بهترین کتاب‌های سال ۲۰۲۰

معرفی ۵ مورد از بهترین کتاب‌های ۲۰۲۰ ازنظر مجله نیویورک تایمز، آمازون و گودریدز

در این مقاله قرار است نگاهی بی اندازیم به بهترین کتاب‌های ۲۰۲۰ که عنوان بهترین کتاب‌های سال، پرفروش‌ترین و بهترین کتاب‌های جهان را به خود اختصاص داده‌اند. معمولاً خوانندگان برای انتخاب کتاب، سراغ کتاب‌هایی می‌روند که با عناوین، بهترین کتاب‌های تاریخ و بهترین رمان‌های تاریخ شناخته شده‌اند.

مجلات و پلتفرم‌های معتبری در حوزه کتاب‌فروشی و کتاب‌خوانی وجود دارند که انتخاب کتاب را برای خوانندگان راحت‌تر کرده‌اند. در این سایت‌ها، طبق نظرسنجی‌های به‌عمل‌آمده، هرساله بهترین کتاب (ها) انتخاب و معرفی می‌شوند. بعضی از این کتاب‌ها پس از به اتمام رسیدن فرایند ترجمه کتاب و چاپ، در بازار نشر کتاب ایران به فروش می‌رسند. البته بعضی افراد ترجیح می‌دهند که نسخه زبان انگلیسی را تهیه کنند تا زودتر آن را مطالعه کنند.

برای آشنایی با بهترین کتاب‌های سال ۲۰۲۰ در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

ارائه چند ترجمه از یک اثر در بازار کتاب، درست یا غلط؟

بهترین کتاب‌های سال ۲۰۲۰ از نظر نیویورک تایمز

ویراستاران مجله تایمز، امسال نیز بهترین آثار داستانی و غیرداستانی را معرفی کرده‌اند. فهرستی که در آن نام ده کتاب معرفی‌شده است: انجیل کودکان، شماس کینگ کونگ، همنت، مرثیه‌های سرزمین پدری، نیمه ناپدید شونده، دره جاده پنهان، سرزمین موعود، شکسپیر در آمریکای تقسیم‌شده، دره غیرعادی و جنگ.

در این بخش پنج کتاب اول لیست بهترین کتاب‌های ۲۰۲۰ مجله تایمز را به‌اجمال معرفی می‌کنیم.

۵ کتاب برتر نیویورک تایمز
۵ کتاب برتر نیویورک تایمز

انجیل کودکان نوشته لیدیا میلِت

ماجرای این کتاب در مورد گروهی از کودکان و والدین میان‌سال آن‌ها است که برای تعطیلات تابستان در خانه‌ای روستایی در شمال شرق آمریکا دورهم جمع شده‌اند.

 تصویری از بزرگ‌ترها که غرق در تفریحات خود هستند؛ بچه‌های بزرگ‌تر خواهر و برادرهای کوچک‌تر خود را نادیده می‌گیرند. داستانی که به‌صورت نمایش مضحک بین نسلی شروع می‌شود و در ادامه با تغییرات و فروپاشی تدریجی اجتماعی، حالت تاریک‌تری به خود می‌گیرد. هرج‌ومرج پس‌ از آن با صحنه‌ها و نمادهایی از انجیل به نمایش گذاشته می‌شود: مردی روی تخته قایق منفجرشده میان نی‌زارها، حیوانات نجات‌یافته از سیل و طوفان در پشت واگن و کودک به دنیا آمده در گهواره.

میلت در این کتاب که جزو بهترین کتاب‌های سال است، با قلمی آرام اما بی‌وقفه، افسانه‌ای کنایه‌آمیز در مورد تغییر اقلیم می‌نویسد، تجسم افسانه‌های دیرین بامعنای جدید و درنهایت، امید.

شماس کینگ کونگ نوشته جیمز مک براید

دومین کتاب که در لیست بهترین رمان‌های ۲۰۲۰ مجله تایمز قرار دارد، یک رمان جنایی است که تصویری جامعه‌شناختی از بروکلین در دهه ۱۹۶۰ در اختیار شما قرار می‌دهد. ماجرای شماس کلیسای قدیمی را نقل می‌کند که در سپتامبر ۱۹۶۹، به سمت حیاطی در بروکلین جنوبی حرکت می‌کند و کلت ۳۸ را از جیب خود درمی‌آورد و در مقابل همه، به یک فروشنده مواد مخدر تحت تعقیب شلیک می‌کند…

همنت نوشته مگی اوفارل

در این رمان به ماجرای رازی تاریخی پرداخته می‌شود: چگونه مرگ پسر ۱۱ ساله شکسپیر، همنت، در سال ۱۵۹۶، بر نمایشنامه معروف او یعنی «هملت» که چند سال بعد نوشته‌شده بود، تأثیر گذاشت. اوفارل، رمان‌نویسی ایرلندی، دنیای آن زمان شکسپیر را در ذهن تداعی می‌کند: عطر و بوی چرم تازه در مغازه دستکش فروشی پدر بداخلاقش، عطر سیب در انبار خواربارفروشی که نخستین بار اگنس را می‌بوسد، دختر کشاورز و شفابخشی که همسرش می‌شود و ویرانی که برای او اتفاق می‌افتد، زمانی که نمی‌تواند پسرش را از طاعون نجات دهد. این داستان با بودن در لیست بهترین کتاب‌های ۲۰۲۰، تصویری از اندوهی ناگفتنی است که در زیبایی بی‌نظیری نگاشته شده است.

مرثیه‌های سرزمین پدری نوشه ایاد اختر

این رمان اختر را می‌توان مانند مجموعه‌ای از مقالات کامل در نظر گرفت که هویتی منشوری شکل می‌دهند. با والت ویتمن شروع می‌شود، وی با پیشنهاد رفتن به آمریکا روبه‌رو می‌شود. راوی با روش خاص خود در فصل‌های آتی پیشنهاد را رد می‌کند. طمع کردن و از بین رفتن سرمایه، زخم‌های حادثه ۱۱ سپتامبر، حقیقت تلخ طرد فرهنگی: اختر به روایت‌های غالب این کشور انتقادی وارد نمی‌کند.

 او اغلب به موضوع پدرش اشاره می‌کند که مهاجر پاکستانی و پزشک سابق دونالد ترامپ بود. او در زندگی خود به دنبال پاسخ سؤال مهمی است: بعد از همه این‌ها، دیگر باید چه‌کار کرد تا آمریکایی شد؟

نیمه ناپدید شونده نوشته بریت بنت

خلاصه این رمان حماسه خانوادگی چند نسلی است که بین دهه‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ داستان زندگی دو خواهر دوقلو، دزیره و استلا وینگز را روایت می‌کند. دو خواهر که در ملارد، لوییزیانا بزرگ شدند، و شاهد اعدام پدرشان در دهه ۱۹۴۰ بوده‌اند.

کتاب‌های پرفروش آمازون

در آمازون نیز کتاب‌های پرفروش، بر اساس میزان فروش رتبه‌بندی می‌شوند که کتاب‌های جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند، پسرک، موش کور، روباه و اسب، خیلی زیاد اما ناکافی: چگونه خانواده من خطرناک‌ترین مرد جهان را به وجود آورد؟، شدن، سرزمین موعود و … در فهرست بهترین کتاب‌های ۲۰۲۰ آمازون جای دارند.

جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند نوشته دیلیا اوئنز

بخشی از این کتاب رمان تربیتی و بخشی دیگر درام جنایی است که داستان حول دختری وحشی و بی‌نظم به نام کیا می‌چرخد. این کتاب فراز و نشیب‌های زندگی او را دنبال می‌کند. او زندگی تنهایی دارد، اما داستان او نیز مانند اکثر داستان‌ها امیدوارکننده است. باکمی کمک، او می‌تواند زنده بماند و حتی خواندن را بیاموزد.

مطالب مرتبط:

۵ کتاب برای آشنایی اصولی با ادبیات فرانسه

پسرک، موش کور، روباه و اسب نوشته چارلی مکسی

این کتاب، رمان تصویری کودکانه است. به‌عنوان کتاب تصویری، تصاویر و متن‌ها باهم به کار می‌روند تا داستانی درباره دوستی و پذیرش را بیان کنند. چهار دوست غیرعادی یعنی: پسرک، موش کور، روباه و اسب، هنگام جستجوی خانه خود، حقایق مربوط به زندگی را باهم به اشتراک می‌گذارند.

خیلی زیاد اما ناکافی: چگونه خانواده من خطرناک‌ترین مرد جهان را به وجود آورد نوشته مری ترامپ

در ۱۴ ژوئیه سال ۲۰۲۰ توسط سیمون و شوستر منتشر شد و در فهرست یکی از بهترین کتاب‌های ۲۰۲۰ قرار گرفت. این کتاب با به نمایش گذاشتن دیدی درونی از پویایی خانواده ترامپ، جزئیات مربوط به معاملات مالی خانوادگی را نشان می‌دهد، ازجمله کار نویسنده این بود که به‌عنوان منبع ناشناسی بود که مشکوک به کلاه‌برداری مالیاتی را برای نیویورک تایمز فاش کرد.

معرفی بهترین کتاب‌های گودریدز

در گودریدز نیز همه‌ساله بهترین کتاب‌های سال با رأی‌گیری میان کاربران انتخاب می‌شوند. در این شبکه اجتماعی کتاب‌ها در ۲۰ دسته‌بندی مختلف قرار دارند و برای هر دسته محبوب‌ترین‌ها انتخاب می‌شوند.

در این بخش ما سه تا از بهترین کتاب‌های ۲۰۲۰ گودریدز این شبکه کتاب را معرفی می‌کنیم، سرزمین موعود، نیمه ناپدید شونده و طبقه که ژانر آن‌ها به ترتیب عبارت است از: خاطرات-زندگی نامه، داستانی-تاریخی و زندگی نامه-تاریخچه

سرزمین موعود نوشته باراک اوباما

می‌توان گفت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، زندگی نسبتاً کاملی داشته است و اکنون وی جایزه انتخاب گودریدز را دریافت کرده است. سرزمین موعود که یکی از بهترین کتاب‌های دنیا است، با نگاهی کاملاً شگفت‌آور، سفر تاریخی اوباما را از سازمان دهنده جامعه جوان تا چهل و چهارمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده (اولین آمریکایی آفریقایی‌تبار که بالاترین مقام کشور را به عهده دارد) نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط:

کدام کشورها رکوردار نشر کتاب هستند؟ تعداد کل کتاب‌های تاریخ چاپ

طبقه: منشأ نارضایتی‌های ما، نوشته ایزابل ویلکرسون

کتابی است که نگاه دقیقی به خود آمریکا دارد. ویلکرسون متقاعدگرانه استدلال می‌کند که آمریکایی‌ها در سیستم سلسله‌مراتبی منسوخ و خطرناکی غوطه‌ور هستند که حتی از نژاد و طبقه نیز عمیق‌تر است….

«همان‌طور که به زندگی روزمره خود می‌پردازیم، طبقه، همان طلیعه بی‌کلام تئاتری تاریک است که چراغ‌قوه را در راهروها می‌اندازد و ما را به سمت صندلی‌های تعیین‌شده برای اجرای نمایش راهنمایی می‌کند. سلسله‌مراتب موجود مربوط به احساسات یا اخلاق نیست، بلکه مربوط به قدرت است؛ کدام گروه‌ها آن را دارند و کدام‌یک ندارند».

سخن پایانی

کتاب‌ها ذهن ما را به سمت جهان‌هایی باز می‌کنند که حتی آن‌ها را تصور نمی‌کردیم. لحظاتی هر چند کوتاه که جهان‌بینی و تفکرات ماه را شکل می‌‌دهند. شما چه کتاب‌هایی را به بقیه پیشنهاد می‌کنید تا بخوانند؟

در صورتی که تمایل دارید یکی از کتاب‌های جدید و پرفروش خارجی را در ایران به فروش برسانید، تنها با چند کلیک می‌توانید سفارش ترجمه کتاب خود را در سایت ترجمه ترجمیک ثبت کنید و از تخفیف حجمی نیز استفاده کنید.

گودریدز

2 دیدگاه در «معرفی ۵ مورد از بهترین کتاب‌های ۲۰۲۰ ازنظر مجله نیویورک تایمز، آمازون و گودریدز»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.