تفاوت‌ها و شباهت‌های الفبای سیریلیک با الفبای انگلیسی

چرا الفبای روسی، عجیب به نظر می‌رسد؟

تا به حال الفبای روسی را دیده‌اید؟ سعی کرده‌اید که خط سیریلیک را یاد بگیرید؟ به نظرتان یادگیری این خط سخت است یا آسان؟

احتمالاً شما هم درباره И و Rهایی که اغلب در زبان‌هایی که با الفبای سیریلیک نوشته شده‌اند، می‌بینید، فکر کرده‌اید. البته نکته جالب این است که این دو حرف، همان N و R انگلیسی نیست و کلا ماجرای متفاوتی دارند.

برای آشنایی بیشتر با الفبای روسی (سیریلیک) با ما همراه شوید.

برای مطالعه مطالب بیشتر، به وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

تاریخچه سیریلیک

الفبای مورد استفاده برای نوشتن روسی (و همچنین اوکراینی، بلغاری و بسیاری از زبان‌های دیگر)، سیریلیک نام دارد. نام این خط برگرفته از نام سنت سیریل، یکی از دو برادری که آن را در پایان قرن نهم اختراع کردند، است. نام برادر دیگر، سنت متدیوس بود.

سیریلیک از الفبای لاتینی که برای نوشتن انگلیسی استفاده می‌شود، ایجاد نشده است. این خط از الفبای یونانی مشتق شده است.

تلفظ الفبای سیریلیک

بعضی از حروف الفبای سیریلیک در ظاهر به انگلیسی شبیه هستند ولی از لحاظ آوا و تلفظ بسیار متفاوت هستند. الفبای سیریلیک را نباید با لاتین مقایسه کرد بلکه باید با حروف یونانی مقایسه کرد.

الفبای سیریلیک و تلفظ آن
الفبای سیریلیک و تلفظ آن

حرف И

И در واقع I تلفظ می‌شود و ربطی به N ندارد. این حرف از حرف یونانی Η (اتا) آمده است. بعدها افقی و در خلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخانده شد و در نتیجه حرف И ایجاد شد.

حرف Я

Я هیچ‌گونه ربطی به R ندارد. Я بسیار شبیه Y تلفظ می‌شود. در واقع این حرف از یک حرف سیریلیک قدیمی‌تر به نام ѧ مشتق شده است. در گذر زمان این حرف دچار تغییراتی دشد تا در نهایت Я الفبای سیریلیک ایجاد شد.

حرف P

R در الفبای لاتین از حرف یونانی Ρ (Rho) به نام گرفته شده است. به تدریج این حرف با پای کشیده شده به سمت راست در زبان‌های لاتین و انگلیسی تغییر یافت. اما در نوع یونانی و سیریلیک، R هنوز به صورت P نوشته می‌شود.

مطالب مرتبط:

آلمانی یاد بگیرم یا ایتالیایی؟

شباهت حروف سیریلیک و لاتین

حروف استفاده شده در خط سیریلیک که برای نوشتن روسی استفاده می‌شود، اصلاً عجیب یا سخت نیستند. در واقع آن‌ها حروف کاملاً متفاوتی هستند که به سادگی مانند حروف الفبای لاتین به نظر می‌رسند.

با این حال، این نکته جالب است که آن‌ها بسیار شبیه هم به نظر می رسند. این امر احتمالا به دلیل تاثیرگذاری‌های متقابل زبان‌ها بر هم است.

سایر حروف الفبای سیریلیک با وجود کمی تفاوت با حروف لاتین مطابقت دارند. این شباهت را می‌توان با مشترک بودن ریشه یونانی دو خط توضیح داد که در بسیاری از موارد، سبب ایجاد نتایج مشابهی شده است.

شباهت گاها عجیب الفبای سیریلیک و لاتین، منبعی برای خلاقیت‌های فراوان در فرهنگ عامه بوده است. در الگوهای رفتاری، بازاریابی و پیام‌های نه چندان رسمی، از حروف سیریلیک برای نوشتن انگلیسی (به اشتباه) استفاده می‌شود تا از نظر سبکی (و کنایه‌آمیز) به ارتباط با زبان‌های اسلاوی اشاره شود.

این سبک نوشتاری، گاهی اوقات به عنوان سیریلیک مصنوعی یا Faux Cyrillic نیز شناخته می‌شود. در واقع سیریلیک مصنوعی به استفاده از حروف سیریلیک در متن‌های لاتین گفته می‌شود.

البته این نکته را هم به یاد داشته باشید که گاهی اوقات استفاده از سیریلیک مصنوعی برای روس‌زبانان، توهین‌آمیز تلقی می‌شود.

سخن پایانی

در حالی که زبان‌های اسلاوی مانند روسی به طور کلی کمی چالش‌برانگیز هستند، الفبای خارجی آن‌ها نباید شما را از یادگیری باز دارد. در واقع، الفبای سیریلیک بسیار شبیه به الفبای لاتین است و می‌توان آن را به راحتی در یک بعد از ظهر یاد گرفت.

یادگیری هر زبان فرصت‌های تازه‌ای را برای شما فراهم می‌کند، پس در مسیر یادگیری زبان‌های مختلف، ثابت قدم باشید.

اگر نیاز به ترجمه روسی مانند ترجمه رسمی به روسی، ترجمه همزمان به روسی و … دارید، ترجمیک آماده کمک به شماست.

اگر هم مترجم، ویراستار یا نویسنده به زبان روسی هستید، با ارسال رزومه خود از صفحه استخدام مترجم، امکان همکاری با ترجمیک برای شما فراهم می‌شود.

7 دیدگاه در «چرا الفبای روسی، عجیب به نظر می‌رسد؟»

  1. در حال یادگیری زبان روسی هستم، بسیار علاقه مند به این زبان هستم، زبان بسیار غنی و پربار با ادبیاتی غنی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.