برگزاری آزمون مترجم رسمی سال ۱۴۰۱

تمامی افراد، صرف نظر از رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اند، می‌توانند در آزمون مترجمی رسمی شرکت کنند و مترجم رسمی قوه قضاییه شوند. پس از اعلام نتایج آزمون، وزارت دادگستری از افرادی که نمره قبولی را کسب کرده‌اند، دعوت به مصاحبه می‌کند. داوطلبانی که در مصاحبه علمی پذیرفته شوند، پس از تایید توسط وزارت اطلاعات و گذراندن دوره کارآموزی، کارشان را به صورت رسمی شروع می‌کنند.

با توجه به اعلام برگزاری آزمون مترجم رسمی در سال ۱۴۰۱، این مطلب را به بررسی این آزمون اختصاص داده‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید!

مطالب مرتبط:

چگونه مترجم رسمی قوه قضاییه شویم؟

زمان ثبت نام آزمون مترجمی رسمی قوه قضاییه

داوطلبان شرکت در آزمون مترجم رسمی قوه قضاییه، در صورت داشتن شرایط لازم، می‌توانند از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ تا روز سه‌شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ از سایت سازمان سنجش کشور، برای ثبت نام اقدام کنند. داوطلبان گرامی باید کد رهگیری که در پایان ثبت نام به آن‌ها داده می‌شود را تا پایان کلیه مراحل آزمون نزد خود نگه دارند.

مطالب مرتبط:

دانلود دفترچه آزمون مترجمی رسمی

ثبت نام آزمون مترجمی رسمی ۱۴۰۱
برگزاری آزمون مترجمی رسمی در سال جاری

شرایط ثبت نام در آزمون مترجم رسمی قوه قضاییه

متقاضیان شرکت در آزمون مترجم رسمی قوه قضاییه، باید دارای شرایط زیر باشند:

  • داشتن حداقل ۲۵ سال تمام
  • نداشتن پیشینه موثر کیفری
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • عدم اشتهار به فساد اخلاقی و عقیدتی
  • عدم محکومیت به انفصال از خدمات دولتی
  • داشتن مدرک پایان خدمت وظیفه عمومی و یا معافیت قانونی دائم برای آقایان

مدارک موردنیاز برای ثبت نام در آزمون مترجم رسمی قوه قضاییه

داوطلبان شرکت در آزمون مترجم رسمی قوه قضاییه، باید پیش از ثبت نام نسبت به تهیه این مدارک اقدام کنند:

  • تکمیل تقاضانامه الکترونیکی
  • پرداخت هزینه ثبت نام به مبلغ ۵۰۰۰/۰۰۰ ریال از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش
  • فایل عکس اسکن شده: داوطلبان باید یک قطعه عکس پرسنلی خود را هنگام ثبت نام بارگذاری کنند

بخش‌های مختلف آزمون مترجمی رسمی

این آزمون توسط سازمان سنجش کشور برگزار می‌شود و ۲ بخش عمومی و تشریحی دارد. بخش عمومی آزمون مترجمی رسمی، دستور زبان، واژگان و توانایی درک مطلب شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این بخش در سطح آزمون تافل است و به صورت چهارگزینه‌ای برگزار می‌شود.

برای پاسخ به سوالات تشریحی آزمون مترجمی رسمی، باید یک یا دو متن حقوقی را از فارسی به زبان مقصد و از زبان مقصد به فارسی ترجمه کنید.

لازم به ذکر است که هر دو بخش آزمون، در یک روز برگزار می‌شود.

تذکر: استفاده از فرهنگ لغت در بخش عمومی آزمون مورد قبول نیست. این در حالی است که داوطلبان می‌توانند برای پاسخ به سوالات تخصصی از دیکشنری استفاده کنند.

زمان برگزاری آزمون مترجم رسمی قوه قضاییه

آزمون مترجم رسمی قوه قضاییه روز جمعه مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۸ منحصرا در شهر تهران برگزار می‌شود. داوطلبان می‌توانند از روز سه‌شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۵ برای مشاهده و دریافت کارت ورود به جلسه به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

ظرفیت قبولی آزمون مترجمی رسمی سال ۱۴۰۱

ظرفیت قبولی مترجم رسمی، برای زبان‌های مختلف متفاوت است. با این حال، ظرفیت قبولی مترجمان رسمی در سال جاری، به شرح زیر اعلام شده است.

قوه قضاییه چند تا مترجم رسمی میگیره؟
ظرفیت قبولی آزمون مترجم رسمی
ظرفیت قبولی آزمون مترجمی رسمی

مسئولیت‌های مترجم رسمی قوه قضاییه چیست؟

مترجمان رسمی شغلی پرمسئولیت و وظایف مختلفی دارند. لیست زیر به برخی از وظایف مترجمان رسمی اشاره می‌کند.

  • طبق ماده ۳۹ قانون قوه قضاییه، مترجمان رسمی باید دفتر ثبت، مهر مخصوص و برگ رسید داشته باشند.
  • مترجمان رسمی، باید نوع سند ترجمه‌شده، نام کارفرما و تعداد صفحات ترجمه‌شده را به طور دقیق و کامل ثبت کند.
  • تمامی صفحات ترجمه‌شده، باید با مهر مخصوص مترجم رسمی مهر شود. مهر مترجم، نام کامل او و زبانی که در آن مجاز به فعالیت است را نشان می‌دهد.
  • مترجم رسمی، باید تمام صفحات متن مبدا را ضمیمه متن ترجمه‌شده کند. در نهایت تمام صفحات، باید به طور کامل پلمب شوند.
  • مترجم رسمی در قبال نگهداری از مدارک مسئول است. بنابراین، چنانچه مدارک گم شوند یا آسیب ببینند، مترجم باید پاسخگو باشد.

کلام آخر

ترجمه رسمی، یکی از حوزه‌های خدمات ترجمه است و فعالیت در آن درآمد خوبی برای مترجمان به دنبال دارد. در این مطلب با شرایط ثبت نام در این آزمون و ویژگی‌های مترجمان رسمی آشنا شدیم. امیدواریم مطالعه این مطلب، مسیر رشد و پیشرفت شما را هموار کند.

ترجمه رسمی یکی از برجسته‌ترین خدمات ترجمیک است. ترجمیک این خدمات را به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی و عربی ارائه می‌کند. برای استفاده از خدمات ترجمه رسمی ترجمیک کلیک کنید.

ترجمیک برای تکمیل کادر مترجمان رسمی خود، به استخدام نیرو می‌پردازد. برای استخدام در این موسسه، وارد صفحه استخدام مترجم رسمی شوید و رزومه خود را بارگذاری کنید.

12 دیدگاه در «برگزاری آزمون مترجم رسمی سال ۱۴۰۱»

  1. سلام. روز بخیر
    از چه طریقی میتونیم به منابع و نمونه سوالات آزمونهای قبلی (زبان ایتالیایی) دسترسی داشته باشیم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. منابعی وجود ندارند. سوالات ۱۴۰۱ کاملا با بقیه ی آزمونهای قبلی برای زبان اسپانیایی که من شرکت کردم فرق داشت. حتی مصاحبه ی زبان اسپانیایی هم با آنچه انگلیسی زبانها تجربه اشو داشتند زمین تا آسمون فرق داشت.

  2. سلام و عرض ادب. لطفا بفرمایید کسانی که در حال حاضر خدمت سربازی را انجام میدهند می توانند با ارائه گواهی اشتغال به خدمت در آزمون شرکت کنند؟ بنده مدت طولانی منتظر چنین فرصتی بودم اما متاسفانه بعد از دیدن شرایط آزمون کمی نا امید شدم. سپاسگذارم اگر من را راهنمایی کنید.

      1. سلام، روز به خیر، این آزمون معمولا هر ۴ سال یک‌بار برگزار می‌شود (البته زمان مشخصی برای برگزاری ندارد). بر طبق دفترچه برای شهرهایی که نیاز به مترجم رسمی دارند که این در هر آزمون متغیر است.

  3. سلام، وقتتون بخیر
    من آزمون کتبی و مصاحبه رو قبول شدم، ولی چون شاغلم از مبحث دوره کارآموزی نگرانم، جسارتا اطلاع دارین چند وقت طول می‌کشه این دوره؟

  4. سلام وقتتون بخیر . منابع آزمون مترجم کره‌ای رسمی قوه قضاییه رو میتونین معرفی کنین
    یا فایل هاشو دارین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.