کسب نمره بالا در اسپیکینگ آزمون آیلتس

چگونه در اسپیکینگ آیلتس، نمره بالایی بگیریم؟

شما به دلایل بسیاری مثل تحصیل در خارج از کشور، سفر به کشورهای خارجی و … به تسلط به زبان انگلیسی نیاز دارید. آزمون آیلتس یکی از معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی است. کسب نمره بالا در این آزمون، ملاک مهمی در اخذ پذیرش تحصیلی است. این آزمون از ۴ بخش اصلی تشکیل می‌شود. اسپیکینگ یا مکالمه یکی از مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین بخش‌های آزمون IELTS است.

بسیاری از داوطبان آیلتس، دلهره و نگرانی زیادی برای این آزمون شفاهی دارند. با این‌حال راهکارها و تمرینات ساده‌ای برای کسب آمادگی برای جلسه مصاحبه آیلتس وجود دارد.

در این مقاله این راهکارها را معرفی خواهیم کرد. اگر شما هم در حال مطالعه برای آیلتس هستید، این مطلب را از دست ندهید.

مطالب مرتبط:

روش‌های مکالمه انگلیسی همانند زبان مادری

بخش‌های مختلف آزمون اسپیکینگ آیلتس

آزمون اسپیکینگ، چهارمین و آخرین بخش آزمون آیلتس است. این آزمون، ممکن است یک هفته قبل یا بعد از بخش‌های Writing Listening و Reading آیلتس برگزار شود.

آزمون اسپیکینگ معمولا ۱۱ الی ۱۴دقیقه طول می‌کشد و شامل بخش‌های زیر می‌شود:

قسمت اول آزمون اسپیکینگ

در این بخش، مصاحبه‌کننده سوالاتی درباره خودتان و همچنین موضوعاتی آشنا، مثل محل زندگی و تحصیلات‌تان می‌پرسد. این بخش ۴ الی ۵ دقیقه طول می‌کشد.

مدت زمان آزمون اسپیکینگ
آزمون اسپیکینگ آیلتس معمولا ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می‌کشد

قسمت دوم آزمون اسپیکینگ

مصاحبه‌کننده یک کارت به شما می‌دهد. روی این کارت یک موضوع نوشته شده است. شما باید یک دقیقه درباره این موضوع فکر کنید و آماده شوید. سپس دو یا سه دقیقه زمان دارید تا درباره آن صحبت کنید.

قسمت سوم آزمون اسپیکینگ

در این قسمت، مصاحبه‌کننده سوالات بیشتری درباره موضوع از شما می‌پرسد. این بخش هم ۴ الی ۵ دقیقه طول می‌کشد و در واقع فرصتی برای بسط ایده‌ها و نشان دادن توانایی‌هایتان است.

راه‌کارهای ارتقای نمره اسپیکینگ آیلتس

در این بخش، با راه‌کارهایی که در ارتقای نمره اسپیکینگ شما موثر هستند، آشنا خواهیم شد.

یک حریف تمرینی قوی داشته باشید

بی‌شک، سطح زبان انگلیسی مصاحبه‌کننده در جلسه حضوری اسپیکینگ، از شما بالاتر است. بنابراین، سعی کنید با فردی که سطح انگلیسی بالاتری از شما دارد تمرین کنید. با این کار به مرور مهارت‌های گفتاری‌تان تقویت می‌شود.

البته در نظر داشته باشید که سطح حریف تمرینی، نباید خیلی از سطح شما بالاتر باشد. چراکه قرار گرفتن در برابر چنین فردی ممکن است اعتمادبه‌نفس شما را تضعیف کند.

بیشتر از مصاحبه‌کننده صحبت کنید

شاید فکر کنید که جلسه حضوری آزمون آیلتس، قرار است گفت‌وگویی بین شما و مصاحبه‌کننده باشد. ولی در واقع، صحبت‌کننده اصلی در این جلسه شما هستید. مصاحبه‌کننده آن‌جاست تا سوال بپرسد و بعد بادقت به جواب شما گوش دهد.

حال سوال این‌جاست که چگونه می‌توانید بیشتر از مصاحبه‌کننده صحبت کنید؟

پیاز داغش را زیاد کنید!

سوالات را با جملات کوتاه جواب ندهید. در عوض به پاسخ‌هایتان پر و بال بدهید و به جزئیات بیشتری اشاره کنید.

برای نشان دادن مهارت‌های اسپیکینگ‌تان، از ساختارهای دستوری زیر استفاده کنید:

  • جملات شرطی: این جملات معمولا با if یا unless شروع می‌شوند. به عنوان مثال: If we don’t leave now, we’ll be late.
  • زمان‌های مختلف: از گرامر مربوط به زمان‌های مختلف مثل آینده استفاده کنید. به عنوان مثال: I’ll come home when I finish work.
  • افعال مدال (Modal Vebs): این افعال، معمولا افعال کمکی هستند که ضرورت یا امکان را بیان می‌کنند. به عنوان مثال You can borrow my car.
  • نقل قول (Reported Speech): ضمایر، زمان‌ها و ترکیب کلمات در جملات نقل قول ممکن است کمی متفاوت باشد. به عنوان مثال: She said that she liked ice cream.

در پایان فراموش نکنید که استفاده از دستور زبان‌های پیچیده با چند غلط جزئی، بهتر از استفاده بی‌عیب و نقص از دستور زبان‌های ابتدایی است.

داستان‌بافی کنید

تصور کنید که مصاحبه‌کننده آیلتس درباره ورزش موردعلاقه‌تان سوال کند، شما هم اصلا اهل ورزش نیستید. حال چگونه باید درباره چیزی که هیچ سررشته‌ای در آن ندارید، صحبت کنید؟

اهمیت داستان‌بافی در مکالمه آیلتس
نقش داستان‌بافی را در موفقیت در مکالمه آیلتس دست‌کم نگیرید!

خیلی خوب است که در پاسخ‌هایتان از تجربیات قبلی استفاده کنید ولی هیچ اجباری نیست که حتما راستش را بگویید. شما فقط باید سوالات را به زبان انگلیسی پاسخ بدهید. بنابراین در چنین مواردی بدون نگرانی داستان‌بافی کنید. در این داستان خیالی، از کلمات و دستور زبان‌های پیچیده هم استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

شش افسانه رایج درباره یادگیری زبان

در آزمون اسپیکینگ اطلاعات عمومی مهم نیست

شما از قبل نمی‌دانید که در جلسه اسپیکینگ باید به چه سوالاتی پاسخ دهید. این، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آزمون اسپیکینگ آیلتس است. البته معمولا داوطلبان خودشان را برای سوالات رایج آماده می‌کنند. با این حال، تا زمانی که مصاحبه‌کننده شروع به صحبت نکند، از سوالات بی‌خبر خواهید بود.

حال شاید سوالاتی مطرح شود که هیچ اطلاعاتی درباره آن‌ها ندارید. در چنین حالتی احتمالا دستپاچه خواهید شد ولی خبر خوب این که دانش و اطلاعات عمومی شما، اهمیت زیادی در آزمون اسپیکینگ ندارد.

آن‌چه برای مصاحبه‌کننده اهمیت دارد، نحوه پاسخگویی شما به سوالات است. پس حتی اگر دانش کمی درباره سوال دارید، حداقل نشان دهید که توانایی کنترل چنین شرایطی را نیز دارید.

در پاسخ به سوالات عجله نکنید

جلسه حضوری آزمون آیلتس، شباهت زیادی به مصاحبه‌های کاری دارد. بنابراین، تصور کنید در یک مصاحبه شغلی هستید و پیش از پاسخ به هر سوال، کمی فکر کنید. حال ممکن است نگران باشید که با این کار سکوتی آزاردهنده در اتاق حاکم شود. در این صورت، به مصاحبه‌کننده بگویید که برای جمع کردن افکار لحظه‌ای خود به کمی تامل نیاز دارید. به عنوان مثال از جملات زیر استفاده کنید:

  • اگر بخواهم صادق باشم، من معمولا درباره این موضوع حرف نمی‌زنم. اگر اجازه بدهید چند لحظه فکر کنم.
  • متاسفم ولی امروز کمی مضطرب هستم. در صورت امکان کمی فرصت دهید تا افکارم را جمع کنم.
  • ببخشید. متوجه سوال نشدم. اگر ممکن است سوالتان را دوباره تکرار کنید.
اهمیت درنگ و مکث کردن در پاسخگویی به سوالات
کمی درنگ و مکث در پاسخ دادن بهتر از پاسخی عجولانه و اشتباه است

جمله آخر کمی برای شما وقت می‌خرد. به طور کلی اگر متوجه سوالی نشدید هم می‌توانید از این جمله استفاده کنید. با این حال فراموش نکنید که در پاسخ به تمام سوالات این جملات را به کار نبرید. در غیر این صورت، این‌طور به نظر می‌رسد که شما متوجه کلیه سوالات نمی‌شوید.

مطالب مرتبط:

برترین نرم‌افزار انگلیسی صحبت کردن

احساسات‌تان را نشان دهید

نیازی نیست با چشمانی اشک‌بار یا لبانی گشاده از خنده سوالات را پاسخ دهید! تنها کافیست مثل روبات نباشید. بنابراین، کمی جملات‌تان را با کمی احساس بیان کنید. یکنواخت صحبت کردن، شما را بی‌تجربه نشان می‌دهد و روی نمره نهایی تاثیر منفی می‌گذارد.

به این فکر کنید که در زبان فارسی، این جملات را چگونه ادا می‌کنید. سپس همین احساسات و لحن را در جملات انگلیسی خود وارد کنید.

ظاهری موجه و بااعتمادبه‌نفس داشته باشید

مصاحبه حضوری، یکی از مهم‌ترین بخش‌های آزمون آیلتس است. بنابراین احتمالا قبل و در حین جلسه، مضطرب و نگران خواهید بود. این، کاملا طبیعی است و اصلا خجالت‌آور نیست. نکته حائز اهمیت این است که با وجود داشتن استرس، خودتان را آرام نشان دهید.

فراموش نکنید که برخورد اول، تاثیر زیادی بر نظر مصاحبه‌کننده درباره شما دارد. بنابراین لباسی تمیز و آراسته بپوشید. موهایتان را مرتب کنید و لبخند بر لب داشته باشید. اگر به‌اشتباه به جای صبح بخیر، ظهر بخیر گفتید، نگران نباشید. مصاحبه‌کنندگان آیلتس به‌خوبی می‌دانند که چنین اشتباهاتی منشاء عصبی دارد.

اهمیت حفظ اعتماد به نفس
در هر حالتی، اعتماد به نفس خود را حفظ کنید

با سرعتی ایده‌آل صحبت کنید

بسیاری از افراد سرعت را نشانه تسلط می‌دانند. این افراد فکر می‌کنند که با تند حرف زدن، مسلط‌تر به نظر می‌رسند. این تصور، تا حدودی درست است. با این حال، در آزمون اسپیکینگ سعی کنید که خیلی سریع صحبت نکنید.

اگر خیلی سریع صحبت کنید، احتمالا مصاحبه‌کننده در فهم کلمات و عبارات شما به مشکل برمی‌خورد. آهسته صحبت کردن هم حوصله مصاحبه‌کننده را سر می‌برد.

بهترین کار این است که هنگام پاسخ به سوالات، سرعتی ثابت و متعادل داشته باشید.

کلام آخر

تمرین و کسب آمادگی، دو شاه‌راه موفقیت هستند. کسب نمره عالی در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس نیز از این قاعده مستثنی نیست. امیدواریم با استفاده از نکاتی که در مطلب آموختید، بالاترین نمره را در بخش اسپیکینگ به دست بیاورید.

کارگاه آنلاین مکالمه آیلتس، به‌زودی در دبستان ترجمیک برگزار خواهد شد. با شرکت در این کارگاه، نکاتی سودمند و راهگشا درباره مصاحبه حضوری آیلتس خواهید آموخت. علاوه بر این، در بحث‌های گروهی شرکت خواهید کرد و مهارت‌های گفتاری‌تان تقویت خواهد شد. برای ثبت نام در این کارگاه، روی عبارت کارگاه مکالمه آیلتس کلیک کنید.

در صورتی که به ترجمه، ویراستاری یا تولید محتوا علاقه دارید، با ارسال رزومه به صفحه استخدام مترجم به جمع همکاران دورکار ترجمیک بپیوندید.

9 دیدگاه در «چگونه در اسپیکینگ آیلتس، نمره بالایی بگیریم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.