چگونه به زبان انگلیسی همانند زبان مادری صحبت کنیم؟

روش‌های مکالمه انگلیسی همانند زبان مادری

شاید از شنیدن این سوال کمی تعجب کنید ولی آیا تا به حال به آفتاب‌پرست‌ها دقت کرده‌اید؟ این خزندگان شگفت‌انگیز، به‌سرعت تغییر رنگ می‌دهند و خودشان را شبیه ب۰ه محیط اطراف‌شان می‌کنند!

مکالمه سلیس و روان زبان دوم نیز چیزی مانند رفتار آفتاب‌پرست است. همه زبان‌آموزان آرزو دارند، کلمات، دستور زبان و لهجه خود را شبیه انگلیسی‌زبان‌ها (Natives) تغییر دهند و مثل آن‌ها صحبت کنند.

اگر شما هم دوست دارید، انگلیسی را مانند فارسی، راحت و روان صحبت کنید، در این مطلب با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

چگونه بر ترس از نوشتن به زبان انگلیسی غلبه کنیم؟

اهمیت مکالمه روان و سلیس در چیست؟

مکالمه، کلیدی‌ترین راه معاشرت افراد با یکدیگر و پایه و اساس روابط اجتماعی است. حال افرادی که علاوه بر زبان مادری، بتوانند به زبان دیگری نیز صحبت کنند، در فعالیت‌های اجتماعی موفق‌ترند و توانایی تعامل با افراد بیشتری را دارند.

مکالمه از مهم‌ترین روش‌های برقرار ارتباط است

به عنوان مثال به موارد زیر توجه کنید:

هرچه روان‌تر و سلیس‌تر صحبت کنید، افراد خارجی هنگام گفت‌وگو با شما، کمتر دچار سوتفاهم می‌شوند. بنابراین اگر به یک محیط خارجی وارد شوید، می‌توانید، بدون نگرانی فعالیت‌های روزمره‌تان را انجام دهید.

قدرت مکالمه Native شما را به یک عضو کارآمد در سازمان‌ها و اداراتی که دائما با سایر کشورها در حال مراوده هستند، تبدیل می‌کند. ازآن‌جایی‌که افراد بسیار کمی توانایی مکالمه نیتیو را دارند، در محیط کاری به فردی بی‌رقیب تبدیل خواهید شد و طبیعتا دستمزد خوبی نیز خواهید گرفت.

به عنوان مثال، ترجمیک برای ارائه خدمات ویرایش نیتیو انگلیسی، مترجم استخدام می‌کند. اگر شما هم فکر می‌کنید به زبان انگلیسی، به اندازه زبان مادری تسلط دارید، به صفحه استخدام مترجم مراجعه و فرم ثبت‌نام را تکمیل کنید.

چگونه مانند افراد نیتیو حرف بزنیم؟

شاید در ابتدا فکر کنید، هرگز نمی‌توانید همانند زبان مادری، به زبان دیگری نیز مسلط شوید. اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که تسلط به زبان خارجی، به تلاش زیادی نیاز دارد. با این حال این امر، دست‌نیافتنی و غیرممکن نیست.

راهکارهای قابل اجرایی برای مکالمه روان و شبیه‌تر شدن به افراد بومی، وجود دارد. با استفاده از این راهکارها، تمرین مستمر و شکیبایی، در زمان کوتاهی به آفتاب‌پرست زبان تبدیل خواهید شد!

با لهجه‌های مختلف انگلیسی آشنا شوید

حتما شنیده‌اید که در زبان انگلیسی دو لهجه آمریکایی (American) و بریتانیایی (British) وجود دارد. حال ما به شما می‌گوییم که تنوع لهجه‌ها (accents) در زبان انگلیسی، چیزی فراتر از این‌هاست.

به عنوان مثال، لهجه ساکنان نیویورک با لهجه تگزاسی‌ها کاملا متفاوت است. یا در انگلیس، همه شبیه خود ملکه، صحبت نمی‌کنند!

مطالب مرتبط:

شش افسانه رایج درباره یادگیری زبان

آشنایی با لهجه‌های مختلف انگلیسی، کاری جذاب و سرگرم‌کننده است. کافیست سری به یوتیوب بزنید و ویدیوهایی که با لهجه‌های مختلف وجود دارند را تماشا کنید.

یوتیوب یکی از راه‌های کاربردی برای شنیدن لهجه‌های مختلف است

البته فراموش نکنید که ممکن است لهجه همه ویدیوهای یوتیوب، درست نباشد. با این حال تماشای این ویدیوها، راه خوبی برای ایجاد درکی صحیح از تنوع و تعدد لهجه‌های انگلیسی است.

لهجه مورد نظرتان را انتخاب کنید

انتخاب یک لهجه مشخص و تمرکز روی آن، تاثیر زیادی بر مطالعات و تمرین‌های شما دارد. بنابراین بعد از شناخت لهجه‌های مختلف انگلیسی، باید لهجه مورد نظرتان را انتخاب کنید. در انتخاب لهجه، می‌توانید علاقه و مکان‌هایی را که می‌خواهید به آن‌ها سفر کنید، در نظر بگیرید.

برای شروع، می‌توانید سری به کانال Fluent English یوتیوب، بزنید. در این کانال می‌توانید به جدیدترین ویدیوهایی که با لهجه‌های مختلف ضبط شده‌اند، دسترسی پیدا کنید.

تلفظ افراد بومی را تقلید کنید

حال که لهجه موردنظرتان را انتخاب کرده‌اید، چگونه می‌توانید کلمات را مانند افراد بومی ادا کنید؟

تماشای ویدیوها و فیلم‌های خارجی، بهترین راه برای یادگیری تلفظ صحیح کلمات است. حین تماشای این ویدیوها به حرکات لب و دهان افراد توجه کنید و سعی کنید آن را تقلید کنید.

شاید در ابتدا تقلید این آواها (phonetics)برایتان مشکل باشد. به خصوص اینکه برخی از این آواها، در زبان فارسی وجود ندارند. تمرین جلو آینه، یکی از بهترین تمرین‌ها برای یادگیری تلفظ این آواهاست.

صداها و آواهای مختلف را بارها و بارها جلو آینه تمرین کنید. این کار را تا زمانی که حرکت صحیح لب و دهان در حافظه عضلانی شما ذخیره شود، ادامه دهید.

مطالب مرتبط:

برترین نرم‌افزار انگلیسی صحبت کردن Elsa Speak

برای تمرین، از کلمات ساده شروع کنید و به‌تدریج سراغ کلمات و صداهای پیچیده‌تر بروید. هم‌چنین می‌توانید برای ارزیابی پیشرفت، صدایتان را نیز ضبط کنید.

نحوه اتصال کلمات به یکدیگر را یاد بگیرید

بعد از این که مرحله قبل را پشت سر گذاشتید، احتمالا می‌توانید واژگان را به‌درستی تلفظ کنید. با این وجود، ممکن است باز هم نتوانید مثل یک نیتیو صحبت کنید.

به همین دلیل باید با نحوه اتصالات کلمات به یکدیگر نیز آشنا باشید. در واقع، باید بیاموزید که چطور مانند یک نیتیو، انتهای یک کلمه را به ابتدای کلمه دیگر وصل کنید.

برای درک بهتر این موضوع، به موارد زیر توجه کنید:

ترکیب دو صدا با یکدیگر

زمانی که یک کلمه به یک حرف بی‌صدا (consonant) ختم می‌شود، کلمه بعدی نیز با همان حرف بی‌صدا شروع می‌شود، افراد نیتیو هر دو حرف را با هم تلفظ می‌کنند.

به عنوان مثال:  I’d decide it later.

اتصال دو صدا به یکدیگر

هر گاه کلمه‌ای به یک حرف بی‌صدا ختم و کلمه بعدی با حرف صدادار (vowel)شروع شود، افراد بومی، صدای هر دو حرف را به هم وصل می‌کنند. طوری‌که انگار به یک کلمه تعلق دارند.

به عنوان مثال:  I’d like a fried egg.

مطالب مرتبط:

۸ مورد از بهترین دیکشنری‌های انگلیسی

حذف یک صدا

اگر حروف t و d بین دو حرف بی‌صدا قرار بگیرند، تلفظ نمی‌شوند.

به عنوان مثال: See you nex(t) week!

علاوه‌براین‌ها، افراد بومی هر منطقه، معمولا بسیاری از عبارات را به صورت مخفف تلفظ می‌کنند.

  • به عنوان مثال: I + would= I’d

برای آشنایی هرچه بیشتر با نحوه صحیح تلفظ در کنار یکدیگر نیز باید از افراد بومی، تقلید کنید. روانشاناسان معتقد‌ند که ما گاهی به طور ناخودآگاه رفتار دیگران را تقلید می‌کنیم. بنابراین ممکن است سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنید، این مورد را یاد بگیرید.

گوش دادن به آهنگ‌های انگلیسی، مخصوصا آهنگ‌های رپ، بهترین گزینه برای تمرین در این زمینه است.

به زبان محاوره‌ای صحبت کنید

زبان محاوره‌ای یا اسلنگ، همان زبان عامیانه یا به اصطلاح کوچه بازاری است. استفاده از این زبان در مکالمات، نسبت به مکاتبات رواج بیشتری دارد.

نکته قابل توجه این است که زبان محاوره نیز مانند لهجه‌ها، در کشورها و مناطق مختلف، متفاوت است. بنابراین آشنایی با این سبک مکالمه، تاثیر زیادی بر سخنوری (Influency) افراد دارد.

تماشای سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی، بهترین راه یادگیری عبارات محاوره‌ای و استفاده به‌جا و صحیح از آن‌هاست.

در مکالمات انگلیسی، تسلط به زبان انگلیسی بسیار مهم است

با این حال برخی اسلنگ‌ها در میان جمعیت زیادی از نیتیوهای انگلیسی مشترک هستند. به عنوان مثال:

استفاده از wanna، به جای want to

استفاده از Hang out به معنای وقت‌گذارنی

با هم‌نشین‌های زبان انگلیسی آشنا شوید

هم‌نشین‌ها، مجموعه‌ای از کلمات هستند که همیشه با هم استفاده می‌شوند. به بیان دیگر، این کلمات در کنار همدیگر معنا پیدا می‌کنند. در زبان انگلیسی، به این مجموعه از کلمات چانک (chunk) گفته می‌شود.

اصطلاحات، عبارات، ضرب‌المثل‌ها و کالوکیشن‌ها همگی زیرمجموعه چانک‌ها هستند. هرچه چانک‌های بیشتری بلد باشید، در موقعیت‌های مختلف سریع‌تر و راحت‌تر صحبت می‌کنید. چراکه دیگر نیازی به فکر کردن و گشتن به دنبال کلمات و عبارات ندارید.

آهنگ‌ها و سریال‌های انگلیسی پر از هم‌نشین‌های مختلف هستند. علاوه‌براین کتاب‌های آموزشی زیادی نیز در این زمینه چاپ شده‌اند.

یک دفتر مخصوص داشته باشید و هر چانک جدیدی دیدید، یادداشت کنید. سعی کنید معادل فارسی چانک‌ها را نیز یادداشت کنید و هر وقت زمان کافی داشتید، مطالعه کنید.

کلام آخر

مکالمه نیتیو، یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌هایی است که یک زبان‌آموز می‌تواند به دست بیاورد. روش‌ها و راهکارهایی که در این مطلب معرفی شدند، این موفقیت را دست‌یافتنی‌تر می‌کنند.

آیا شما هم راه دیگری برای مکالمه روان سراغ دارید؟

ترجمیک، یکی از معتبرترین موسسات ترجمه، ویرایش و تولید محتوا است. شما می‌‌توانید با خیالی آسوده، سفارش‌های ترجمه تخصصی، تولید محتوا و … خود را به ترجمیک بسپارید.

7 دیدگاه در «روش‌های مکالمه انگلیسی همانند زبان مادری»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.