن این اصول راحت‌تر شده است، اما اگر احساس می‌کنید که بهره‌گیری از کاغذ و قلم بهتر است، از آن استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که هیچ چیز مانند یک متن عالی که به درستی نگارش و ارائه شده باشد، حال مخاطبتان را خوب نمی‌کند. این چنین متنی سبب تبلیغات دهان به دهان برای وب‌سایت شما، و نیز مراجعه مجدد مخاطبین به وب سایت شما می‌شود.

اولین گام برای این که شما در صفحه اول گوگل قرار گیرید تولید محتوای متنی با کیفیت است. و تولید محتوای با کیفیت ممکن نیست مگر با رعایت اصولی که در این مطلب به شما گفته شد. اگر شما نیز به دنبال افزایش فروش و گسترش خدمات خود در پی یافتن صفحه اول گوگل هستید؛ ترجمیک با ارائه خدمات تولید محتوای تخصصی با رعایت تمامی این موارد در خدمت شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.